۱۹۹۷
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

عجيب‌ترين موجودات ۲۰۱۰

زمين خانه موجودات خارق‌العاده بسياري است و هر ساله با معرفي گونه‌هاي جديد كه تا آن زمان از نظر زيست‌شناسان دورمانده‌اند، غرق در شگفتي مي‌شويم.

از «ميكروب تايتانيك» تا «سوسك ژوراسيك» در فهرست كشفيات تازه دانشمندان. هر ساله موسسه بين‌المللي اكتشاف گونه‌هاي جديد به انتشار فهرست ۱۰ گونه جديد برتر سال گذشته مي‌پردازد كه در فهرست امسال هم از ميكروب آهن خوار تايتانيك تا زالويي با دندان‌هاي غول‌پيكر و سوسمارهاي ميوه‌خوار و قارچي كه براي تنفس در زير آب از آبشش برخوردار است، ديده مي شود. زمين خانه موجودات خارق‌العاده بسياري است و هر ساله با معرفي گونه‌هاي جديد كه تا آن زمان از نظر زيست‌شناسان دورمانده‌اند، غرق در شگفتي مي‌شويم.

زالو با آرواره‌هاي غول پيكر
عجيب‌ترين موجودات 2010
در اين فهرست، زالوي Tyrannobdella rex وجود دارد كه از يك آرواره و دندان‌هاي غول‌پيكر برخوردار است. اين گونه در پرو در حالي كه به پيشاني يك دختر بچه چسبيده بود كشف شد. به گفته دانشمندان حدود 600 تا 700 گونه زالو تاكنون كشف شده و هنوز 10 هزار گونه ناشناخته ديگر در طبيعت موجود است.

ميكروب تايتانيك!
عجيب‌ترين موجودات 2010
باكتري Halomonas titanicae در جريان بررسي‌ها در باقيمانده‌هاي كشتي معروف تايتانيك كه در سال 1912 با يك كوه يخ برخورد كرده و غرق شد، روي زنگ‌زدگي اين كشتي كشف شد. طبق بررسي‌ها اين باكتري به سطوح استيل چسبيده و سطوح برجسته تپه‌مانند يا فرآورده‌هاي فرسايشي توليد مي‌كند كه با همراهي ساير ميكروب‌ها به زوال فلز كشتي تايتانيك و محو آرام آن منجر خواهد شد. دانشمندان اين باكتري را براي حذف ضايعات فلزي كشتي‌هاي قديمي يا سكوهاي نفتي در اعماق اقيانوسها مفيد خوانده‌اند.

خفاش‌ماهي پن‌كيكي!
عجيب‌ترين موجودات 2010
اين گونه ماهي با نام علمي Halieutichthys intermedius در سال 2010 در ميان نشت نفت در خليج مكزيك كشف شد و تمام اعضاي اين گونه در اين نشت نفتي احاطه‌ شده‌اند. اين گونه دم‌ثابت به نظر با استفاده از باله‌هاي ضخيم بازو مانندش در آب حركت مي‌كند كه آن را بسيار شبيه يك خفاش نشان مي‌دهد.

قارچي با تلالو جاويدان!
عجيب‌ترين موجودات 2010
گونه خاصي از قارچ‌ها به دليل داشتن اثر روانگردان روي افرادي كه از آنها تغذيه مي‌كردند از مدتها پيش مورد بررسي قرار داشتند. قارچ Mycena luxaeterna كه يك گونه زيست‌تاب ابدي است كه در آخرين باقيمانده‌هاي زيستگاه جنگلي اقيانوس اطلس در ساوپائولوي برزيل كشف شد. اين گونه در تمام 24 ساعت روز از ساقه پوشيده از ژل خود يك نور سبز متمايل به زرد ساطع مي‌كند. از ميان 1.5 ميليون گونه قارچ روي زمين تنها 71 گونه زيست‌تاب وجود دارد.

سوسك جهنده!
عجيب‌ترين موجودات 2010
در ميان اين فهرست همچنين گونه جديدي از سوسك‌ها در جنوب آفريقا وجود دارد كه از پاهاي بلند براي جهش برخوردارند. اين سوسك جهنده با نام علمي Saltoblattella montistabularis از قابليت جهش به اندازه ملخ برخوردار است. اين گونه تا پيش از اين كشف تنها در اواخر دوره ژوراسيك در عصر دايناسورها ديده شده بود. علاوه بر پاها، اين سوسك به جاي چشمان كليوي شكل از چشم‌هاي نيم‌كره‌اي شكل برخوردار بوده كه از كناره‌ هاي سر به بيرون برآمده است. همچنين شاخك‌هاي آن از يك نقطه ثابت اضافي براي كمك به حفظ تعادل در زمان جهش برخوردار است.

سوسمار ميوه‌خوار
عجيب‌ترين موجودات 2010
اكثر گونه‌هاي برتر جديد بسيار كوچك بوده و تاكنون ناديده‌گرفته شده بودند، اما اين گونه جديد سوسمار كنترلي ميوه‌خوار حدود 1.8 متر قد و 10 كيلوگرم وزن دارد. اين گونه در جنگل شمالي سيرا مادره در جزيره لوزون فيليپين كشف شد. اين سوسمار با نام علمي آن Varanus bitatawa از رنگي درخشان با نوارهاي طلايي در پوست آن برخوردار است. بدن و پاهاي پوسته‌پوسته اين حيوان به رنگ آبي- سياه با نقطه‌هاي زرد و سبز است. دم آن نيز در بخش‌هاي متناوب به رنگ مشكي و سبز است.

بز كوهي آفريقايي
عجيب‌ترين موجودات 2010
يك بز كوهي از غرب آفريقا نيز راه خود را در فهرست برترين گونه‌هاي سال باز كرد، اگر چه پيش از اين نيز شناخته شده و مورد بهره‌برداري انسان درآمده است. محققان اين گونه را Philantomba walteri يا غزال كوچك والتر ناميدند. اين نام به افتخار والتر ورهين به پاس خدماتش بر روي پستانداران آفريقايي انتخاب شده‌است. اين گونه بر اي اولين بار در سال 1968 در توگو كشف شد.

جيرجيرك گرده‌افشان
عجيب‌ترين موجودات 2010
جيرجيرك Glomeremus orchidophilus كه از صداي گوشخراشي برخوردار است تنها گرده‌افشان گل اركيده نادر cadetiion Réunion در مجمع‌الجزاير ماسكارين در اقيانوس هند است. اين حيوان اولين گواه زنده بر گرده‌افشاني توسط جيرجيرك‌ها است.

قارچ زيردريايي!
عجيب‌ترين موجودات 2010
گونه ديگر قارچ عجيب اين ليست، قارچ آبشش‌دار Psathyrella aquatic است كه در آب‌هاي روان سرد و تميز بالاي رودخانه روگو در اورگون كشف شد. محققان اين قارچ را براي 11 هفته مورد مشاهده و بررسي قرار دادند. اين قارچ تنها گونه‌اي است كه زير آب به بار مي‌نشيند.

عنكبوت پوست درختي داروين
عجيب‌ترين موجودات 2010
عنكبوت كروي باف Caerostris darwini كه در جنگل‌هاي ماداگاسكار كشف شده نام خود را از چارلز داروين گرفته است. اين عنكبوت شبكه تار خود را در دهانه رودخانه‌ها و درياچه‌ها مي‌بافد. در يك لحظه تا 24 متر در ميان رود ماداگاسكار كشيده شده و حداقل 30 حشره در دام مي‌افتند. علاوه بر اندازه اين شبكه، اين تار از استحكامي تا 10 برابر محصولات اليافي كولار برخوردار است.

منبع : تابناک
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Bahare

      chennnnddddddesh

    • پریا

      خیییییییییلی جالبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج