۱۹۹۶۴
۱ نظر
۵۰۱۵
۱ نظر
۵۰۱۵
پ

کاهش ۹۰ درصدی مسافران نوروزی آژانس های توریستی را غافلگیر کرده است

ایرانی ها دیگر به ترکیه نمی روند

در آستانه تعطیلات نوروز شواهد نشان می دهد بخش عمده ای از ظرفیت تورهای خارجی خالی مانده اند.

ایرانی ها دیگر به ترکیه نمی روند

هفت صبح: در آستانه تعطیلات نوروز شواهد نشان می دهد بخش عمده ای از ظرفیت تورهای خارجی خالی مانده اند. حتی خیلی از آژانس ها که برند هستند یا متولی برگزاری نور هستند با کاهش 40 تا 90 درصدی فروش مواجه شده اند. این یعنی تورها هزینه آگهی هایی که چاپ کردند را هم تا الان نتوانستند برگردانند. سال گذشته در ایام نوروز یک میلیون و 800 هزار توریست از ایران به ترکیه سفر کرده بودند. به گفته آژانس ها اما امسال تعداد مسافران ترکیه 80 تا 90 درصد کاهش یافته است.

اوضاع در دوبی و مالزی البته کمی بهتر است اما وضعیت تورهای اروپایی تقریبا در حد تعطیلی است. دلیل همه این اتفاقات هم گران شدن ارز است. آیا خالی ماندن تورهای خارجی به معنی رونق گرفتن تورهای داخلی است؟ وضعیت استقبال مسافران از شهرهای بزرگ ایران چگونه است؟ آیا گزینه سومی هم برای مسافران نوروزی وجود دارد؟

ایرانی ها دیگر به ترکیه نمی روند

آژانس های مسافرتی در حال تعطیلی

این روزها که به آژانس های مسافرتی سری بزنید، همگی بدجوری از وضعیت موجود گلایه دارند. کمبود مسافر، قیمت های بالا، ضررهای میلیونی و... نکته جالب ماجرا هم اینجاست که تمام این اتفاقات در آستانه سال نو برای آژانس ها رخ می دهد، بازه زمانی که در سال های گذشته نقطه اوج کاری آژانس های مسافرتی به حساب می آمد و تورهای مسافرتی تمام ضررهای یک سال خود را در این ماه جبران می کردند. بالارفتن قیمت دلار هم متهم اصلی ماجراست، دلاری که در ماه های گذشته روز به روز بر قیمتش افزوده شد اما اثراتش بر سفر و گردشگری را حالا نشان می دهد. مدیر یکی از آژانس ها به «هفت صبح» می گوید اکثریت آژانس ها نسبت به نوروز سال گذشته در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ریزش مسافر داشته اند. ریزشی که باعث شده خیلی ها کم کم تصمیم بگیرند کار گردشگری خارجی را کنار بگذارند.

او چند مثال ساده برای ما می آورد تا ابعاد ماجرا بیشتر روشن شود. یکی از آژانس های معتبر تهران بنا بر تجریه سال های گذشته اش شش پرواز ۲۴۷ نفری چارتر ترکیه را از چند ماه پیش خریداری کرده بود. طبق روال معمول حدود ۳۰ روز طول می کشید تا تمام صندلی های هواپیما توسط مسافران پیش خرید شود؛ اما حالا با گذشت حدود دو ماه فقط ۶۵ صندلی این پروازها پر شده است! به عبارت دیگر در حالی که تنها دو هفته به سال نو باقی مانده است ۱۴۷۱ صندلی این تور خالی است و این آژانس ضرری حدود یک میلیارد تومان را متحمل شده است.

این مدیر یک مثال دیگر هم آورد تا ماجرا بیشتر روشن شود. او می گوید یک تور سفر اروپایی بعد از گذشت دو ماه ۴۳ نفر مسافر گرفته در حالی که همین تور در سال گذشته، ظرف مدت ۱۰ روز ۴۵۰ مسافر گرفته بود! مدیر آژانس فوق این نکته را هم اضافه می کند که باتوجه به این قیمت های بالا، برخی از مسافران ترجیح دادند فعلا از خرید تورهای نوروزی خودداری کنند تا با نزدیک شدن به روزهای پایان سال آنها را با قیمت کمتری تهیه کنند.


کشورهای سابقا پرطرفدار

وضعیت مسافران نوروزی چهار کشور پرطرفدار ایرانی چگونه است؟ دوبی، ترکیه، مالزی و تایلند، کدام یک ریزش مسافر بیشتری داشته و کدام توانسته هنوز مشتریان خود را حفظ کنند؟ در ادامه وضعیت مختصری از میزان مسافران این کشورها را می بینید، وضعیتی که باعث شده برخی آژانس ها در این روزهای آخر قیمت های خود را کمی پایین بیاورند تا شاید مشتریان بیشتری به دست بیاورند.

1 - دوبی: آژانس های مسافرتی می گویند دوبی نسبت به کشورهای خارجی دیگر ریزش مسافر کمتری را تجربه کرده و در این میان صندلی های بیشتری را پر کند. کارشناسان می گویند با توجه به آنکه بسیاری از مسافران دوبی از درهم استفاده می کنند توانسته اند گرانی ها را کمی تعدیل کنند و از آن طرف به دلیل آنکه در حال حاضر دلار ارزان تر از یورو است و پول رایج دوبی هم دلار، بسیاری از مسافران ترجیح می دهند دوبی را برای سفر نوروزی خود انتخاب کند. آژانس ها می گویند مسافران نوروزی دوبی نسبت به سال گذشته حدود 40 تا 50 درصد افت داشته است. تورهای نوروزی دوبی از 850 هزار تومان شروع می شود و برخی از آنها تا سه، چهار میلیون تومان هم قیمت دارند.

2 - مالزی: با وجود آنکه تورهای مالزی نسبتا گرانقیمت هستند و چیزی در حدود چهار تا شش میلیون تومان قیمت دارند اما بعد از دوبی توانسته اند نسبت به سایر رقیبان مسافران بیشتری برای خود نگه دارند. آژانس ها می گویند افت مسافرانشان برای کشور مالزی حدود 60 تا 70 درصد نسبت به سال گذشته بوده اما هامچنان یکی از تورهای پرسودشان به حساب می آ ید.

3 - تایلند: این کشور البته مدتی است که مسافرانش کم شده و ریزش مسافرش فقط به این چند ماهه مربوط نمی شود. آژانس ها می گویند تایلند در نوروز گذشته هم نسبت به سال قبل خود کمتر مسافر داشته و بالطبع امسال نمودار روند کاهشی مسافرانش بیشتر از سال گذشته بوده است.

4 - ترکیه: شوک بزرگ برای مسافران این کشور اتفاق افتاده، مسافرانی که تا سال های قبل در عید نوروز شهرهای استانبول، آنتالیا، کوش آداسی و... قرق می کردند امسال قید سفر به این کشور را زده اند. دلیل هم ساده است، قیمت های کشورهای ترکیه بیشتر از یورو تبعیت می کند و از چند ماه پیش که یورو 1300 تومان بود، در حال حاضر به 2600 تومان رسیده است. همین افزایش قیمت باعث بالارفتن هزینه های هتل و هواپیما شده و بسیاری از مسافران ترجیح می دهند به این کشور سفر نکنند یا از هتل های با ستاره های پایین تر استفاده کنند. افزایش قیمت یورو البته یک تاثیر مهم نیز داشته و آن گران شدن قیمت اجناس فروشگاه های ترکیه برای ایرانی ها است. بسیاری از مسافران برای خرید به ترکیه سفر می کردند اما با این اوضاع و احوال جدید از ترکیه مقرون به صرفه نیست. آژانس ها ریزش مسافر خود برای ترکیه را حدود 80 تا 90 درصد برآورد می کنند. همین نکته باعث شده در حالی که قیمت تورهای ترکیه حدود دو میلیون بود، این روزها به قیمتی حدود یک میلیون و 300، 400 هزار تومان برسد.


اروپا کاملا تعطیل!

همان بالا رفتن یورو که باعث کاهش شدید مسافران ترکیه شده بود، سبب شده مسافران نوروزی اروپا چیزی نزدیک به صفر برسد! آنگونه که خبرآنلاین گزارش داده یک تور ایتالیا که در نهایت به سه تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می رسید در حال حاضر ۵/۴ تا ۵ میلیون هزینه در بر دارد. در حال حاضر خیلی از تورها هم قیمت خود را نه به ریال که به دلار اعلام می کنند مثلا قیمت تور ۱۰ روزه ایتالیا - یونان یک میلیون و ۷۹۰ هزار تومان به اضافه ۲۵۹۰ یورو است. به گفته مدیران دفاتر خدمات مسافرتی، وضع به شکلی است که هزینه آگهی و سایر موارد نیز جبران نمی شود. سال گذشته این زمان، تورها تکمیل شده بود اما در حال حاضر چنین اتفاقی نیفتاده و این در شرایطی است که حداقل سه هفته از هنگام تحویل مدارک تا گرفتن ویزا زمان لازم است، یعنی در عمل دیگر فرصتی برای ثبت نام جدید باقی نمانده و مسافر نیز برای سفر در هفته دوم نیز ریسک نمی کند.


مسافران داخلی مانند پارسال

باتوجه به گران شدن هزینه تورهای خارجی این احتمال وجود دارد که مردم به تورهای داخلی روی بیاورند؛ اما آیا قیمت هتل های داخل کشور ثابت مانده است؟ تعداد مسافران هتل های داخلی افزایش یافته است؟ برای پاسخ به این سوالات با به ترتیب با یک هتل سه ستاره و چهار ستاره در اصفهان تماس می گیریم. مدیر هتل سه ستاره در مورد تعداد مسافرانشان می گوید: «برای هتل های شهرهایی مثل اصفهان و شیراز اواخر تابستان و نوروز مسافر زیاد است و طبق پیش بینی ما تعداد مسافران نوروزی طبق روال سال های قبل است و تغییری نخواهد کرد». گردانندگان هتل چهارستاره می گویند قیمت های نوروزی شان 20 درصد افزایش یافته و تعداد مسافرانی که برای تعطیلات عید هم جا رزرو کرده اند نسبت به عید سال گذشته تغییری نکرده است. با یک هتل چهارستاره در شیراز هم تماس می گیریم. آنها هم خبر از افزایش قیمت 20 تا 30 درصدی می دهند. اقامت نوروزی در یک اتاق دوتخته این هتل 92 هزار تومان هزینه دارد.

با این حساب گزینه اقبال مسافران به تورهای داخلی هم تقریبا منتفی است و تعداد سفر با تورهای داخلی اگر کمتر از سال قبل نشود قطعا بیشتر تهم نخواهد شد. احتمالا با این وضعیت مردم قید مسافرت با تورهای خارجی و داخلی را بزنند و دنبال راه حل سومی بگردند. یعنی سفر با خودروی شخصی و اقامت در کمپ های نوروزی و اجاره ویلاهای موقتی. پس اگر امسال مشاهده کردید جاده شمال از هر سال شلوغ تر بود تعجب نکنید. هرچند اجاره ویلاهای شخصی شمال هم در ایام نوروز گاهی 300 درصد نسبت به بقیه مواقع سال افزایش پیدا می کند و ههتل های کم ستاره و هتل آپارتمان های معمولی مشتری بیشتری پیدا می کنند. بعضی هم از الان به گزینه هایی مثل کوه ها و کمپ های یکی، دو روزه فکر می کند. شاید هم امسال مردم ترجیح بدهند در خانه بمانند، برعکس نوروز 90 که سفرها نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزایش پیدا کرده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • tb

      ازاينكه اآگاهي خوانندگان را در هر زمينه بالا ميبريد تشكر ميكنم. تندرست و پيروز باشيد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج