۱۸۱۲۴۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

دفاع تئوریسین یارانه نقدی از نظرش

جمشید پژویان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با حضور در کافه خبر درباره هدفمندی یارانه ها و عملکردش در دولت احمدی نژاد توضیح داد.

خبرآنلاین: جمشید پژویان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با حضور در کافه خبر درباره هدفمندی یارانه ها و عملکردش در دولت احمدی نژاد توضیح داد.

جمشید پژویان که از او به عنوان تئوریسین طرح هدفمندی یارانه ها نام برده می شود، این روزها در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سمت دبیر کمیسیون اقتصادی مشغول به کار است. او صبح روز یکشنبه در کافه خبر حضور پیدا کرد و در رابطه با طرح هدفمندی یارانه ها توضیح داد.

پژویان در بخشی از توضیحات خود درباره طرح هدفمندی یارانه ها در کافه خبر گفت: « این طرح یک بخشی از درسی بود که من سر کلاس دادم. تخصص من اقتصاد بخش عمومی است که شامل یارانه ها و مالیات می شود. بخشی از درس من درباره یارانه ها بود و این موضوع متعلق به زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد نیست بلکه از زمان آقای مهندس موسوی که آشفته بازار یارانه ها به سفارش کسی که دانش اقتصاد کلاسیک نداشت و در عرصه صنعت فعالیت داشت راه افتاد بارها به هدفمندی یارانه ها تاکید کردم. همان موقع شروع کردیم به دولتی کردن و دیگر آخر سر به جایی رسیده بود که صد درصد تجارت خارجی دولتی شود.»

پژویان که در دولت دهم به عنوان رییس شورای رقابت فعالیت داشت ادامه داد: « از طرفی یارانه ها بدون مطالعه و بی اساس بود. از همان زمان یارانه ها رو طوری توزیع کردند که حق همه مردم هست که در واقع نیست. با دوستان پزشکم که صحبت می کنم گویی طلبکارند و می گویند حق نفت ماست در صورتیکه درآمد یک روزشان اندازه یک ماه من است.»

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: « آن بنده خدایی که در خانه‌اش یک گلیم هم نیست در خانه اش باز هم باشد کسی نمی آید وارد شود و چیزی از خانه او ببرد. پس این نیروی انتظامی و پلیس برای آدم های پول دار است که در خانه شان گاو صندوق دارند. یا اینکه خیابان ها آسفالت می شود برای کسانی است که پول دارند و با خودرو های شان در خیابان تردد می کنند. از این مثال ها فراوان می توان مطرح کرد. »

او اعتقاد دارد اینکه می گویند یارانه نقدی تورم ایجاد می کند و یارانه جنسی این کار را نمی کند اشتباه است: « در نظریه های اقتصاد تنها جایی که برای یارانه کالایی توجیه دارد این است که پیامد خارجی مثبت داشته باشد و مثال آن آموزش و بهداشت است. »

پژویان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قبول دارید توزیع نقدی یارانه ها اقتصاد ایران را دچار مشکل کرد یا خیر گفت: « هیچ راهی اقتصاد ما نداشت، ندارد و نخواهد داشت جز اینکه قیمت های نسبی را اصلاح کند. من اسمش را هدفمندی یارانه ها نمی گذارم و اسم آن اصلاح قیمت های نسبی است. »

او افزود: « من در سالگرد نخستین سال هدفمندی یارانه ها نشان دادم که چه آثار مثبتی در سبد مصرفی خانوار داشته است. سال دوم هم به این ترتیب نشان دادم که هدفمندی یارانه ها چه تاثیرات مثبتی داشت اما آنچه که هدف غایی بود این بود که بخش تولید اصلاح شود. هرچه داد زدم کسی نشنید. البته وزیر اقتصاد در سمینار پشت بلندگو اعلام کرد که نظر دکتر پژویان چیست اما چون هیات دولت متوجه نشد نمی توانست ماجرا را پیش ببرد و نتوانستند بخش تولید را مدیریت کنند.»

پژویان در رابطه با نسبت فعالیتش با دولت احمدی نژاد اینگونه توضیح داد: « من در آن دولت به درخواست دانشجوی قدیمی ام دکتر حسینی به شورای رقابت رفتم. »

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا یک استاد برجسته اقتصاد دانشگاه وارد عرصه اجرایی شد، گفت: « من یک استاد دانشگاه هستم و زنده و مرده ام اندازه فیلی است که قیمت آن هم تراز بهای عاج آن است. پژویانی که در سی، چهل سال فقط نگاه می کرد و انتقاد می کرد نباید خودش را با وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، وزارت راه و شهرسازی و ...درگیر می کرد. اما از طرفی دیگر اعتقاد من این بود که باید چنین نهادی باشد و به همین دلیل پذیرفتم تا اگر نهاد شورای رقابت راه افتاد کنار می کشم. اما پژویان باید عاقل تر از این بود و می پذیرفت که چنین نهادی نمی تواند شکل بگیرد. خوشبختانه من قبل تر استعفا داده بودم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج