جاباما
۲۳۵۴۹۰
۵۱۲۵
۵۱۲۵
پ

برترین کسب و کارهای ایران و جهان

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com

بیست سال پیش در چنین روزی، مایکروسافت، غول نرم افزار دنیا، پرتالی را به عنوان بازوی اطلاع رسانی عمومی خود عرضه کرد که پس از دو دهه، تبدیل به یکی از برترین سایت‌های اینترنت شد.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
امروز، پرتال msn.com و ظرفیت‌های موفق و خلاقانه ان را مرور می‌کنیم. پرتالی که در بیستمین سالگرد فعالیت خود، همچنان در فهرست محبوب‌ترین سایت‌های دنیای دیجیتال و در زمره برترین‌های وب به شمار می‌رود.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(تصویر جدیدترین ایندکس پرتال msn.com مرداد ۹۴)

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، کارآفرینی دیجیتالی پرتال ام اس ان، قابلیت‌های بسیاری را در قالب منوها و کلیدهای اصلی، در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که اسکایپ، آفیس، OneNote و OneDrive از ان جمله هست. بخش نقشه‌ها و حتی دسترسی به پرتال فیس بوک نیز، از طریق msn.com مستقیماً در اختیار مخاطبان هست که در زمره ظرفیت‌های جدید پرتال می‌باشد. در واقع این سایت را باید یک سایت فعال در عرصه سبک زندگی یا lifestyle دانست که مدت زیادی از رونق ان می‌گذرد.

یکی از قابلیت‌هایی که نسخه جدید سایت ارائه می‌کند، معرفی محبوب‌ترین و پر کاربردترین کلید واژه‌های استفاده شده در سایت می‌باشد که با پشتیبانی موتور جست وجوی مشهور مایکروسافت یعنی bing صورت می‌پذیرد.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(معرفی key word های مشهور در سایت msn.com تحت bing.com)

جالب است که بدانید کسب و کار این سایت، اکثراً از طریق آگهی می‌گذرد و مخاطبان برای انتشار آگهی، باید مستقیماً با مایکروسافت در تعامل باشند و به نشانی http://advertising.microsoft.com/en/home مراجعه کنند.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(خدمات آگهی و کسب و کار در msn تحت نظارت مایکروسافت)

مدل‌هایی برای فعالیت در بازاریابی از طریق موتورهای وب *search engine marketing) موضوعی هست که به عنوان استراتژی تبلیغاتی در msn.com توسط مایکروسافت عرضه شد.

یکی از موفقیت‌های کسب و کار msn.com را باید در معرفی خدمات خبری پرتال‌های مختلف در دسته بندی‌های خبری این سایت به صورت مالتی مدیا دانست. مثلاً در تصویر زیر، بخش کودکان و مدرسه، شامل صدها خبر و اطلاعات از سایت‌های گوناگون می‌باشد که در قالب عکس و فایل‌های ویدیویی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(تصویر بخش اخبار کودکان)

استراتژی‌های تجاری جهانی این سایت را می‌توان در http://www.msn.com/en-us/msn-worldwide دنبال نمود. این سایت به بیش از 50 زبان، طراحی و راه اندازی شده است.

اگر شما 20 سال پیش به سایت msn.com وارد می‌شدید، با چند سرویس معمولی و نهایتاً یک سرویس جست وجو مبتدی در کنار خدمات پست الکترونیک رایگان برخورد می‌کردید که انتشار اخبار نیز، در کنار این قابلیت‌ها، در اختیار کاربران قرار می‌گرفت. آن دوران که کل مخاطبان اینترنت، شاید به 100 میلیون نفر هم نمی‌رسید، پرتال ام اس ان می‌کوشید تا در وهله اول، پاسخ گوی نیازهای اطلاعاتی و خدماتی کاربران اینترنت در ایالات متحده باشد و سپس، بازوی اطلاع رسانی و خدماتی مایکروسافت در دنیای دیجیتال شود. وجود رقبایی مانند یاهو و گوگل و حتی altavista.com سبب شد تا مایکروسافت، تلاش کند خود را از کسب و کار طلایی در فضای وب، دور نکند. این شرکت که پیش از این، بیش تر مشغول تولید نرم افزار و سیستم عامل بود و کم تر فعالیت موثری در فضای مجازی وب از ان شاهد بودیم، نخستین تجربه‌های حضوری را در دنیای وب، با internet explorer آغاز کرد اما بیل گیتس و پل آلن، دو معمار بزرگ عصر دیجیتال امروز، راهبرد جدیدی برای مایکروسافت تبیین کردند.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(لوگو msn در ۸ قاب نوستالژیک)

راهبردی برای حضور فعال در عرصه اینترنت و ارائه خدمات به مخاطبان در این عرصه. راه اندازی‌ام اس ان، جزیی از این راهبرد بود که بستر را برای حضور فعال دیگر خدمات مایکروسافت در فضای اینترنت نیز فراهم کرد. 10 سال بعد از راه اندازی‌ام اس ان، سرویس hotmail.com در اختیار مخاطبان قرار گرفت که تحولی در خدمات پست الکترونیک در فضای مجازی بود. هات میل و ام اس ان، یک بستر تعاملی خدمات اینترنتی را پشتیبانی کردند که در زمان خود، سبب شد تا میلیون‌ها کاربر اینترنت، از این خدمات تعاملی با بسترهای مشترک استفاده کنند. یکسال پس از راه اندازی msn، مایکروسافت سرویس محبوب outlook.com را عرضه کرد که می‌توان سر آغاز توسعه خدمات پست الکترونیک کاربر پسند در اینترنت دانست.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(یاهو، ام اس ان و اسکایپ، رقبای فعال در عرصه کسب و کار اینترنتی)

در واقع هات میل، یک شکار مهم مایکروسافت در سال 1996 میلادی بود که بیش از 400 میلیون دلار در آن زمان برای این شرکت هزینه در بر داشت. تا اوایل 2011 میلادی، بیش از 360 میلیون نفر در سراسر جهان، از خدمات اوت لوک استفاده می‌کردند. در واقع outlook، جایگزین سرویس Hotmail شد تا مایکروسافت، از طریق خلاقیت دیجیتالی outlook، بتواند بستر سرویس‌های دیگری را نیز فراهم کند. بعدها، سرویس‌هایی چون skype، Ajax و OneDrive نیز به این سرویس اضافه شد.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(مشهورترین پروانه در دنیای برندها بر روی لوگو msn)

به طور کل، حرکت اینترنتی مایکروسافت در وب را می‌توان با تولد ام اس ان و بعداً هات میل، مرتبط دانست. امروزه، ام اس ان را می‌توان کلکسیونی جامع و خلاق و متنوع از خدمات متنوع تحت وب و تحت موبایل برای سیستم عامل‌های مختلف دانست. با راه اندازی نسخه ویندوز 95 مایکروسافت در اواخر سال 1995 میلادی، مایکروسافت سرویس Microsoft Network را ارائه کرد که به کاربران آمریکایی، سرویس اینترنت Dial-Up هم عرضه می‌کرد. سال 1998 بود که مایکروسافت مرور گر خود را عرضه کرد و از طریق آن، به تبلیغ پرتال‌هایی چون ام اس ان و گوگل و یاهو، به عنوان پیش فرض‌هایی پرتال‌های قابل مشاهده و عرضه در این مرورگر، پرداخت. کلمه msn برای خیلی‌ها عنوان نوستالژیکی است، چرا که اینترنت را با این پرتال بعضاً مشاهده و یا جست و جو می‌گردند. البته تا قبل از رونمایی از گوگل آقای لری پیج در اواخر سال 1998 میلادی.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(تغییر لوگو msn در گذر زمان)

به هر حال سایت msn.com، در آگوست 1995 میلادی منتشر شد و اخیراً نیز نسخه‌های تکمیل شده وبی و موبایلیان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. در جدیدترین رده بندی‌های آلکسا، این سایت در فهرست 25 پرتال برتر و پر بیننده اینترنت قرار دارد.

سایت ام اس ان در اوایل راه اندازی خود، پرتالی ساده با گرافیک معمولی بود. عین گوگل و یاهو حتی آمازون. کاربرانی که بیش از 20 سال هست که مخاطب وب هستند، حتماً این صفحه را به یاد دارند. ام اس ان در روزهای اولیه!

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(تصویر ایندکس ام اس ان در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ میلادی)

همانطور که در تصویر فوق ملاحظه می‌کنید، ام اس ان از روزهای اول هم، به انتشار اخبار در قالب MSNBC News علاقمند بود و فهرستی از لینک های مفید در وب را نیز به مخاطبان ارائه می‌کرد. یکی از بخش‌های جالبی که‌ام اس ان در 20 سال پیش ارائه کرد، سرویس آموزش اینترنت به کاربران سایت بود! این بخش در قسمت Internet Tutorial ارائه می‌شد که برای خیلی‌ها، یک راهنمای آنلاین به شمار می‌رفت. در کنار msn، مایکروسافت پرتال home.microsoft.com را عرضه کرده بود که خدمات اینترنتی به کاربرانش در آمریکا ارائه می‌نمود. راه اندازی پرتال NBCNEWS.COM را نیز باید یکی از استارت آپ های کنار ام اس ان دات کام بر شمرد. گروه Microsoft's Interactive Media Group. در واقع، گروه رسانه ای تعاملی مایکروسافت بود که کنسرسیومی از ام اس ان و برخی از سرویس‌های این شرکت در دنیای مجازی را تشکیل می‌داد که هم اکنون نیز با رهبری‌ام اس ان پیش می‌رود.

یکی از امتیازات مهم MSN.COM را می‌توان ارائه خدمات رایگان به جامعه مخاطبانش در نظر گرفت. ارائه MSN به عنوان پیش فرض جهت اتصال به اینترنت از طریق مرورگر IE مایکروسافت، نقش مهمی در فراگیری این پرتال ایفا کرد. چرا که هر کس با مرور گر مایکروسافت به اینترنت وصل می‌شد، به طور خودکار، ابتدا به سایت MSN.COM متصل می‌شد. مایکروسافت پس از موفقیت‌های کلی msn.com در فضای وب، سرویس‌های دیگری چون msnmoney و carpoint را عرضه کرد و پس از ان، MSN GAMES در اختیار مخاطبان قرار گرفت. پرتال‌هایی چون EXPEDIA.COM، SIDEWALK.COM و حتی مجله اینترنتی SLATE که شاید برای کاربران ایرانی ناشناخته باشد، همه و همه، از موفقیت‌های کسب و کار مجازی msn الهام گرفتند.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(دیدار بیل گیتس و رییس والت دیزنی و شخصیت‌های معروفش تحت اسپانسر msn)

در اوایل دهه 90 میلادی، دهه رشد و شکوفایی قدرتمند اینترنت، بیل گیتس و همکارانش تصمیم گرفت تا ظرفیت‌ها و سرویس‌های این پرتال را گسترش بدهد. برای همین، توانست با همکاری دپارتمان‌های مختلف، خدماتی را به این سایت اضافه کند که از ان می‌توان به: MSN adCenter و MSN Shopping اشاره کرد. البته سایت‌هایی مانند ebay.com و shopping.com که هم اکنون از بزرگان وب هستند، 15 سال پیش با msn.com و کسب و کارش همکاری داشتند. سایت Encarta، که یک دائره المعارف بود، اما wikipedia، بسیاری ازکاسبی ها را با خلاقیت دیجیتالی‌اش، بر هم زد!

اقتصاد مشارکتی بیل گیتس (Collaborative busiess) با بزرگان سیلیکون ولی، نقش زیادی در موفقیت‌های این سایت در عرصه کارآفرینی دیجیتالی (Digital Entrepreneurship) ایفا کرد. در اواخر دهه نود میلادی و آغاز قرن بیست و یکم که قرن شکوفایی موتورهای جست وجو گر و فعالیت سایت‌های اینترنت بود، مایکروسافت تصمیم گرفت که یک سرویس جست وجوی پیشرفته ارائه کند که bing.com از ان جمله بود. در واقع، این سایت، همان تکمیل یافته MSN Search بود.

چون مایکروسافت سرویس‌های زیادی عرضه کرده بود و خدمات msn.com نیز گسترش یافته بود، بیل گیتس را بر این داشت که Microsoft Passport را که در واقع MSN Account بود، عرضه کند. راه اندازی سایت ESPN.com در فاصله سال‌های 2001 میلادی و 2004، یک فرصت دیگر و جالبی را در اختیار ورزش در وب ایجاد کرد و شاید زمینه‌های بعدی توسعه ظرفیت‌های کنسول‌ها و بازی‌های عرضه شده توسط مایکروسافت، بخش ورزشی MSN بود. پرتال FOXSPORTS.COM، که بین سال‌های 2004 تا 2014 فعالیت کرد و بعداً بسته شد نیز، از دیگر SPIN-OFF هایی بود که از دل MSN.COM رشد کرد.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com

همکاری خبری‌ام اس ان با MSNBC.COM از سال ۱۹۹۶ میلادی تا ۲۰۱۴، یکی از استراتژیک ترین همکاری‌های اینترنتی می‌باشد که تا کنون توسط مایکروسافت گسترش یافته است. مایکروسافت، سهامدار این شبکه خبری مشهور بود اما بخشی از سهام خود را به NBCUniversal فروخت و پرتال به NBCNews.com تغییر نام داد.

در اواسط دهه نخست قرن بیست و یکم، برخی از سرویس‌های msn در قالب WINDOWS LIVE عرضه شد. این راهبرد در حالی ارائه شد که مایکروسافت تلاش می‌کرد تا استراتژی توسعه برند *BRAND DEVELOPMENT خود را از طریق سرویس ویندوز لایو، گسترش دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل اتخاذ این استراتژی، وجود رقبای سرسختی مانند گوگل و یاهو می‌باشد که روز به روز در حال توسعه خدمات و جذب بیش تر مخاطبان می‌باشند. از این زمان بود که اگر یادتان باشد، داستان WEB ۲.۰ مورد توجه قرار گرفت که فناوری جدیدی برای ارائه سرویس‌های گوناگون کاربر پسند در فضای تعاملی جدید به کاربران اینترنت را شامل می‌شد.

از این زمان بود که msn hotmail با WINDOWS LIVE HOTMAIL تغییر نام یافت که اکنون با OUTLOOK.COM شناخته می‌شود. MSN MESSENGER که امروزه به Windows Live Messenger شناخته می‌شود، از دیگر استراتژی‌های آنلاین مایکروسافت را نشان می‌داد که در بستر msn.com توسعه یافت. اکنون این سرویس با خرید سرویس چت سوئدی به نام skype.com، یکپارچه و ادغام شده است.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(پرتال msn.com در ۶ قاب - تسلط رنگ آبی در این پرتال قابل مشاهده هست)

سایت MSN.COM، اکنون یک تولید کننده اختصاصی اخبار برای مجموعه‌های مختلف مایکروسافت و غیر مایکروسافت می‌باشد. امروزه، از سایت ام اس ان، خدماتی مختلفی مانند اخبار، سرویس‌های اینترنتی، اشتراک و جست وجوی تصاویر و ویدئو در اختیار مخاطبان می‌باشد. از سال 2014 میلادی، نسخه جدید سایت در اختیار خیل عظیمی از مخاطبان قرار گرفت به گونه ای که به صورت هوشمندانه، پرتال متوجه می‌شود که کاربر از طریق وب به سایت وصل شده است یا از طریق موبایل و در واقع بستر تعاملی RESPONSIVE را ارائه نمود.

از سال 2014 میلادی، مایکروسافت نسخه‌های متعددی از اپلیکیشن MSN را برای سیستم عامل‌های متنوع موبایل ارائه کرد. این نرم افزارهای تحت گوشی‌های هوشمند، خدمات مختلفی را ارائه می‌کردند که عبارت‌اند از:

MSN News, MSN Weather, MSN Sports, MSN Money,MSN Health & Fitness, MSN Food & Drink, and MSN Travel

یکی از مدل‌های کسب و کار MSN، در واقع استفاده از ظرفیت‌های موفق فعالان عرصه‌های گوناگون در فضای دیجیتال بود که نوکیا، از ان جمله بود. بخش گوشی موبایل Nokia، با همکاری مایکروسافت، زمینه را برای توسعه خدمات msn بر روی گوشی‌های هوشمند یا smart phone ها فراهم کرد. البته توسعه گوشی‌های هوشمند و اینترنت در کشور چین، سبب شد تا نسخه موبایلی خاصی برای MSN China ارائه شود.

سرویس MSN News را باید یکی از مشهورترین سرویس‌های خبری‌ام اس ان دانست که توانسته میلیون‌ها خبر را در اختیار مخاطبان وب در هر لحظه قرار دهد. چنین ظرفیتی را کم تر پرتال خبری با رویکرد بین المللی توانسته است در اختیار مخاطبان قرار دهد و سایت‌هایی مانند WN.com، در واقع یک استثنا هستند. رویکردی که بعداً، رقبایی مانند یاهو نیز دنبال گرفتند. البته برخی از کاربران msnbc.com را با NBCNews.com اشتباه می‌گیرند.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(تصویر ایندکس سایت NBCnews.com در ۱۷ اوت ۲۰۱۵)

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(تصویر ایندکس سایت MSNBC.COM در ۱۷ اوت ۲۰۱۵)

البته سرویس‌هایی چون آب و هوا که از طریق پرتال weather.com پشتیبانی اطلاعاتی می‌شدند را نیز در کتاب بخش خبری‌ام اس ان نباید فراموش کرد. به هر حال، این سایت را باید مظهر یک کارآفرینی دیجیتالی تمام عیار دانست که ظرفیت‌های اطلاعاتی، خدماتی و کسب و کار بسیاری را برای میلیون‌ها نفر در دنیا به طور مستقیم و غیر مستقیم در 20 سال اخیر ایجاد کرده است.

بیستمین سالگرد تاسیس msn.com
(داستان موفقیت msn.com در success story)

سایت مشهور داستان‌های موفقیت وب به نام successstory.com، این سایت را یکی از سایت‌های موفق دنیای دیجیتال می‌داند. این سایت معتقد است که یکی از دلایل موفقیت پرتال ام اس ان را باید در MSN Live دانست که شما را از مرور صدها سایت بی نیاز می‌کند و همه نیازها را در یک پرتال انفرادی جذاب، خلاصه و در دسترس قرار می‌دهد. این سایت، پرتال ام اس ان را مبدع یک انقلابی در کسب و کار اینترنتی و ارائه اطلاعات به شمار زیادی از مخاطبان وب می‌داند.

موفقیت کارآفرینی دیجیتالی msn.com را می‌توان در ارائه سرویس‌های متنوعی به مخاطبان و فراهم کردن بستر ارتباطات تعاملی بین کاربران با یکدیگر و هم چنین، تولید محتوای مالتی مدیا دانست که امروزه، در فضای گوشی‌های هوشمند، به امتیاز رقابتی برای آن مبدل شده و بازاریابان و فعالان تجاری را به سمت خود جذب می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج