۱۹۷۹۴۸
۶۱ نظر
۵۰۱۴
۶۱ نظر
۵۰۱۴
پ

پس‌ لرزه‌ های مرگ دختر پورشه‌ سوار در تهران

روزنامه شهروند درباره حادثه تصادف پورشه در تهران نوشت: کشته شدند. در یک شب در دو خیابان، به یک دلیل. بامداد دوشنبه‌ای که گذشت، در خیابان شریعتی و بزرگراه همت تهران دو ماشین مدل بالا تصادف کردند و روی هم پنج نفر به دلیل شدت تصادف کشته شدند.

روزنامه شهروند: کشته شدند. در یک شب در دو خیابان، به یک دلیل. بامداد دوشنبه‌ای که گذشت، در خیابان شریعتی و بزرگراه همت تهران دو ماشین مدل بالا تصادف کردند و روی هم پنج نفر به دلیل شدت تصادف کشته شدند.

تا اینجای ماجرا، قضیه عادی است. حادثه‌ای مثل بقیه حوادثی که روزانه در خیابان‌های تهران اتفاق می‌افتد؛ تصادف پورشه زردرنگی که در خیابان شریعتی با سرعت و به دلیل نامعلوم به درخت برخورد کرد و دو پسر و دختر جوان در آن کشته شدند و داستان خودروی بی‌ام دبلیویی که در بزرگراه همت با سرعت بالا و آنهم به دلیل نامعلوم از مسیر خارج شد، به گاردریل خورد و چهار سرنشین آن از اتومبیل پرت و سه نفر از آنها کشته شدند.

مثل همیشه شایعه‌ها یکی‌یکی از راه رسیدند؛ بعضی گفتند یکی از سرنشینان بي‌ام دبلیویی که با سرعت ١٧٦ کیلومتر در بزرگراه همت حرکت می‌کرده، «فرزاد حسنی»، مجری تلویزیون بوده و بعضی گفتند مالک پورشه زردرنگی که در خیابان شریعتی با درخت برخورد کرد، «هوتن قلعه‌نوعی»، پسر «امیر قلعه‌نوعی»، سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران است. شایعه‌ها البته با تشخیص هویت سرنشینان این دو خودرو یکی‌یکی تکذیب شدند، داستان اما از وقتی عوض شد که خبر این دو تصادف همه جا پیچید و معلوم شد سرنشینان این خودروها از طبقات بالا یا به اصطلاح «بچه پولدار» بوده‌اند.

برای همین هم بود که تعداد زیادی از کاربران اینترنتی به صفحه اینستاگرام این افراد رفته و با نظرهایی که پایین عکس‌های آنها نوشتند، همه را تعجب‌زده کردند؛ وجه مشترک تعداد زیادی از این نظرها هم یک موضوع بود: اعلام رضایتمندی از مرگ جوانانی که «با پول پدرهایشان، ماشین‌های گران سوار می‌شوند و با ویراژ در خیابان‌های تهران، جان بقیه را به خطر می‌اندازند.»

ماجرا اما فقط به این‌جا ختم نشد؛ کاربران اینترنتی، صفحه‌ای را برای تنها زن قربانی یکی از این تصادف‌ها ساختند، عکس‌هایش را از صفحه شخصی او در اینستاگرام به این صفحه منتقل کردند و تا لحظه تنظیم این گزارش، در صفحه جدید و صفحه شخصی «پریوش»، زن ٢٥ساله، حدود ١٨‌هزار نظر نوشتند؛ نظرهایی که فقط نظر شخصی نیست و تعداد زیادی از آنها مربوط به درگیری‌های لفظی کاربران است.

عده‌ای از مرگ این زن که عکس‌های بدون حجاب از خودش در صفحه‌اش منتشر کرده، خوشحال بودند و عده‌ای به این افراد تاختند و از آنها خواستند«به جای این حرف‌ها برای این زن جوان فاتحه بخوانند.» تعداد «فالوئر»های «پریوش» در اینستاگرام هم حالا خیلی بیشتر شده؛ حالا از صفحه او که تا قبل از مرگش ٢٠‌هزار فالوئر داشت حدود ٤٠‌هزار نفر دیدن می‌کنند. اینها فقط نمونه‌هایی از نظرهایی است که کاربران برای او نوشته‌اند: «سارا» نوشته: «اون موقع که با این سر و وضع تو خیابونا می‌گشتی، باید به فکر این روزت هم می‌بودی. همون بهتر که مردی.»

و «کیمیا» این‌طور ادامه داده است: «امان از کمبود‌ها و فخر فروشی. مطمئناً اگر این ماشین‌های مدل بالا را زیر پای فرزنداشون نمیذاشتن آنها هم این بلا سرشان نمی‌آمد. همین مدل ماشین‌ها را در خارج از ایران روزی‌ هزار بار می‌بینی اما نه تصادف می‌کنند به خاطر خودنمایی و سرعت بالا، نه برای خودشون و نه برای دیگران مصیبت‌ساز می‌شوند.» همه اما نظرشان با آنها یکی نیست و همین هم باعث شده تعداد زیادی از کاربران صفحه «پریوش» به جان هم بیفتند.

بعضی‌ها هم از ناراحتی تعداد زیادی از کاربران از مرگ این زن جوان ناراحتند؛ نمونه‌اش هم این: «خدایش بیامرزد. فقط با خود چنین می‌پندارم که اگر جای پورشه، پراید و به جای خیابان شریعتی، راه‌آهن و به جای خانمی خوش‌پوش، یک خانم با ظاهر به اصطلاح دمده بود، باز هم این ملت به این اندازه ناراحت می‌شدند؟ جامعه ما نیازمند اصلاحات بیشتری است. قصدم به هیچ‌وجه بي‌احترامی به این بزرگوار نیست فقط کمی از مردمان سرزمینم دلخورم.»

و در جواب او کسانی مانند «کیوان» اینطور نوشته‌اند: «آدم‌های نوکیسه آخرین مدل ماشین‌های لوکس و پرسرعت رو در اختیار فرزندانشون میذارن و فرهنگ نداشته این افراد باعث چنین تصادف‌هایی میشه چه در مستی چه در هوشیاری مشکل عدم توانایی در تخمین احتمال بروز حادثه است.

گذشته از این چیزهایی که در ذهن عموم شکل می‌بنده مفاهیمی مثل پولدار، ماشین آخرین سیستم، جوان‌های نوزده بیست ساله و نهایتا یک مرگ احمقانه است که اکثر واکنش‌های منفی و بي‌تفاوت به چنین خبری رو شکل میده.» و این هم از نظر «الهه» که نظرش را زیر همه عکس‌های او کپی کرده است: «تازه به دوران رسیده که باشی همین میشه نتیجه‌ا‌ش.»

این اولین بار نیست که بعد از اتفاقاتی، کاربران ایرانی اینترنت به تکاپو می‌افتند و نظرهای انتقادآمیز و همراه با ناسزا می‌نویسند؛ نمونه‌اش در همین یکی دو‌سال اخیر مراجعه تعداد زیادی از ایرانی‌ها به صفحه فیس بوک «لیونل مسی»، فوتبالیست آرژانتینی که در جام‌جهانی فوتبال به ایران گل زد یا داور مسابقه ایران و عراق در جام ملت‌های آسیا.

در این مدت تعدادی از جامعه‌شناسان و تحلیلگران این موضوع را تحلیل کردند اما با همه اینها این اولین بار است که کاربران ایرانی رکوردی جدید را از خود به جای می‌گذارند و واکنش جدیدی را نشان می‌دهند؛ واکنش و حتی رضایتمندی از مرگ جوانان پولدار؛ موضوعی که حالا جامعه‌شناسان و روانشناسان می‌گویند باید یک بار دیگر تحلیلگران اجتماعی را به تکاپو بیندازند. «ناصر قاسم‌زاده»، روانشناس و دبیر انجمن حمایت از سلامت و بهداشت روان جامعه یکی از آنهاست.

او در گفت‌وگو با «شهروند» این موضوع را با مسأله شکاف طبقاتی در ایران تحلیل می‌کند: «ما در جامعه ایران دچار شکاف طبقاتی وسیعی هستیم؛ در سال‌های گذشته شاهدیم که عده‌ای بیش از اندازه مرفه شده‌اند و عده زیادی بیش از اندازه نیازمندند. عوامل متعددی در این قضیه دخالت دارد؛ یکی از این دلایل نظام بیمارگونه اقتصاد ما است. ما در سال‌های اخیر شاهد زندگی افرادی بوده‌ایم که یک‌شبه به میزان بیش از حد از توانمندی می‌رسند، رفاه‌زده می‌شوند و به نوعی زندگی‌شان با اطرافیانشان فاصله زیادی می‌گیرند. البته من در مشاوره‌هایم دیده‌ام که تعدادی از آنها از افسردگی هم رنج می‌برند، مثلا چون جزو طبقه متوسطند یک مرتبه اوج می‌گیرند و این باعث می‌شود طیف انتخابشان برای رفت‌وآمد محدودتر ‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «اتفاق دیگری که می‌افتد این است چون فرد زحمت زیادی نمی‌کشد، خواست‌هایش مادی است و باعث می‌شود رفاه‌زدگی را بیش از پیش تجربه کند و در ذهن عامه مردم این فرد، این سطح مالی را به صورت نامشروع به دست آورده است. از طرف دیگر شرایط ویژه‌ای که در جامعه هست در این موضوع دخیل است. ما چندین‌سال است که درگیر تحریم‌ها هستیم و فشارش را قشر کارگر و کارمند تحمل می‌کنند.

از طرف دیگر اشتغال و بیکاری و تورم، همه اینها دست به دست هم می‌دهند تا ما با عامه‌ای روبه‌رو باشیم که همیشه نیازمندند، همیشه خسته‌اند، کمترین امکانات رفاهی را دارند و فقط اسمش هست که در تهران زندگی می‌کنند. آنها رفته‌رفته به نوعی سرکوب می‌شوند و به‌ویژه نسل جوان در نیازهای طبیعی جسم و روحشان، یک نوع خشم فروخورده را با خودش حمل می‌کند.»

به گفته این روانشناس: «مردم این طبقه این فکر را دارند که شکست خورده‌اند و یک نوع نارضایتی درونی در طبقه متوسط ایجاد می‌شود. این حس درون آنها می‌آید که سهم ما از زندگی را این گروه مرفه چند‌درصدی که درآمدشان هم مشروع نیست استفاده می‌کنند و فقر و فلاکتش برای ما است. از طرف دیگر نبود نظارت‌های صریح و مستمر از سوی دستگاه‌های نظارتی این اختلاف‌ها را ایجاد می‌کند به نوعی که آرام‌آرام وجدان اخلاقی فرد از دست می‌رود به‌طوری که بود و نبود این افراد برایشان فرقی نمی‌کند.

تمام این مسائل باعث می‌شود که افراد در برخورد با مسائلی که می‌تواند روح انسان را جریحه‌دار کند، خیلی عادی برخورد می‌کند. به نظر من نقش دولت در این‌جا خیلی مهم است. دولت می‌تواند اجازه دهد که به این موضوع دامن زده شود؛ با نظارت و توزیع مناسب ثروت. دولت می‌تواند به جای یارانه‌ها، سوبسید تفریحی به مردم بدهد.»

قاسم‌زاده معتقد است: «در جوامع دارای بحران همه دست‌به دست هم می‌دهند که از هم مراقبت کنند تا بحران رفع شود. آیا این در جامعه ما وجود دارد یا هر کس به فکر خودش است؟ ما باید یک برنامه رفاه عمومی را پیاده کنیم. می‌توان شرایط جامعه را به سمتی برد که حس نوعدوستی در جامعه ما تقویت شود. ما به نوعدوستی، مهمان‌دوستی و حرمت گذاشتن زبانزد بوده‌ایم ولی چرا به این وضع افتاده‌ایم؟ دلیلش پاسخگو نبودن به نیازهای مردم و وجود نداشتن سیاست مناسب فرهنگی است.

سازمان جهانی بهداشت تصویب کرده که دولت‌ها موظفند به شهروندانشان امنیت شغلی، اقتصادی، روانی، اجتماعی و... بدهد که مجموعه‌اش سلامت اجتماعی نام دارد. دولت‌ها نباید به دنبال مطالبات سیاسی خودشان باشند چون مردم این وسط قربانی می‌شوند. اتاق فکری باید باشد که مصلحت جامعه در آن اندیشیده شود. اگر اینها به شهروندان تعلق بگیرد، نوعدوستی در آنها تقویت می‌شود.»

واکنش‌های مردم اما در دو روز گذشته فقط به مرگ «پریوش» نبوده است؛ حالا زیر همه خبرهایی که درباره مرگ بي‌ام دبلیو سوارانی که دوشنبه در تصادف جان باختند، منتشر شده و در صفحه‌های مختلف فیس‌بوک، تعداد زیادی نظر دراین‌باره ثبت شده است. اینها نمونه‌هایی از آنهاست: « این اتفاقات یک‌شبه نمی‌افته، پدرومادرها وقتی بچه‌های هفت هشت ساله دارن، باید بدونن که به سرعت هفده هجده ساله میشن و اونوقت خیلی نمیتونن روی رفتارهاشون اعمال قدرت و اظهارنظر کنن، پس بهتره که از همون زمان کودکی یه مشاور خانواده داشته باشن و با توجه به گرایشات هیجانی بچه‌ها اطلاعات لازم رو به موقع بهشون بدن، چون وقتی تمایل و تب یه کاری تو نوجوونا ایجاد میشه، خیلی سخت میشه اونارو دعوت به تفکر منطقی کرد. این عزیزان از دست رفته اگر به موقع و درست تخلیه هیجان می‌کردند قطعا آن‌قدر مفت و دلخراش جونشونو از دست نمیدادن. با توجه به شایع شدن سندرم بچه مایه‌داری بهتره که در تقویت جنبه و ظرفیت خود و فرزندانمون جدی باشیم.»

«مسعود» هم دراین‌باره نوشته است: «اگر محل مناسبی باشه که جوانان ما بتوانند هیجانات جوانی را که طبیعی هم هست آن‌جا به نمایش بگذارند، خانواده‌ها این‌گونه تا ابد داغدار جگرگوشه‌هایشان نمی‌شدند.»

«مریم» نظرش را این‌طور نوشته است: «باز خوبه طرف ٢٢‌سال مثل آدم زندگی کرد نه مثل ما که نود‌سال عمر می‌کنیم و هر سال از‌ سال قبل بدتر.»

نظراتی که حالا جامعه‌شناسان درباره آنها در حال نظر دادنند. از نگاه او آنچه در روزهای اخیر و در جریان تصادف خودروهای لوکس در جامعه بازتاب داشته ناشی از زوال سرمایه اجتماعی در جامعه ایران است. به گفته او در تحلیل این واکنش اجتماعی، باید به این پرسش پاسخ داد که به چه دلایلی باید به این‌جا برسیم؟

او می‌گوید: «این‌که اخلاق در جامعه ما فروکش می‌کند، به این دلیل است که سرمایه اجتماعی که از آن بد استفاده می‌کنیم، رو به زوال است و یکی از خروجی‌‎هایش همین است که الان در این واکنش‌های اجتماعی شاهدیم. جامعه سایبری حوزه هیجانات، احساسات و مد است و به محض این‌که حرکتی آغاز می‌شود افراد دیگر هم به دنبال آن راه می‌افتند و به عبارت دیگر در فضای مجازی جوی ایجاد می‌شود و این جو یک سپر روانی ایجاد می‌کند.»

تحلیل دیگر مهاجری این است که مردم با این روش پیام می‌دهند و حرف‌هایشان را می‌زنند. به گفته او بررسی و تحلیل این پیام‌ها برای مسئولان خوب است چرا که در این پیام‌ها می‌توان بخشی از حرف‌های مردم را شنید که در حالت عادی آن را بر زبان نمی‌آورند در واقع این پیام‌ها به صورت غیرمستقیم دیدگاه‌ها و نظرات واقعی مردم را درباره شرایط اجتماعی نشان می‌دهد. مردمی که نسبت به نابرابری‌های اجتماعی نگران و ناراحتند. آنطور که این جامعه‌شناس می‌گوید، انتقاد و به عبارتی حمله کاربران به صفحه دختری که جان خودش را در تصادف اخیر از دست داده را می‌توان با توجه به پیامدهای افزایش فاصله طبقاتی در ایران تحلیل کرد.

او می‌گوید: «در ١٠‌سال گذشته بر خلاف این‌که دولتی داشتیم که شعارهای مردم محورانه می‌داد اما نتیجه سیاست‌هایش افزایش نابرابری‌های اجتماعی بود. در همین دوران ثروت چند صد‌میلیارد دلاری درآمد نفت وارد جامعه شد و دست طبقات پایین نیفتاد و سودش به حساب نوکیسه‌ها یا طبقات اجتماعی بالا رفت. این فاصله طبقاتی ناخودآگاه در چنین واقعه‌هایی خودش را نشان می‌دهد. هرچه شکاف طبقاتی بیشتر شود نشانه این است که نفرت بین آنها بیشتر است، بالایی‌ها پایینی‌ها را افراد بي‌سواد و به درد نخوری می‌دانند و پایینی‌ها هم بالایی‌ها را آدم‌های بي‌مصرف و سوءاستفاده‌گر. در چنین وقایعی ما باید لایه‌های پنهان اعتراض‌ها را ببینیم. یک طرف باید به اوج تنفر برسد که مرگ دیگران دلیلی برای خوشحالی‌اش باشد و نقطه اوج فاصله طبقاتی همین نفرت است.»

به گفته مهاجری، «بهترین جامعه جامعه‌ای است که طبقه متوسطش پهن باشد، در چنین جامعه‌ای نفرتها کمتر می‌شود و طبقه متوسط سوپاپ اطمینان یک جامعه است این درحالی است که در ایران طبقه متوسط درحال لاغر شدن و ضعیف‌تر شدن و طبقه بالا درحال بسیار پولدار شدن است و طبقه پایین هم به سمت بي‌پول‌تر شدن پیش می‌رود و یکی از نشانه‌های از بین رفتن طبقه متوسط، کمرنگ شدن اخلاق است که نشانه‌های این بي‌اخلاقی در زندگی امروزی کاملا پیداست.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شوکول

      گناه شماهایی که پشت سر مرده حرف میزنین هزار بار بیشتر از اون خدابیامرزه. به جای حسادت وبدجنسی براش ازخدا طلب مغفرت کنین

      پاسخ ها

      • علی

        شماها فکر میکنید اگر کسی تو این دنیا فساد و بی بندوباری و ... کرده باشه و شما بگید خدا لعنتش کنه و یا بیامرزدش تاثیری داره !!؟؟
        هر کس هر کاری که کنه حتی کوچکتری کار ناچیز ، برای همون عذاب و یا پاداش در نظر گرفته میشه
        خودش میدونه و خداش

      • مسعود

        بله تاثیر داره؛
        روایت داریم اگر 40 مومن بر جنازه دیگری شهادت دهند که فرد خوبی بوده خداوند به او نظر رحمت می اندازد. پرسیده شد ممکنه طرف بد بوده باشه فرمودند خداوند به گواه آن 40 مومن رحمت خود را دریغ نمیدارد.

      • amir0121

        40 مومن؟؟ تو این دور زمونه؟؟
        هه بیخیال

      • بدون نام

        خدا نکنه هیچ جوونی بمیره .. خدا نکنه

    • بدون نام

      پول بابا هاشون نه بلکه پول ملت بیچاره

    • فرزاد

      فحش بدید ، ببینم با این حسادتون به کجا میرسید ! اولین بارمه که میبینم برا مرگ 4 5 تا جوون زیره 35 سال اینطوری همه خوشحالن . جهان سوم حقمونه.

      پاسخ ها

      • ناظر

        نکنه تو هم بچه مایه دار بی دردی ؟

      • بدون نام

        همین که دختره و پولدار واسه اینا کفایت می کنه که تا عمر دارن راجع بهش مزخرف بگن.

    • آراد

      شما فقط مساله فاصله طبقاتی را میبینید به این فکر نمیکنید که این جور آدمها(فوت شده ها)با این رانندگیها و خودخواهیهاشون جون بقیه مردم را که در خیابان هستند به خطر می اندازند شاید بخشی از تنفرها به این علت باشد که البته حق است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی موتورسوارها،پرایدها و دیگر ماشین های داخلی از اینکارها نمیکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      خدابیامرزد

    • بدون نام

      همين آقاي دكتر بري مطبش براي روانشناسي خدا تومن مايه بابت ويزيت به دست مياره!!درد ما كه يكي دوتا نيست@@قربونخدا كه جاي حق نشسته!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتره تنگ نظری خودمون رو به جای حق نشستن خدا ربط ندیم!جوون بودن عزیز دل پدر و مادرشون بودن!الان دستشون از دنیا کوتاهه!خدا بیامرزدشون و وقتی که ما هم به جای اونها رسیدیم به ما رحم کنه!

    • بهزاد

      من نمیدونم چرا هر چی میشه میخوان بگن پول ملت رو خورده....
      دوست عزیز طرف یه جیگرکی سر نیاوران زده کل مغازش پنج متر هم نمیشه اما نقدر درامد داره که تونسته یه ماشین صد تومنی بگیره حالا شما حساب کن طرف یه رستوران بزرگتر داشته باشه...
      قرار نیست هر کی پولدار باشه بکنیدش دزد و پول مردم خور
      این همه کارخونه دار و رستوران دار و غیره داریم...یعنی اینا همه دزدن و هر کی فقیره و نداره سالم ؟
      در مورد اینکه هم میگید طرف جون بقییه رو به خطر میندازه...این پورشه در مقابل اون هزاران تصادفی که تو جاده ها سر یه سبقت یا بی احتیاطی یه راننده رخ میده گمه...رگتون واسه یه تصادف پورشه باد نکنه الکی
      روزی نیست که نشنویم فلان پراید یا فلان سمند با هفت نفر سرنشین کشته شدند.

      پاسخ ها

      • علی

        خدا به بنده اش میتونه بدون و رنج و سختی بنده اش به اون روزی فراوان بده ، به بنده دیگه اش هم به اندازه همون روز رزقشا بده

      • بدون نام

        حدیث داریم که هیچ فقیری نیست مگر آنکه ثروتمندی حقش را ضایع کرده است.

    • محمد رضا مظفری

      متاسفانه جامعه دچار سقوط اخلاقی شده است. برای هر اتفاق تلخی که برای هم وطنی می افتد همه جک می سازند و برای آنها که از دنیا رفته اند اینچنین خوشحالی می کنند.
      کمی خودمان را جای خانواده این عزیزان بگذاریم و از نگاه آنها موضوع را قضاوت کنیم ..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکلات، آدمو سادیست میکنه.

    • بدون نام

      واقعا فاصله طبقاتی تو ایران خیلی زیاده این اصلا مناسب یک کشور اسلامی نیست باید فورا اصلاح شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرفت درست ولی خوشحالی از مرگ چند جوون یعنی سقوط ازاد اخلاق در جامعه !!!

    • ارمن از ساری

      با سلام
      من اولین بار رفتم پیج ناسا در جریان سال2012 کامنت ملت خوندم اونجا به طنز بودن ملت پی بردم نه حمله و کینه توزی
      بعدش پیح ملک عبدالله اونجا واقعا در غیرت بودن
      پیج مسی که کلا میخوندم نمیشد کینه توزی حساب کرد
      بعد باخت حرص باخت ملاک بود
      اما این دختر پریوش نارضایتی مردم از طرز رفتار جامعه پولدار ما هست که خودشون مبرا از دین و عرف کشور میدونن عکسای بی حجاب این دختر باید در اخرت پاسخگو باشه و قشر پولدار ما خیال میکنن عرف اجتماعی کشور مثل حجاب برای قشر فقیر جامعه هست نه اینها
      خوب ملت هم ناراحتن از این مدل رفتار
      با تشکر

    • محمد

      این مملکت اصلاح بشو نیس خانه از پای بست ویران است

    • علی

      یک مثل مشهور است که میگه شما که لالایی بلدین چرا خوابتون نمیبره . حال که دردها را شناختید فکر درمان باشید . بله فاصله طبقاتی خیلی هم زیاد شده . فقرو فحشا بیدادمیکنه و نفرت جای محبت را گرفته همانطور که رابطه جای ضابطه را . چون بعضی ها از اسلام استفاده ابزاری میکنند

    • ذبیح

      به نظر من اکثر آدمایی که اومدن اینجا و بد این بچه پولدارا رو میگن اگه خودشون دستشون میرسید بدتر میکردن!!!فرهنگ و اصالت تو پولداری و فقیری نیست.

    • اسما

      حالا اینایی که گفتید یعنی چه

    • ناشناس

      واقعا جای هیچ حرفی نمی مونه
      ...
      خودشون روانشناس آوردن
      و بدبختی مردم و قشششششششششششنگ تحلیل کردن
      دیگه شما چی می گین تو این هاگیر واگیر

    • علی

      حقشون بوده نمیخواد زحمت فاتحه خوندن به خودتون بدین خدا خودش از ما خوب میدونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجب آدم خبیثی هستی؟! حالا تو فاتحه نخون، خوندن یا نخوندن تو تاثیری تو حال فوت شده ها نداره

      • بدون نام

        خوش به حالشون. راحت شدند از این زندگی! ( از این همه رفاه که بدبختشون کرده بود)

    • کرامت

      من کاری به پولدار بودن یا بی پول بودن اون کسانی که خیابون های شهر رو پیست اختصاصی خودشون میدونن کار ندارم و اگه یک موتورسوار که موتورش صد هزار تومن می ارزه هم کاری بکنه که باعث به خطر افتادن جون دیگران بشه عادلانه اینه که اگه این وسط کسی کشته بشه اون کسانی که با این کارها جون مردم شهر رو به بازی ميگيرن مسحق مرگ هستن نه بی گناهان.

    • ناشناس

      به درک که مرد
      غم و غصه این را هم ما بخوریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه طرف عزیرانت بودن بازم این حرفو میزدی؟ سعی کن روح بزرگ و بخشنده ای داشته باشی تا خدا بهت رحم کنه

    • بدون نام

      چیزی که در این بحث ها اصلا دیده نمی شود این است که یک جوان بیست ساله پول این خودرو یک میلیاردی را از کجا اورده است؟
      پدر این جوان چه فعالیت اقتصادی دارد که می تواند یک خودرو یک میلیاردی زیر پای بچه اش بگذارد؟
      در شرایطی که خانواده هایی وجود دارند که در فقر یا فشار اقتصادی طاقت فرسایی بسر می برند و حداقل های لازم برای امورات روزمره خود ندارند.
      در کشورهای اروپایی که تولید کننده این خودروها هستند در سطح خیابان این حجم پورشه و مازراتی و بنزهای گران قیمت دیده نمی شود. اگر کسی از این خودرو ها استفاده کند بالافاصله از طرف سرویس های اطلاعاتی شناسایی و به دارایی احضار می شوند و باید منابع تأمین و خرید این خودرو ها را مشخص نمایند تا مشخص شود که از پول های سیاه تامین نشده باشد.
      چون یک روش پول شویی همین خریدهای گران قیمت است.
      ولی در این کشور از طرف وزارت اقتصاد و دارایی یا وزارت اطلاعات چه تحقیقی در این زمینه صورت میگیرد؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینهایی که منفی دادند مایه دارند؟! بهترین کامنتی که میشه گذاشت همینه . بدون فحاشی یا عقده گشایی.

    • مهدی

      دارندگی و برازندگی. بجای اینکه اونارو تخریب کنیم تلاش بیشتر بکنیم خودمونو بالا بکشیم خیلی بهتر.خدارحمتشون کنه ما چیکاره ایم که نظر بدیم درباره اونا

    • Bob pitt

      چه مقاله تحلیلی دقیقی خیلی هم عالی (:
      امیدوارم دولت، قبل ازینکه شکاف های اجتماعی تبدیل به اعتراض بشه پیشگیری کنه

    • محمد اصفهان 23

      176کیلومتر در ساعت آخه سرعته؟؟؟من خداییش دیشب با تندر 160تا رفتم.ناشی بوده نتونسه ماشینا کنترل کنه.خدا بیامرزتش ولی حقش نیست اینجوری ب پولدارا بپرین چون هممون یجوری تو رانندگی بی فرهنگیم.خصوصا خودم

      پاسخ ها

      • علامت سوال

        چرا سرعتش اینقدر زیاد بوده؟! چرا سرعتت اینقدر زیاد بود؟! اگه پلیس می گرفتت حتما باید ازت تست مستی میگرفت!

    • مریم

      البته باید به عرض برسونم که طبقه پایین به سمت موت میرود نه بی پولی

    • یک ایرانی

      این جریانم مثل خیلی اتفاقات و نارضایتی‌های اجتماعی دیگه تموم میشه, بقول معروف این نیز بگذرد... اما آخرش چی؟ آب از آب تکون نمیخوره, اتو این مملکت گه ساکن یکی ازاین کشورای عرب دوروبر بودیم خیلی بیشتر بهمون رسیدگی میشد, عقده هامون بجایی رسیده که از مرگ جوونای هموطنمون خوشحال میشیم مگه ازاین بدترم میشه؟؟؟

    • داوود

      در قرآن فرموده: هرکس گناه دیگری را مسخره نماید تاقبل از مرگش همانند همان گناه رامرتکب خواهد شد.
      پس سرتون به کار خودتون باشه لطفاً

    • دنیا

      خدایی هر جوری بخوایم حساب کنیم ما به عنوان یه انسان نباید بخاطر مردن 4-5 تا جوون خوشحال بشیمو و بگیم مردن حقشونه به این دلیل و اون دلیل زشته بخدا
      حالا طرف بچه مایه دار بوده پورشه سوار بوده جاش همیشه گرم و نرم بوده تو خیابون قطعا با دیدن امثال من با خودشون میگفتن اینا به چه امیدی زنده ان به ریش امثال من می خندیدن بی حجاب بودن مشروب خور بودن و ... باز شادی کردن واسه مردن کسی اصلا کار درستی نیست خودمونو بزاریم جای اونا شاید اگر ما هم زندگیمون این مدلی بود همین رفتاری رو داشتیم که اونا داشتن
      تو که نوشم نی ای نیشم چرایی

    • محمد

      اینها کسانی هستند که هم هوا رو الوده میکنن و هم با دور دورهای شبانه خودشون امنیت رو از مردم میگیرن اینها مجرمن و یه طوری باید به سزای عملش میرسیدن. بچه پولدارهایی که پول بی زحمت رو صرف تفریح اینطوری میکنن. من از مرگشون خوشحال نیستم ولی اصلا از مرگشون ناراحت هم نیستم. دختری که عکس بی حجاب میندازه هم حتما به خدا اعتقادی نداشته ما واسه چی باید براش فاتحه بخونیم؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا تو دیگه چقدر عقده ای هستی؟! مگه تو رو توی گور اونا میذارن که اینجوری داری خودزنی میکنی؟

      • بدون نام

        کسی فاتحه عقده ای جماعت رو نمیخواد

    • user

      واقعا ابراز خوشحالی کردن بعضیا؟ واقعا؟ این یعنی ما جامعه بیماری داریم... خیلی بیمار... خدا بهمون رحم کنه

      پاسخ ها

      • sara

        هر بیماری یه علتی داره.خوبه آقایون بگردن دنبال علتش.

    • farnaz

      واقعا" متاسفم واسه همه اونایی که از مرگ چند جوون فقط واسه اینکه از طبقه اونا نیست ابراز خوشحالی میکنن .کار اونا اشتباه بود .اما همه شما خانواده دارین فقط چند لحظه خودتون جای خانواده اونا بزارین که بهترین و بالاترین ثروت زندگیشون رو از دست دادن .فقط میتونم بگم متاسفم .خدا رحمتشون کنه

      پاسخ ها

      • الناز

        ای بابا اگر پدر مادرشون دلسوز بودن که نمیگذاشتن ساعت 5 صبح بچشون تو خیابونها ولو باشه

    • شاید مرتضی

      این جماعت چقدر بیکارین
      هرکی زندگی خودش رو میکنه.ما آدما بین خودمون با بعضیا فقط تو آدم بودن مشترکیم و چیزی از حال همدیگه نمیدونیم.
      حالا هم ما خودمون اینقد بدبختی داریم که وقت نداشته باشیم بیوگرافی اونا رو در بیاریم و بینم چجوری پول دار شدن،ما فعلا باغچه خودمون خشکیده،دیگه حوصله بیل زدن به باغچه دیگران رو نداریم

    • بدون نام

      خدا رحمتشون کنه
      در هر جایگاهی که بودن انسان بودن
      بجای حسادت برای شادی روحشون دعا کنید

    • مهلا

      چرا انقدر واستون مهمه اين تصادفات تو مملکت ما عاديه حالا چون اين ماشيلا قيمتي بون مهم شده ،چرا يکم فکر نميکنيد که باباي اينايي که اين ماشينارو دارن کلي سختي کشيدن که به اينجا ها رسيدن، اين حرفا يعني حسادت ،ما کلا مردمايي هستيم که فرهنگ مون بالا نيست، يعني نمي دونيم از هر وسباه اي چطوري استفاده کنيم نمونه اشم همين ماشين، همش ميخوايم با بالاترين سرعت ازش استفاده کنيم در صورتي که ميشه با سرعت کمترم رفت اين به خاطر فرهنگ غلط ماست

    • داغون

      خدایا شکرت که حتی پول خرید یه پراید رو هم ندارم و در نتیجه می تونم بیش تر عمر کنم و بچه هام هم به فساد کشیده نمی شوند که مردم نفرینشون کنند. اگر هم روزی تونستم یه پراید بخرم و در تصادف کشته شوم مطمئنم مردم از ته دل برام فاتحه می فرستند و میگن خدا بیامرزدش؛ به تیر داعش ایرانی گرفتار شد!

    • بدون نام

      به نظر من,هیچکسی در مقام وجایگاه قضاوت نیست جز خداوند,

    • مهدی

      هرکس ذرهای کار خیر کند پاداشش را میگیرد و هرکس ذره ای کار بد کند عذابش را می بیند.
      در این دنیا عقوبت و در آخرت دچار عذاب میشود.
      شما سرنوشت خود را بر میگزینید و بعد از کرده خود پشیمانید.

    • الناز

      ای کاش خدا قبل از اینکه به آدمها پول میده ظرفیت و لیاقت استفاده از ان را هم بده. به هر حال خود کرده را تدبیر نیست. تاوان ندانم کاری و بی فکری خودشون را دادند. باز خوبه خودشان فقط مردند انسان بیگناه دیگری به خاطر این بی عقل ها طوریش نشد.

    • اکبر

      نان حلال نیست وگرنه این پولها بلید پاسخ داد شود نایجه اش همینه

    • رضا

      پول و ثروت ابزاری میباشد که ما انسانها میتوانیم در راه صحیح و یا غلط از آن استفاده کنیم، مهم اینست که شخص ثروتمند از لحاظ فهم و شعور ، سواد ، تحصیلات ، تربیت خانوادگی ، اعتقادات دینی ، شعور اجتماعی فرهنگی علمی دینی و .... در چه درجه ای قرار دارد. ثروت و خانه های انچنانی ، اتومبیلهای گرانبها و تیپ های به اصطلاح خفن به طور موقت باعث شهرت انسان میشوند . همانطور که میدانیم انسانهای معروف و مشهوری که صدها سال از مرگ انها میگذرد هیچکدام بخاطر ثروتشان از آنها یاد نمیشود و فقط بخاطر خدمتی که به جامعه خود یا کشور خود یا با کشف و اختراعی به دنیا خدمت کرده اند از انها یاد میشود . اگر اینگونه به همچین انسانهایی نگاه کنیم دیگه ثروت و اتومبیلهای انها برای ما ازاردهنده نمیشود.

    • بدون نام

      حسودی ونجات پرستی داره غوغامیکنه

    • حسين

      سلام بر همگي ميخواستم عرض كنم من نه اينكه بچه پولدار نيستم بلكه از يك خانواده متوسط رو به پايين هستم،ملت فهميده هر إنسان داراي فهم از تبعيض و اختلاف طبقاتي رنج ميبره ولي بدانيد ما با همين حرفها و نظرهاي نسنجيده تنها سبب ميشويم اين أفراد گستاخ تَر شوند و به فخر فروشي خود افتخار كنند بياييد آنقدر روي عزت نفس خود كار كنيم تا ايمان بياوريم پولدار بدون فهم از ما بهتر نيست و زندگي فاني است وقتي كه إنسان هر لحظه ميتواند با يك سرطان كوچك از پا در بيايد و هر غروري خواهد شكست پس ارزش نداره دلهايمان را براي اين جور مسائل سياه كنيم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج