جاباما
۱۹۴۹۰۷
۳ نظر
۵۱۲۴
۳ نظر
۵۱۲۴
پ

مراقبت از ناخن با این قوانین طلایی

همه دوست دارند ناخن‌های زیبا و مرتبی داشته باشند به‌ویژه داشتن ناخن‌های بلند و یکدست همیشه برای خانم‌ها مسئله مهمی بوده، اما حفظ ناخن‌های بلند هیچ‌گاه کار آسانی نبوده است. عادت‌های اشتباه نگهداری از ناخن‌های زیبایتان را از امروز ترک کنید.

برترین‌ها: همه دوست دارند ناخن‌های زیبا و مرتبی داشته باشند به‌ویژه داشتن ناخن‌های بلند و یکدست همیشه برای خانم‌ها مسئله مهمی بوده، اما حفظ ناخن‌های بلند هیچ‌گاه کار آسانی نبوده است. فراموش نکنید که هر اتفاقی که برای انگشتان دست‌های شما ممکن است رخ بدهد، می‌تواند برای انگشتان پا‌های شما نیز به‌وجود آید؛ مخصوصا اگر تجربه یک پدیکور بی‌دقت و غیراستاندارد را پشت سرگذاشته باشید. از آنجایی‌که پا‌ها بیشتر زمان روز در کفش و در محیطی تاریک و نمناک هستند، محیط مستعدتری برای رشد قارچ‌ها به‌وجود می‌آورند.

اگر به‌صورت مستمر پدیکور می‌کنید، حتما از وسایل شخصی خودتان استفاده کنید و به مسئول پدیکور اجازه ندهید زیر ناخن یا پوشش آن را خالی کند. در این مطلب به کمک کارشناسان و متخصصان سعی داریم روش‌هایی را معرفی کنیم که به کمک آن‌ها بتوانید ناخن‌های بهتری داشته باشید.

مراقبت از ناخن با این قوانین طلایی

۱. ناخن را دستکاری نکنید

خواه خودتان ناخن‌های‌تان را مرتب می‌کنید خواه نزد متخصص می‌روید، در هر صورت توصیه اول این است که پوشش ناخن‌های‌تان را از بین نبرید. پوشش ناخن - پوستی که دورتا دور ناخن قرارگرفته و آن را مهار می‌کند- مانعی طبیعی است برای جلوگیری از رشد قارچ و باکتری روی ناخن که با یک‌بار برداشتن این پوشش، محافظ ناخن از بین می‌رود. این کار نه‌تنها پوشش ناخن را بدتر می‌کند و باعث می‌شود این پوشش ورم کرده، زبر و قرمز شود، بلکه به عفونت ناخن نیز منتهی می‌شود. این اتفاق تنها از طریق برداشتن پوشش رخ نمی‌دهد، بلکه عقب بردن پوشش ناخن هم می‌تواند به عفونت و مشکلات این‌چنینی منجر شود.

۲. به همه محصولات اعتماد نکنید

محصولاتی که به‌عنوان سفت کننده ناخن در بازار به فروش می‌رسند، ریشه علمی نداشته و بیش از آنکه مفید باشند برای ناخن مضر هستند، مگر اینکه ناخن‌های شما ضعیف یا شکننده شده باشند، در غیر این صورت ناخن‌های عادی به سفت کننده نیازی ندارند. ناخن سالم، ناخنی است که انعطاف‌پذیر باشد، بنابراین اگر می‌خواهید ناخن‌های‌تان صدمه‌ای نبینند، با استفاده از سفت کننده‌های ناخن، آن‌ها را شکننده‌تر نکنید.

۳. آبرسانی را فراموش نکنید

البته دلیل محکم علمی برای این ایده وجود ندارد که مرطوب نگه داشتن بستر ناخن‌ها باعث رشد بهتر آن‌ها می‌شود، اما دست‌کم از این مسئله مطمئن هستیم که مرطوب کردن پوشش ناخن از شکستن ناخن‌ها جلوگیری می‌کند. اگر ناخن‌های‌تان مستعد شکستن هستند، یکی از مهم‌ترین دلایل آن می‌تواند کمبود رطوبت باشد. چرب کردن دور پوشش ناخن نیز، به کل ناخن کمک کرده و احتمال شکستن، لب پر شدن، ترک خوردن و شکافتن آن را کم می‌کند.

۴. دور مکمل‌های ژلاتینی خط بکشید

تحقیق‌های متعدد نشان داده مکمل‌های بیوتین (یکی از ویتامین‌های گروه B که در کبد و زرده تخم‌مرغ یافت می‌شود) باعث بهبود ضخامت ناخن شده و از شکاف برداشتن و شکستن جلوگیری می‌کند. در یک تحقیق، محققان آلمانی به ۴۵ بیمار با مشکلات شدید در ناخن، برای چند ماه متوالی روزانه ۵/۲ میلی‌گرم بیوتین دادند. این کار باعث بهبود چشمگیر بیماری‌های آنان شده و حدود ۹۱ درصد موفقیت داشته است. دریافت روزانه ۵/۲ میلی‌گرم بیوتین، تاثیر بسیار زیادی بر روند معالجه مشکلات ناخن دارد.

برخی محصولات نیز وجود دارند که حاوی سیلیکون و مکمل‌های MSM هستند. این دو ماده غذایی نیز کمک شایانی به سلامت ناخن می‌کنند. اما یکی از مکمل‌هایی که تاثیری بر ناخن ندارد، ژلاتین است. به عقیده کارشناسان، خوردن ژلاتین یا قرار دادن ناخن در آن، هیچ تاثیری بر مقاومت ناخن نداشته و ژلاتین مایع به مرور در ناخن نفوذ کرده و آن را ضعیف می‌کند. آن‌طور که کارشناسان تغذیه می‌گویند، مدارک کمی وجود دارد که اثبات می‌کند که برخی از محصولات حاوی کلسیم، مخمر یا فلورید، تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت ناخن داشته باشد.

۵. کمتر از مانیکور‌های حرفه‌ای استفاده کنید

رفتن مداوم به سالن‌های مانیکور و پدیکور ناخن، کاری بسیار لوکس است و بسیاری از خانم‌ها به دفعات این کار را انجام می‌دهند. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی که به‌صورت مستمر و در فاصله زمانی کوتاه به این سالن‌ها سر می‌زنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر بی دوامی و خشکی بستر ناخن قرار می‌گیرند. پزشکان اعتقاد دارند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می‌تواند یکی از دلایل چنین اتفاقی باشد. همچنین متخصصان بر این باور هستند افرادی که به‌صورت مستمر مانیکور می‌کنند، معمولا از عفونت مزمن بستر ناخن رنج می‌برند. از علائم این بیماری، می‌توان به پف کردن و قرمز شدن نواحی اطراف پایه ناخن اشاره کرد. درواقع اگر دور ناخن شما پف کرده باشد، نشانه عفونت مزمن است.

به گفته کارشناسان، یکی از راه‌های کاهش این مشکلات، استفاده از ابزار شخصی مانیکور است. این کار ریسک ابتلا به عفونت مزمن را به‌شدت کاهش داده و ضمانت بالایی به سلامت شما می‌دهد.

۶. استون را فراموش کنید

متخصصان در این مورد اتفاق نظر کامل دارند که اگر ناخن‌های شکننده‌ای دارید، نباید از پاک کننده‌های ناخنی که حاوی استون هستند، استفاده کنید. ترکیب شیمیایی استون باعث می‌شود ناخن ضعیف و شکننده، نه تنها نتواند خود را بهبود ببخشد، بلکه آن را ضعیف‌تر نیز کند.

۷. از سوهان‌های زبر استفاده نکنید

سوهان‌های زبر قدیمی دشمن اصلی ناخن هستند. این سوهان‌ها باعث ایجاد شکاف‌ها و ترک‌های کوچکی در ناخن می‌شوند و همین شکاف‌ها هستند که به مرور باعث شکستن ناخن می‌شوند. کارشناسان آرایشی توصیه می‌کنند از سوهان‌های نرم استفاده کنید و هنگام سوهان کشیدن، آن را به‌صورت رفت و برگشتی روی ناخن نکشید، بلکه باید خیلی آرام و با طمانینه آن هم در یک جهت سوهان کشید تا کمترین احتمال شکستگی ناخن به‌وجود بیاید.

مراقبت از ناخن با این قوانین طلایی

۸. بدون دستکش سراغ شوینده‌ها نروید

هرچند شستن دست‌ها برای حفظ بهداشت فردی بسیار مهم است، اما افراط در این کار می‌تواند باعث تخریب ناخن‌های شما شود. اگر در محیطی کار می‌کنید که شستن دست‌ها در فاصله‌های کوتاه‌مدت، کاری اجباری است، توصیه می‌شود در طول روز از کرم‌های نرم کننده استفاده کرده و دور پوشش ناخن‌های‌تان به صورت اختصاصی مقدار کمی کرم بزنید.

۹. هرشامپویی مصرف نکنید

هنگامی که شامپوی جدیدی را امتحان می‌کنید، تنها به این نکته دقت دارید که آیا این شامپو، با موهای‌تان سازگاری دارد یا خیر؟ اما آیا تا به حال دقت کرده‌اید که شامپوی شما، با ناخن‌های‌تان هم سازگاری دارد؟ این نکته به‌ویژه در مورد شامپو‌های مخصوص مو‌های چرب بسیار صادق است. این شامپو‌ها برای از بین بردن فسفات و دیگر چربی‌های طبیعی موجود در پوست سر طراحی شده‌اند، بنابراین اگر ناخن‌های خیلی خشکی دارید، استفاده از شامپو‌های مخصوص مو‌های چرب، این توانایی را دارد که ناخن‌های شما را بیش از گذشته خشک کند.

رنگ ناخن خبر می‌دهد از سر درون

در بیشتر موارد مشکلات ناخن‌ها می‌تواند ریشه در شرایط پیرامون ما داشته باشد؛ قرار گرفتن در معرض شوینده‌های شیمیایی، استفاده از محصولات بهداشتی خشک کننده ناخن و تماس مستمر ناخن با اشیای دیگر هنگام تایپ کردن، قالی‌بافتن و.... اما در برخی موارد، مشکلات به‌وجود آمده در ناخن، ریشه در بیماری‌های درونی بدن داشته و علامتی است برای شما تا بدانید در بدن‌تان چه می‌گذرد. برای مثال:

• ناخن‌های سفید نشانه مشکلاتی در ناحیه کبد است.

• ناخن‌های نیمه صورتی نیمه‌سفید نشان‌دهنده مشکل کلیوی است.

• زرد شدن و نازک شدن ناخن‌ها همچنین رشد کند علامتی است برای مشکل ریوی.

• ناخن رنگ پریده هم می‌تواند نشان‌دهنده کم‌خونی باشد.

• همچنین اگر ناخن‌های‌تان به رنگ زرد کم‌رنگ با سرخی کم در قسمت‌های پایه درآمده باشند، نشانه‌ای از بیماری دیابت است.

ناخن‌ها حرف ها‌ی بیشتری هم برای گفتن دارند. برای مثال در سال ۲۰۰۵ یک تیم تحقیقاتی ایرلندی متوجه شدند که اولین نشانه‌های بیماری پوکی استخوان را می‌توان از طریق ناخن‌ها ردیابی کرد. در تحقیقات دانشگاه لیمریک، محققان متوجه یک عامل مشترک میان ناخن و استخوان شده‌اند. این عامل مشترک زنجیره دی سولفید نام دارد که طبق تحقیقات انجام گرفته در افرادی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند میزان دی سولفید پایین است. به‌نظر می‌رسد باید هر ازگاهی نگاه دقیق‌تری به ناخن‌های‌مان بیندازیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ساناز

      کاشت ناخن آیا ضرر داره ?

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گاهی ضرر داره ،چون باعث رشد قارچ میشه ،،، اگه مرتب و پشت سر هم کاشت ناخن تکرار بشه خطر ناکه

    • ندا

      نه عزیزم ضرر نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج