۲۱۹۱۶
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

كدام خال‌ها سرطان مي‌آورد؟

خيلي از خال‌ها مادرزادي هستند و خيلي‌هاي‌شان هم بدون آن‌كه متوجه شويم روي پوست ما مي‌آيند؛ از كدام‌شان بترسيم و كدام‌شان را به حال خود رها كنيم؟

كدام خال‌ها سرطان مي‌آورد؟



برترین ها: تا همين چند دهه پيش خال يكي از نشانه‌هاي زيبايي بود و وجود يكي،‌دو‌تايش در چهره يك ايراد ظاهري به‌نظر نمي‌رسيد. اما امروزه افراد ترجيح مي‌دهند تمام لكه‌هاي پوستي‌شان را چه خال باشد و چه نباشد از بين ببرند و با داشتن يك پوست صاف و بي‌عيب‌ونقص اعتمادبه‌نفس بيشتري پيدا كنند. برداشتن خال‌ها، فكري است كه اغلب افراد در سر دارند اما بسياري از اين افراد به‌دليل ترس از ابتلا به مشكلات پوستي بعد از برداشتن اين خال‌ها، از اين موضوع صرف‌نظر مي‌كنند. به همين بهانه در ادامه به چند سوال رايج بيماران در اين زمينه پاسخ مي‌دهيم.

كدام خال‌ها سرطان مي‌آورد؟


چه خال‌هايي را ليزر و چه ‌خال‌هايي را جراحي كنيم؟

نوع لكه‌هاي پوستي و دلايل به‌وجودآمدن‌شان مي‌تواند شيوه برداشتن آن‌ها را مشخص كند. پزشكان معمولا سعي مي‌كنند خال‌هاي مادرزادي را به كمك جراحي بردارند.

زيرا عمق اين خال‌ها زياد است و ليزر نمي‌تواند كمكي به حذف شدن‌شان بكند اما خال‌هاي ريز و سطحي نيازي به جراحي ندارند و ليزر يا كوتر (سوزاندن) خال، مي‌تواند راه مناسبي براي از بين بردن‌شان باشد. البته اين لكه‌هاي سطحي تنها شبيه خال هستند و بسياري از پزشكان عقيده دارند كه از جنس خال‌ها نيستند.

به همين دليل آن‌ها توصيه مي‌كنند كه خال‌ها ريشه‌دار و برجسته را هرگز با ليزر حذف نكنيد و از اين شيوه تنها براي از بين‌بردن لكه‌هاي سطحي پوست استفاده كنيد.


هر لكه‌اي خال است؟

لكه‌هاي پوستي انواع بي‌شماري دارند كه خال تنها يك نوع از آن‌هاست. لكه‌هاي قهوه‌اي كه روي مچ دست‌ها، پشت دست‌ها، ساعد و صورت ظاهر مي‌شوند اغلب نتيجه بالارفتن سن هستند و برخي ضايعات زگيلي كه روي صورت و تن ديده مي‌شوند را هم نمي‌توان به‌عنوان خال معرفي كرد. لكه‌هاي سني اغلب خطرناك نيستند اما بهتر است افراد براي تشخيص نوع اين لكه‌ها يك پزشك را در جريان بگذارند تا نسبت به سلامت خود اطمينان بيشتري كسب كنند.


خال سرطاني هم وجود دارد؟

خيلي از افراد نگران اين هستند كه با برداشتن خال‌هاي‌شان به سرطان‌هاي پوستي مبتلا شوند اما اين موضوع اساسا نادرست است اما اگر پزشكي كه اين‌كار را انجام مي‌دهد، يك ضايعه بدخيم پوستي را به اشتباه خال تشخيص دهد، فرد بعد از برداشتن اين ضايعه دچار مشكل مي‌شود. در واقع اين ضايعه يك خال نبوده كه با برداشتنش فرد به سرطان پوست مبتلا شود بلكه يك تومور عميق بوده كه با برداشتنش، به سرعت عود كرده و با رشد بيشتر فرد را متوجه خود مي‌كند. به همين دليل، پزشكان بايد قبل از هر اقدامي در مورد ماهيت آن خال مطمئن شوند و ميان خال‌هاي پوستي و ضايعات بدخيم تفاوت قائل شده و درصورت هر نوع شك، نمونه‌برداري انجام داده و موضوع را بيشتر بررسي كنند.


آيا خال‌ها برمي‌گردند؟

گرچه متخصصان پوست ادعا مي‌كنند كه برداشتن خال‌ها براي هميشه ما را از شر آن‌ها راحت مي‌كند اما محققان نظر ديگري دارند. آن‌ها مي‌گويند اغلب خال‌هاي پوستي چند سال بعد از درمان‌هاي ليزري دوباره برمي‌گردند و در پوست ما جايي براي خود باز مي‌كنند. البته برگشتن خال‌ها اتفاقي نيست كه درست چند ماه بعد از برداشتن آن‌ها بيفتد اما تنها در برخي موارد با گذشت حدود يك دهه از برداشتن خال‌ها امكان ظاهرشدن دوباره آن‌ها هم وجود دارد. همان‌طور كه گفته‌شد، تنها لكه‌هاي سطحي كه شبيه خال هستند را مي‌توان به كمك ليزر برداشت اما خال‌هاي عميق را تنها با جراحي بايد از بين برد و اگر اين جراحي به‌درستي انجام شود، احتمال برگشت خال هم زياد نيست‌ اما در مورد حذف ليزري خال‌ها نمي‌توان چنين حكمي را صادر كرد.


تغيير شكل خال‌ها يعني زنگ خطر؟

با توجه به اين‌كه تشخيص يك خال از تشخيص يك تومور سرطاني شبيه به خال براي افراد عادي كار آساني نيست، بسياري از افراد به اشتباه گمان مي‌كنند كه هر خال مي‌تواند نشانه ابتلا به سرطان باشد اما با توجه به برخي نشانه‌هاي ساده مي‌توان اين تشخيص را براي افراد عادي هم آسان كرد. البته ديدن اين نشانه‌ها به معناي مبتلابودن به سرطان نيست بلكه افراد بايد با ديدن اين علائم يك متخصص پوست را براي بررسي‌هاي بيشتر در جريان بگذارند. خال‌هايي كه دچار تغييراتي در رنگ، شكل، حاشيه يا اندازه يا غيرقرينه شوند نياز به آزمايش دارند. اگر هم خال‌هاي شما احساس خارش را روي پوست‌تان ايجاد كرده‌اند يا گه‌گاه دچار خونريزي مي‌شوند هم بايد يك متخصص را براي بررسي بيشتر در جريان بگذاريد. داشتن يك حاشيه نامنظم و تغيير در اندازه، رنگ يا ايجاد درد در ناحيه خال هم از فاكتورهايي است كه بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • haleh

      mamnun matlabe mofidi bud

    • Matin

      مرسی خیلی خوب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج