۲۴۴۶۳۲
۵ نظر
۵۰۰۸
۵ نظر
۵۰۰۸
پ

فقط خودروسازان مقصرند؟

در این روزها خودروسازان در شرایط خاصی به لحاظ رسانه‌ای و افکار عمومی قرار گرفته‌اند و ظاهرا کمپین «نخریدن خودروی نو» فروش خودروسازان را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

وب سایت تجارت امروز: در این روزها خودروسازان در شرایط خاصی به لحاظ رسانه‌ای و افکار عمومی قرار گرفته‌اند و ظاهرا کمپین «نخریدن خودروی نو» فروش خودروسازان را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

هر چند مدیران خودروساز، این نکته را رد می‌کنند اما موضوعی که وزیر را نیز به واکنش کشاند تا جایی که نخریدن خودرو را به ضدانقلاب نسبت داد، نشان از واقعیت داشتن این مساله دارد.

اما چرا مردم از خودروسازان ناراضی شده‌اند؟ آیا اتفاق جدیدی افتاده که مردم را ناراضی کرده است؟ مثلا آیا سطح کیفی خودروهای وطنی طی چند ماه اخیر به شکل فاحشی پایین آمده است؟ به نظر می‌رسد چنین نباشد و سایپا و ایران‌خودرو محصولاتی را ارائه می‌دهند که سطح کیفی تقریبا ثابتی را در سال‌های اخیر داشته است.

آیا باید مثل برداشتی که از سخنان وزیر شد، نخریدن خودرو را گردن ضد انقلاب و احیانا بیگانگان و دشمنان ملت بیندازیم؟ به نظر می‌رسد این کار هم درست نباشد چه اینکه دشمنی دشمنان این مملکت چیز جدیدی نیست و دشمن جدیدی هم به میدان نیامده است، ضمن اینکه همه آگاهان می‌دانند نارضایتی در متن و بطن جامعه ما از محصولات خودروسازان داخلی وجود داشته و دارد. اما چه اتفاقی اخیرا افتاده که مردم را به واکنش کشانده است؟

نکته را باید در توافق اخیر ایران با گروه ۱+۵ جست‌وجو کرد. اینکه دورنمای روشنی که از ورود خودروهای جدید چه به صورت وارداتی و چه به صورت مونتاژی ایجاد شده است، باعث شده مردم فرصت بروز خواسته‌های خود را پیدا کنند. احتمال ورود رقبای قدرتمند خارجی در قالب کارخانه‌های داخلی به کشور، مردم را امیدوار به روی میز قرار گرفتن گزینه‌های جدید خودرویی برای کشور کرده است.

وقتی زمزمه های ورود کمپانی‌های مختلف و نامدار اروپایی برای تولید خودرو در ایران شنیده می‌شود، طبیعی است که همه منتظر بمانند تا این خودروها به بازار بیایند.

اما مشکل مردم با خودروسازان وطنی چیست؟ گفته می‌شود مشکل اصلی در کیفیت خودرو و قیمت آن است. به هر حال این مشکلات چیز جدیدی نیستند و طبیعتا نباید غیرقابل حل هم باشند. شاید بتوان این نکته را تایید کرد که تمام ماجرای نخریدن خودرو به همین جا ختم می‌شود که مردم از کیفیت و قیمت راضی نیستند و حال اگر بتوان در این دو مورد به سمت بهبودی حرکت کرد، طبیعتا میزان نارضایتی کاهش خواهد یافت.

به باور ما می‌توان به صورت مشخص ریشه‌های نارضایتی را یافت و دقیقا آن مشکلات را برطرف کرد. ضمن اینکه با فرض پذیرش شرایط نامناسب برای صنعت خودرو، باید این نکته را در نظر گرفت که این صنایع اگر نگوییم دولتی هستند، شبهه‌دولتی‌اند و طبعا سیاست‌های حاکم بر آنها طی سالیان گذشته که منجر به بروز نارضایتی در میان مردم شده، توسط دولتمردان به این کمپانی‌ها دیکته شده است. حال چگونه است که وقتی کار به اعتراض کشیده همه مشکلات باید به گردن خودروسازان بیفتد؟ در این مجال قصد دفاع از خودروسازان را نداریم اما باید دانست که مقصر شرایط پیش‌آمده تنها خودروسازان نیستند و این درست نیست که سایرین خود را کنار بکشند و تمام تقصیرها را به گردن خودروسازان بیندازند.

گذر صنعت خودروسازی که چه بپذیریم و چه نه، برای مملکت ما ارزشمند و دارای ارزش افزوده است، از شرایط فعلی قطعا پیچیدگی‌هایی دارد و بازگرداندن اعتماد مردم به این صنعت کاری دشوار و سخت اما شدنی است و حل آن هم در سایه شناخت مشکلات این صنعت و کمک به حل آنهاست که امیدواریم در دولت تدبیر و امید و با کمک مسئولان صنعت، به این مهم دست پیدا کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      په نه په مردم مقصرند حتما

    • بدون نام

      مالیات و ارزش افزوده و عوارض همه سرکیسه کردن مردمه
      کویت نه تنها از مردم مالیات نمیگیرند بلکه پول دستی کلان هم میدهند نه مثل ما یارانه 4 سال قبل بدون در نظر گرفتن تورم

      بله تقصیر مردمه که تو این سالها خریدند و مردند و چیزی نگفتند

    • بدون نام

      البته که مقصر اصلی دولت است چون اجازه داده انحصاری بمانند ولی در نهایت خودروسازه که باید جواب بدهد چون هیچوقت مشتری مداری جزئ اصولش نبوده واهمیتی نداده .

    • بدون نام

      کی میگه کیفیت ثابت بوده؟؟

      از سال 90 به بعد هر سال شاهد افت فاحش کیفیت بودیم...من بهمن سال 90 یه 206 خریدم از کارخونه خواهر خودم خرداد 91 یه 206 خرید از کارخونه...اصلا قابل مقایسه نبودن این 2تا...
      سالهای بعد هم که دوست و آشنا ماشین میخریدن و ما میدیدیم افت فجیع کیفیت رو تازه من ماشینم رو خریدم 18 میلیون ولی الان چنده؟؟؟ اونم با این کیفیت!!!

    • بدون نام

      کی میگه کیفیت ثابت بوده؟؟

      از سال 90 به بعد هر سال شاهد افت فاحش کیفیت بودیم...من بهمن سال 90 یه 206 خریدم از کارخونه خواهر خودم خرداد 91 یه 206 خرید از کارخونه...اصلا قابل مقایسه نبودن این 2تا...
      سالهای بعد هم که دوست و آشنا ماشین میخریدن و ما میدیدیم افت فجیع کیفیت رو تازه من ماشینم رو خریدم 18 میلیون ولی الان چنده؟؟؟ اونم با این کیفیت!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج