۲۱۷۴۷۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

کی روش در بازی با ازبکستان یک غافلگیری بزرگ برای فوتبال ایران داشت. او بازیکن هایی را در این بازی رو کرد که خیلی از ما حتی اسمشان را هم نشنیده بودیم.

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!





مجله همشهری جوان - محمد امیرپور: وقتی در جمع های خودمانی یا حتی رسانه ها حرف از فوتبال باشگاهی و لیگ ایران می شود، معمولا بحث با کلمات پرتکراری مثل بازیکنان میلیاردی، بی تعصب ها، پیرمردهای فوتبال و دلال ها ادامه پیدا می کند. لیگی که با اتهاماتی مثل دلالی و فساد و کیفیت پایین بازی ها رو به رو بوده و همین نگاه باعث شده میانگین حضور تماشاگران در استادیوم های فوتبال به کمترین حد در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران برسد.

اما کافی است کمی زاویه دیدمان را عوض کنیم و «گلوم» درونمان را که می داند هم چیز افتضاح است، غیرفعال کنیم. بین تمام این چیزهای نخواستنی که همیشه به فوتبال الصاق می کنیم، کاش کمی هم نمای دورتر را ببینیم. بازیکنان جوانی که امسال در نفت، تراکتور، فولاد، پدیده و حتی پرسپولیس پر از بحران ظهور کردند، خلاف گفته خیلی از منتقدانی را ثابت می کنند که اعتقاد دارند این لیگ مدت هاست، مرده و در قراردادهای هیچ کدامشان هم از پول های میلیاردی خبری نیست.

این 11 نفر همه شان در یک چیز اشتراک داشتند؛ اولین فرصتی را که برای بازی در لیگ برتر به دست آوردند، به راحتی از دست ندادند و در پایان لیگ جزء موثرترین بازیکنان لیگ ایران لقب گرفتند و حتی هفته پیش بعضی شان به ترکیب اصلی تیم ملی ایران برابر ازبکستان هم رسیدند. این 11 نفر که همه شان زیر 23 سال سن دارند، در تیم منتخب بازیکنان جوان لیگ برتر قرار گرفتند.

علیرضا بیرانوند

رقم قرارداد: 500/000/000

سن: 23 سال

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

علیرضا بیرانوند به قدری در این فصل مطمئن ظاهر شد که کمتر کسی یادش مانده دروازه بان خرم آبادی نفت تهران فقط دو سال تجربه بازی در لیگ برتر را دارد. بیرانوند از اواسط فصل گذشته به ترکیب اصلی نفت رسید و بعد از محکم کردن جایش در تیم نفت، به تیم ملی هم دعوت شد. او در نظرسنجی ای که از مربیان لیگ برتری انجام شد، به عنوان بهترین دروازه بان فصل انتخاب شد. به نظر می رسد کوچکترین لغزشی از علیرضا حقیقی، بیرانوند را به دروازه بان اصلی تیم ملی تبدیل کند.

یوسف وکیا

رقم قرارداد: ۶۰/۰۰۰/۰۰۰

سن: ۲۱ سال

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

مدافع راست فولادی ها در فصل ۹۳-۹۲ حتی یک بازی رسمی هم برای اهوازی ها انجام نداده بود و حتی در فهرست ۱۸ نفره این تیم قرار نمی گرفت. اما آمدن اسکوچیچ به فولاد و اطمینان به وکیای جوان مثل باد موافق، مدافع فولاد را تبدیل به عنصری ثابت در خط دفاع تیم اهوازی کرد. وکیا که از کشف های زمان مجید جلالی در فولاد بود و محصول آکادمی همین باشگاه است، در تیم جوانان اکبر محمدی پدیده شد و در مسابقات قهرمانی آسیا به قدری خوب بازی کرد که سرمربی تیم ملی کویت دنبال تغییر تابعیتش بود و حتی از باشگاه های اماراتی هم پیشنهاد داشت. در صورت ادامه این روند، شک نکنید که یوسف وکیا مدافع راست تیم ملی ایران در جام جهانی آینده خواهدبود.

محمدحسین کنعانی زادگان

سن: ۲۱ سال

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

بازیکن تیم های پایه پرسپولیس در شروع فصل نامش در نفرات بزرگسال قرمزها رد شده بود. اما نه علی دایی و نه حمید درخشان هیچ کدام به مدافع جوان تیمشان اعتماد نکردند و ترجیح دادند به جای استفاده از کنعانی، از کاستاریکا مدافع وارد کنند. ستاره سوزی پرسپولیسی ها باعث شد کنعانی راه شمال کشور و انزلی را در پیش بگیرد و در تمام بازی های نیم فصل دوم رکن ثابت خط دفاع ملوان شود. کنعانی که فصل را روی سکوهای پرسپولیس شروع کرده بود.، در بازی با ازبکستان یکی از سه بازیکنی بود که اولین بازی ملی اش را تجربه می کرد. پرسپولیسی ها قطعا در فصل بعد حسرت از دست دادن مدافع ۲۱ ساله شان را خواهندخورد.

میلاد محمدی

رقم قرارداد: ۵۰/۰۰۰/۰۰۰

سن: ۲۲ سال

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

در شروع تمرینات فصل قبل لیگ برتر وقتی حمید استیلی مشغول تمرینات تیمش راه آهن در زمین سردار جنگل بود، یک جوان ساک به دوش را کنار جایگاه تماشاگران دید که دنبال او بود. جوان به استیلی گفت فوتبالم خوب است، اما هیچ کس نمی خواهد امتحانم کند.

استیلی سابقه باشگاهی اش را می پرسد، اما جوان به استیلی می گوید هیچ تجربه باشگاهی ای ندارد. استیلی از سر ترحم آن روز اجازه می دهد میلاد محمدی با تیم تمرین کند و بعد از تمرین از او می خواهد که فردا هم به تمرین بیاید تا بیشتر تستش کند. از آن روز ۹ ماه گذشته است و میلاد محمدی که تا فصل قبل تجربه بازی در هیچ باشگاهی را نداشته، ۹ ماه بعد از اعتماد حمید استیلی و راه آهن به او، به تیم ملی رسید و آخرین بازیکن تعویضی ایران در بازی با ازبکستان بود.

محمد نژادمهدی

رقم قرارداد: ۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰

سن: ۲۳ سال

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

شاید تصورش حتی برای خود محمد نژادمهدی هم سخت بود. او سه سال پیش در تیم های پایه نساجی مازندران بازی می کرد. اما آن قدر در بازی های این فصل پدیده مشهد خوب ظاهر شد که حتی کارلوس کی روش را هم مجاب کرد به تیم ملی دعوتش کند. نژادمهدی در اولین فصلی که داشت بازی در لیگ برتر را تجربه می کرد، در تمام بازی های پدیده مشهد جزء بازیکنان ثابت تیمش بود. او هم مثل خیلی از پدیده های دیگر این فصل فوتبال، قائمشهری است و از نساجی به فوتبال ایران معرفی شده است.

روزبه چشمی

رقم قرارداد: ۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰

سن: ۲۲ سال

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

روزبه چشمی هم یکی از بازیکنان ملی پوش تیم های پایه بود که قدرش در پرسپولیس دانسته نشد تا سر از صبای قم دربیاورد. فرصتی را که بازیکن دو پسته قمی ها، می خواست، محمد مایلی کهن در اختیارش گذاشت تا در دو فصلی که در صبای قم توپ می زند، حسابی به چشم بیاید. نام روزبه چشمی که هم قابلیت بازی به عنوان مدافع میانی را دارد و هم هافبک دفاعی، در فهرست اولیه کارلو کی روش هم به چشم می خورد. اگر سه بازی ای را که این فصل به خاطر مصدومیت نتوانست بازی کند، کنار بگذاریم، در تمام بازی های این فصل، صبایی ها بازیکن ثابت تیم بوده است. چشمی قطعا یکی از بازیکنان ثابت تیم امید هم خواهدبود.

احمد نوراللهی

رقم قرارداد: ۱۴۰/۰۰۰/۰۰۰

سن: ۲۳ سال

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

آن قدر در لیگ یک و تیم فولاد یزد درخشید که به تیم امید نلووینگادا دعوت شد و بازی های خوبی هم برای امیدها انجام داد. قبل از شروع بازی ها علی دایی بود که توانست بین باشگاه های زیادی که نوراللهی را می خواستند، با او قرارداد ببندد.

ستاره باشگاه فولاد یزد اما شروع خوبی با قرمزها نداشت و هرچه از فصل می گذشت، به بازیکن کامل تری تبدیل می شد. قطعا بازی فوق العاده نوراللهی در ترکیب اصلی قرمزها تاثیر زیادی داشت. نوراللهی یکی از کاندیداهای جایگزینی آندو تیموریان پا به سن گذاشته هم در تیم ملی محسوب می شود. پستی که کی روش بازیکنان جوان و آماده زیادی را برای آن در اختیار ندارد.

مهدی شریفی

رقم قرارداد: ۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰

سن: ۲۳ سال

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

۱۲ گل زده و شش پاس گل برای مهاجم ۲۳ ساله اصفهانی ها واضح ترین دلیلی است که ثابت می کند چرا شریفی در یک سال گذشته جزء بازیکنان ثابت تیم ملی بوده است. آمارهای مهدی شریفی در گلزنی و پاس گل می گویند او باکیفیت ترین مهاجم ایرانی لیگ برتر در فصل گذشته بوده است.

اغراق نیست اگر بگوییم مهم ترین دلیل قهرمانی سپاهانی ها در فصل قبل، داشتن بازیکنی مثل او بوده است. مهدی شریفی در پنج هفته پایانی بازی ها، با چهار گل و دو پاس گل، بزرگترین دلیلی بود که جام در پایان فصل به اصفهان برود.اگر همدوره او پیام صادقیان در تیم امید راه مجاهد خذیراوی را رفت، مهدی شریفی در راه مسی شدن است؛ بازیکنی که می گویند حتی دعوت برنامه های تلویزیونی را رد می کند تا به جز فوتبال درگیر هیچ حاشیه ای نباید و حسابی قدر خودش را می داند.

امیرارسلان مطهری

رقم قرارداد: ۸۵/۰۰۰/۰۰۰

سن: ۲۳ سال

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

با اینکه امیرارسلان مطهری فقط پنج بازی نفتی ها در لیگ را کامل بازی کرده است، اما در تمام بازی های این فصل نفت تهران وارد زمین شده و به عنوان ذخیره طلایی علی منصوریان عملکرد فوق العاده ای داشته است. بازیکن فصل قبل مقاومت تهران، متخصص گلزنی در دقایق آخر است. او شش گل از هشت گل این فصلش را در پنج دقیقه آخر بازی به ثمر رسانده است. بازیکن گرمساری نفتی ها با تک گلش به الجیش قطر آنها را به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا رساند و در سه بازی آخر این تیم در لیگ هم گلزنی کرد؛ این یعنی یک شروع و پایان خوب برای مطهری آینده دار. ارسلان مطهری نسبت به دقایق بازی اش بهترین آمار گلزنی را بین بازیکنان تمام تیم های لیگ برتر دارد و به طور متوسط هر ۹۰ دقیقه یک گل برای نفت تهران زده است.

فرشاد احمدزاده

رقم قرارداد: ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰

سن: ۲۲ سال

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

احمدزاده با هزار امید و آرزو از داماش به پرسپولیس آمد. اما در تمام یک سالی که در تیم مانوئل ژوزه بازی کرد، بیشتر از هشت دقیقه در طول فصل بازی به او نرسید، اما انگار تقدیر پسر آذری این بود که سال بعد به تراکتورسازی بیاید و درخشش اش را با تراکتورسازی مجید جلالی شروع کند. فرشاد «اورمولو»- به معنای فرشاد ارومیه ای، لقبی که هواداران تراکتور به او داده اند- ماه به ماه در تبریز بهتر شد و از زمانی که تونی مربی تبریزی ها شد، تبدیل به یکی از بازیکنان تاثیرگذار تراکتورسازی شده است. تراکتوری ها باید خوشحال باشند که برای بازیکنی با این کیفیت فقط ۱۰۰ میلیون خرج کرده اند.

مهدی طارمی

رقم قرارداد: ۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰

سن: ۲۳ سال

امید فوتبال به این ستاره های بی ادعاست!

شاید تنها دلخوشی پرسپولیسی ها در بازی های این فصل لیگ برتر معرفی پدیده ای به نام مهدی طارمی باشد؛ بازیکن سابق ایرانجوان بوشهر اگر فضا در اختیار داشته باشد، عبور از مدافع مستقیمش، برای او راحت ترین کار دنیاست. او هم یکی از سرنوشت های عجیب فوتبالی را دارد.

بازیکنی که فصل قبل مشغول کلنجار رفتن با ایرانجوانی ها برای سقوط نکردن به دسته دوم بود، درست یکسال بعد به عنوان یکی از بازیکنان ثابت کارلوس کی روش در بازی با ازبکستان انتخاب شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج