۱۹۳۸۷۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

با ظریف، از مسقط تا اسلام‌ آباد +عکس

وزیر خارجه ایران پس از چندین هفته مذاکرات فشرده با ۱+۵ و دستیابی به بیانیه لوزان و استراحتی چند روزه در تهران، به عمان و پاکستان سفر کرد تا ضمن گفت‌وگو با مقامات این کشورها درباره همکاری‌های دوجانبه و مذاکرات هسته‌ای، برای مهم‌ترین چالش این روزهای منطقه یعنی حمله عربستان و هم‌پیمانانش به یمن راه‌حلی بیابد.

خبرگزاری ایسنا - آزاده تهرانی: وزیر خارجه ایران پس از چندین هفته مذاکرات فشرده با ۱+۵ و دستیابی به بیانیه لوزان و استراحتی چند روزه در تهران، به عمان و پاکستان سفر کرد تا ضمن گفت‌وگو با مقامات این کشورها درباره همکاری‌های دوجانبه و مذاکرات هسته‌ای، برای مهم‌ترین چالش این روزهای منطقه یعنی حمله عربستان و هم‌پیمانانش به یمن راه‌حلی بیابد.

با ظریف، از مسقط تا اسلام‌ آباد +عکس

ظریف در سفر دو روزه خود، آتش‌بس فوری در یمن، کمک‌رسانی به‌ویژه ارسال دارو و مواد غذایی و کمک به مجروحان، آغاز گفت‌وگوی یمنی - یمنی و تشکیل دولت فراگیر را بهترین راه کارها برای برقراری ثبات در این کشور دانست و در خواست کرد تا سایر کشورها به‌ویژه کشورهای منطقه در این زمینه با هم همکاری داشته باشند.

محمدجواد ظریف صبح روز چهارشنبه ۱۹ فروردین همراه با هیاتی وارد مسقط پایتخت گرم و شرجی عمان شد.

هنگام خروج هیات ایرانی از پاویون فرودگاه عمان، یوسف بن علوی وزیر امور خارجه این کشور به استقبال ظریف آمد. بن علوی پشت فرمان خودرو نشست و در حالی که خبرنگاران و عکاسان با تعجب به آنان نگاه می‌کردند و عکس و فیلم می‌گرفتند، به سرعت همراه با وزیر امور خارجه کشورمان از فرودگاه به سمت وزارت خارجه عمان حرکت کردند.

با ظریف، از مسقط تا اسلام‌ آباد +عکس

هیات رسانه‌ای نیز به دنبال ماشین دو وزیر امور خارجه وارد وزارت خارجه عمان - که مانند سایر ساختمان‌های سفید رنگ مسقط در بین درختان نخل قرار داشت - شدند و تا زمانی که گفت‌وگوها به پایان برسد در اتاق مجاور منتظر ماندند.

کارمندان وزارت خارجه یمن دشداشه‌هایی سفید رنگ به تن و خنجرهایی نمادین به کمر داشتند و طبق اظهاراتشان، از حضور ظریف و تیم همراهش در کشورشان خرسند بودند.

با ظریف، از مسقط تا اسلام‌ آباد +عکس

تا این که ظریف بعد از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه عمان در جمع خبرنگاران دو کشور حاضر شد و از نقش پادشاه عمان در قبال پرونده هسته‌ای ایران ‌قدردانی کرد و گفت که ایران امیدوار است با اراده سیاسی همه طرف‌ها در پایان ماه ژوئن به نتیجه نهایی برسیم.

در میان سوال‌ها درباره مذاکرات او از احتمال علاقه اعضای مذاکره‌کننده برای حضور در مسقط گفت ولی تاکید کرد که هنوز هیچ صحبتی در این زمینه نشده است.

ضیافت ناهاری که بن علی به مناسبت حضور ظریف در عمان ترتیب داده بود اختتامیه‌ای بر برنامه تیم ایرانی بود و هیات ایرانی بعدازظهر چهارشنبه پس از حضوری چند ساعته و گفت‌وگوی فشرده این کشور را به مقصد اسلام آباد ترک کردند.

به گزارش ایسنا، فرودگاه بی‌نظیر بوتو در اسلام‌آباد دومین مقصدی بود که ظریف و تیم همراهش در چهارشنبه نوزدهم فروردین وارد آن می‌شدند.

با ظریف، از مسقط تا اسلام‌ آباد +عکس

این سجال حیدر، مدیرکل غرب آسیا، آسیای میانه و ایران وزارت خارجه پاکستان که به دلیل مشخص نشدن وزیر خارجه در پاکستان به استقبال وزیر خارجه کشورمان آمد و به او خوش آمد گفت و ظریف هم که بعد از گفت‌وگو با وی به جمع خبرنگاران آمده بود ضمن اظهار تاسف از شهادت هشت تن از مرزبانان کشورمان به دست تروریست‌ها مقابله با گروه‌های افراطی را نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه دانست.

پس از آن نیروهای امنیتی و ماشین‌های حفاظتی و ماموران پلیس پاکستان در مسیر فرودگاه تا هتل سرینا که محل اقامت ظریف و همراهانش بود، هیات ایرانی را همراهی کردند و به نظر می‌آمد تمام خیابان‌های اسلام آباد وضعیتی کاملا امنیتی داشت.

با ظریف، از مسقط تا اسلام‌ آباد +عکس

مردانی که با وجود جدیت در چهره و محاسنی بلند و مشکی بلا استثنا با هر بار دیدن خبرنگاران یا سایر اعضا هیات سلامی بلند گفته و احترام می‌گذاشتند، محافظانی بودند که پاکستان برای امنیت وزیر امور خارجه کشورمان گذاشته بود و در تمام طبقه محل اقامت او و همراهانش در کنار گیت‌ها و یا اتاق‌ها نشسته بودند، همین شرایط در لابی هتل هم دیده می‌شد.

حتی با وجود این که رفت و آمدهای هیات فقط از در پشتی هتل صورت می‌گرفت ولی افرادی با لباس شخصی در سرتاسر منطقه شبانه روز گشت می‌زدند.

ظریف چهارشنبه شب را هم با حضور در کنفرانس خبری رسانه‌های ایرانی و پاکستانی به پایان برد و در همین کنفرانس هم بود که از طرح پیشنهادی ایران برای پایان دادن به بحران یمن خبر داد.


برقراری آتش بس فوری در یمن، کمک‌رسانی به‌ویژه ارسال دارو و موادغذایی و کمک به مجروحان، آغاز گفت‌وگوی یمنی - یمنی و تشکیل دولت فراگیر راه‌حل وزیر خارجه ایران بود که در اسلام آباد به مسولان پاکستان ارائه و بر همکاری همه کشورها در این زمینه تاکید شد.

شب نیز ظریف در ضیافت شام سرتاج عزیز، مشاورنخست وزیر در امنیت ملی و امور خارجه پاکستان که در وزارت خارجه برگزار شد شرکت و با او دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان اولین دیدار صبح پنج‌شنبه بیستم فروردین خود را به رییسان نمایندگی‌های ایران در پاکستان اختصاص داد و حین صرفه صبحانه کاری از مسائل آن‌ها مطلع و به سوالاتشان پاسخ گفت.

پس از آن ظریف هتل را برای ملاقات با محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان ترک کرد. این ملاقات در محل اقامت نخست‌وزیر صورت گرفت. محل اقامت نواز شریف در منطقه امنیتی دبیرخانه دولت (recl zone) در کنار تمام مراکز دولتی و امنیتی پاکستان به جز وزارت دفاع و مجلس سنا واقع شده بود. جدایی مراکز دولتی و امنیتی از مناطق مسکونی در اسلام آباد علاوه بر حفظ امنیت این نهادها ترافیک شهری را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

با ظریف، از مسقط تا اسلام‌ آباد +عکس


به غیر از طبیعت زیبا و وسعت باغ محل اقامت نواز شریف نهال‌های کاشته شده در حیاط این محل نیز قابل توجه بود زیرا این نهال‌ها به رسم یادبود توسط رییسان‌جمهور و افراد سرشناسی کاشته شده بود که به این محل آمده بودند و در زیر آن‌ها هم برروی سنگی نام این افراد نوشته شده بود.

در هنگام دیدار وزیر خارجه کشورمان با نخست وزیر پاکستان کارکنان دفتر نخست وزیری مشغول تماشای اخبار شبکه‌های تلویزیونی این کشور بودند و نکته قابل توجه، اختصاص دادن بخشی از برنامه‌های‌شان به سفر ظریف به اسلام‌آباد بود و این امر در صفحه اصلی رسانه‌های این کشور هم دیده می‌شد.

حضور در محل مجلس سنا و ملاقات با رضا ربانی، رییس مجلس سنای پاکستان نیز از دیگر برنامه‌های ظریف در سفر دو روزه خود به پاکستان بود.

گفته می‌شود که برگزاری مراسم سان در پاکستان تنها مختص رییسان‌جمهور است که به پاکستان می‌آیند و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تنها فرد غیر رییس‌جمهوری است که این مراسم برایش برگزار شده بود؛ ولی محمدجواد ظریف نیز پس از ملاقات با ژنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش، از سربازان پاکستانی سان دید.

بعدازظهر پنج‌شنبه وزیر امور خارجه کشورمان نیز به دیدار و گفت‌وگو با محمد اسحاق‌دار، وزیر امور دارایی پاکستان در کاخ پنجاب و ایاز صادق، رییس مجلس ملی سپری شد.

تبیین آخرین تحولات منطقه به‌ویژه اوضاع نابسامان یمن از جمله مسائلی بود که در دیدار با رییس مجلس ملی پاکستان مطرح و تاکید شد که حملات نظامی، بمباران هوایی و تخریب زیر ساخت‌ها در این کشور نمی‌تواند کمکی به حل بحران کند.

در بخش دیگری از این دیدار رییس مجلس ملی پاکستان نیز بر ضرورت همکاری‌های دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم، داعش و قاچاقچیان مواد مخدر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، در سفر وزیر خارجه کشورمان به اسلام آباد چه در دیدار با مقامات رسمی این کشور چه در حضور رسانه‌ها بیش‌تر رایزنی‌ها حول مساله یمن، وضعت مرزی دو کشور و مذاکرات ایران و 1+5 بود.

در این سفر دو روزه ظریف و تیم همراه او دیدارها و گفت‌وگوهای فشرده‌ای را با مسئولان پاکستان داشتند. به طوری که صبحانه، ناهار و شام آن‌ها هم کاری بود و این امر با توجه به این که مدت کمی از مذاکرات لوزان می‌گذرد بسیار قابل توجه بود.

در نهایت ظریف و هیات همراهش پنج‌شنبه شب با بدرقه سجال حیدر، مدیرکل غرب آسیا، آسیای میانه و ایران وزیر خارجه پاکستان، اسلام‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.

با ظریف، از مسقط تا اسلام‌ آباد +عکس

با ظریف، از مسقط تا اسلام‌ آباد +عکس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج