۱۸۱۸۷
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

علل ريزش مو خانم‌ها چيست؟

شايع‌ترين علت ريزش مو در دنيا چه در آقايان و چه در خانم‌ها ژنتيك است. مدل ريزش موي ارثي در خانم‌ها كمي با آقايان متفاوت است.

علل ريزش مو خانم‌ها چيست؟

علل ريزش مو خانم‌ها چيست؟

علل ريزش مو خانم‌ها چيست؟

برترین ها: شايع‌ترين علت ريزش مو در دنيا چه در آقايان و چه در خانم‌ها ژنتيك است. مدل ريزش موي ارثي در خانم‌ها كمي با آقايان متفاوت است. معمولا خانمي كه دچار اين مشكل است مي‌تواند ۲ الگو داشته باشد؛ الگوي مردانه و الگوي زنانه. در الگوي مردانه قسمت‌هاي جلو و كف سر كم مي‌شود ولي خط رويش مو در جلو باقي مي‌ماند. ولي در الگوي زنانه كل موي سر ريزش پراكنده و منتشر پيدا مي‌كند.

درمان: راه درمان در ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد وجود دارد و در ۳۰ تا ۴۰ درصد ممكن است نتوان براي بيمار كاري كرد و احتمال دارد كارهاي جراحي و كاشت مو لازم داشته باشد. هر چقدر شروع درمان سريع‌تر بوده و وسعت‌ريزش كمتر باشد به‌طور حتم نتيجه بهتري خواهد داشت. بيشترين راه درمان در ريزش موهاي ارثي داروهاي هورموني و داروهايي است كه سطح هورمون مردانه را در كف سر‌كم مي‌كنند، مانند داروي اسپيرونولاكتون، قرص‌هاي ضد‌بارداري و داروي فيناسترايت كه مصرفش در ميان خانم‌ها موارد احتياط بسيار زيادي دارد. نبايد حين مصرف اين داروها خانم‌ها باردار شوند و يكسري محلول‌هاي موضعي از جمله ماينوكسيديل است اما بيشتر داروهاي خوراكي آنتي‌آندروژن يا ضد‌هورمون مردانه استفاده مي‌شود.


كم خوني با ريزش مو در ارتباط است

كم‌خوني بعد از ريزش موي ارثي شايع‌ترين علت ريزش مو است. در خانم‌ها بيشتر كم‌خوني فقر آهن مطرح مي‌شود كه به‌دليل قاعدگي و كم خوني‌هاي ناشي از دست دادن خون در دوران قاعدگي است. بيشتر خانم‌ها درجاتي از ريزش موي ناشي از كم‌خوني فقر آهن را دارند. جايگزين كردن آهن در اين افراد مي‌تواند ريزش مو را اصلاح كند و اگر به اين گروه از خانم‌ها كه كم‌خوني فقر آهن دارند، آهن داده نشود حتي اگر چند سال از داروهاي ضد‌ريزش مو استفاده كنند قطعا درمان نمي‌شوند و بايد حتما آهن بدن‌شان تامين شود.

درمان: از آنجا كه كم خوني انواع مختلف دارد و مي‌تواند به كمبود آهن، اسيد فوليك يا ويتامين12 Bمربوط باشد بايد براساس نوع كم‌خوني درمان لازم انجام شود. اگر فردي آهن بدنش كم است بايد آهن بخورد و اگر اسيد فوليك و ويتامينش كم است بايد داروهاي مربوط را مصرف كند. در اغلب مواقع آهن و اسيد فوليك هر 2 در بدن كم هستند و داروهايي كه هم آهن دارد و هم اسيد فوليك مي‌توانند موثر باشند.


علل ريزش مو خانم‌ها چيست؟

بارداري و زايمان با مو چه مي‌كند؟

علت ديگر ريزش مو در خانم‌ها مربوط به مشكلات بارداري و زايمان است. بيشتر از ۹۰ درصد خانم‌ها در دوران بارداري موهاي‌شان پرپشت‌تر مي‌شود، به اين دليل كه استروژن، هورمون زنانه در دوران بارداري افزايش بسيار زيادي پيدا مي‌كند و اين افزايش زياد باعث مي‌شود موها بيشتر در فاز رشد قرار بگيرند؛ بعد از زايمان به‌دليل افت شديد اين هورمون و كم‌خوني كه به‌دنبال از دست رفتن خون حين زايمان اتفاق مي‌افتد، باعث مي‌شود فرد دچار ريزش مو شود كه ممكن است چند ماهي طول بكشد. معمولا اين ريزش مو ۴ تا ۶ ماه طول مي‌كشد اما دوباره كنترل مي‌شود.

درمان:‌ معمولا براي خانم‌هايي كه زايمان كرده و دچار ريزش مو شده‌اند استفاده از قرص‌هاي حاوي آهن، روي و اسيد‌فوليك مي‌تواند ريزش مو را تا حد زيادي برطرف كند. اگر ريزش موي خانمي كه به تازگي زايمان كرده بيشتر از ۶ ماه طول بكشد، نياز به بررسي‌هاي جامع‌تر دارد.


كم‌كاري تيروئيد، دليل ديگر ريزش مو

ريزش مو بر اثر كم كاري تيروئيد معمولا پراكنده است. همچنين جلوي سر و كنار سر به يك اندازه ريزش دارد و نمي‌توان الگوي خاصي را برايش پيدا كرد.

درمان: راه درمان همان درمان تيروئيد بيمار است. اگر تيروئيد كم كار باشد بايد تيروكسين به بيمار داده شود. بهتر است ابتدا با متخصص غدد در اين مورد مشورت كنيد.


كيست تخمدان هم ژنتيك است

در ميان علل ژنتيك و هورموني، وجود كيست‌هاي تخمداني در خانم‌ها مي‌تواند منشايي براي ترشح هورمون باشد كه الگوي ريزش آن حالت مردانه پيدا مي‌كند. اكثر خانم‌هايي كه ريزش موي حالت مردانه دارند معمولا بيلان هورموني‌شان طبيعي است. ولي درصدي از آن هم مي‌تواند اشكال هورموني باشد.

درمان: اگر علت هورموني باشد درمان‌هاي آنتي‌آندروژن در برخي موارد مي‌تواند موثر باشد.


علل ريزش مو خانم‌ها چيست؟

سشوار، عامل نه چندان بااهميت

استفاده از سشوار معمولا ريزش مو ايجاد نمي‌كند ولي مي‌تواند آسيب‌هايي به تنه مو ايجاد كند، ساختار مو را به هم بزند، مو را بد شكل كند و شادابي آن را از بين ببرد. اما اگر سشوار را خيلي نزديك استفاده كنيد و در دماي زياد يا درحالي‌كه مو خيس است از آن استفاده كنيد، در طولاني مدت مي‌تواند به ريشه مو آسيب بزند و ريزش مو ايجاد كند.

درمان: مراقبت صحيح از مو و اجتناب از به كارگيري حرارت زياد سشوار براي ريشه مو مي‌تواند از اين نوع ريزش جلوگيري كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج