۲۰۶۳۱۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سبز برانید

راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

می خواهیم به شما راهکارهایی پیشنهاد کنیم تا بتوانید از مصرف سوخت خودروی تان کم کنید. این پیشنهادها هم به نفع هوای شهر و سلامت خودتان است هم به نفع جیب تان.

راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو




مجله همشهری دانستنیها - علی رنجبران: همه آنهایی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند، می دانند و حداقل یک بار به گوش شان خورده که برای رفت و آمدهای روزمره شهری، انتخاب اول شان باید وسایل حمل و نقل عمومی باشد. اما خب گاهی به دلایلی از جمله تنبلی، انجام یک کار فوری و ضروری یا در دسترس نبودن وسایل حمل و نقل عمومی، همه ما ناچار به استفاده از خودروی شخصی می شویم. به همین جهت است که خیابان های کلانشهرهای کشور همیشه پر از خودروهای شخصی است که متهمان ردیف اول آلودگی هوای این شهرها هستند.

به هیمن دلیل می خواهیم به شما راهکارهایی پیشنهاد کنیم تا بتوانید از مصرف سوخت خودروی تان کم کنید. این پیشنهادها هم به نفع هوای شهر و سلامت خودتان است هم به نفع جیب تان. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این راهکارها، فقط مخصوص اهالی شهرهای بزرگ نیست و هرکسی در هر جایی می تواند با به کار گرفتن آنها مصرف سوخت خودرویش را کاهش دهد و سهم موثری در آلودگی کمتر هوا و جو زمین داشته باشد.

راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

کم کردن وزن

وزن مهم ترین عامل در مصرف سوخت خودروست. هرچه وزن خودرو کمتر باشد، سوخت کمتری هم خواهدسوزاند. بنابراین لازم است بیشتر وسایل اضافی را از خودروی شخصی تان خارج و آن را سبک کنید. تنها کافی است وسایلی همچون زاپاس و ابزار تعویض آن، تعدادی ابزار فنی معمولی و یک ذخیره آب کوچک را در خودرو باقی بگذارید تا بتوانید در مواقع ضروری، مشکل ماشین تان را برطرف کنید و وسایل دیگر را بیهوده در آن نگه ندارید.

وضعیت لاستیک ها

براساس یک تحقیق در ایالات متحده و اروپا، باد لاستیک نیمی از ماشین هایی که در جاده ها رفت و آمد می کنند کمتر از میزان لازم است. هرچه مقدار این باد کمتر باشد، سایش لاستیک ها بیشتر شده و سوخت بیشتری مصرف می شود. برای جلوگیری از این ضرر دوگانه، لازم است هر دو هفته یک بار باد لاستیک ها را چک کنید و از مناسب بودن فشارش مطمئن باشید. همین طور یادتان باشد استفاده از لاستیک های رادیال به جای لاستیک های طرح دار مصرف سوخت خودرو را کاهش می دهد. در عین حال بالانس چرخ ها هم نقش موثری در کاهش مصرف سوخت دارد. این کار را می توانید در تعمیرگاه هایی که مخصوص این کار هستند، انجام دهید.

راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

خاموش یا روشن

اگر اتومبیل را در توقف های کوتاه مدت خاموش کنید، مصرف سوخت شما بیشتر می شود؛ چون برای راه اندازی دوباره موتور، سوخت بیشتری صرف جبران انرژی تخلیله شده از باتری ها خواهدشد ولی اگر بیش از دو دقیقه توقف دارید، با خاموش کردن موتور بنزین کمتری مصرف می کنید. یک نکته مهم دیگر اینکه وقتی خودرو درجا کار می کند، دور موتور پایین است و فشار پمپ روغن، بهینه نیست. همین مساله در درازمدت فرسودگی موتور خودرو را در پی دارد.

تنظیم فرمان

به هم ریختن زاویه چرخ ها می تواند باعث افزایش مصرف سوخت و همین طور ساییده شدن لاستیک ماشین تان شود. دقت کنید که زاویه قرارگیری چرخ ها در هر کدام از اتومبیل های دیفرانسیل عقب یا جلو، با یکدیگر فرق دارد. برای تنظیم فرمان و زاویه چرخ ها، سراغ متخصصان این کار یا مراکزی بروید که با بهره گیری از کامپیوتر نسبت به تنظیم فرمان و زاویه چرخ ها اقدام می کنند. تنظیم فرمان می تواند تا مقدار زیادی هم به جیب تان هم به ماشین تان کمک کند.

پنجره ها

شاید باورتان نشود اما باز بودن پنجره های ماشین نقش مهمی در مصرف سوخت خودرو دارد. بررسی های انجام شد در آلمان نشان می دهد در سرعت های بالاتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت، اگر کولر ماشین در پایین ترین درجه مشغول به کار و پنجره ها بسته باشند، خودرو سوخت کمتری مصرف می کند تا وقتی که پنجره ها باز باشند و کولر خاموش. بنابراین پنجره باز در سرعت بالا، مساوی مصرف سوخت بیشتر است؛ پس بهتر است با بالاکشیدن شیشه ها و روشن کردن کولر، با آرامش بیشتر و مصرف سوخت کمتری رانندگی کنید.

وضعیت فنی ماشین

فیلتر هوای کثیف یکی از مهم ترین دلایل افزایش مصرف سوخت خودروهاست، چون جلوی ورود هوای کافی به موتور را می گیرد و باعث احتراق ناقص و در نتیجه بالارفتن مصرف سوخت می شود. شمع جرقه زنی هم یکی دیگر از عواملی است که در احتراق سوخت و در نتیجه مصرف آن تاثیرگذار است. همیشه مطمئن شوید که شمع خودروی تان در وضعیت خوبی قرار دارد و در صورت نیاز آن را جایگزین کنید. ضمنا حواس تان باشد که روغن موتور هم در میزان مصرف سوخت خودرو مهم است، پس تعویض روغن را تا دقیقه نود، پشت گوش نیندازید.

راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

اگزوز استاندارد

هر خودرویی دارای یک سایز مشخص و استاندارد اگزوز است. استفاده از اگزوز بزرگ تر یا کوچک تر از سایز استاندارد، باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت آن می شود. استفاده از اگزوز بزرگ تر یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که صاحبان خودرو مرتکب می شوند. این تفکر که هرچه اگزوز بزرگ تر، راندمان خودرو بالاتر می رود، از پایه غلط است. برای هر ماشین، یک سایز بهینه برای اندازه اگزوز و راندمانش وجود دارد که معمولا همان اگزوز استاندارد استفاده شده در اتومبیل است. بنابراین بی دلیل اگزوز خودروی تان را دست کاری نکنید.

درست رانندگی کنید

یادتان باشد هرچه با دنده سنگین تری برانید، دور موتور بالا رفته و مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا می کند. بنابراین یک راهکار مناسب برای کاستن از مصرف سوخت رانندگی با دنده سبک تر است. البته تا جایی که به موتور ماشین فشار نیاید. به عنوان مثال، در یک تحقیق مشخص شده که اگر با دنده سه و سرعت ۶۰ کلیومتر در ساعت حرکت کنیم، مصرف سوخت مان ۲۵ درصد بیشتر از زمانی است که با دنده پنج و همان سرعت حرکت می کنیم.

این بررسی روی خودروهای مختلفی انجام شده و نتیجه آن کم و بیش برای انواع مختلف یکسان بوده است. در عین حال یادتان باشد رانندگی پرشتاب در ترافیک شهری، مصرف سوخت ماشین را به شدت افزایش می دهد. بنابراین از کار اجتناب کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج