۱۹۳۰۵۲
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

شش جمله كه نبايد به كودك‌تان بگوييد

آیا می‌دانید چرا نباید از این جملات استفاده کنید. ما به شما شیوه‌های موثر حرف زدن را درمیان می‌گذاریم.

شش جمله كه نبايد به كودك‌تان بگوييد
مجله سیب سبز: تک تک واژه هایی که هر روز به زبان می آورید می توانند شخصیت فرزندتان را بسازند. پس به جای اینکه با امر و نهی کردن برای تربیت او تلاش کنید، مراقب جمله هایی که به زبان می آورید باشید. بچه ها باهوش تر از آنند که شما فکر می کنید

۱. دختر بد

هيچ‌وقت پس از آنكه فرزندتان اشتباهي را مرتكب شد، برچسب «دختر بد!»، «پسر بد!» روي او نچسبانيد. شايد بدون آنكه منظور خاصي داشته باشيد و از سر عادت چنين جملاتي را به زبان بياوريد اما با اين كار به كودك‌تان مي‌گوييد كه تنها در صورتي كه بي‌عيب و نقص باشد از محبت شما بهره‌مند مي‌شود و به او ناخواسته آموزش مي‌دهيد كه نقد رفتار هر كس، مساوي است با نقد شخصيت او و يك رفتار نادرست به معناي داشتن شخصيت منفي و غيرقابل پذيرش است.

شش جمله كه نبايد به كودك‌تان بگوييد

۲. رژيم دارم

مي‌خواهيد وزن كم كنيد؟ بهتر است اين خيال را در ذهن خودتان نگه داريد و براي كودكتان بازگويش نكنيد. نگذاريد كودك‌تان با وسواس لاغر كردن رشد كند و از همين كودكي به جاي درك كردن مفهوم رژيم غذايي سالم، با عذاب وجدان لقمه‌ها را در دهانش بگذارد. كودكي كه با اين نگرش بزرگ مي‌شود، بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به بي‌اشتهايي مرضي يا پرخوري بيمارگونه است. پس خودتان زمينه بروز اين بيماري‌ها را در او فراهم نكنيد.

۳. به بابات بگو. . .

به هيچ قيمتي كودك‌تان را واسطه جنگ‌هاي ميان خود و همسرتان نكنيد. درست است كه دعواهاي شما تاثير منفي بر روان فرزندتان مي‌گذارند اما واسطه كردن فرزندتان در اين جنگ‌هاي زن و شوهري يا قاضي قرار دادن او مي‌تواند به مراتب تاثير بدتري را بر روانش بگذارد. اگر از فرزندتان بخواهيد حق را به يكي از شما دو نفر بدهد يا از او بخواهيد ميان شما و همسرتان يكي را انتخاب كند، كودك‌تان را به بحران‌هاي رواني وارد مي‌كنيد كه تا پايان عمر مي‌توانند بر نگرش و زندگي‌اش تاثيري منفي بگذارند.

شش جمله كه نبايد به كودك‌تان بگوييد

۴. من مامانت نيستم

براي اصلاح اشتباهات رفتاري فرزندتان و متنبه كردنش، هرگز محبت خود را از او دريغ نكنيد. حتي اگر فرزندتان پس از شنيدن اين جمله، هرگز اشتباهش را تكرار نكند، نمي‌توانيد آن را عبارتي تربيت‌كننده بدانيد. شما به عنوان والدين او، بايد محبتي بي‌قيد و شرط را نثارش كنيد. كودك شما بايد بداند در صورت اشتباه كردن، همه محبت شما را از دست نمي‌دهد و تنها دلخورتان مي‌كند. او بايد بداند با يك اشتباه همه وجودش زير سوال نمي‌رود و بايد باور كند احساساتي كه نسبت به او داريد، ناپايدار و تغييرپذير نيستند.

۵. پولم نمي‌رسه

كودك‌تان به شما براي خريد يك اسباب‌بازي گران‌قيمت يا وسيله غير ضروري اصرار مي‌كند و شما مي‌گوييد كه به اندازه خريدنش پول نداريد؟ مراقب باشيد! شما با گفتن چنين جمله‌هايي به فرزندتان مي‌گوييد كه از پس كنترل هزينه‌هاي‌تان برنمي‌آييد و نمي‌توانيد به خوبي دخل‌تان را با خرج‌تان تنظيم كنيد. بهتر است به جاي استفاده از چنين شيوه‌اي به فرزندتان بگوييد پول‌ها را براي هزينه‌هاي مهم‌تر نگه مي‌داريد و از اين طريق در صورت تمايلش باب صحبت كردن در مورد اين حساب و كتاب‌ها را باز كنيد.

شش جمله كه نبايد به كودك‌تان بگوييد

۶. تو بي مسئوليتي!

هرگز روي كودك‌تان به خاطر انجام يك رفتار نادرست، برچسب كلي نزنيد. اگر در درسي نمره پايين گرفته، از او به‌خاطر همين كاستي گلايه كنيد نه به خاطر «بي‌مسئوليتي»‌اش. يادتان نرود اين برچسب‌هاي كلي، حاصل مجموعه‌اي از رفتارهاست و فرزندتان تنها به‌خاطر آويزان نكردن روپوش مدرسه‌اش «شلخته» نشده و تنها به‌خاطر يك بي‌دقتي «سر به هوا» نمي‌شود. پس اين عبارت‌هاي كلي را فراموش كنيد و از او تنها به‌خاطر همان اشتباهي كه در لحظه انجام داده انتقاد كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Baran

      هزار بار همه این جمله هارو شنيدم :|

    • amiraa

      ممنون مرسی از زحمات بی دریق شما دوستان خیلی هم خوب بود وجالب من که خوشم امد و به درد من خیلی خورد

    • انیس

      خیلییی آموزنده. ممنووون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج