۲۱۷۰۷۳
۱ نظر
۵۰۶۹
۱ نظر
۵۰۶۹
پ

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل

مراسم اعطای جایزه نوبل به برترین های علم و فناوری، هر ساله در تالار آبی شهر استکهلم در سوئد برگزار می‌شود که مراسم پذیرایی از میهمانان عالی رتبه آن، باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان را هر ساله ترتیب می‌دهد و مخاطبان میلیونی دارد.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل





برترین ها - علی محمد آقازمانی : آیا می دانید که مجلل‌ترین ضیافت شام جهان هر ساله در مراسم اعطای جایزه نوبل در استکهلم برپا می‌شود؟ میلیون ها نفری که هر ساله در ماه دسامبر، از طریق گیرنده های تلویزیونی، پخش مستقیم اعطای جایزه نوبل به برترین های علم و فناوری را مشاهده می‌کنند، بیش از هر چیز، منتظر دیدن تصاویر مربوط به باشکوه‌ترین ضیافت شامی هستند که هر ساله در این مراسم برپا می‌شود. مراسم شام نوبل، علاوه بر آن که غذاهای خاص دارد، میهمانان خاصی هم به همراه دارد که گزارش زیر، نگاهی دارد به جزییات مجلل‌ترین ضیافت شام جهان. با ما همراه باشید.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل

ضیافت شام نوبل که به Nobel Banquet و به زبان سوئدی به Nobelfesten مشهور است، هر ساله در ۱۰ دسامبر در تالار آبی Blue Hall شهرداری استکهلم برگزار می‌شود. این تالار دارای ۵۰ متر طول، ۳۰ متر عرض و ارتفاع ۲۲ متری هست که که در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مریع و کاملاً بدون ستون، قرار دارد. امکان پذیرایی از ۱۵۰۰ نفر در این تالار وجود دارد که هر ساله برای پذیرایی از میهمانان شرکت کننده در مراسم جایزه نوبل، میز شام بزرگ و مفصلی در آن قرار می‌گیرد.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(تالار آبی در شهرداری استکهلم محل برگزاری مراسم ضیافت شام نوبل)

میهمانانی که در مراسم نوبل حاضر می‌شوند، می‌بایست لباس رسمی مراسم را بر تن داشته باشند و هنگام حضور بر سر میز شام نیز، با این لباس باشند. پس از مراسم صرف شام، مراسم پایکوبی در تالار طلایی برگزار می‌شود و به طور مستقیم از شبکه های تلویزیونی مخصوصاً در سوئد پخش می‌شود.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(تصویری از لباس رسمی شرکت کنندگان در مراسم نوبل)

نخستین مراسم شام جایزه نوبل، در 1901 میلادی با حضور 113 میهمان مرد برگزار شد. تا سال 1923 میلادی، این مراسم، به عنوان شام نوبل Nobel Dinner معروف بود.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل

پیش از ۱۹۳۰، مراسمی شام در منطقه Vinterträdgården و در هتل گرند رویال استکهلم برگزار می‌شد. مراسم شام نوبل، شامل ۱۳۰۰ میهمان و ۲۰۰ دانش آموز و دانشجو منتخب از سراسر سوئد است که در قرعه کشی سالانه جهت حضور در این مراسم، انتخاب شدند. ثبت نام از طریق سایت نوبل www.nobelprize.org انجام می‌شود.

شروع مراسم به گونه ای است که حضار، به همراه اعضای خانواده سلطنتی سوئد که چند تن از دانشجویان سوئدی نیز در جلوی صف، آن ها را همراهی می‌کنند، وارد تالار می‌شوند.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(صحنه ورود به تالار کارل گوستاو شانزدهم- پادشاه سوئد)

اعضای خانواده سلطنتی سوئد نیز هر ساله، به عنوان میهمانان ویژه در مراسم حضور دارند. افرادی که به عنوان برنده جایزه نوبل انتخاب شده‌اند، اجازه دارند تا با همراهی اعضای خانواده خود، در مراسم شرکت کنند. کارل گوستاو شانزدهم پادشاه سوئد به همراه ملکه سیلویا، همسر وی، میزبانان رسمی مراسم به شمار می‌روند که بر روی صندلی رییس بنیاد نوبل Nobel Foundation's chairperson جلوس می‌کنند. در طی برگزاری ضیافت شام، هر یکی از برندگان جایزه نوبل، دقایقی برای حضار سخنرانی می‌کنند. ویدئوی زیر، سخنرانی پاتریک مودیانو، رمان نویس شهیر فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبیات را در مراسم ضیافت شام سال 2014 میلادی نشان می‌دهد.

www.youtube.com/watch?v=3RmYpkUKWQw

طول مدت مراسم صرف شام، حدود 4 ساعت است. پیش از صرف غذا، پادشاه سوئد، به عنوان میزبان مراسم و به یادبود آلفرد نوبل، دقایقی سخنرانی می‌کند. ویدئو زیر، سخنرانی کوتاه پادشاه سوئد را در مراسم ضیافت شام سال 2014 نشان می‌دهد.

www.youtube.com/watch?v=ItKQziQ_wZg

طبق روال هر ساله، یک دانش آموز سوئدی، مدیریت مراسم سخنرانی ضیافت شام را به مدت 4 ساعت بر عهده می‌گیرد.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(میز اختصاصی پادشاه سوئد در مراسم شام در سال ۲۰۱۳)


باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(تصویر پرنسس ویکتوریا و برنده جایزه نوبل شیمی در ضیافت شام سال ۲۰۱۲)

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(میز شام ملکه سوئد و یکی از برندگان جایزه نوبل)

خدمتکاران، تیم آشپزی و مدیریتی مراسم ضیافت شام نوبل، هفته ها تحت آموزش های عمومی و تخصصی قرار می‌گیرند تا برگزاری مجلل‌ترین ضیافت شام جهان، به بهترین نحو صورت بگیرد.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(تصویری از آماده سازی میزهای ضیافت شام نوبل)

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(قرار گیری شاخه های گل بر روی میز شام)

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(نمای نزدیک از میز شام و لیوان های بلورین)

گل‌هایی که جهت تزیین ضیافت شام نوبل در داخل گلدان های بزرگی بر روی میز شام قرار می‌گیرد، توسط شهرداری سانرمو Sanremo ایتالیا از دهه 70 میلادی به این سو اعطا می‌شود. این شهر، شهری بود که آلفرد نوبل در آخرین سال حیات خود، دران زندگی می‌کرد. وظایف مربوط به مدیریت این مراسم، بسیار سخت و برنامه ریزی شده است. یک مدیر کترینگ، یک مدیر کل مراسم ضیافت شام، سر آشپزان، 8 سر گارسون آموزش دیده، 210 گارسون مرد و زن به همراه 20 آشپز و 20 خدمتکار برای حمل و نقل غذا از آشپزخانه به سر میز شام، مدیریت مراسم را بر عهده دارند.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(تصویری از نحوه طراحی پیش غذاهای مراسم ضیافت شام نوبل)

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(تصویری از آشپزخانه مجهز ضیافت شام نوبل)

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(تصویری از میز شام پادشاه سوئد در کنار میهمانان ویژه مراسم)

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(تصویری از اعضای خانواده سلطنتی سوئد در مراسم شام نوبل)

تهیه غذا برای 1300 نفر، کار بسیار سختی است که تهیه و آماده کردن مواد آن، زمان زیادی می‌برد. 2692 تکه سینه کبوتر سرخ شده، 475 گوشت خرچنگ، 100 کیلو سیب زمینی، 70 لیتر سس ترش و شیرین رزبری، 53 کیلو پنیر فیلادلفیا، 45 کیلو گوشت سالمون نیم پز همواره در فهرست مراسم شام قرار دارد. در طی این مراسم، 65 میز شام بزرگ در تالار آبی قرار می‌گیرد که میز شام برندگان جایزه نوبل، در وسط قرار دارد. 5348 لیوان و 6730 دست کاسه سرامیکی کوچک به همراه 9422 دست کارد و چنگال، بر روی میز شام قرار می‌گیرد.


باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(نمایی از مراسم ضیافت شام نوبل در سال ۲۰۰۸ میلادی)

در سال 1991 میلادی، به مناسبت سالگرد نودمین سال اعطای جایزه نوبل، مراسم شام بر اساس سنت سوئد برگزار شد که با استقبال میهمانان مواجه گردید. بیش از 23 هزار شاخه گل شامل: lilies - orchids-gladoli -roses در طراحی مراسم استفاده می‌شود. در سپتامبر هر سال، توسط سر آشپزهای حرفه ای سوئد، 3 منوی غذا به بنیاد نوبل پیشنهاد می‌شود تا آن ها پس از تست غذاهای پیشنهادی، یکی از منو ها را برای تهیه غذا و سرو آن در مراسم نوبل انتخاب کنند. منوی انتخاب شده، تا روز مراسم، محرمانه می‌ماند.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(۶ تصویر از مراسم ضیافت شام از زوایای مختلف)

مراسم اعطای جایزه نوبل، هر ساله در استکهلم برگزار می‌شود و بنیاد نوبل، مسئول تعیین نامزد ها و برندگان مراسم هست.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(تصویر از بالای مراسم اعطای جایزه نوبل توسط پادشاه سوئد)

در این مراسم، پادشاه سوئد، به همراه ملکه سوئد و ولیعهد سوئد، پرنسس ویکتوریا، در کنار هم و در ردیف اول قرار می‌گیرند و پشت سران ها، شاهزاده ها قرار می‌گیرند و دیگر اعضای خانواده سلطنتی. در سمت راست و چپ، میهمانان و برندگان جایزه نوبل قرار دارند. جایزه، مستقیماً توسط پادشاه اعطا می‌شود که شامل دیپلم افتخار، جایزه نقدی و مدال نوبل می‌باشد.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(تصویر از روبرو - اعطای جایزه نوبل با حضور اعطای خانواده سلطنتی)

اکنون که درباره مجلل ترین ضیافت شام جهان و مراسم اعطای جایزه نوبل آشنا شدید، بد نیست که کمی درباره جایزه نوبل صحبت کنیم.

1 - شما نمی‌توانید خودتان را نامزد دریافت جایزه نوبل کنید، شخص دیگری باید شما را نامزد نوبل کند.

شما باید برای نامزدی در قید حیات باشید. اگر شما نامزد دریافت جایزه شدید، شما متوجه آن نخواهید شد مگر اینکه جایزه نوبل را ببرید. هرساله بیش از ۲۰۰ نامزد در رشته های مختلف انتخاب خواهند شد.

۲ - جایزه نوبل اقتصادی در واقع یک نوبل واقعی نیست

اصل جوایز نوبل متشکل از ۵ جایزه است: نوبل فیزیک، نوبل شیمی، نوبل پزشکی، نوبل ادبی و نوبل صلح. اما از سال ۱۹۶۸ به بعد، جایزه ششمی هم به این جوایز اضافه شد. بانک مرکزی سوئد به مناسبت سالگرد سی صدمین سال تأسیس، هزینه جایزه جدیدی را به بنیاد نوبل اهدا کرد تا نوبل اقتصادی هم به وجود آید.

۳ - ماهاتما گاندی هیچ گاه نوبل نبرده است

از سال ۱۹۳۷، گاندی ۵ بار نامزد دریافت جایزه نوبل شد. آخرین نامزدی او چند هفته بعد از ترور او در ژانویه سال ۱۹۴۸ صورت گرفت. در آن سال جایزه صلح نوبل به هیچ شخصی تعلق نگرفت، چرا که کمیته در آن زمان اعلام کرد هیچ شخص مناسب زنده ای برای دریافت جایزه صلح نوبل وجود ندارد.

۴ - برای خانواده کوری، دریافت جوایز نوبل امری خانوادگی بوده است

در سال ۱۹۰۳ ماری کوری به عنوان اولین زن به همراه همسر خود پیر کوری جایزه نوبل فیزیک را بردند. هشت سال بعد ماری دومین جایزه نوبل را خودش به تنهایی و در شیمی برد. در سال ۱۹۳۵ ایرن، دختر ماری و پیر، جایزه نوبل شیمی را با همسرش فردریک ژولی اشتراکی برد. در سال ۱۹۶۵ هنری لابوسه، داماد ماری و پیر جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد.

۵ - همسر سابق آلبرت انیشتین پول جایزه نوبل انیشتین را دریافت کرد

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل

همسر اول انیشتین میلوا ماریک - Mileva Marić خود یک دانشمند بود که بعد از ازدواج با آلبرت در سال ۱۹۰۳ خود را مشغول بزرگ کردن دو پسر خود کرد و از علم دست کشید. در سال ۱۹۱۴ انیشتین خانواده خود را ترک کرد و به برلین رفت. دو سال پیش از این اتفاق، انیشتین و دختر عمویش السا رابطه خود را با هم آغاز کرده بودند که بعد از آن انیشتین میلوا را تحت فشار قرار داد تا طلاق بگیرد. بعد از ۵ سال درگیری، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که انیشتین با دریافت هر جایزه نوبلی، پول آن را به دو پسر خود بدهد. میلوا این مسئله را پذیرفت و پس از دریافت جایزه نوبل در سال ۱۹۲۲ در زمینه فیزیک، انیشتین پول آن را به همسر سابق خود منتقل کرد.

۶ - چند نفر از قبول نوبل سر باز زدند

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(تصویر دو برنده جایزه نوبل که از قبول جایزه خودداری کردند)

این اتفاق نادر بوده اما افتاده است. در سال ۱۹۶۴ ژان پل سارتر از دریافت نوبل ادبی سرباز زد. در سال ۱۹۷۳ لِ دوک تو رهبر کمونیست ویتنام بصورت مشترک جایزه نوبل را با هنری کیسنجر برای پیمان صلح پاریس دریافت کردند. کیسنجر جایزه را پذیرفت اما تو این جایزه را نپذیرفت چرا که معتقد بود هیچ صلح واقعی میان آن‌ها بعد از جنگ ویتنام بوجود نیامده است. بوریس پاسترناک نویسنده رمان دکتر ژیواگو هم در سال ۱۹۵۸ جایزه ادبی نوبل را تصاحب کرد اما به خاطر فشار دولت شوروی نتوانست آن را قبول کند.

۷ - تنها ۴۳ از برندگان نوبل زن بوده‌اند

از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۲، تعداد ۸۶۳ نفر برنده جایزه نوبل شده‌اند که تنها ۴۳ نفر از آن‌ها زن بوده‌اند. بیشتر جوایز زن ها مربوط به جوایز نوبل صلح بوده است.

باشکوه‌ترین ضیافت شام جهان در مراسم نوبل
(خانم ملال یوسف زای- برنده جایزه صلح نوبل که شهروند افتخاری کانادا شد)

کمیته‌ها و مؤسساتی که جزو هیات انتخاب جوایز هستند اغلب نام برندگان را در ماه اکتبر اعلام می‌کنند. این جوایز در یک مراسم رسمی که در ۱۰ دسامبر یعنی سالگرد درگذشت آلفرد نوبل برگزار می‌شود به برندگان اهدا می‌شوند. مراسم جایزه صلح نوبل از ۱۹۰۵ تا ۱۹۴۶ در موسسه نوبل نروژ، پس از آن در ابتدا در دانشگاه اوسلو و از سال ۱۹۹۰ در عمارت شهرداری اوسلو برگزار شده است. سایر مراسم‌های اهدای جوایز از سال ۲۰۰۵ در سالن کنسرت استوکهولم برگزار شده‌اند. هر سال هر یک از جوایز حداکثر به سه نفر اهدا می‌شود. هر جایزه عبارتست از یک مدال طلا، یک دیپلم افتخار و مبلغی پول. در حال حاضر مبلغ اهدایی در حدود ۱۰ میلیون کرونای سوئد (اندکی بیش از یک میلیون یورو یا ۱/۳ میلیون دلار ایلات متحده) می‌باشد. اصولاً اهدای این مبلغ با این هدف صورت گرفته است که برندگان نوبل، به دور از فشار تأمین هزینه‌ها، به کار و پژوهش ادامه دهند. اما واقعیت این است که بسیاری از برندگان، پیش از دریافت این مبلغ بازنشسته می‌شوند. اگر در یک گروه دو نفر برنده شوند، مبلغ نام‌برده میان دو نفر نصف می‌شود. اگر شمار برندگان سه نفر باشد، کمیته اهدای جوایز مختار است که این مبلغ را به‌طور برابر میان سه نفر تقسیم کرده یا اینکه به یک از برندگان یک‌دوم و به هر یک از دو نفر دیگر یک‌چهارم مبلغ مذکور را اهدا کند. معمولاً دریافت‌کنندگان این مبلغ، آن را برای اهداف علمی، فرهنگی یا انسان دوستانه، وقف می‌کنند.

اتحادیه اروپا و سازمان بین المللی انرژی اتمی در سال های اخیر، برنده جایزه صلح نوبل شده‌اند.

فیلمی از مراسم نوبل را در زیر مشاهده کنید.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالب بود انشالا ما هم نوبل ببريم تو ضيافت شامشون شركت كنيم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج