رجوع به رسانه‌های رسمی به حداقل رسیده
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
لاله زار مال_1
اپیلاسیون نانا 1
ادیب_1
لاله زار مال_3
اپیلاسیون نانا 3
ادیب_3
لاله زار مال_4
ادیب_4
اپیلاسیون نانا 4
ادیب_2
لاله زار مال_2
اپیلاسیون نانا 2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۲۴۴۶۷۵
۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
۸۸۵۱
مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی گفت: دولت باید پیش‌نیازهای لازم برای ورود رسانه به بحث اقتصاد مقاومتی را فراهم کند.
خبرگزاری ایسنا: علی حق، در دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با عنوان رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی راهبردی برای کاهش تاثیر شوک‌های برون‌زا بر اقتصاد ملی گفت: فراهم کردن پیش‌نیازهای لازم به رسانه‌ها این امکان را می‌دهد تا کاستی‌ها و موانع اقتصاد مقاومتی را گزارش کرده و نقش جدی خود را ایفا کنند.

وی به نقش رسانه در اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اشاره و بیان کرد: در ماده 21 گفتمان‌سازی در متن سیاست ابلاغی به طور مشخص بحث اقتصاد مقاومتی بر عهده رسانه‌ها قرار داده شده است و همچنین بر اساس کارکردهایی که برای رسانه در بخش اقتصاد مقاومتی وجود دارد، در چهار ماده دیگر هم به نقش رسانه به طور غیرمستقیم اشاره شده است.

حق با اشاره به نقش غیرمستقیم رسانه در متن سیاست ابلاغی بحث اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: نقش رسانه کوتاه کردن مسیر توسعه و برانگیختن عزم ملی برای توسعه و هدف ماده یک، رساندن حداکثر مشارکت آحاد جامعه و سرمایه انسانی است که به عنوان یک وظیفه سنتی برای رسانه در مقوله توسعه محسوب می‌شود.

مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی همچنین نقش ماده هشت در متن سیاست ابلاغی بحث اقتصاد مقاومتی را اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالای داخلی اعلام و بیان کرد: در ماده 19 بحث شفاف‌سازی اقتصاد و مبارزه با فساد مطرح می‌شود که از اصول حکم‌رانی خوب برای رسانه است و در ماده 20، تقویت فرهنگی جهادی و نقش غیرمستقیم رسانه در آن وجود دارد.

وی با اشاره به پیش‌نیازهایی که برای ایفای نقش رسانه در حوزه اقتصاد مقاومتی وجود دارد، اظهار کرد: دولت باید توجه کند تا فضا برای ورود رسانه به این بحث فراهم شود.

حق ادامه داد: در این زمینه سیاست‌های ابلاغی که در 24 ماده وجود دارد،‌ باید با حداکثر توان شاخص‌سازی و شاخص‌های کمی قابل ارزیابی بررسی شود و ذخایر استراتژیک افزایش یابد. پس از تعیین شاخص‌ها باید اهداف و چشم‌انداز آنها مشخص شود و همچنین تقسیم کار بین دولت و سایر نهادهای رسمی برای اجرای سیاست‌ها صورت گیرد.

مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی همچنین درباره تاثیر مثبت رسانه‌ها در حوزه ماهیت اقتصاد مقاومتی بیان کرد: این پیش‌نیازها به رسانه‌ها این امکان را می‌دهد تا کاستی‌ها و موانع اقتصاد مقاومتی را گزارش کنند و آنها می‌توانند در گفتمان‌سازی متن سیاست ابلاغی نقش جدی خود را ایفا کنند.

حق در ادامه با اشاره به موانع ساختاری رسانه‌ها در کشور اظهار کرد: به طور عمومی فارغ از اشتباهات دولت، عمر رسانه در ایران کوتاه است و آنها به دلیل محدودیت‌ها و سیاست‌های موجود و فضای کسب و کار که اساسا با توسعه و سند راهبردی منافات دارد، نمی‌توانند به طور جدی ایفای نقش کنند.

وی همچنین با اشاره به وجود رانت و نیز کمبود نیروی حرفه‌ای در حوزه رسانه گفت: اگر رسانه برای حمایت و پشتیبانی از رانت شکل بگیرد، با از بین رفتن رانت، رسانه هم از بین می‌رود. همچنین سرمایه حرفه‌ای مستقل در رسانه کمتر وجود دارد و در هشت سال گذشته هم به دلیل عدم آموزش این سرمایه انسانی به حداقل رسیده است.

مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی با بیان اینکه حاکمیت اخلاق حرفه‌ای فراگیر در رسانه‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: در مسائل دانشگاهی با توقف در تولید اندیشه و فکر در ایران مواجهیم و در طول 20 سال گذشته، با هر صاحب‌نظری که صحبت می‌شود، حرف‌های تکراری می‌زند که حجم کارکرد رسانه‌ای را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر وجود چالش‌های ساختاری بیان کرد: رجوع به رسانه‌های رسمی به حداقل ممکن رسیده است و کاهش مخاطبان صدا و سیما، کاهش خرید روزنامه‌ها و رجوع به خبرگزاری‌ها نشان از این موضوع دارد. از طرفی اپلیکیشن‌های ارتباطی در حال افزایش هستند که رسمیت و سندیت کمتری دارند و این نوعی اعتراض عمومی است مبنی بر اینکه که رسانه‌ها در دوره‌های گذشته کارکرد خود را از دست داده‌اند.

حق در انتهای سخنانش درباره راهکارهای خارج شدن عرص رسانه از کاستی‌هایی که دچار آن است گفت: باید در مدیریت فضای رسانه، اخلاق رسانه‌ای فراگیر مورد اجماع در رسانه‌ها ایجاد شود، وزارت ارشاد نیز باید فکری برای پالایش رسانه‌های رسمی بکند تا فضا برای رونق و شکل‌گیری رسانه‌ها ایجاد شود.

دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با عنوان «رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی» از ساعت 10:30 تا 12:30 روز سه‌شنبه - 24 شهریور ماه - در محل این دفتر برگزار شد.

فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی، علی حق، مدیر روابط‌عمومی صندوق توسعه ملی، سیف‌اله یزدانی، مدیر مسؤول روزنامه عصر اقتصاد، عبدالرسول وصال، مدیرمسؤول روزنامه شهروند و احمدی، دبیر اقتصادی خبرگزاری ایرنا در این نشست به ایراد نظر پرداختند که این سخنرانی‌ها متعاقبا ارسال می شود.
برچسب ها:
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سفیر بار ساقدوش_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
شرکت هوش و دانش سپهر_1
سفیر بار ساقدوش_3
گروه تولیدی نیلوفر_3
شرکت هوش و دانش سپهر_3
گروه تولیدی نیلوفر_4
سفیر بار ساقدوش_4
شرکت هوش و دانش سپهر_4
گروه تولیدی نیلوفر_2
سفیر بار ساقدوش_2
شرکت هوش و دانش سپهر_2
شفا_فوترموبایل
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
پارسیان طب - فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
دندانپزشکی تاج _ فوترموبایل2
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
کلینیک النا_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
اورانوس_فوترموبایل2
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
ترجمه زندگی_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
قالیشویی بانو_فوترموبایل
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
قالیشویی بانو_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
قالیشویی ثمین_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
روشا فارمسی_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
دکتر صالحی_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
شفا_فوتر
دکتر آزاد خواه_فوتر
ترجمه زندگی_فوتر
دکتر لاجوردی_فوتر
اورانوس_فوتر2
پارسیان طب - فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر
کلینیک النا_فوتر
تنورستان_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
آیلین_تزریق چربی
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی نوین_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
فنی آتل_فوتر
دندانپزشکی تاج _ فوتر2