جاباما
۱۹۶۴۴۷
۶ نظر
۵۱۲۲
۶ نظر
۵۱۲۲
پ

طب سوزني به جاي بوتاكس؟

آيا اين سوزن‌هاي كوچك مي‌توانند از پيري زودرس پوست و انواع چين و چروك‌ها پيشگيري كنند؟!

طب سوزني به جاي بوتاكس؟
مجله سیب سبز - ستاره محمد: چند سالي مي‌شود كه طب سوزني در كشور ما حسابي طرفدار پيدا كرده است. متخصصان اين طب معتقدند با سوزن‌هاي كوچك‌شان مي‌توانند دردهاي شما را بدون كوچك‌ترين عارضه جانبي برطرف سازند اما آيا تا به حال در مورد تاثير اين طب بر زيبايي و جواني پوست و مو چيزي شنيده‌ايد؟! برخی از درمانگران طب سوزني مدعي‌اند اين روش مي‌تواند جايگزين بوتاكس شود و از ايجاد چين و چروك‌هاي پوستي جلوگيري كند! از طرفي حتي گفته مي‌شود اين سوزن‌ها در حجم‌دهي گونه‌ها و برطرف‌سازي افتادگي و رفع جوش‌ها و لك‌هاي صورت موثر است اما متخصصان پوست و مو با اين عقيده مخالف هستند. به گفته آنها نمي‌توان طب سوزني را با بوتاكس يا ژل مقايسه كرد، حال تصميم‌گيري با خودتان است؛ طب سوزني يا بوتاكس؛ كدام را انتخاب مي‌كنيد؟! در اين مقاله دكتر الهام اميرآذر، پزشك عمومي و درمانگر طب سوزني شما را با كاربردهاي اين طب در زيبايي آشنا مي‌كند. در انتها نيز نظر دو نفر از متخصصان پوست، مو و زيبايي كشور را در اين مورد مي‌خوانيم.

۱ + ۸ كاربرد طب سوزني در زيبايي!

به گفته دكتر الهام اميرآذر، درمانگر طب سوزني هر زمان كه از اين طب سخني به ميان مي‌آيد ذهن اغلب مردم به سمت كاهش وزن و لاغري معطوف مي‌شود چراكه شنيده‌اند طب سوزني مي‌تواند در كاهش اشتها موثر باشد و به لاغر شدن كمك كند. از طرفي اثرات طب سوزني در كنترل دردهاي حاد و مزمن از جمله ميگرن، سياتيك، كمردرد و حتي روماتيسم مفصلي به اثبات رسيده است. اما اين روش درماني كهن كاربرد مهم ديگري نيز دارد و آن افزايش زيبايي و جوان‌سازي پوست صورت است. در ادامه به مهم‌ترين تاثيرات طب سوزني بر زيبايي پوست و مو اشاره خواهيم كرد.

طب سوزني به جاي بوتاكس؟

۱. جوان‌سازي و شادابي پوست صورت

تاثير طب سوزني بر زيبايي اگرچه قدمتي ديرينه دارد اما به‌تازگي دوباره مورد توجه همگان قرار گرفته است. شما مي‌توانيد با طب سوزني پوستي پنج تا ۱۰ سال جوان‌تر و شاداب‌تر داشته باشيد؛ بدون اينكه عوارض داروهاي شيميايي، جراحي و تزريقات را متحمل شويد. اين تغيير در همان سه جلسه اول طب سوزني قابل مشاهده است. با ادامه درمان نيز پوست روشن‌تر، شاداب‌تر و جوان‌تر خواهد شد.

۲. كاهش چروك‌هاي عمقي و رفع چروك‌هاي سطحي

طب سوزني در كاهش يا از بين بردن چروك‌هاي دور چشم، پيشاني، خط اخم، خط خنده و ساير خطوط چهره موثر است. اثرات ضد چروك آن معمولا بعد از جلسات هفتم و هشتم درمان ظاهر مي‌شود. اما اين روش از آنجايي كه قادر به فلج كردن عضله نيست روي بعضي چروك‌ها مانند خط اخم اثرات نسبي دارد. اين بدان معناست كه اگر فرد عادت اخم كردن را ترك كند، طب سوزني بسيار سودمند خواهد بود. درواقع با استفاده از طب سوزني اين چروك‌ها از بين مي‌روند اما اگر عادت به اخم كردن ترك نشود، خط اخم دوباره بازمي‌گردد. يكي از راهكارهاي سودمند در اين زمينه، استفاده از چسب‌های ضدحساسيت بين دو ابرو در زماني است كه فرد مرتبا عادت به اخم كردن دارد؛ از جمله موقع خواب.

۳. ليفتينگ و رفع افتادگي پوست

پوست صورت معمولا بعد از ۳۵ سالگي شروع به افتادگي مي‌كند و بسياري از خانم‌ها به دنبال راه چاره براي درمان آن هستند. اگرچه به نظر عجيب مي‌رسد اما اثرات طب سوزني در ليفت صورت بسيار چشمگير است. براي اين منظور، خانم‌هاي غيرسيگاري معمولا به ۱۰ تا ۲۰ جلسه درماني نياز دارند. بعد از هفت جلسه نيز بسياري از بيماران اظهار مي‌كنند صورت‌شان سفت‌تر شده است. علاوه بر ليفت گونه‌ها و صورت، ليفتينگ پلك و ابرو نيز امكان‌پذير است اما به دليل حساسيت كار، اين شيوه درماني از جلسات پنجم به بعد انجام مي‌شود. افرادي كه مدام سرشان را پايين مي‌اندازند و در حال مطالعه و كارهاي كامپيوتري هستند، ممكن است صورت‌شان زودتر از زمان معمول افتادگي پيدا كند. در اين مورد شايد اثرات ليفت رضايت‌بخش نباشد.

۴. رفع كك و مك، لك صورت و روشن كردن پوست

طب سوزني شايد از كارآمد‌ترين روش‌هاي درماني براي از بين بردن لك‌هاي پوستي باشد حتي لك‌هاي مقاوم نيز تا حدود زيادي به اين روش درماني پاسخ مثبت مي‌دهند. گاه بيماراني را مي‌بينيم كه براي از بين بردن لك‌هاي پوستي‌شان هر نوع درماني را انجام داده‌اند و طب سوزني براي بسياري از آنها آخرين و بهترين درمان بوده است. روشن شدن پوست از همان جلسات اوليه درمان شروع مي‌شود. طي اين جلسات ابتدا پايه يا زمينه پوست روشن مي‌شود بنابراين گاهي لكه‌ها بيشتر خود را نشان مي‌دهند اما پس از گذشت جلسات متعدد بيمار متوجه روشن شدن لك و حتي از بين رفتن كك و مك‌ها مي‌شود.

۵. رفع تيرگي دور چشم

تيرگي دور چشم به دو دسته وراثتي (فيزيولوژيك) يا اكتسابي (پاتولوژيك) تقسيم مي‌شود. در گروه اول معمولا تيرگي دور چشم ثابت است و كم و زياد نمي‌شود. اغلب اين افراد در اعضاي خانواده‌شان نيز اين مشكل را دارند. اين گروه ممكن است به طب سوزني پاسخ دهند اما امكان برگشت مشكل‌شان وجود دارد و بايد جلسات نگهدارنده (ماهانه) را براي مدت طولاني انجام دهند اما در گروه دوم، تيرگي دور چشم بسته به وضعيت خواب، بيداري، استرس، نوع تغذيه، زمان عادت ماهانه، سردرد، وضعيت سينوس‌ها و. . . تغيير مي‌يابد. اين افراد معمولا پاسخ خوبي به طب سوزني مي‌دهند البته در اين گروه بايد حتما مشكل زمينه‌اي را برطرف كرد.

۶. رفع پف زير چشم

پف زير چشم نيز مانند تيرگي دور چشم مي‌تواند به صورت ارثي و ژنتيكي (فيزيولوژيك) باشد. همچنين ممكن است بر اثر عوامل متعددي از جمله نفخ شكم به‏وجود آيد كه در اين صورت به آن نوع پاتولوژيك گفته مي‌شود. در نوع پاتولوژيك افراد معمولا اظهار مي‌كنند كه گاهي پف زير چشم‌شان زيادتر و گاهي كمتر مي‌شود. در معاينه دقيق اين بيماران مي‌توان سرنخ‌هايي از اختلال كاركرد دستگاه گوارش به دست آورد. معاينه زبان آنها نيز معمولا جاي دندانه‌دندانه دور زبان را نشان مي‌دهد. بديهي است در اين صورت درمان با رفع علت زمينه‌اي مقدور است اما در نوع فيزيولوژيك، طب سوزني كمك چنداني نمي‌كند.

۷. رفع آكنه و جاي جوش

يكي از علل آكنه و جوش صورت از ديدگاه طب چيني، وجود آتش و بلغم در كانال‌هاي كبد و معده است بنابراين براي رفع آكنه نيازمند درمان زمينه‌اي بيماري از طريق طب سوزني بدن و صورت هستيم. علاوه بر اين بايد وضعيت هورمون‌ها، قاعدگي، تغذيه، استرس و خواب بيمار بررسي و اصلاح شود. از ديگر فوايد طب سوزني اثر آن بر كنترل چربي پوست است. اين تاثير بعد از دو تا سه جلسه مشهود مي‌شود به نحوي كه ترشح چربي از غدد سباسه به حالت طبيعي درمي‌آيد و به‌طور غير‌ مستقيم باعث كنترل آكنه و حتي بسته شدن منافذ باز پوست مي‌شود. براي درمان اسكار آكنه (جاي جوش) نيز مي‌توان از طب سوزني و ميكرونيدلينگ استفاده كرد. در اين مورد براساس عمق اسكار نياز به ۱۰ تا ۲۰ جلسه درمان طب سوزني وجود دارد. اثرات درماني نيز بعد از جلسات هفتم و هشتم مشخص مي‌شود.

طب سوزني به جاي بوتاكس؟

۸. رفع استريا و خطوط ناشي از بارداري

استريا يا ترك‌هاي پوستي ضايعاتي است كه اغلب در نواحي تحت فشار مانند ران، باسن، شكم و سينه‌ها به دليل نازك شدن لايه درم و اپيدرم پوست به شكل بريدگي ايجاد مي‌شود. علت ايجاد آن نيز كشيده شدن پوست يك قسمت در فاصله زماني كوتاه (مثل بارداری يا سن بلوغ) است. استراياها ابتدا قرمز و صورتي‌رنگ هستند و بعد از شش ماه تا یک سال به رنگ سفيد و حتي نقره‌اي درمي‌آيند. هرچه استريا حادتر باشد درمان آن سريع‌تر انجام مي‌شود. در مقابل، استرياهاي مزمن معمولا درمان طولاني‌مدت لازم دارند. جالب است بدانيد در طول جلسات متعدد، استرياي مزمن كه سفيدرنگ است كم‌كم به رنگ صورتي درمي‌آيد.

اين موضوع نشانگر فعال شدن بافت كلاژن پوستي براي ترميم استرياست. براي اين منظور ۲۴ جلسه طب سوزني لازم است. جلسات اوليه نيز به فاصله يك روز در ميان انجام مي‌شود. لازم به ذكر است كه درمان استريا در طب كلاسيك با موفقيت همراه نيست و هنوز كرم يا دارو يا روش موثري براي رفع آن توليد نشده است اما درمان در طب سوزني با ۷۰ تا ۸۰ درصد موفقيت همراه است. براي رفع استريا علاوه بر طب سوزني مي‌توان از ميكرونيدلينگ و ميكرودرم ابريشن نيز استفاده كرد.

۹. درمان ريزش مو و كمك به رويش مجدد آن

اگر از ريزش مو رنج مي‌بريد بايد طب سوزني را امتحان كنيد. ۹۰ درصد افراد بعد از چهار تا پنج جلسه درمان متوجه كاهش تعداد موهاي ريخته شده مي‌شوند. طبيعي شدن حالت موها و به اصطلاح بلند شدن موها از حالت خواب و بهبود رنگ كف سر نيز در همان جلسات اوليه طب سوزني مشهود مي‌شود. براي درمان ريزش مو معمولا ۱۲ جلسه طب سوزني لازم است. براي رشد مجدد موها نيز به دو تا سه ماه درمان نيازمنديم. البته فواصل درمان در جلسات اوليه فشرده‌تر است و بعد از ۲۰ جلسه هر هفته يا هر ماه يك‌بار انجام مي‌شود.

سوزن‌هاي شفابخش زيباي‌تان مي‌كنند؟!

طب سوزني از چه طريق باعث افزايش زيبايي و جوان‌سازي پوست مي‌شود؟ دكتر الهام اميرآذر می‌گوید براي درك اين موضوع لازم است كه با سه مكانيسم مهم طب سوزني آشنا شويد:

۱. طب سوزني باعث افزايش گردش خون موضعي و جريان انرژي در ناحيه مي‌شود. درواقع بسياري از اثرات درماني آن به‌وسيله اين مكانيسم توجيه مي‌شود.

۲. طب سوزني مي‌تواند باعث افزايش توليد كلاژن شود. فرض كنيد ناحيه‌اي از بدن‌تان زخم مي‌شود؛ چه اتفاقي مي‌افتد؟ ابتدا جريان خون در آن ناحيه شروع به افزايش مي‌كند و باعث گرما و سرخي در منطقه مي‌شود سپس فرآيند ترميم آغاز مي‌شود و پس از گذشت چند روز (براي مثال ۲۰ روز) پوست نو و سالم در آن ناحيه تشكيل مي‌شود. حال فرض كنيد در پوست شما ده‌ها سوزن فرورود و اين كار هفته‌اي دو تا سه بار تكرار شود. به اين ترتيب است كه پوست‌تان جوان و شاداب مي‌شود. لازم به ذكر است كه اين سوزن‌ها بسيار نازك و مويي شكل هستند و در موقع ورود به پوست يك زخم ميكروسكوپي ايجاد مي‌كنند كه غالبا دردناك نيست.

۳. طب سوزني با ترشح موادي مانند سروتونين باعث ايجاد آرامش و نشاط مي‌شود كه خود از علل مهم زيبايي و شادابي پوست به شمار مي‌آيد. در واقع چيني‌ها معتقدند كه زيبايي از درون نشات مي‌گيرد.

ميكرونيدلينگ چيست؟

ميكرونيدلينگ يكي ديگر از روش‌هاي موثر در رفع اسكار آكنه است. درواقع براي وصول به بهترين نتيجه درماني بايد طب سوزني و ميكرونيدلينگ را با هم تلفيق كرد. در اين روش از وسيله‌اي استفاده مي‌شود كه سر آن تعدادي سوزن ريز تعبيه شده است. اين وسيله روي پوست مي‌چرخد و خراش‌هاي ريز ايجاد مي‌كند. درمان با ميكرونيدلينگ براساس عمق نفوذ به سه دسته تقسيم مي‌شود: نوع خفيف، متوسط و شديد. نوع شديد آن مانند ليزر فركشنال عمل مي‌كند و همراه با خونريزي مختصر از پوست است. در نوع متوسط هم پوست فقط كمي صورتي مي‌شود و تا چند روز پوسته‌ريزي مختصر دارد. تعداد جلسات درماني لازم با ميكرونيدلينگ بين پنج تا هفت جلسه (هر شش هفته يك‌بار) است.

طب سوزني، بوتاكس يا جراحي؟!

متخصصان طب سوزني معتقدند اين روش بر ساير درمان‌هاي زيبايي ارجح است زيرا:

۱. بدون عارضه است و فقط در بعضي افراد ممكن است باعث ايجاد كبودي (هماتوم) مختصر شود.

۲. در ۲۰ تا ۲۴ جلسه مي‌تواند كل مشكلات صورت از جمله چين و چروك‌ها، خط اخم و خنده، خط پيشاني، افتادگي صورت، لك، كك و مك، غبغب، تيرگي و پف دور چشم و افتادگي پلك و ابرو را درمان كند. در حالي كه روش‌هاي ديگر مانند بوتاكس فقط در پاره‌اي از نازيبايي‌هاي صورت كمك‌كننده هستند و نمي‌توانند روي تمام مشكلات همزمان با هم اثر بگذارند.

۳. درماني مقرون به صرفه است.

۴. به دليل وجود كانال‌هاي انرژي در صورت، حتي وقتي فقط روي صورت و براي زيبايي كار مي‌شود اثرات درماني آن در كل بدن نيز ظاهر مي‌شود.

۵. به صورت زيبايي طبيعي مي‌دهد زيرا روشي تعادلي محسوب مي‌شود و تهاجمي به بافت صورت ندارد. اين روش با بدن سازگار است و باعث ايجاد حالت عجيب و غريب و غير طبيعي در صورت نمي‌شود.

۶. اثرات آن سريع است و از همان جلسات اوليه آغاز مي‌شود. ماندگاري آن نيز بسيار بيشتر از روش‌هاي رايج است.

طب سوزني به جاي بوتاكس؟

چند جلسه طب سوزني لازم داريم؟

تعداد جلسات لازم براي طب سوزني بسته به سن فرد و كيفيت پوست او، بين ۱۵ تا ۲۴ جلسه متفاوت است. در ۱۰ جلسه اول معمولا فرد بايد هفته‌اي دو تا سه بار به پزشك مراجعه كند. بعد از آن هم هفته‌اي يك‌بار درمان كافي است. همچنين براي بيماراني كه مايل باشند، مي‌توان ماهي يك‌بار درمان نگهدارنده انجام داد. لازم به ذكر است كه تاثير طب سوزني تا حدي به تكنيك و درمانگر بستگي دارد و هر درمانگر ممكن است روش خاص خود را داشته باشد.

شروع زودتر؛ چروك كمتر!

كاهش كلاژن‌سازي پوست و پير شدن آن معمولا از ۳۵ سالگي شروع مي‌شود اما امروزه به دليل افزايش آلودگي هوا، استرس، مصرف قليان و دخانيات، تغذيه نامناسب و از همه مهم‌تر پايين آمدن سن آرايش در خانم‌ها، پوست افراد زودتر دچار پيري مي‌شود بنابراين براي پيشگيري از پيري زودرس پوست بهتر است درمان با طب سوزني را از سنين پايين‌تر و حدود ۲۲ سالگي آغاز كنيد. البته براي انجام طب سوزني سن خاصي مطرح نيست و چون بدون عارضه است مي‌توان در تمام سنين از آن استفاده كرد.

اين نكات را به خاطر بسپاريد:

- طب سوزني فقط مي‌تواند تعادل را به شما بازگرداند. براي مثال اگر قبلا گونه داشته‌ايد و اكنون برجستگي آن كاهش پيدا كرده است، طب سوزني مي‌تواند با افزايش حجم عضلات و ليفت صورت آن را به شما برگرداند اما افزايش حجم لب‌ها و گونه‌گذاري در همه افراد با اين روش امكان‌پذير نيست.

- علاوه بر موارد زيبايي؛ طب سوزني در رفع خارش، كهير، ليكن‌پلان، پسوريازيس، اگزما و ساير مشكلات پوستي نيز تا حدودي كمك‌كننده است.

- در طب سوزني از سوزن‌هاي مويي استفاده مي‌شود و پروسه انجام آن دردناك نيست.

- خانم‌هاي باردار، افراد مبتلا به بيماري‌هاي بدخيم هستند و كساني كه از داروهاي ضد انعقاد استفاده مي‌كنند، بهتر است از طب سوزني استفاده نكنند.

متخصصان پوست چه نظري دارند؟!

دكتر خليل صداقت‌پيشه، متخصص پوست و مو معتقد است طب سوزني مطلقا نمي‌تواند بر چين و چروك‌هاي پوستي تاثير بگذارد.

به گفته وی اين طب سنتي چيني خيلي پشتوانه علمي ندارد و تحقيقات كافي درمورد آن انجام نشده است. در واقع تاثيرات اين روش بيشتر جنبه رواني دارد. دكتر اميرهوشنگ احساني، متخصص بيماري‌هاي پوست، مو و زيبايي و دانشيار دانشگاه علوم‌پزشكي تهران نيز نظري مشابه دارد. او تاكيد مي‌كند طب سوزني هيچ‌گاه نمي‌تواند جايگزين بوتاكس شود. درواقع تزريق بوتاكس بهترين راه براي رفع چروك‌هايي است كه بر اثر استفاده زياد از عضلات صورت ايجاد مي‌شوند. او در ادامه توضيح مي‌دهد بوتاكس از سم بوتوليسم گرفته مي‌شود.

اين سم حدود دو تا سه دهه است كه دردرمان مشكلات درماني و زيبايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بوتاكس بيشتر براي قسمت فوقاني صورت و چروك‌هاي پيشاني، خط اخم و دور چشم مصرف دارد و حتما بايد توسط پزشك تزريق شود. بهترين پزشكان براي اين منظور متخصصان پوست هستند. لازم به ذكر است كه تزريق نادرست و بيش از اندازه بوتاكس مي‌تواند باعث عوارض ناخواسته‌اي از جمله افتادگي پلك شود.

نه كرم و نه طب سوزني جاي بوتاكس را نمي‌گيرند!

فرآورده‌هاي بوتاكس انواع مختلفي دارند و اغلب به صورت پودر هستند. دكتر احساني توضيح مي‌دهد اين پودر معمولا با سرم رقيق مي‌شود و ظرف حداكثر چند روز بايد تزريق شود. بوتاكس معمولا بين چهار تا شش ماه ماندگار است. با اين حال ميزان ماندگاري آن در افراد مختلف، متفاوت است و ممكن است در بعضي افراد تا هفت ماه نيز موثر بماند. تزريق اين فرآورده سن خاصي ندارد اما بهتر است از ۲۰ سالگي به بعد شروع شود.

درواقع هرچه تزريق زودتر آغاز شود، اثر درماني و پيشگيري‌كننده آن نيز بيشتر مي‌شود. درمورد چين‌هاي عميق هم كه با بوتاكس به تنهايي از بين نمي‌روند، مي‌توان از تزريق ژل استفاده كرد. درواقع بوتاكس فرآورده‌اي است كه عضله را بي‌حس مي‌كند اما ژل يك ماده پركننده است. كرم‌هاي موضعي بوتاكس نيز تاكنون نتوانسته‌اند خيلي موثر باشند.

نکته : هزینه هر جلسه طب سوزنی درناحیه صورت حدودی از ۴۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و هربار تزریق بوتاکس از ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر است. توجه داشته باشید این قیمت ها حدودی هستند و دستمزد پزشکان مختلف با یکدیگر متفاوت است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      تو ایران که بساط بازکردن برای دزدی و فریب مردم.....تازه بماند بعضی ها اصلا دکتر نیستند و فقط دختران جوان میندازند تو دام

    • بدون نام

      کجا انجام میشه ؟ یک بار رفتم فقط از من ویزیت گرفت و گفت نیازی نداری .

    • رویا

      سلام من میخام از طب سوزنی استفاده کنم برای چاقی صورتم آیا موثره

      پاسخ ها

      • آمنه

        سلام.برا چاقی صورتتون از ترکیب ماست و جوانه گندم استفاده کنید. بسته جوانه گندم رو تهیه کنید و بهمراه کمی ماست(برای راحتی خورد کردن جوانه ها) در خوردکن بریزید و بعد از اتمامش بریزید تو سطل ماست و هرمقدار که دوست داشتین ماست بهش اضافه کنید. وقت نهار و شام بهمراه غذا میل کنید. اثرش رو خیلی زود میبینید.من امتحان کردم جواب داد

    • سمیه گورس خوار

      سلام من شماره تلفن یه دکتری که بوتاکس به روش طب سوزنی انجام میده رو میخوام درضمن مال استان گلستان باشه

    • سمیه

      سلام لطفا یه شماره تلفن دکتر بهم بدین که مال استان گلستان باشه مربوط به بوتاکس به روش طب سوزنی باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج