۲۴۹۵۸۸
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

ماما سیلویا روزی خودش هم یک ماهیگیر ساده بود

زنی که امپراتوری خودش را دارد +عکس

«گرترود نابوکیرا» که به او «ماما سیلویا» هم گفته می‌شود، دستانش را روی زانوهایش گذاشته و نظاره‌گر کارگران خودش است. شوهرش هم در آنجا حضور دارد، اما او کاره‌ای نیست!

وبسایت فرادید: «گرترود نابوکیرا» که به او «ماما سیلویا» هم گفته می‌شود، دستانش را روی زانوهایش گذاشته و نظاره‌گر کارگران خودش است. شوهرش هم در آنجا حضور دارد، اما او کاره‌ای نیست!

به گزارش بی بی سی انگلیسی، صبح خروس‌خوان است و قایق‌ها صید شب گذشته را آورده‌اند. گرترود نابوکیرا (Gertrude Nabukeera) تنها شاهد ماجرا است. او چندین کارگر مرد دارد که آن‌ها مشغول خالی کردن ماهی‌های صید شده از قایق هستند.

زنی که امپراتوری خودش را دارد +عکس

اینجا جزیره بوگالا در دریاچه ویکتوریا است. دریاچه ویکتوریا در کشور اوگاندا قرار دارد و بزرگترین دریاچه قاره آفریقا محسوب می‌شود. مساحت این جزیره ۲۷۵ کیلومترم مربع است که ده‌ها قایق موتوری در امتداد آن قرار دارد. صاحب این جزیره کسی نیست جز ماما سیلویا.

چندین غرفه بتنی در جزیره وجود دارد که ماما سیلویا صید روز را در آن به فروش می‌رساند. در سمت راست غرفه‌ها نیز یک جعبه یخی به اندازه كانتينر حمل‌ بار قرار دارد که ماما سیلویا ماهی‌های صیدشده را در آن نگهداری می‌کند.

واقعا عجیب است که زنی در آفریقا، آن هم در اوگاندا، صاحب چنین شغلی است. حتی اگر در کشور دیگری هم با این مسئله مواجه شویم، باز هم تعجب خواهیم کرد. اما جالب‌تر اینکه ماما سیلویا روزی خودش هم یک ماهیگیر ساده بوده و بین صدها یا هزاران ماهیگیر مرد مشغول به کار می‌شده است.

او نخستین سال‌های زندگی‌‎اش را به خوبی به یاد دارد و می‌گوید: «من همین‌جا کنار همین دریاچه به دنیا آمدم. در تمام دوران کودکی‌ام، هیچ چیزی جز ماهیگیر و ماهیگیری ندیدم که آن هم در سلطه مردان بود. البته من متوجه چیز مهمی شدم و آن اینکه افراد ثروتمند جامعه ما همین ماهیگیران بودند. به همین خاطر بود که تصمیم گرفتم ماهیگیری را امتحان کنم.»

زنی که امپراتوری خودش را دارد +عکس

او در سال ۱۹۸۹ میلادی و در سن ۲۵ سالگی ماهیگیری را به شکلی جدی شروع کرد. ماما سیلویا شب‌ها همراه دیگران به ماهیگیری می‌رفت.

مدتی بعد او به جزیره بوگالا رفت. این جزیره پر از ماهی بود، اما در آن سال‌ها یک جنگل انبوه محسوب می‌شد. ماما سیلویا می‌گوید: «در آن موقع فقط چهار خانه در جزیره بود. ما مجبور شدیم در کنار مارها در این جزیره زندگی کنیم. در آن زمان اینجا حتی برق هم نداشت. اما امروز از انرژی خورشیدی برای تامین برق جزیره استفاده کردیم. علاوه بر برق، ما حالا آب لوله‌کشی و جاده هم داریم.»

از او پرسیدم از اینکه تنها ماهیگیر زن بودی چه احساسی داشتی؟

او در جواب گفت: «ماهیگیری شغلی مردانه و سخت است. وقتی هوا خوب نباشد، رفتن به دریاچه ویکتوریا خیلی خوفناک است، چرا که موج‌های بلندی در انتظار شما خواهد بود.»

ماما سیلویا ۲۷ سال پیش ماهیگیری را شروع کرد. او یک قایق یک نفره داشت که خودش مجبور بود پارو بزند. او در سال ۱۹۹۴ پول کافی برای خرید قایق موتوری را داشت. چهار سال بعد هم توانست سه قایق دیگر بخرد. او بخشی از پول آن سه قایق را نقدی داد و قرار شد مابقی آن را در چهار ماه آینده به فروشنده بدهد. ولی ماما سیلویا توانست در نصف آن مدت بدهی خود را صاف کند.

زنی که امپراتوری خودش را دارد +عکس

ماما سیلویا در حال حاضر ۲۲ قایق موتوری ویژه ماهیگیری دارد که قیمت هر کدام ۷۵۰۰ دلار است. او همچنین تمام تجهیزان مورد نیاز قایق‌ها را خریده است.

او از مقامات محلی مجوز محل تخلیه صید را دریافت کرد. البته فقط قایق‌های ماما سیلویا صید خود را در این جزیره تخلیه نمی‌کنند، بلکه حدود ۱۵، ۱۶ قایق دیگر هم برای تخلیه صید خود به این جزیره می‌آیند. چند تا از آن قایق‌ها متعلق به شوهر ماما سیلویا است، اما او کاره‌ای نیست؛ همه کار خود ماما سیلویا است.

کاری نیست که ماما سیلویا از انجام آن قاصر باشد: از ماهیگیری گرفته تا تعمیر موتور قایق‌ها و حساب و کتاب کارگران. او یک زن همه فن حریف است.

موفقیت او در شغلش باعث شده که یک خانه در جزیره و یک خانه هم در کامپالا (پایتخت اوگاندا) بسازد. فرزندانش در بهترین مدارس اوگاندا درس می‌خوانند. او حتی سرپرستی پدر و مادر پیرش را نیز به عهده دارد.

توصیه‌ی او به زنانی که به شغل ماهیگیری علاقه دارند نیز این است که آستین خودشان را بالا زده و با شجاعت کار کنند. ماما سیلویا بر روی صندلی چرخان خود می‌چرخد و زیر سایه‌ی غرفه‌ها از طبیعت زیبای دریاچه ویکتوریا لذت می‌برد. او در این حین شاهد بارگیری مجدد ماهیگیران از قایق‌ها است. ماما سیلویا حواسش به همه چیز است؛ او مزد هر صیاد را حساب کرده و همانجا نقداً با آن‌ها تسویه حساب می‌کند.

همه می‌دانند در اینجا رئیس کیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج