۲۱۷۴۹۸
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

دوران شیرین نامزدی با پینوكیو

نشانه‌های كلامی و رفتاری كه می‌شود با آنها یك نامزد بی‌صداقت یا كم‌صداقت را شناخت كدام‌ها هستند؟

دوران شیرین نامزدی با پینوكیو
مجله زندگی ایده آل - سعیده خداوردیان: دوران نامزدی برای هر كس می‌تواند یكی از بهترین و خاطره‌انگیز‌ترین دوران زندگی باشد با این حال نباید فراموش كرد كه مهم‌ترین كاركرد این دوره شیرین، كمك به شناخت ما از رفتار و خصوصیات كسی است كه قرار است یك عمر شریك زندگی‌مان باشد.

هرچند انسان‌ها موجودات پیچیده‌ای هستند و برای اینكه بتوانیم آنها را به درستی بشناسیم به زمان، دقت و آگاهی زیادی نیاز داریم اما شاید بشود با دانستن زبان بدن و علائم مشخصی در گفتار و رفتار هر كس، به روند شناخت دو نفر از هم در یك دوره زمانی محدود، سرعت و درستی بیشتری بخشید. این بار قصد داریم با همراهی دكتر فاطمه قدیری، دكترای تخصصی روانشناسی بالینی، نشانه‌های كلامی و رفتاری را بررسی كنیم كه باتوجه به آنها می‌توانید به عدم صداقت احتمالی نامزدتان پی ببرید.

دوران شیرین نامزدی با پینوكیو

پكیج علائم اضطراب

افرادی كه دروغ می‌گویند به دلیل اضطراب از پنهان‌كاری یا ترس از آشكار شدن حقیقت اغلب نشانه‌های عمومی اضطراب را دارند كه به‌طور خلاصه به آنها اشاره می‌كنیم:

عرق كردن: بعضی افراد موقعی كه دروغ می‌گویند به دلیل ترشح آدرنالین در خون، عرق می‌كنند یا داغ می‌شوند. سرخ شدن در ناحیه گوش‌ها و تغییر رنگ چهره هم گاهی در این اشخاص دیده می‌شود.

خشكی دهان: گاهی آب دهان فرد دروغگو خشك شده و به همین دلیل دیده می‌شود كه دائم آب دهانش را قورت می‌دهد. گاهی هم مجبور می‌شود زبان را به لب بكشد یا مكث كرده و آب دهانش را جمع می‌كند.

چشم‌های ناراحت: تعداد پلك‌زدن‌های فرد در موقعیت دروغ گفتن زیاد می‌شود یا پلك‌هایش را می‌مالد.

تنفس تندتر: فرد دروغگو به دلیل افزایش تپش قلب، تند‌تر تنفس می‌كند و گاهی هم پره‌های بینی‌اش گشاد می‌شود.

لرزش: لرزش‌های خفیف در ناحیه پلك‌ها، كناره‌های لب یا شانه فرد در هنگام دروغ گفتن، نمایان است.

نكته: در این بخش دقت به این نكته ضروری است كه علائم مورد اشاره در بالا را هر فرد مضطربی می‌تواند داشته باشد و مشاهده‌شان به معنی مطلقِ دروغگو بودن شخص مورد نظر نیست.

قبل از شروع بخوانید

مجموعه موارد گفته شده در این بخش نمی‌تواند شما را به‌طور مطلق در مورد صداقت یا عدم صداقت نامزدتان به نتیجه برساند، بلكه تنها می‌تواند احتمالات را در این زمینه مطرح كند پس لطفا با وجود یك یا حتی چند نشانه در مورد دروغگو بودن نامزدتان قضاوت نكنید بلكه طی زمان و سنجیدن او در موقعیت‌های مختلف احتمالات را بررسی كنید.
كسانی كه به‌طور مداوم در طول دوران زندگی‌شان دروغ گفته‌اند، می‌توانند بسیاری از این علائم را نداشته باشند یا مخفی كنند، بنابراین برای پی بردن به عدم صداقت این افراد، دقت، زمان و اطلاعات بیشتری لازم است.

چشم‌دزدی


دوران شیرین نامزدی با پینوكیو

فردی كه دروغ می‌گوید معمولا سعی می‌كند تماس چشمی نداشته باشد یا تماس چشمی كوتاه برقرار می‌كند ضمن اینكه ممكن است برای پرهیز از چشم در چشم شدن با شما، نگاهش را روی اشیا دیگر موجود در فضای گفت‌وگو بچرخاند. این قصه در مورد فرد دروغگوی حرفه‌ای كمی فرق دارد یعنی او برعكس كسانی كه كم دروغ می‌گویند، موقع دروغ گفتن زیادی به شما زل زده وحتی خیره می‌شود.

بازی با محدوده‌ها

دوران شیرین نامزدی با پینوكیو

فردی كه در حال دروغ گفتن است اغلب با محدوده دهانش بازی می‌كند و خودمانی‌اش اینكه با دهان، لب‌ها، بینی یا چانه‌اش ور می‌رود، گاهی هم همین نواحی را می‌خاراند.
دست‌ها به‌خصوص كف دست‌هایش را پنهان می‌كند. دست در جیب می‌گذارد، دست به سینه می‌نشیند، با دست‌هایش بازی می‌كند و روی پا و میز ضرب می‌گیرد.

نقش حساس گلدان و زیر سیگاری

دوران شیرین نامزدی با پینوكیو

از آنجا كه احساس امنیت شخصی كه می‌خواهد دروغ بگوید كم می‌شود، بنابراین سعی می‌كند هنگام گفت‌وگو از طرف مقابلش فاصله بگیرد. به‌طور مثال بالا تنه‌اش را كمی عقب می‌برد یا اگر ایستاده یك قدم بیشتر فاصله می‌گیرد. گاهی هم ممكن است یك شیء را بین خودش و طرف مقابل به‌عنوان حائل قرار دهد، یعنی مثلا گلدان یا زیر سیگاری روی میز را جلو می‌كشد و بین شما و خودش قرار می‌دهد.

بازی را به هم می‌زند

دوران شیرین نامزدی با پینوكیو

در ضمن فرد دروغگو درباره سوالات ریز و دقیق تحمل كمی دارد و خیلی وقت‌ها بازی راه می‌اندازد كه تو به من اعتماد نداری، پس من دیگر با تو حرفی ندارم. او با ناراحتی و قهر واكنش نشان می‌دهد اما بین خودمان باشد هیچ دلیلی ندارد جز اینكه شما دیگر دنباله موضوع را نگیرید.

باور كن، دروغ می‌گویم

افراد دروغگو از آنجاكه نمی‌توانند تمام جزییات یك ماجرای غیرواقعی را طراحی كنند و به خاطر بسپارند معمولا كلی گویی می‌كنند و اشاره‌های غیرضروری در صحبت‌شان دارند، یعنی وسط یك ماجرای مهم از موضوع بی‌ربطی حرف می‌زنند كه گفتن و نگفتنش فرقی به حال ماجرا ندارد، اما حالا برویم سراغ دروغگو‌های حرفه‌ای‌تر! این افراد همان‌هایی هستند كه دائم از شما می‌خواهند باور كنید راست می‌گویند یا بین جمله‌های‌شان بارها قسم می‌خورند تا حرف‌شان را باور كنید مثلا می‌گویند: «دارم راست می‌گم‌ها!»، «جان مادرم ماجرا عین همین بود»‌و... جالب اینجاست حالا وقتی نوبت شما می‌شود و می‌خواهید با او حرف بزنید، بارها در حین مكالمه از شما می‌پرسد: «واقعا؟»، «راست میگی؟»، «جدی؟» آنها با اینكه دوست دارند «خیلی زود» باور شوند معمولا «خیلی دیر» باور می‌كنند!

باز كردن مچ مخاطب خاص در چند دقیقه

فرد دروغگو به دلیل همان اضطراب بالایی كه به جهت احتمال باز شدن مچش دارد، معمولا خیلی زود هم عصبی می‌شود. یكی از راه‌های ساده‌ای كه می‌شود این شخص را به واكنش وا داشت، «سكوت» است. كافی است در حین حرف‌هایش سكوت كنید یا سرتان را به تایید تكان ندهید. در این زمان فرد موردنظر از سكوت شما كلافه شده و این كلافگی را به وضوح در رفتارش با تكان‌خوردن‌های زیاد روی صندلی، جویدن ناخن‌هایش یا هر رفتار غیرعادی دیگری می‌توانید ببینید.

نكته دیگر اینكه اگر در مورد خاصی به عدم صداقت نامزدتان مشكوك شدید راه ساده‌ای برای رسیدن به نتیجه درباره صداقت یا عدم صداقتش وجود دارد و آن هم اینكه درباره جزییات موضوع مورد نظر در فاصله‌های زمانی از او سوال بپرسید. از قدیم هم گفته‌اند «شخص دروغگو كم‌حافظه است» بنابراین خواهید دید كه شخص با سوال‌پیچ شدن به ضدونقیض‌گویی می‌افتد یعنی اگر جزییاتی را بپرسید و بعد با فاصله زیاد باز همان موضوع قبلی را با حاشیه‌های جدید ادامه بدهید او به دلیل كم‌حافظگی به اشتباه می‌افتد.

راستی فرد مورد نظر از عوض كردن موضوع گفت‌وگو توسط شما با خوشحالی استقبال می‌كند، می‌توانید این را امتحان كنید.

چند نكته كنكوری

با دقت در نوع حرف زدن فرد و رفتارش موقع مكالمه، می‌توانید تا حدودی آشفتگی یا آرامش، راستی یا عدم صداقت طرف مقابل را بفهمید. فردی كه می‌خواهد دروغ بگوید احتمال تپق‌زدنش زیاد است، ضمن اینكه لغزش‌های كلامی هم دارد یعنی یك جمله را بدون اینكه بخواهد، اشتباه منتقل می‌كند و بعد به سرعت آن را اصلاح می‌كند. مثلا اینكه می‌گوید ما كه رفتیم خیلی خلوت بود بعد به سرعت اصلاح می‌كند: نه منظورم اینه كه خیلی شلوغ بود ! او بی‌دلیل می‌خندد یا از عوض شدن موضوع گفت‌وگو به سرعت استقبال می‌كند و به بهانه‌های مختلف می‌خواهد از موضوع بگذرد.

فردی كه دروغ می‌گوید گاهی برداشت شما از صحبت‌های خودش را حدس می‌زند و از شما می‌خواهد كه آن‌طور فكر نكنید! به‌طور مثال می‌گوید: «یه وقت فكر نكنی مادر من با ازدواج ما مخالفه‌ها!» شما این وقت‌ها باید فورا بفهمید كه دقیقا مادرش با ازدواج تان مخالف است و مشترك مورد نظر احتمالا دارد دروغ می‌گوید.

این قسمت را حتما بخوانید. . .

گفتنی‌ها را گفتیم اما باز هم توجه شما خوانندگان محترم را به این نكته جلب می‌كنیم؛ موارد گفته شده در این بخش برای اینكه شما را در مورد دروغگو بودن نامزد محترم‌تان به قطعیت برساند، كافی نیست و به‌طور كلی در مورد رفتارها و روابط انسانی نمی‌شود به سرعت نتیجه‌گیری كرد پس صبور باشید و دوران نامزدی را با دقت، آگاهی، آرامش و خواندن این صفحه از مجله ما به خیر و سلامت بگذرانید.

درغگو، گیر دارد!

شخص دروغگو اغلب درباره همه جزییات داستانی كه می‌خواهد بگوید فكر نكرده و به همین دلیل برای جفت و جور كردن حرف‌هایش حین صحبت نیاز به وقت دارد!

به همین دلیل فرد گاهی برای اینكه فرصتی برای خودش ایجاد كند حین صحبت‌هایش مكث‌های طولانی دارد، سرفه می‌كند، گوش و بینی‌اش را می‌خاراند، در مواردی هم به گلدان و زیرسیگاری گیر می‌دهد و جابه‌جای‌شان می‌كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      چرا با این تصاویر میخاین بگین که فقط مردا هستن که دروغ می گن و خانومه باس مچ گیری کنه ؟؟؟؟؟؟؟
      این تو ذهن مخاطب تأثیر خوبی نمیزاره.

    • بدون نام

      خیلی جالب و تامل انگیز بود . دقیقا یک نفر رو می شناسم که کلمه به کلمه متن شما رو داشت و از این اظطراب داشت می مرد زمان خواستگاری سکته نکرده بود خیلی خوش شانس بود و همیشه هم به طرفش تاکید می کرد که به من اعتماد نداری!!!! این جور ادم ها ادمهای حقیری هستن که فقط می خوان از پل شکسته عبور کنن و همیشه هم از پل سقوط می کنن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج