جاباما
۲۴۵۰۳۱
۵۰۳۶
۵۰۳۶
پ

شهاب حسینی در آخرین سکانس«شهرزاد»

تصویربرداری آخرین سکانس سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی با حضور گلاره عباسی و شهاب حسینی به پایان رسید و عوامل آن ضمن خداحافظی با هم آرزو کردند فاز دوم این کار ساخته شود.

خبرگزاری مهر: «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «میوه ممنوعه»؛ شاید هنوز هم وقتی آهنگ تیتراژ این سریال ها را می شنویم و یا حتی نامشان به میان می آید فضایی عاشقانه و درام برایمان تداعی شود، عاشقانه هایی که همیشه ادبیات و دیالوگ های منحصر به فرد خود را داشته است و مخاطب را با قصه زندگی شخصیت های داستان و چالش های این شخصیت ها همراه می کند.

به تازگی تصویربرداری «شهرزاد» درام عاشقانه دیگر حسن فتحی که تولید آن در آذرماه سال ۹۳ آغاز شده بود به پایان رسیده و عوامل آن پس از چند ماه کاری توانستند استراحت کنند.

شهرزادِ این سریال را ترانه علیدوستی بازی می کند و شهاب حسینی نیز نقش قباد را بر عهده دارد. سریال «شهرزاد» روایت عاشقانه خود را در بستری تاریخی تعریف می کند و در این بستر سراغ لوکیشن های متفاوتی می رود.

«شهرزاد» که قرار است در شبکه نمایش خانگی توزیع شود، در روایت خود به کودتای ۲۸ مرداد می پردازد و نوعی پدرخواندگی با فضای ایرانی را در داستان خود دارد.

برای تهیه گزارش از پشت صحنه این سریال ساعتی را در منزل «بزرگ آقا» که نقش وی را علی نصیریان بر عهده دارد حضور یافتیم. قباد با بازی شهاب حسینی برادرزاده و داماد بزرگ آقا است.

پریناز ایزدیار نقش شیرین، همسر قباد را بازی می کند و گلاره عباسی نقش اکرم ندیمه شیرین را بازی می کند. در صحنه ای که در آن آخرین سکانس کار تصویربرداری شد شهاب حسینی و گلاره عباسی به ایفای نقش پرداخته اند.

شهاب حسینی در آخرین سکانس«شهرزاد»

حدود ساعت ۱۹ عصر به محل لوکیشن تصویربرداری می رسم. لوکیشن همچون یک عمارت تاریخی است که در آن از اشیای قدیمی، تابلوهای نقاشی و مجسمه های تزیینی بهره گرفته شده است. شاید در ابتدا فکر کنید که گروه در این عمارت با همین شکل و شمایل مستقر شده اند اما آرش سجادی حسینی دستیار کارگردان سریال «شهرزاد» توضیح می دهد که این عمارت پیش از این یک مخروبه بوده است و همه رنگ آمیزی ها، گچ کاری ها و چیدمان های این خانه بزرگ برای سریال طراحی و اجرا شده است.

دستیار کارگردان سریال «شهرزاد» درباره این سریال و فضای آن که قرار است مخاطبان زیادی را جذب کند، بیان می کند: «شهرزاد» فضایی کاملا عاشقانه دارد که سطح رویین اثر است و در لایه های زیرین موضوعات و محورهای مختلفی وجود دارد که مخاطبان با دیدگاه ها و سلایق گوناگون با آن ارتباط برقرار می کنند. مخاطب هدف سریال هم قشر جوان و قشر امروزی است که می تواند این داستان عاشقانه را ببیند و در خلال آن با حوادث و ماجراهای دیگری هم مواجه شود.

سجادی حسینی به ویژگی های این سریال اشاره می کند و توضیح می دهد: تولید «شهرزاد» بسیار کار سخت و پرمشغله ای است و شاید ساده ترین سکانس آن از سخت ترین سکانس های دیگر سریال ها هم دشوارتر باشد. در این کار هم سکانس های خارجی که در آنها با انبوهی از هنرورانی که باید لباس های دهه ۳۰ را می پوشیدند و گریم می کردند و همچنین ماشین های آن دهه مواجه بودیم و هم سکانس های داخلی یک خانه که گاهی تا ۲۵ بازیگر اصلی جلوی دوربین می رفتند بسیار دشوار بود. حتی تصور هدایت و کنترل این همه بازیگر هم سخت است و تنها یک کار تیمی و یک مدیریت خوب می تواند از پس چنین کاری برآید.

گلاره عباسی یکی از بازیگران امشب است که چهره اش گریم شده و برای رفتن مقابل دوربین آماده است اما قبل از آن سراغش می روم و او درباره سریال «شهرزاد» و حضورش در این پروژه توضیحاتی ارایه می کند.

شهاب حسینی در آخرین سکانس«شهرزاد»

وی در ابتدا از حال و هوای سریال و دغدغه های آن می گوید و بیان می کند: «شهرزاد» قصه ای عاشقانه در بستری تاریخی است و ما داستان هایی را می بینیم که از دل این قصه آمده است و به روابط میان انسان ها، عشق و همچنین یک سیر تاریخی می پردازد.

این بازیگر، «شهرزاد» را به «مدار صفر درجه» شبیه دانست و از اینکه به طور پراکنده در اثر جدید فتحی حضور داشته است سخن گفت.

بازیگر سریال «در چشم باد» که برای اولین بار در یک پروژه با حسن فتحی همکاری می‌کند، عنوان کرد: فتحی کارگردانی جدی است و اهمیت زیادی برای کار قائل می شود و آمده است تا با «شهرزاد» کار خوبی ارایه دهد بنابراین بودن در این کار باعث خوشحالی است.

بازیگر نقش «اکرم» همچنین درباره زحماتی که برای سریال «شهرزاد» کشیده شده است، توضیح می دهد: برای نگارش و ساخت این سریال چند سال وقت صرف شده است و همه ما می دانستیم که آمده ایم تا سر یک کار خوب حاضر شویم.

بعد از صحبت های عباسی دوباره در این عمارت چرخی می زنم. روی دیوارها عکس های مختلفی از علی نصریان که در سریال صاحب این خانه است دیده می شود.

شهاب حسینی در آخرین سکانس«شهرزاد»

افشین احمدی مدیر تصویربرداری سریال «شهرزاد» در قسمت بیرونی این عمارت در حال استراحت است و می توانم نکاتی را درباره تصویربرداری سریال از او جویا شوم.

وی که پیش از این هم در پروژه های دیگری با فتحی همکاری داشته است در ابتدا بیان می کند که «شهرزاد» به لحاظ تصویری غنای خوبی دارد.

احمدی درباره تصویربرداری این سریال با دو دوربین توضیح می دهد: من و آقای فتحی از بعد از «میوه ممنوعه» تمام سریال ها را با دو دوربین تصویربرداری کردیم و هر دو این دوربین ها میزانسن دارند. داشتن دو دوربین برای این نیست که کار سریع تر انجام شود بلکه تلاش ما این بود که پلان های متنوع تری داشته باشیم. به طور مثال وقتی بازیگر دیالوگی می گوید و اتفاقات با دو دوربین ثبت می شود باعث می شد که خروجی کار در نهایت یکدست تر شود.

این فیلمبردار درباره ویژگی های مورد نظرش در فرایند تصویری این کار بیان می کند: آنچه که برای من در کارهایم اهمیت دارد به اصطلاح «مود» کار نامیده می شود، باید ببینم مود کاری من چیست و در سکانس مورد نظرم چه می خواهم بگویم، چه چیزی را می خواهم پنهان کنم و یا چه چیزی را برجسته کنم و به این ترتیب اتفاقی را که در سکانس به من تحمیل می شود نمایش می دهم.

شهاب حسینی در آخرین سکانس«شهرزاد»

حالا عوامل سریال «شهرزاد» به تدریج آماده می شوند و شرایط ضبط را فراهم کنند. شهاب حسینی از اتاق گریم بیرون می آید، حدود یک ساعت گریمش طول می‌کشد که بیشتر آن به دلیل مدل مویی است که در سریال دارد.

ساعت حدود ۲۱ شب است و دوربین ها و سایر عوامل در طبقه دوم مستقر شده اند. بعد از مدتی که گروه کار خود را آغاز کردند، به من هم اطلاع داده می شود که می توانم این تمرین ها را هم ببینم.

بازی شهاب حسینی و گلاره عباسی در راهروی خانه اتفاق می افتد. بنابراین گروه کارگردانی و پشت صحنه در اتاق دیگری بازی ها را از داخل مانیتور رصد می کنند.

این صحنه چند ثانیه ای بیشتر طول نمی کشد، قباد با بازی شهاب حسینی از اتاقی بیرون می آید اکرم را صدا می زند و با حالتی جدی و حتی کمی عصبانی با او صحبت می کند.

حسن فتحی کارگردان سریال با گوشی می تواند صدای بازیگران را بشنود. در شرح پلان این سکانس نوشته شده است: قباد از اتاق شیرین بیرون می آید اکرم را می بیند او را صدا کرده و با او حرف می زند.

شهاب حسینی در آخرین سکانس«شهرزاد»

شاید در حدود ۵ الی ۶ بار همین سکانس گرفته می شود. فتحی دقت و حساسیت زیادی روی کارش دارد و با هر بار کات نکات ریزی را از جمله حرکت بدن، نگاه، تندی و کندی جملات و... را متذکر می‌شد.

در صحنه ای دیگر قباد که انگار می خواهد مساله ای پنهانی را از ندیمه همسرش شیرین سوال کند، ابتدا دور و برش را می پاید و بعد جملاتی را به اکرم بیان می کند.

قباد: هرچی از شیرین به من گفتی جلوی بزرگ آقا هم بگو.

اکرم: وای آقا قباد، منو معاف کنید از این یه قلم، بزرگ آقا بی چک و چونه می اندازتم بیرون.

قباد: پس من اینجا چی کاره ام.

اکرم: شما که تاج سرید... ولی آخه بزرگ آقا...

این صحنه را هم چند باری می گیرند البته فتحی از بیشتر برداشت ها راضی است.

شهاب حسینی در آخرین سکانس«شهرزاد»

سکانس که تمام می شود کل کار تصویربرداری سریال به پایان می رسد و گروه یکدیگر را تشویق می کنند.

شهاب حسینی در میان این تشویق ها بیان می کند: من از صمیم قلب خوشحالم که این افتخار را داشتم تا در خدمت شما و آقای فتحی باشم. زمان هایی بود که در طول پروژه می دانستم شلوغ کاری می کنم و آگاهانه بود اما چنین پروژه هایی بدون رفاقت نمی گذرد و اگر شیطنت های من کسی را ناراحت کرده است حلالیت می طلبم. امیدوارم مردم از این سریال خوششان بیاید و به آقای فتحی خسته نباشید، می گویم.

گلاره عباسی هم با تشکر از همه عواملی که در این کار دور هم جمع شده بودند در جملات کوتاهی بیان کرد: من از همه ممنون هستم و دلم برایتان تنگ می شود.

در پایان تصویربرداری آخرین سکانس سریال، شهاب حسینی و گلاره عباسی با عوامل خداحافظی می کنند و همه به یکدیگر خسته نباشید می گویند.

حالا ساعت تقریبا به نیمه شب نزدیک شده است و شهاب حسینی با لبخند هر گونه خستگی کاری را رد می کند و از حضور خود در این سریال می گوید.

وی در ابتدا به خداحافظی با فاز اول پروژه «شهرزاد» و تیم سازنده آن اشاره و اظهار می کند: ما بیشتر از اینکه با خانواده های خود باشیم در پروژه های کاری و عوامل این پروژه ها حضور داریم بنابراین باید در چنین فضایی لحظات دوستانه ای با هم داشته باشیم. من اکنون یادم نمی آید که به طور مثال کدام فیلمم در زمان اکران چقدر فروخت و یا چه اتفاقاتی برایش رخ داد اما خاطرات دوستانم را در همان پروژه به یاد دارم. فکر می کنم این لحظه هم شادی پایان یک پروژه و هم غم خداحافظی با دوستان را در پی دارد.

این بازیگر سینما که پیش از این هم در سریال «مدار صفر درجه» به کارگردانی حسن فتحی حضور داشت در ادامه درباره ادبیات فتحی و همچنین پیوستنش به کار وی گفت: آقای فتحی فردی دست به قلم است و حتی بیشتر از کارگردان می توان از او به عنوان یک نویسنده یاد کرد. من می دانستم که وی در حال نگارش یک قصه است و فکر می کردم که او بیشتر می خواهد در عرصه ادبیات گام بزند ولی بعد متوجه شدم قصد دارد از روی این قصه سریال بسازد.

بازیگر نقش قباد در سریال «شهرزاد» عنوان کرد: قصه «شهرزاد» خواص یک رمان را دارد، فتحی قصه پرداز است و اتفاقا مخاطب با داستان و قصه بیشتر مانوس است. این اولین دلیل جذب شدن من به این کار بود. همچنین دیدم در شبکه نمایش خانگی همه بیشتر به آثار کمدی روی می آورند و حال که قرار است یک ملودرام ساخته می شود و بخش خصوصی هم آن را حمایت می کند خوب است در کنار آنها باشم.

ساعت ۱۲ نیمه شب است گروه همچنان از یکدیگر خداحافظی و همکاری در فاز دوم سریال «شهرزاد» را برای یکدیگر آرزو می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج