۲۴۴۲۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

با برنامه AutoHotKey کارها را با سرعت برق انجام دهید!

اگر در روز کارهای تکراری زیادی را با رایانه‌تان انجام می‌دهید، می‌توانید بخش اعظمی از این امور را به برنامه AutoHotKey سپرده و نه تنها در وقت خود صرفه‌جویی کرده، که زمان مرده خود را به زمانی زنده برای انجام کارهای دیگر بدل کنید.

زومیت: اگر در روز کارهای تکراری زیادی را با رایانه‌تان انجام می‌دهید، می‌توانید بخش اعظمی از این امور را به برنامه AutoHotKey سپرده و نه تنها در وقت خود صرفه‌جویی کرده، که زمان مرده خود را به زمانی زنده برای انجام کارهای دیگر بدل کنید. پس با زومت و آموزش استفاده از AutoHotKey همراه باشید.

علی‌رغم ظاهر ساده و ابتدایی، AutoHotKey با حجم ۱.۹۵ مگابایت، نرم‌افزار ارزشمندی است. این برنامه رایگان و بازمتن از زبان اسکریپت نویسی اختصاصی خود برای تسریع در امور تکراری و روزمره بهره می‌برد، بدین ترتیب قادر خواهید بود تا نحوه‌ی اجرای برنامه‌های ویندوز را دست خوش تغییر و تحول نمایید.

با برنامه AutoHotKey کارها را با سرعت برق انجام دهید!

همانطور که از اسم برنامه پیداست، AutoHotKey می‌تواند با استفاده از کلیدهای میانر صفحه کلید و موشواره، رویدادها و امور راهبری رایانه را با سرعتی بیشتر هدایت و مدیریت نماید. اگر دغدغه یادگیری این زبان کدنویسی را دارید، هیچ نگران نباشید که بیش از آنچه فکر می‌کنید کار ساده است. تنها کافی است قدری صبوری کرده و از هوشمندی‌تان بهره ببرید.

پس از نصب و اجرای این برنامه برای نخستین بار، می‌توانید به کمک ویزارد برنامه، با کدهای نمونه آشنا شوید.

کلیدها و رشته‌های میانبر

کلیدها و رشته‌های میانبر در حقیقت میانبرهای اصلی برنامه هستند. کلیدهای میانبر عبارتند از کلیدهای تعریف شده‌ای بر روی صفحه کلید که با زدن آن‌ها، انجام یا اجرای برنامه‌هایی را آغاز می‌کنیم. مثلاً می‌توان تعریف کرد که با زدن کلیدهای ترکیبی Win+F مرورگر فایرفاکس بارگذاری شود.

دستورات مربوط به تعریف کلیدهای میانبر را در فایل‌های متنی ساده با فرمت txt می‌نویسیم و آن‌ها را به عنوان اسکریپت در فایل‌هایی با پسوند .ahk در پوشه‌های محلی ذخیره می‌نماییم. زمانی که برنامه را اجرا می‌کنیم، این اسکریپت‌ها بارگذاری شده و قادر به اجرای فرامین موجود هستند.

از این گذشته؛ فایل اسکریپت می‌تواند حاوی رشته‌های میانبری نیز باشد. عموماً از این رشته‌ها می‌توان برای توسعه خودکار نوشتاری بهره برد؛ بدین معنی که به جای تایپ عبارت «با احترام» تنها کلیدهای «ب ا» را به فشاریم. درست مانند تعریف ماکرو در برنامه واژه پرداز ورد از بسته نرم افزاری آفیس.

این فایل‌ها برای بارگذاری هر دستور دیگری نیز بکار گرفته می‌شوند. از این گذشته کلیدهای میانبری که بیش از یک کاراکتر داشته باشند نیز رشته نامیده می‌شوند.

اسکریپت نمونه:

با برنامه AutoHotKey کارها را با سرعت برق انجام دهید!

حال بیایید نگاهی به یک اسکریپت ابتدایی در برنامه AutoHotKey بیاندازیم. در تصویر بالا می‌توانید نمونه‌ی بسیار ساده‌ای از اسکریپت‌های این برنامه را ملاحظه کنید. کاراکتر مربع (#) یک اصلاح کننده است، که در این مورد اشاره آن به کلید Win در صفحه کلید است (دکمه‌ای که پرچم نشانه ویندوز روی آن حک شده است).

کاراکتر :: آغازگر رشته میانبری است که نتیجه نهایی فشردن آن رجوع مرورگر به سایت اینترنتی گوگل است. پس هر زمان که کلید ویندوز و دکمه فاصله را بفشارید، مرورگر پیشفرض بازشده و به صفحه خانگی گوگل هدایت خواهید شد.

این کد ساده را در یک فایل متنی توسط Notepad نوشته و آن را با فرمت نهایی ahk ذخیره می‌کنیم. هر زمان که بر روی فایل اسکریپت کلیک کنید، برنامه بازشده و آیکن آن در بخش System Tray (کنار ساعت ویندوز) نیز به نمایش در می‌آید. بعد از آن هر زمان کلیدهای تعریف شده را بفشارید، عملیات مورد نظر یکی پس از دیگری اجرا می‌شوند.

بنابراین می‌توانید از این قابلیت برای مدیریت کلیه بخش‌های رایانه‌ی خود بهره ببرید. برای نمونه موارد زیر برخی از توانایی‌های این برنامه است:

پوشه دلخواه خود را بگشایید.

به وب سایت‌های مورد علاقه‌تان سر بزنید.

اسناد خاصی را باز کنید.

جستجوهایی را به سرعت در محیط اینترنت و موتورهای جستجوگر مورد علاقه انجام دهید.

برنامه‌های دلخواه خود را به کمک فشردن کلیدهای میانبر اجرا نمایید.

دستورات خلاصه‌ای را تعریف کنید که بتوانند عبارات طویل را در محیط نامه‌های الکترونیکی یا اسناد متنی‌تان درج کند.

می‌توانید از همین قابلیت‌ها برای درج عناوین پایانی نامه یا امضاء خود نیز بهره ببرید.

قادر خواهید بود فرم‌های دلخواه را در قسمت جزئیات تماس خود بکارگیرید.

از این گذشته، AutoHotKey قادر به شناسایی بازخور کنترل‌های بازی و موشواره است.

آن‌ها را نیز می‌توانید با میانبر به نحو بهتری هدایت کنید.

برنامه فوق و قابلیت ضبط ماکرو اش (منظور همان اسکریپت نویسی خودمان است) را می‌توان برای ثبت مراحل گوناگون، اجرای موارد دلخواه در زمان مورد نیاز و به انجام رساندن کارهای تکراری بکار گرفت.

ده قابلیتی که در بالا شرح داده شد، راهکارهای معمول برای استفاده بهینه از برنامه AutoHotKey است. نیروی پتانسیل نهفته در این برنامه می‌تواند به افزایش بیش از پیش کارایی شما انجامیده و هیچ محدودیتی را برای شما قائل نمی‌شود. اما برای شروع از کجا کار را آغاز کنیم؟

در آغاز تنها اسکریپت بود!

جالب است که کدنویسی در محیط این برنامه نیاز به هیچ دانشی ندارد. هر کسی چه کاربر حرفه‌ای و برنامه نویس قهار یا تنها اپراتور صرف رایانه قادر است بهترین بهره‌ را از این برنامه رایگان ببرد.

برای شروع از یک فایل نمایشی (دمو) استفاده می‌کنیم که در نخستین اجرای برنامه باز می‌شود. با استفاده از دفترچه راهنمای جامع و کاملی که AutoHotKey در اختیار کاربران قرار می‌دهد، می‌توانید همه نیازهای خود را رفع و رجوع کنید.

تازه، تالار گفتگوی اینترنتی ویژه‌ای برای پاسخگویی به پرسش‌های فنی شما کاربران تدارک دیده شده است. امید می‌رود با استفاده از این برنامه بتوانید بیش از پیش از کارهای تکراری و ملول انگیز رایانه کاسته و خلاقیت و هوش سرشار خود را در جای دیگری صرف نمایید. در نهایت اگر در ساخت و اجرای اسکریپ خاصی به مشکل مواجه شدید در بخش نظرات مشکل خود را با زومیت در میان بگذرید تا شما را راهنمایی کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج