۲۲۲۴۴
۷ نظر
۵۰۱۰
۷ نظر
۵۰۱۰
پ

علل ناباروری در ایران و روش های درمان

دراین گزارش دلایل بالابودن نرخ ناباروری در ایران را بررسی کردیم و جزییاتی از نحوه درمان و هزینه های این بیماری را آورده ایم.

علل ناباروری در ایران و روش های درمان

هفت صبح: 20درصد زوج های ایرانی نابارورند. روز گذشته برای اولین بار آمار ناباروری در ایران منتشر شد و طبق این آمارگیری که بین 17 هزار زوج ایرانی در سراسر کشور انجام شده، مشخص شد که 20/2 درصد زوجین ایرانی نابارورند که از میانگین جهانی بالاتر است. این خبر را رییس پژوهشگاه باروری و ناباروری ابن سینما اعلام کرده و از جزئیات بیشتری از مساله ناباروری در ایران پرده برداشته است. در گزارش امروز هفت صبح دلایل بالابودن نرخ ناباروری در ایران بررسی کردیم و جزییاتی از نحوه درمان و هزینه های این بیماری را آورده ایم.

ماجرا چیست؟

آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش کرده محمدمهدی آخوندی، رییس پژوهشگاه باروری و ناباروری ابن سینا در نشست خبری طرح ملی وضعیت باروری و ناباروری در کشور برای نخستین بار آمار ناباروری در کشور را 20/2 درصد اعلام کرده و گفته:

«متاسفانه این آمار از میانگین سازمان جهانی بهداشت بالاتر است که در مناطق شهری میزان ناباروری 19/9 و در مناطق روستایی 22 درصد است.»

او در ادامه صحبت های خود گفته: «طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، شیوع ناباروری در کل دنیا 12 تا 15 درصد گزارش شده است که این آمار در کشوری مانند انگلیس هفت درصد و در کشورهای آفریقایی 30 درصد گزارش شده است و اینکه ایران در کجای این آمار قرار دارد، چالشی بوده که ما همواره با آن مواجه بوده ایم».


چرا ناباروری در ایران زیاد است؟

ناباروری مشکلی است که این روزها خیلی از زوج های جوان به آن مبتلا هستند و اختلالات هورمونی، عفونت ها، آلودگی هوا، پارازیت ها، استرس ها و فشارهای زندگی روزمره ازجمله علت های مهم این مشکل شناخته شده اند. مشکلی که همیشه باری روی دوش زوج های جوان بوده است.

پزشکان ایرانی در گفت و گو با هفت صبح بیشترین علت ناباروری زوج های ایرانی را اختلالات هورمونی و بیماری های عفونی عنوان می کنند.

"دکتر توکلی" متخصص زنان و نازایی بیشترین علت ناباروری مراجعه کنندگانش را ناباروری مردان می داند و می گوید: «معمولا مردان ناباروری خود را اعلام نمی کنند اما در بیشتر زوجینی که به ما مراجعه می کنند؛ عامل ناباروری، مردان هستند».

او همچنین بیشترین علت ناباروری در مردان را بیماری های ویروسی دوران کودکی و نوجوانی (مانند اوریون و...) عنوان می کند: «عفونت هایی که در دوران بچگی برای مردان به وجود می آید، باعث ناباروری آنها در بزرگسالی می شود».

به اعتقاد دکتر توکلی علت دیگر ناباروری در مردان؛ مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و داروهایی است که بدون تجویز پزشک مصرف می کنند.


غذاهای هورمونی متهم اصلی

برای تکمیل اطلاعات درباره علت زیادبودن ناباروری در ایران با دکتر مشیری، متخصص زنان و نازایی که در بیمارستان امام خمینی و آتیه مشغول فعالیت است نیز گفت و گو کردیم.

او در پاسخ به «هفت صبح» بیشترین مشکل بیمارانش را چه در مردان و چه در زنان، اختلالات هورمونی عنوان کرد: «مردانی به ما مراجعه می کنند که با وجود ورزشکاربودن و داشتن قوای جسمی مناسب، به علت اختلالات هورمونی مردانه و کمبود اسپرم، نابارور هستند.»

دکتر مشیری نیز مصرف سیگار و مواد مخدر را دلیل شایع شدن ناباروری در مردان می داند. وی با اشاره به اختلالات هورمونی زنان گفت: «طی این سال ها اختلالات هورمونی در زنان بیشتر از قبل شده است که به نظر می رسد دلیل عمده آن نوع تغذیه خانم های ایرانی باشد، مواد غذایی مصرفی ما اغلب هورمونی هستند و در نتیجه اختلالات هورمونی در بدن به وجود می آورند که این اختلالات در زنان باعث رشد هورمون های مردانه و ایجاد کیست در تخمدان می شود و در نتیجه روند تخمک گذاری به تاخیر می افتد که خود عاملی برای ناباروری است.»

دکتر مشیری درباره علت ناباروری مراجعه کنندگانش چنین گفت: «تا چند سال پیش از هر 50 زوج، سه مورد علت ناباروری؛ مردان بودند اما در حال حاضر از هر 50 زوج 15 مورد ناباروری مربوط به آقایان است».


زوج های بی اطلاع

بسیاری از زوج های ایرانی درباره مشکل ناباروری و علل به وجود آمدن آن و همچنین شیوه های درمان آن اطلاعات کمی دارند. همین موضوع باعث می شود که برای درمان به موقع یا حتی پیشگیری از به وجود آمدن مشکل غفلت کنند.

دکتر تولکی در این باره می گوید: «آگاهی زوج های ایرانی در مورد ناباروری بسیار محدود است. آزمایش سونوگرافی و اسپرم و... باید قبل از ازدواج انجام شود تا مشخص شود که مرد یا زن مشکل ناباروری ندارند و بعد از آن بتوانند درباره ازدواج تصمیم گیری کنند. این درحالی است که زوج هایی که به ما مراجعه می کنند، تازه بعد از آزمایش های مختلف متوجه می شوند که مشکل ناباروری دارند. به طور مثال در آزمایش مشخص می شود که مردی کلا فاقد اسپرم است.»


هزینه های درمان ناباروری

اگر فکر می کنید، برای درمان ناباروری باید حتما شال و کلاه کنید و به خارج از کشور بروید، اشتباه می کنید. هزینه درمان در ایران یک دهم هزینه درمان در آمریکا و کاناداست. عده زیادی برای درمان از کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند ارمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان و عراق، عازم ایران می شوند. هزینه های درمان ناباروری به فاکتورهای زیادی بستگی دارد و مهم ترین قدم ویزیت اولیه برای تشخیص، نوع ناباروری است. بعد از تشخیص نوع باروری مشخص می شود هزینه های شما چقدر خواهد شد، هزینه هایی برای هر زوج ممکن است کاملا متفاوت باشد اما به گفته پزشکان، باتوجه به اینکه اکثر مراکز ناباروری خصوصی هستند، برای درمان باید به طور معمول دو تا چهار میلیون تومان را آماده کرد.

هزینه درمان به بخش تشخیص، عمل جراحی تشخیصی، هزینه جراحی برای درمان تقسیم می شود. هزینه تشخیصی چیزی حدود 50 تا 500 هزار تومان است که شامل هزینه سونوگرافی و آزمایش است و تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

هزینه جراحی تشخیصی به گروه خاصی از زوجین تعلق می گیرد که کشف علت ناباروری آنها مستلزم عمل های جراحی است. بیشتر هزینه درمان، مربوط به هزینه دارویی است که شامل هزینه تحریک تخمک گذاری است که باتوجه به سن و فاز درمانی متفانوت است. به طور متوسط این هزینه از 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان می شود.

داروهای درمان ناباروری که عمدتا وارداتی هستند، باتوجه به تحریم های جهانی به صورت آزاد در دسترس مردم است و تحت پوشش بیمه نیستند.

هزینه عمل های درمانی با توجه به نوع درمان متفاوت است. عمل آی- یو- آی از 50 تا 200 هزار تومان و عمل آی- وی- اف و عمل تزریق سیتوپلاسمی اسپرم از یک میلیون تا 2/5 میلیون تومان هزینه دارد. درمان ناباروری برای یک سیکل در کشور هزینه حدود دو تا چهار میلیون تومانی دارد و برای برخی از زوج ها این سیکل باید تا سه بار تکرار شود. هزینه درمان ناباروری در کانادا و آمریکا معادل 15 هزار دلار و در ترکیه هشت هزار دلار و در کشورهای اروپایی 12 تا 15 هزار دلار است.


بیمه هایی برای ناباروران

باتوجه به هزینه های بالای درمان ناباروری حدود یک سالی است برخی شرکت های بیمه، بیمه های تحت عنوان بیمه ناباروری را راه انداخته اند. در این بیمه ها با پرداخت حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به مدت ۱۰ سال این بیمه نامه را خریداری می کنید؛ به صورتی که با استفاده از این بیمه نامه ها هزینه های درمانی، تشخیصی و جراحی تا سقف چهار میلیون تومان و نازایی هریک از زوجین تا دو میلیون تومان و هزینه اجاره رحم تا سقف چهار میلیون تومان که مجموعا می شود ۱۰ میلیون تومان تحت پوشش قرار می گیرد.

باید مدنظر داشته باشید زوج ها فقط تا سه ماه بعد از ازدواج می توانند این بیمه را خریداری کنند و همچنین سن زوجه هم باید زیر ۴۰ سال باشد. توجه داشته باشید که اعتبار این بیمه نامه ۱۰ سال است اما اگر زوجین در سال های اولیه شروع بیمه نامه دارای فرزند شوند بیمه نامه نیز قطع خواهد شد. برای خریداری این بیمه زوج ها باید با همراه داشتن شناسنامه ها و عقدنامه به دفترهای شرکت هایی که این بیمه را ارایه می دهند، مراجعه کنند و حضور زوج و زوجه الزامی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کورش ناهیدی

      لطف کنید از پرداختن به دروغ آن هم از نوعی که قابل باور نباشد پرهیز کنید ...

      فراوان سپاسگذارم
      از احترامتان به شعور ما

    • علی ذالبیکی

      متشکر از توضیحاتتون خیلی کمکم میکنه فقط راهایی که یک مرد به واریکوسل مبتلا نشه را هم حتما توضیح دهید.

    • مجید

      سلام ممنون از راهنمایی تان میبخشید من که 40 سال دارم و خانومم 35 سال دارد و شناسنامه ایشان را بزرگ گرفته اند تکلیفمون چیه ایا بیمه به ما هم تعلغ میگیره اخه ما حدود 6ساله منتظر بچه ایم حالا که مشکل ناباروریم داره حل میشه و بیمه محترم هم هزینه این کار رو به عهده گرفته ایا بیمه با توجه به چیزایی که گفتم به ما تعلق میگیره ممنون میشم راهنمایی کنید

    • محمدعیسی

      سلام من ده سال است که ازدواج کردم سن ما زیر چهل سال است من مشکل نازایی دارم آیا بیمه نازایی به ما تعلق میگیرد یا خیر اگر تعلق میگیرد باید به کجا مراجعه کنم تشکر فراوان

    • نگا ردریایی

      لطفا بیشتر راهنمایی کنید فقط زوجهایی ک سه ماهه ا. ازداجش‌ون گذشته میتونن تحت پوشش ازگ بیمه باشن؟

    • رونا

      خیلی جالبه کلا توی تعریف ناباروری میگن تا یکسال اگه بچه دار نشی ناباروری ولی بیمه تا سه ماه باید مشخص کنی بارور هستی یا نه ه ه ه ه

    • بدون نام

      به نظر شما سه ماه اول بعد از عروسی کسی به بچه دار شدن فکر میکنه؟چه برسه به سه ماه اول بعد از عقد.
      چه بیمه خنده داری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج