۲۴۶۶۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

فیفا: این لباس خطرناک است!

ييس كميته پزشكي فيفا در اظهاراتي متضاد و مغاير با نظرات قبلي خود اعلام كرد، نمونه لباس پيشنهادي كشورهاي اسلامي براي پوشش بانوان فوتباليست خطرناک است.

شرق: رييس كميته پزشكي فيفا در اظهاراتي متضاد و مغاير با نظرات قبلي خود اعلام كرد، نمونه لباس پيشنهادي كشورهاي اسلامي براي پوشش بانوان فوتباليست خطرناک است.

در شرايطي كه چندي پيش فدراسيون بين‌المللي فوتبال اعلام كرده بود كه زنان محجبه مي‌توانند با پوشش اسلامي در رقابت‌هاي بين‌المللي شركت كنند و اين مساله پس از بررسي نهايي تاييد مي‌شود اما، ميشل دي‌هوگ در تازه‌ترين اظهارات خود اعلام كرده كه اين لباس‌ها براي زنان خطرناك است.

اين در حالي است كه حدود يك هفته تا تصميم نهايي فيفا براي حضور بانوان مسلمان با پوشش اسلامي در رقابت‌هاي بين‌المللي باقي مانده. تصميمي كه مسيري جديد را در برابر تيم‌هاي فوتبال بانوان مسلمان باز خواهد كرد و باعث حضور جدي‌تر فوتباليست‌هاي زن در مسابقات بين‌المللي خواهد شد.

اما در اين فرصت كم باقي‌مانده باز هم به نظر مي‌رسد فيفا برخلاف اظهارنظرهاي قبلي خود اين بار نيز بهانه‌اي جديد تراشيده تا بار ديگر لبخند اميدواري بر صورت ملي‌پوشان خشك شود و همه چيز در هاله‌اي از ابهام قرار گيرد. او در نشست پزشكي فيفا گفت: «بعضي از روسري‌هاي ورزشي به دست ما رسيده كه پزشكان فيفا كه حتي بعضي از آنها از كشورهاي اسلامي هستند، گفته‌اند چنين پوشش‌هايي براي ورزشكاران خطرناك است.

وقتي ورزشكاري به سرعت در حال دويدن است، ممكن است بازيكن حريف روسري او را بكشد و اين منجر به آسيب‌ديدگي‌ سر و پيچ افتادن گردن مي‌شود و من نمي‌توانم مسووليت چنين آسيب‌ديدگي‌‌هايي را بر عهده گيرم.»ميشل هوگ كه پيش از اين هم با حجاب زنان فوتباليست مسلمان مخالفت داشت، گفته بود: در نشست غيررسمي شوراي قانون‌گذاري فيفا كه قرار است پنجم ژوييه (تير ماه) در زوريخ برگزار شود، پيشنهاد اجراي آزمايش‌هاي بيشتر روي اين لباس‌ها را خواهد داد.

پس از اظهارات رييس كميته پزشكي فيفا، شاهزاده بن حسين، نايب‌رييس فيفا به شدت از اين قضيه ابراز ناراحتي كرد و دلايل او را براي آزمايش دوباره لباس‌هاي بانوان بي‌اساس خواند. او كه تلاش زيادي براي تصويب قانون حضور بانوان فوتباليست با پوشش اسلامي در ميادين بين‌المللي كرده بود، در اين‌باره گفت: «از حرف‌هاي دي هوگ بهت‌زده شدم.

ما پيش از اين تمام نقص‌هاي اين لباس‌ها را برطرف كرديم و طرحي نو ارايه داده بوديم. چيزي از دلايلي كه دي هوگ گفته، نمي‌فهمم. قبلا پزشكاني از هلند و كانادا اين لباس‌ها را تاييد كردند، نمي‌دانم چه شده كه دوباره قضيه خطرناك بودن آن را مطرح كردند. نمي‌توانم نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت باشم. بايد با اين قضيه با احترام و جديتي كه با ديگر قضايا همچون تكنولوژي دروازه‌ها برخورد مي‌شود، برخورد شود.

مطمئنا چنين تصميماتي به شدت روي زنان مسلمان تاثير خواهد گذاشت.»در پي اظهارنظر رييس كميته پزشكي فيفا، فريده شجاعي، نايب‌رييس فدراسيون فوتبال در امور بانوان از ارسال نامه‌اي به اين كميته‌ خبر داد. او در اين‌باره به ايسنا گفت: «در جلسه‌اي كه قبلا با دي هوگ داشتم، تمام اين موضوعات مطرح شد و حتي او با توضيحات ارايه‌شده متقاعد شده بود، اما نمي‌دانم چرا چنين موضوعاتي دوباره مطرح شده.»

با توجه به متقاعد شدن مسوولان فيفا ديگر لزومي نديديم بخواهيم اين موضوع را بيش از اين پيگيري كنيم. هر چند ما طرح‌هاي ديگري را هم در دستور كار داريم و مي‌توانيم در صورت لزوم طرح‌هاي جامع‌تري را ارايه دهيم، اما هنوز اين طرح‌ها به پايان نرسيده است. با اين حال، با شرايط پيش آمده بايد به همراه يك نامه، تمام تحقيقاتي را كه در اين زمينه صورت گرفته به فيفا ارايه كنيم تا آنها متقاعد شوند كه حجاب هيچ‌گونه آسيب جدي‌ای به ورزشكاران وارد نمي‌كند.

بن علي اين موضوع را بيش از همه به صورت جدي پيگيري مي‌كند، چون در اين مدت براي به نتيجه‌ رسيدن طرح پيشنهادي هزينه بسياري كرده و نظر مثبتي به آن دارد. ما هم تلاش خود را مي‌كنيم تا بتوانيم در فرصت باقي‌مانده به نتيجه‌ دلخواه خود برسيم.» مريم ايراندوست، سرمربي تيم‌ملي فوتبال بانوان كشورمان در واكنش به اين قضيه گفت: «اطلاع ندارم بر چه اساسي چنين اظهارنظري شده، اما در طول سال‌هايي كه در فوتبال حضور داشته‌ام تاكنون آسيب‌ديدگي‌ به دليل پوشش و حجاب نداشتيم.

اگر بخواهند به اين پوشش ايرادي وارد كنند، پس بايد به كلاه شنا يا بازيكناني كه لباس يقه اسكي مي‌پوشند هم ايراد بگيرند. فكر مي‌كنم اين موضوع غيرمنصفانه بوده و در حد يك اظهارنظر است. اميدوارم در جلسه‌اي كه فيفا در اين رابطه تصميم‌گيري خواهد كرد، اين موضوع حل شود. بحث پوشش اسلامي تنها به ايران مربوط نيست، بلكه در استراليا هم ما بازيكن مسلماني را داريم كه با حجاب در مسابقات حضور دارد.» هادي آيت‌اللهي، نايب‌رييس اول فدراسيون فوتبال هم در واكنش به موضع‌گيري كميته پزشكي فيفا نسبت به پوشش فوتباليست‌هاي بانوان مسلمان گفت: «هيچ نامه رسمي‌ای به ما ابلاغ نشده و نايب‌رييس فيفا هم با اين موضع‌گيري مخالف است.

هرچند فدراسيون با هر نوع پوششي كه حرمت دختران ايران را زيرسوال ببرد، مخالفت خواهد كرد، ما هم اين موضوع را در رسانه‌ها ديديم و تا الان هنوز هيچ دستورالعمل يا نامه‌اي در اين‌باره به فدراسيون ابلاغ نشده است. فيفا پوشش فعلي فوتباليست‌هاي بانوان ايراني را در گذشته تا حدي پذيرفته و نهايتا موضع ما اين خواهد بود كه پوشش بازيكنان خانم بايد به شكل مناسبي باشد و اگر روزي قرار بر تغييرات هم بود به‌گونه‌اي باشد كه حرمت دختران‌مان زيرسوال نرود.»

به نظر مي‌رسد قرار نيست اشكال‌تراشي مسوولان فيفا براي حضور بانوان مسلمان با پوشش اسلامي در مسابقات بين‌المللي فوتبال پاياني داشته باشد تا باز هم در كنار اميدواري فدراسيون فوتبال ايران، ‌اما و اگرهايي تا جلسه تصميم‌گيري فيفا ادامه يابد چراكه پيش از اين عنوان شده بود كه روسري و گردن‌بندهاي فوتباليست‌هاي زن باعث ايجاد مشكل در مسير تنفسي آنها مي‌شود.

حال بايد ديد در فرصت باقي‌مانده شاهزاده حسين بن علي و فدراسيون فوتبال ساير كشورهاي مسلمان به‌خصوص ايران چه اقداماتي را انجام خواهند داد تا پرونده پوشش بانوان مسلمان در مسابقات با راي موافق براي هميشه بايگاني شود .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج