۲۲۳۱۱
۱۱ نظر
۹۳۵۳
۱۱ نظر
۹۳۵۳
پ

فوت فن نگهداری دوقلو از زبان خانم دکتر

مامان دكتر از تجربه دو قلو های خود می گوید

شايد با ديدن دوقلوها آرزو كنيد كه كاش شما هم دوقلو دار شويد؛ اما آيا فوت‌وفن‌هاي نگهداري از آن‌ها را بلديد؟!

مامان دكتر از تجربه دو قلو های خود می گوید

مامان دكتر از تجربه دو قلو های خود می گوید

برترین ها: ديدن دوقلوهايي كه لباس يك رنگ پوشيده‌اند و به‌ هيچ‌عنوان نمي‌توان آن‌ها را از هم تشخيص داد، همه را سر ذوق مي‌آورد. برخي هم با خود فكر مي‌كنند اين خانواده با يك تير ۲ نشان زده و ۲ تا بچه شيرين دارد كه با هم بزرگ مي‌شوند و هم بازي يكديگر در دوران كودكي و كمك و يار هم در دوران بزرگسالي خواهند بود اما همين با هم بزرگ‌شدن نكته‌اي است كه بايد به آن توجه كرد. مادري كه نوزادي را به دنيا آورده و بزرگ كرده كاملا درك مي‌كند كه بزرگ كردن دوقلوها چه كار سختي است. درست است كه والدين دوقلوها با شنيدن صداي خنده‌هاي فرزندان‌شان خستگي‌شان در مي‌رود ولي در نهايت بايد زحمت مضاعف بكشند و تمام مشكلاتي را كه ممكن است يك فرزند داشته باشد اعم از بيماري، حمام كردن، تغذيه، آرام كردن و... را ضربدر ۲ كنند. دكتر سارا رحمتي رودسری، پزشك عمومي يكي از مادران دوقلويي است كه درباره تمام زحمت‌ها و البته شيريني‌هاي داشتن يك‌جفت دوقلو با شما صحبت مي كند.


اگر فهميديد مادر دوقلو هستيد...

هر زني هنگام اطلاع از بارداری‌اش بدون شك شوقی وصف‌ناپذیر وجودش را لبریز مي‌كند و احساس مادر بودن ناخودآگاه قلبش را مالامال از عشق مي‌كند؛ عشقی كه با استرس شنیدن خبر سلامت و تشكیل قلب جنین توسط سونولوژیست در آمیخته است اما لحظه‌اي كه سونولوژيست به مادر مي‌گويد كه به جاي يك قلب، 2قلب در رحم او در حال ضربان است، چه احساسي پيدا مي‌كند؟ دكتر رحمتي مي‌گويد: «زماني كه پزشك خبر دو قلو بودن فرزندانم را به من داد ناخودآگاه اشك از چشمانم سرازیر شد و خداوند را برای عظمت بیكرانش شكر كردم اما این احساس كه مسئولیت بزرگی بر دوشم افتاده است و باید مراقبت‌های مخصوصی را در دوران بارداری به عهده بگیرم بر استرسم افزود.» آنچه اهميت دارد اين است كه بعد از اطلاع از دوقلو بودن فرزندان بايد برنامه‌ريزي دقيقي براي تولد و البته بزرگ كردن آن‌ها صورت گيرد. با برنامه‌ريزي‌هاي كوتاه‌مدت و بلند‌مدت مي‌توان اين مهم را به انجام رساند. دكتر رحمتي معتقد است: «‌پس از تولد فرزندانم تا الان كه آن‌ها یك ساله هستند با كمك‌های همسرم و مطالعات فراوان تجربیات مفیدی كسب كردم و تقريبا براي هر مشكل راهكارهايي را به دست آوردم.»


تغذيه مادر دوقلو‌ها چگونه بايد باشد؟

مادر فرزندان دوقلو نسبت به مادران معمولی به انرژی بیشتری نیاز دارد، بنابراین حتما باید تغذیه كافی داشته باشد و ۲برابر مادران شیرده معمولی كالری دریافت كند. ضمن آن‌كه بايد حواسش باشد مواد غذايي را وارد بدن خود كند كه در شيردهي بيشتر به نوزادان موثر است. از آنجا كه دوقلوها معمولا كم وزن به دنيا مي‌آيند به مادران توصيه مي‌شود از هفته بيست‌و‌چهارم بارداري استراحت‌شان را بيشتر كنند و مراقبت‌هاي تغذيه‌اي خود را افزايش دهند. مادر دوقلوها در دوران بارداري در معرض كم‌خوني قرار دارد، بنابراين استفاده از مواد مغذي مانند مغزها مي‌تواند در داشتن سلامت كافي موثر باشد. دكتر رحمتي مي‌گويد: «استراحت و خواب كافی، مصرف غذا و مایعات مصرف‌نكردن سیگار و داروهای ضد حساسیت و استفاده از دانه‌های خوراكی مانند رازیانه و شنبلیله باعث افزایش شیر می‌شود. اگر به این نكات توجه شود تولید شیر در مادر دوقلو می‌تواند ۲تا ۳ برابر افزایش یابد.»


تغذيه دوقلوها چگونه بايد باشد؟

نوزادان دوقلو هنگام تولد وزن كمتری نسبت به بقيه دارند. به همين دليل تغذیه دوقلو‌ها نیاز به صبر و حوصله بیشتری دارد. دكتر رحمتي رعايت چند نكته را در تغذيه بهتر كودكان موثر مي‌داند: « این‌گونه مادران نیاز به توجه و حمایت بیشتری از طرف همسر و بستگان دارند و ایجاد هر گونه شك و تردید و باورهای غلط در توانایی شیردهی آنان می‌تواند در تغذیه نوزادان خلل بزرگی وارد كند. قدرت مكش نوزادان دوقلو كم است و ممكن است كودك نتواند به راحتي شير مادر را بخورد. اما مادر نبايد نااميد باشد، بنابراين حوصله به خرج دادن و امتحان‌كردن مكرر مي‌تواند موثر باشد.»


شير دادن به دوقلوها فرق دارد؟

به گفته خانم دكتررحمتي، در صورتی كه بدن شما شیر كافی را تامین نكند، می‌توانید با افزایش دفعات شیر دادن، این مشكل را برطرف كنید. شیر دادن به نوزادان به صورت همزمان، بهترین بهره‌وری را از وقت گران‌قیمت شما به همراه خواهد داشت.از آنجا كه وقتي نوزادان دوقلو به دنيا مي‌آيند كم وزن هستند، ممكن است در معرض افت قند خون قرار بگيرند بنابراين اگر شير مادر كافي نباشد استفاده از شير خشك اجتناب‌ناپذير است اما توصيه مي‌شود شير خشك با سرشيشه به كودك داده نشود و از سرنگ‌هاي تزريق براي تغذيه كودك استفاده شود.


خواباندن دوقلوها چطور بايد باشد؟

مسئله مهمي كه بعد از شير دادن به دوقلوها اهميت دارد، خواباندن دوقلو‌هاست. معمولا برنامه زمانی خواب دوقلوها از یكدیگر تبعیت نمی‌كند و برای تنظیم برنامه خواب‌شان باید به چند نكته مهم توجه كرد. دكتر رحمتي اين نكات را توضيح مي‌دهد: «می‌توان قبل از خواب آن‌ها برنامه‌ای مثل دوش آب گرم، بغل كردن، مالیدن پشت آن‌ها و آرام صحبت‌كردن فراهم كرد و اگر این برنامه به طور مرتب تكرار شود آن‌ها به تدریج یاد می‌گیرند كه چه زمانی موقع خواب است. مي‌توان آن‌ها را خواب‌آلوده قبل از آن‌كه كاملا خواب‌شان ببرد به رختخواب منتقل كرد و اجازه داد تا خودشان به خواب بروند. حتی‌الامكان باید از بیدار كردن‌ دوقلوها طی شب اجتناب شود، همچنين مي‌توان هنگام شیر دادن نور اتاق را كم كرد و پس از شیر دادن آن‌ها را به رختخواب بازگرداند.»


يكي از قل‌ها زيادي گريه مي‌كند

گاهی اوقات یكی از دوقلو‌ها شروع به بی‌قراری و گریه می‌كند برای این كار باید ابتدا به سمت بچه آرام‌تر رفت، در این صورت حس حسادت فرزند بی‌قرار تحریك می‌شود و سعی می‌كند خود را در آغوش مادرش جای دهد. بچه‌هايي كه يكي، ۲سال اختلاف دارند حس حسادت را دارند اما اين در دوقلوها به گونه ديگري است. هم حس حسادت وجود دارد و هم حس همدلي بسيار زياد. دكتر رحمتي مي‌گويد: «وقتي من براي آن‌ها كتاب مي‌خوانم دوست دارند در بغل من باشند. بنابراين سعي مي‌كنم يكي را روي يك زانو و ديگري را روي زانوي ديگر بگذارم و تعادل را در رفتار با آن‌ها رعايت كنم. اما با صحبت كردن مي‌توان آن‌ها را از حسادت دور كرد. اگر بچه‌اي را كه آرام است، بوس كنيد آن يكي مي‌فهمد به دليل رفتار نادرستش مستحق بوسه نبوده است.»


چگونه بر خستگی غلبه كنيد؟

مادر باید حتما برنامه‌ای براي تنظیم خواب فرزندان داشته باشد و با مدل‌سازی و ایجاد یك عادت برای بچه‌ها آن‌ها را به خوابیدن در یك زمان معین عادت دهد، مثلا در یك ساعات معین با خواندن لالایی، پخش یك موسیقی ملایم، ماساژ ملایم پشت آنان، ایجاد ساعت خواب را برای آنان تداعی كند. در این صورت بعد از یك زمان معین آنان می‌آموزند كه زمان خواب چه موقعی است و برای‌شان به صورت یك عادت می‌شود. همچنین مادران باید زمان تعویض بچه‌ها و تغذیه آن‌ها را همزمان كنند كه در صورت رعایت این موارد مادر زمان آزاد بیشتری برای رفع خستگی به دست می‌آورد و می‌تواند كارهای شخصی خود را انجام دهد.


نكات تكميلي
  • پوشك گرفتن دوقلوها بايد چگونه باشد؟
روند كنار گذاشتن پوشك معمولا در دوقلو‌ها كند‌تر است ولی به محض یادگیری رفتن به دست‌شویی به علت رقابتی كه بین‌شان است، مشكل حل می‌شود. پدر و مادر باید در فواصل مشخصی چه بچه‌ها بخواهند چه نخواهند آن‌ها را به دست‌شویی ببرند تا این‌كه كم‌كم این مسئله برای‌شان جا بیفتد.

  • ويژگي‌هاي شيشه و پستانك در دوقلوها
باید برای دوقلو‌ها شیشه و پستانك جداگانه فراهم كرد و برای این كار می‌توان از رنگ‌ها و مارك‌های مختلف استفاده كرد تا با یكدیگر اشتباه نشوند زیرا بیماری‌ها از این طریق به‌راحتی قابل انتقال است.

  • براي مهارت‌هاي زباني چه كار بايد كرد؟
رشد مهارت‌های زبانی در كودكان ضعیف‌تر است زيرا تك‌قلو‌ها تكلم را از پدر و مادرشان یاد می‌گیرند اما دوقلو‌ها حرف زدن را از یكدیگر یاد می‌گیرند و گا‌ها تلفظ به شكل غلط را از یكدیگر تقلید می‌كنند.

  • صبر و حوصله چقدر بايد باشد؟
چیزی كه پر واضح است این است كه مادر دوقلو‌ها بودن صبر و حوصله خاص خود را می‌طلبد و با دوری كردن از استرس‌ها و ترس‌ها می‌توان به این وظیفه الهی نائل شد.

  • نقش پدر در مراقبت از دوقلوها
پدر نقش بسيار مهمي در مراقبت از دوقلوها دارد و به گفته دكتر رحمتي اگر حمايت‌هاي پدر نباشد كار بسيار سخت خواهد شد. پدر هر چه آرام‌تر باشد و استرس را تشديد نكند، كودك آرام‌تر خواهد شد. گفته مي‌شود در درمان كوليك اگر كودك آرام نشد در بغل پدر مي‌تواند آرام بگيرد و پدر مي‌تواند كودك را به قلبش بچسباند و اين مسئله از لحاظ رواني بسيار تاثيرگذار است.

  • سخن آخر
چون فرشته‌های كوچك ما سید هستند، من به وضوح حضور و الطاف بی‌دریغ خداوند بزرگ را در مرحله به مرحله پرورش آن‌ها دیده‌ام و جا دارد از ته قلبم بگویم خداوندا، به این خاطر كه ما را لایق این 2 نعمت بزرگ دانستی شكرت همچنین از مادر، مادر همسر و به‌ويژه همسر خوب و فداكارم به خاطر همه زحمات و مهربانی‌شان صمیمانه تشكر و قدردانی می‌كنم زيرا هموار شدن این مسیر بدون همراهی و همدلی این عزیزان ممكن نبود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پسر شجاع

      من پسرم اما خواهرام دوقلو بودن تا الان كه 5 سالشونن با مامانم كمك كردم بزرگ بشن چه روزهاي سخت اما شيرين عصاب مصابمون خراب كردن تا الان همين دوقلو بزرگ كردن كار هر كس نيست من 24 سالمه داداش بزرگمم 26 ساله تو اين آخرام اين دو خواهر بانمك به زندگيه ما ملحق شدن

    • nila

      تازه اگه دختر پسر باشن که بد بختیشون از زمان ازدواججشون شروع میشه(اههم درسته)
      اخه شوهر من یه اون یکی قولش دختر(خیلی سخته)

    • مهدی

      من یک پسر 23 ساله هستم وخودم هم دوقلو می باشم دوست دارم تمام دوقلو های جهان را .

    • SAMA

      MAN YE PESAR DARAM

      1 SALESHE

      TOO KARE HAMIN MOONDAM

      WAY BE 2 TA

    • ریحانه

      منم دوقلو دختر و پسر دارم کاملا این مطالب را درک می کنم

    • فاطمه

      منم دو قلو دختر دارم تازه یک ماه دارند .خیلی سخته اما شیرین است ًپسرم ودخترم کمکم می کنند ً.توکلم برخدا است.

    • امید

      سلام هموطنان عزیزم
      الان یک سال و هفت ماهه ک زندگی ما مثل رنگین کمون شده و خدای رحمان دوتا اقا پسر قشنگ رو بهمون امانت داده.لازمه بگم برای تربیت این امانتهای خداوند پدر هم به اندازه مادر بااااااااید مسئولیت پذیر بوده و نقش مهمی داره,فقط خواستم بگم که جلوگیری از بارداری برای این زوجها بسیار مهمه چون خداوند به ما ک الان پسرهامون یک سال وهفت ماهه هستن دوباره بچه داده و همسرم بارداره ک این تو همچنین شرایطی بنظر من خوشایند نیست.نمیشه ک اون طفل جدید رو نپذیرفت یا ناشکری کرد اما فرزند نیاز به توجه, هزینه و از همه مهمتر تربیت داره لذا خواهشم اینه کاملا مراعات کنید

    • سلین

      سلام خواهرمن 18هفتگی رفت سونوگرافی گفتن دختر هستن هردو ایا ممکنه اشتباه باشه؟ اخه دوتا جفت دارن و تو دو کیسه جدا هستن

    • صبا

      خواهر من هم دوقلو دختر داره. اگر همکاری واقعا غیرقابل توصیف شوهرش نبود امکان نداشت بتونن با شرایط کنار بیان. راستی خواهشم از همه خانواده هایی که دوقلو دار می شن(پدر بزرگ ها مادر بزرگ ها خاله ها عمه ها عمو ها دایی ها دوست ها همسایه ها همکارها و... هر کسی که با این دوقلو ها ارتباط داره) لطفا التماسا خواهشا اقدام به مقایسه بچه ها با همدیگه و با بچه های یک قلو نکنید. تو کار مادر پدر نظر ندید این بنده خداها تا سر حد بیهوشی خسته و از عدم استراحت حالت افسردگی و از هزینه بالا نگرانی دارند شما به مشکلشون اضافه نکنید .
      ضمنا مادر هایی که دوقلو دارند تا سه سال کاملا مستعد افسردگی شدیدددددددد هستند خواهشا مراعات حالشون را بکنید.
      داشتن یک خدمتکار تمام وقت اگرچه هزینه خیلی زیادی داره ولی واقعا ارزش این را داره که مادر یا پدر راهی بیمارستان نشوند

    • سمانه

      پارسال خدا به من‌‌دوقلو دختر عسل داد . یه پسر ۶ ساله ماهم دارم. عاشق هر سه تاشونم.
      واقعا سخته ولی خیلی شیرینه. من تقریبا تو خونه حبسم خیلی کسل میشم یه وقتا.
      یه پرستار دارم و همسرمم خیلی کمکم میکنه .
      میدونم که سختیش تا دو ساله چون زمان پسرم هم که یه دونه بود همین سختیارو داشت ولی سختیا زود میگذره انشالله و لذت در انتظار مامان دوقلوهاست.
      خدارو شکر ‌میکنم که سه تا بچه سالمو ناز دارم

    • معصومه

      خانم صبا واقعا درست میگن منم یه دوقلو دختر وپسر دارم همه چیزایی که فرمودند کاملا درسته خیلی خستگی داره مخصوصا باوجود سیاتیک وارتروز پا وبدون پرستار وبدون کمک اطرافیان مخصوصا خانواده همسر که انتظارات زیادی دارن ومقایسه میکنن وحتی در مورد رنگ لباس دخالت میکنن دوقلو های من ۸ونیم ماهشونه.وای من از بیخوابی مردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج