۲۳۷۵۰۹
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

معماران عصر دیجیتال

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel

شرکت معظم اینتل، یکی از برترین تولید کننده‌های ریز پردازنده در جهان هست که توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، مدیون تلاش‌های بی وقفه این شرکت در تولید سخت افزار و تحت مدیریت مؤثر دکتر اندی گرو می‌باشد.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel
برترین ها - علی محمد آقازمانی: در ادامه سلسله مباحث بررسی معماران عصر دیجیتال که در چند ماه اخیر در سرویس چهره‌های پرتال برترین‌ها ارائه می‌شود، امروز به معرفی یکی دیگر از بزرگان دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌پردازیم. دکتر اندی گرو، با نام شرکت اینتل آمریکا مرتبط هست. فردی که توانست، به عنوان نخستین مدیرعامل غول تولید سخت افزار آمریکا، نقش بسزایی در ایجاد انقلاب دیجیتال در آمریکا و جهان ایفا کند.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel

اندرو گرو رهبر شرکت اینتل در مجارستان متولد شد. در سال ۱۹۵۶ تنها با داشتن ۲۰ دلار با توجه به نابسامانی اوضاع کشورش آنجا را به سمت نیویورک ترک کرد. سه سال بعد با درآمدی که از راه کارگری در رستوران‌ها به دست آورده بود. در رشته شیمی فارغ التحصیل شد. با تلاش و پشتکار کم نظیر سه سال بعد از دانشگاه برکلی دکتری خود را دریافت کرد. پایان نامه دکتری او در زمینه "نیمه هادی‌ها" هنوز جزء بهترین کتاب‌های فنی در این زمینه است. این در حالی است که به هنگام مهاجرت به آمریکا هیچ زبان انگلیسی نمی‌دانست اما اشتیاق فراوان به یادگیری و علاقه به خلق کالاهای با ارزش پایدار در وجود او نهفته بود پس از آن دانشگاه را رها کرد وبرای همکاری با مؤسسات شرکت اینتل یعنی گوردون مور و روبرت نویس به آن شرکت پیوست و به عنوان رئیس بخش "تحقیق و توسعه"مشغول به کار شد. سپس به عنوان مدیر عامل مسئولیت و رهبری شرکت را پذیرفت. مسئولیتی که سبب شد تا اینتل، جنرال الکتریک دنیای فناوری اطلاعات شود.


اگر می‌خواهید درباره شرکت اینتل، اطلاعاتی به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم خیلی جای دوری نروید! کافی است، بر روی ویدئو زیر کلیک کرده و 11 دقیقه وقت بگذارید و آن را مشاهده کنید. ویدئویی درباره ساخت کوچک‌ترین رایانه جهان توسط شرکت اینتل.



اندی گرو یا اندرو گرو (هر دو مصطلح هست)، یکی از معماران مسلم عصر دیجیتال هست. شرکت اینتل، به عنوان یک شرکت فعال و مؤثر در حوزه سخت افزار، نقش بسزایی در گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات چه در سطح کاربران شخصی و چه در عرصه سازمانی ایفا کرده و در نیم قرن اخیر، رفتار سازمانی و الگوی کسب و کار اینتل سبب رونق و توسعه کارآفرینی دیجیتالی در جهان شده است. همه این موفقیت‌های بارز تا حد زیادی مدیون مدیریت اثربخش و رفتار سازمانی خلاقانه اندی گرو در بالاترین سطح مدیریتی اینتل می‌باشد. عنوان سومین کارمند شرکت معظم اینتل، افتخار کمی نیست که آقای گرو هفتاد و هشت ساله یدک می‌کشد. آن هم به عنوان نخستین مدیر عامل شرکتی که، دنیای فناوری اطلاعات را با یک انقلاب بزرگ مواجه کرد.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel
(لوگوی اینتل در گذر زمان)

آقای Andrew Grove، در دهه شصت میلادی، از دانشگاه برکلی آمریکا، در رشته مهندسی شیمی موفق به اخذ درجه دکترا شد. اما برنامه و حرکت کاری و اجرایی ایشان، به سمت و سوی دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات و جهان دیجیتالی متمرکز شد. موفقیت‌های اندرو گرو در عرصه دیجیتال سبب شد تا وی، در سال 2000 میلادی موفق به اخذ مدال افتخار انجمن مشهور مهندسی الکترونیک آمریکا گرد. از سال 1985 تا سال 2000 میلادی، دانشگاه‌های بسیاری در دنیا، به ایشان مدرک دکترای افتخاری اعطا کرد. دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه نیویورک، دکترای افتخاری مهندسی از موسسه پلی تکنیک رچستر و هم چنین دکترای افتخاری حقوق از دانشگاه هاروارد امریکا در سال 2000 میلادی بخشی از افتخارات علمی این مغز بزرگ عالم فناوری جهان می‌باشد.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel
(دیدار اندی گرو با استیو جابز، رهبر فقید اپل)

گشتی در تاریخچه پر فراز و نشیب زندگی دکتر اندی، در ویدئو زیر نیز قابل مشاهده هست.



وقتی صحبت از اینتل می‌کنیم، شما باید به یاد ۱۰۶ هزار کارمند، گردش مالی ۸۷۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۴ و همچنین، درامد خالص ۱۲ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۴ میلادی باشید! شرکت سخت افزاری اینتل که هم اکنون در سانتاکلارا کالیفرنیا، واقع شده است، از چیپ ست‌های بلوتوث و کارت‌های حافظه گرفته تا میکروپروسسورها و کارت شبکه و گوشی موبایل و دستگاه‌های عظیم ارتباطی را طراحی و تولید می‌کند. شعار مشهور اینتل را که حتماً می دانید: به داخل نگاه کن یا Look inside. این شعار مهمی هست که اینتل به آن توجه دارد و رفتار سازمانی آن در کسب و کار، در حول و هوش این شعار تبلیغاتی متمرکز شده است. ۴۷ سال پیش در چنین روزهایی بود که اینتل، توسط مغزهای فناوری اطلاعات که یکی از آن ها دکتر اندرو گرو بود، تأسیس شد. اکنون، صدها میلیون نفر در سراسر جهان، به طور مستقیم و غیر مستقیم از محصولات و خدمات شرکت اینتل استفاده می‌کنند.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel
(دفتر مرکزی اینتل در کالیفرنیا- مقر یکی از بزرگان عصر دیجیتال)

اینتل، هم اکنون عنوان با افتخار "بزرگ‌ترین تولید کننده نیمه هادی" در جهان را در اختیار دارد و به عنوان مخترع تراشه‌های دقیق که در اکثر رایانه‌های شخصی و سازمانی کاربرد دارد، می‌باشد. رهبری اجرایی اندر گرو با رابرت نویس و گروردون مورد در سال 1968 میلادی، فرصتی بود تا ایده‌های دیجیتالی راهبری شده و دنیای فناوری اطلاعات را با انقلاب عظیمی مواجه کند. اینتل هم اکنون، در فهرست یک‌صد برند و شرکت با ارزش جهان قرار دارد. فهرستی که بزرگانی چون گوگل، فیس بوک و آمازون را در خود جای داده است و هر یک، صدها میلیارد دلار ارزش بازاری دارند. اندرو گرو، داستان موفقیت خود اینتل را بارهای در کتاب و مقالات مختلف تشریح کرده است که بعداً در قالب گفتاری مجزا به آن ها خواهیم پرداخت. اهم کتاب‌هایی که رهبر موفق اینتل تألیف و منتشر کرده است، در حوزه مدیریت کسب و کار و فرصت آفرینی در عرصه کارآفرینی خلاق می‌باشد که درس‌های خوبی برای فعالان کسب و کار در حال و آینده خواهد بود.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel
(تصویر کتاب‌هایی که استاد دکتر اندر گرو در حوزه مدیریت نوشته هست)

استاد اندرو، کتاب‌هایی که نوشته است معمولاً پر فروش شده است. کتاب "مدیریت کارا"محصول آموزش‌های او در دانشگاه استنفورد است. کتاب "تنها بی پروابان پایدارند" که در سال 1996 عرضه شد بسرعت جزء پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار گرفت. عنوان این کتاب بیانگر تئوری نقطه چرخش راهبردی و اهمیت آن در فرآیند مدیریت کسب وکار سازمان‌هاست که او به تفصیل آن را تشریح کرده است. او به عنوان رهبر دیرین اینتل خود را شاگرد نقطه‌های چرخش راهبردی می‌داند. چرخش حیاتی شرکت اینتل از تولید حافظه به تولید تراشه‌های ریزپردازنده وسرآمدشدن شرکت در تولید ریزپردازنده از 64 بیت در آغاز تأسیس شرکت در 1968 تا تولید تراشه‌های پنتیوم کنونی و برنامه تولید تراشه با 11 میلیارد ترانزیستور در سال 2011، همگی به رهبری او انجام شد. در آمد سالانه 6/2 میلیارد دلاری شرکت در آغاز رهبری او، در سال 2003 میلادی به 26/5 میلیارد دلار بالغ شده است. همکاران همواره او را فردی منضبط، دقیق و جزئی نگر یافته‌اند.


شرکت اینتل را نوابغ دنیای فناوری اطلاعات تأسیس کردند. گوردون مور (ارائه کننده قانون مور و مهندس شیمی فیزیک) و رابرت نویس (فیزیکدان و مخترع مدارهای مجتمع) به همراه آرتور راک و مکس پاوسکی در مانتین ویو تأسیس نمودند. مور و نویس هر دو در شرکت فیرچایلد که سازندهٔ نیمه رساناها بود کار می‌کردند. سپس در سال‌های بعد اندی گرو نیز به آن‌ها ملحق شد. در ابتدا نام شرکت مور_نویس گذاشته شد که بعدها نام آن را از ابتدای مجتمع الکترونیک (Integrated Electronics or "Intel" for short) گرفته و به اینتل تغییر دادند. اینتل تاکنون یازده شرکت بزرگ و کوچک عرصهٔ تکنولوژی را خریده که بزرگ‌ترین آن خرید شرکت مکافی در ۱۹ اوت ۲۰۱۰ و به قیمت ۷٫۶ میلیارد دلار می‌باشد.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel

شرکت ای‌ام دی AMD، مخفف Advanced Micro Devices، رقیب اصلی اینتل هست که البته در مقایسه با محصولات و خدمات و جامعه کاربران و مخاطبان اینتل، بسیار کوچک هست. اندی گرو، ابتدا در شرکت faichild semiconductor مشغول به کار شد. دکتر گرو در دههٔ ۱۹۶۰ همکاری‌های بسیار ارزنده ای در زمینه مدارات مجتمع (semiconductor) انجام داد. اولین تحقیقاتش به ساخت فلز اکسید سیلیکون انجامید. در جولای سال ۱۹۶۸ برای همکاری با موسسان شرکت «اینتل» یعنی گوردون مور و روبرت نویس به آن شرکت پیوست و به عنوان رئیس بخش تحقیق و توسعه مشغول به کار شد. او در سال ۱۹۷۹ مدیر عامل (CEO) شرکت اینتل شد. در می ۱۹۹۷ مسولیت دیگری را نیز در شرکت اینتل پذیرفت و عضو هیئت مدیره شد. ولی در می ۱۹۹۸ او یک پله به عقب برگشت و سمت مدیر عاملی را رها کرد و هم اکنون او مشاور ارشد شرکت اینتل است.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel
(جابز، گرو و گیتس، سه معمار بزرگ عصر دیجیتال)

اکنون بیل گیتس، اریک اشمیت و اندی گرو، مدیرعامل مایکروسافت، گوگل و اینتل نیستند. اما، شناخت این سه شرکت بدون توجه به این نام‌ها و نقش آنان در توسعه کسب و کار غول‌های فناوری جهان، امکان پذیر نیست.

باید پذیرفت که اندرو گرو، در تاریخ مهاجرانی که از آسیا و اروپا به امریکا آمدند، یک چهره بسیار موفق و شاخص هست. ایالات متحده در عرض 2 سده اخیر، صدها میلیون مهاجر به خود دیده است که شمار کمی از آنان، در دنیای معاصر، تاریخ ساز شدند. یکی از این تاریخ سازان را باید دکتر گرو دانست که پایه گذار انقلاب‌های بزرگ در عرصه سخت افزار آمریکا و جهان هست. فعالیت گرو، تا اوایل دهه 90 میلادی در صدر مدیریت یکی از برترین شرکت‌های جهان، سبب شد تا امروزه کارآفرینی ایشان، فرصت‌های اشتغال بسیاری را برای افراد مختلف ایجاد کند.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel

اینتل تحت نظارت دکتر گرو با سرمایهٔ ۱۱۵ میلیارد دلار و سود سالیانه بیش از ۵ میلیارد دلاری، بسیار معتبر تر از IBM است. اینتل ۹۰% از بازار جهان را به خود اختصاص داده است و به نظر می‌رسد بستری که اندی گرو در اینتل از خود به جای گذاشت، تا سال‌ها موفقیت کس بو کار اینتلی‌ها را تضمین خواهد کرد.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel

در دنیای کسب و کار در یک سده اخیر، کم تر شرکت موفقی را در دنیا سراغ داریم که رهبرانش، از برجسته‌ترین مغزهای آکادمیک و نخبه‌های علمی باشند که بتوانند با علم، کسب و کار و ثروت آفرینی کنند. ثروت آفرینی در دنیای دیجیتالی، مختصات و داستان خاص خود را دارد که اندرو گرو توانسته در عرض چند دهه از شکل گیری اینتل، آن را به شیوه‌های مؤثر و ماندگار، پایدار کند.

اندرو گرو و کسب و کار و شیوه رهبریش سبب شده تا بتوان او را مردی برای تمام فصول دانست. وی یک مدرس است که در دانشگاه و شرکت به امر آموزش اهتمام می‌ورزد. یک مدیر تولید است که در فتح بازارهای جدید پیشقدم است. یک برنامه‌ریز و آینده‌نگر در کسب و کار است که به عمل راهبردی اهمیت می‌دهد. او با آن که بنای اینتل را مستحکم کرده و ۳۰ سال برای شرکت «مردی برای تمام فصول» به حساب آمده است، با تواضع، خود را مدیون کارکنان شرکت می‌داند. رفتار سازمانی اندر گرو، تقریباً شبیه جک ولش، مدیرعامل اسبق جنرال الکتریک آمریکاست که یکی از برترین مدیران فناوری قرن بیستم نام گرفت.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel

اگر شما می‌خواهید بدانید که اندرو گرو چه گونه در مدیریت، موفق و کامیاب شد، داستان موفقیت جک ولش را در شرکت معظم جنرال الکتریک General Electric (GE) بخوانید. داستان موفقیت مشابه دو نخبه مدیریت و فناوری در قرن بیستم، برای خیلی‌ها جالب هست. صحبت از جک ولش شد. بد نیست کمی درباره ایشان بدانیم.

جک ولش، مدیرعامل پیشین شرکت جنرال الکتریک در سال ۱۹۳۵ در ایالت ماساچوست متولد شد و در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه ایلینویز با مدرک دکتری فارغ‌التحصیل شد. ولش به جای آنکه یک مالک-کارآفرین باشد، یک کارمند- مدیر بود و از این منظر در میان ۲۵ نفر معرفی شده، منحصر به فرد یا کم‌نظیر است.

دکتر اندرو گرو، مغز متفکر شرکت Intel
(اندرو گرو، رهبر اینتل و جک ولش رهبر جنرال الکتریک)

ولش که همانند دکتر اندرو گرو، رهبر سابق اینتل، مهندسی شیمی خوانده بود در سال ۱۹۶۰ پس از گرفتن مدرک دکترای خود در شرکت جنرال الکتریک پلاستیکس مشغول به‌کار شد. او به سرعت پله‌های ترقی را طی کرد. وی نهایتاً در سال ۱۹۸۱ او به عنوان جوان‌ترین مدیر عامل تاریخ شرکت جنرال الکتریک انتخاب شد. از جمله دستاوردهای ملموس این اسطوره مدیریت می‌توان به این نکته اشاره کرد که، طی دوره ریاست وی بر شرکت جنرال الکتریک ارزش بازار این شرکت از ۱۴ میلیارد دلار به ۴۰۰ میلیارد دلار (بیش از ۲۸ برابر) رسید. همچنین درآمد جنرال الکتریک از حدود ۲۷ میلیارد دلار به ۱۳۰ میلیارد دلار (نزدیک به ۵ برابر) افزایش یافت. در مجموع از وی به عنوان یکی از موفق‌ترین مدیران صاحب سبک در جهان می‌توان یاد کرد.

درباره زندگی و موفقیت‌های این معمار بزرگ عصر دیجیتال، تا کنون بیش از 3 هزار کتاب و مقاله معتبر تألیف و منتشر شده است که برخی از آن ها، به عنوان کتاب درسی در سراسر جهان مورد استفاده دانشجویان مدیریت و فناوری اطلاعات قرار می‌گیرد. معرفی بیش از 60 میلیون صفحه وب ایندکس شده توسط موتور جست وجوی گوگل درباره رهبر اسبق اینتل، بخشی از اهمیت فعالیت وی در چند دهه اخیر را نشان می‌دهد.

به هر حال، باید اظهار داشت که ایشان، یک دانشمند است که چند موضوع انحصاری را در طرح‌های نیمه هادی به نام خود ثبت کرده است. یک مدرس است که در دانشگاه وشرکت به امر آموزش اهتمام می‌ورزد. یک مدیر تولید است که در فتح بازارهای جدید پیشقدم است. یک برنامه ریز و آینده نگر در کسب وکار است که به عمل راهبردی اهمیت می‌دهد. او با آنکه بنای شرکت اینتل را مستحکم کرده و 30 سال برای شرکت "مردی برای تمام فصول"به حساب آمده است، با تواضع خود را مدیون کارکنان شرکت می‌داند آنانی که وقتی مدیریت تصمیم می‌گیرد اصلی را می‌گیرد در پیاده کردن اندیشه بکارگیری منابع و اصلاح برنامه‌ها صمیمانه می‌کوشند وکارها را پیروزمندانه پیش می‌برند. او فرهنگ ارتباط صادقانه و باز را در اینتل تقویت و محیط باز دفاتر را سمبل قدرت اینتل کرد. اندی گرو شخصیتی است که فقیرانه راه مهاجرت را برگزید وباهمت عالی خویش مدارج دانشگاهی و مدیریتی را پشت سرگذاشت واکنون در راٌس شرکتی عظیم مانند اینتل دفتر کار او همان گونه کوچک مانده است وحتی با رشد اینتل کوچک‌تر نیز شده است.

اندی گرو به ما یاد داد که تلاش، رمز موفقیت هست و شجاعت کلید بی چون و چرای موفقیت. اگر شجاع نباشید، از شکست‌ها درس نخواهید آموخت و اگر از شکست‌ها درس نگیرید، موفقیت برای شما یک رؤیایی کودکانه باقی خواهد ماند. اندی گرو در تمام زندگی کارآفرین و دانش محور خود و کلیه کتاب‌هایی که نوشت یک جمله را تاکید کرد: نترسید! نترس بودن، در موفقیت بسیار مهم است. کسی که نمی‌ترسد، به قول روان شناس ها، انرژی مثبت هست و انرژی مثبت‌ها، معمولاً برای کسب پیروزی، مانند تشنه که دنبال آب هست، در پی موفقیت می‌روند و بعضاً، موفقیت به دنبال آن‌ها خواهد آمد. راهی که اندرو و گیتس و زاکربرگ و لری پیج و ولش، در شرکت‌های مختلف رفتند.

یک گفتار مهم از اندرو گرو

نوآوری منشأهای مختلف دارد. شما باید در محیط و فضایی باشید که نوآوری مورد پذیرش باشد واین در هر جا واقعیت ندارد و ما دائماً باید به دنبال ایده‌های نو باشیم. من خوشوقت بوده‌ام که در شرکت‌هایی کار کرده‌ام که در این مسیر بودند اما به هر حال نوآوری‌های واقعی یا اموری که مسیر را تغییر دهند گاه اتفاق می‌افتد من وقتی به سابقه خودم در صنعت نیمه هادی برمی گردم می‌توانم بگویم سه نوآوری اصلی پدید آمده است. اولین آن" ترانزیستور" بود که کلید اصلی را به ما معرفی کرد. دومین آن "مجتمع" بود.IC حقیقتاً آن چیزی بود که قیمت‌ها را شکست و به نظر من کاهش قیمت نیروی محرک برای اتفاقات بعدی بود وسومین آن "ریزپردازنده" بود که به ما ماشین‌هایی با برنامه ذخیره شده را در هر جا معرفی کرد.

همواره با سرویس چهره‌های برترین‌ها برای نگاهی به زندگی معماران عصر دیجیتال، همراه ما باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      ایرانی ها رو هم بگید خالق پراید به وانت پراید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج