۱۸۸۸۶۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پاسخ مردان هسته‎ای به دلواپسی جدید

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران به دلواپسی جدید دلواپسان درباره تلاش برای صدور «قطعنامه فصل هفتمی» به منظور الزام آور شدن توافق جامع هسته‎ای پاسخ داد.

فرارو: یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران به دلواپسی جدید دلواپسان درباره تلاش برای صدور «قطعنامه فصل هفتمی» به منظور الزام آور شدن توافق جامع هسته‎ای پاسخ داد.

تعدادی از رسانه‎های نزدیک به تندروها امروز به سخنان دو هفته پیش محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان واکنش نشان داد.

ظریف دو هفته پیش در گفت‎وگو با هفته نامه صدا گفته بود «توافق جامع هسته ای در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد مورد تائید قرار می‌گیرد و در نتیجه به یک توافق بین‌المللی و الزام‌آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود.»

در همین حال حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان در واکنش به این سخنان ظریف در سرمقاله کیهان نوشت: تن دادن به «قطعنامه فصل هفتمی» که وزیر امور خارجه از آن خبر داده‌اند، به معنای آن است که ایران نیز غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را تأیید می‌کند! و ایرادی نمی‌بیند که قطعنامه تضمینی شورای امنیت برای توافق احتمالی، از نوع فصل هفتمی باشد!

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در واکنش به این دلواپسی جدید گفت: کاهش، تعلیق یا رفع کامل محدودیت‌ها و تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، به صدور لااقل یک قطعنامه جدید از سوی شورای امنیت تحت فصل هفتم منشور نیاز دارد.

این منبع نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده ایران، گفت: شورای امنیت از تاریخ نهم مردادماه ۱۳۸۵ با صدور قطعنامه ۱۶۹۶ که صراحتاً وفق فصل هفتم منشور ملل متحد صادر شده است، موضوع برنامه هسته‌ای ایران را با فشار غرب و به شیوه‌ای غیرمنصفانه ذیل این فصل از منشور ملل متحد قرار داده است.

وی ادامه داد: از آن زمان نیز تمام قطعنامه‌های شورا که به این موضوع مرتبط هستند، با ارجاع صریح به ماده ۴۱ منشور که در فصل هفتم منشور قرار دارد صادر شده و بعد هم با این جمله معروف خاتمه می‌یابند که «شورا تصمیم می‌گیرد که همچنان این موضوع را در دستور کار داشته باشد». از این رو موضوع از تابستان سال ۸۵ در قالب فصل هفتم منشور قرار گرفته و هیچ‌گاه شورای امنیت این موضوع را از این قالب خارج نکرده است. بنابراین در حال حاضر، این‌که موضوع در قالب فصل هفتم قرار بگیرد یا خیر، امری مربوط به گذشته است.

این منبع ایرانی اظهار کرد: به لحاظ حقوقی، هرگونه دخل و تصرف در قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت، با هدف کاهش، تعلیق یا رفع کامل محدودیت‌ها و تحریم‌های وضع شده در آنها، نیازمند صدور لااقل یک قطعنامه جدید از سوی خود شورا تحت همان فصل هفتم منشور است و چنین قطعنامه یا قطعنامه‌های جدیدی در واقع مطالبه اصلی جمهوری اسلامی از طرف‌های مذاکره خود است.

وی همچنین گفت: شورای امنیت باید قطعنامه‌های غیرمنصفانه خود در مورد ایران را اصلاح کند و تنها راه برای این کار، صدور قطعنامه جدید وفق فصل هفتم است. این قطعنامه یا قطعنامه‌های جدید، که باید شرایط و محتوای آن متأثر از مذاکرات جاری باشد، قاعدتاً بخشی از راه‌حل جامع بوده و همه طرف‌ها متعهد به اجرای آن هستند؛ از این‌رو، نفس ورود شورای امنیت به این مسأله در یک یا چند مقطع زمانی در آینده نه تنها منتفی و منفی نیست، بلکه اصولاً لازم است.

او در ادامه تأکید کرد که نباید به اشتباه گمان شود که طرح بحث ضرورت صدور قطعنامه یا قطعنامه‌های فصل هفتمی از سوی شورای امنیت برای شکستن ساختار تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران، موضوعی جدید و اقدامی واکنشی به برخی اقدامات سخیف از قبیل نامه سناتورهای آمریکایی است؛ در صورتی که اصولاً راه حل جامع اگر دربردارنده قطعنامه یا قطعنامه‌های شورای امنیت نباشد، ابداً مفید نیست و تغییری در نظام ایجاد شده توسط قطعنامه‌های فصل هفتمی قبلی صورت نمی‌دهد.

این منبع ایرانی در پایان گفت: ضرورت صدور قطعنامه‌های جدید فصل هفتمی که قطعنامه‌های سابق علیه ایران را، با مکانیزمی که مورد قبول دو طرف خواهد بود، کأن لم یکن کند، همواره در رأس مطالبات تیم‌های مذاکراتی فعلی و قبلی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج