جاباما
۲۵۴۸۶۰
۲ نظر
۵۰۱۹
۲ نظر
۵۰۱۹
پ

چه کار کنیم که آلزایمر نگیریم؟

بیشتر ما می دانیم که مصرف حجم کافی از اسیدهای چرب امگا ۳، خواب کافی، رژیم غذایی سالم، پرهیز از زیاده روی در مصرف چربی ها و ورزش مناسب، راه های ساده ای برای پیشگیری از آلزایمر محسوب می شوند اما شاید برخی از ما، با راه های ساده تر اما ناشناخته تر پیشگیری از این بیماری قرن، آشنا نباشیم.

چه کار کنیم که آلزایمر نگیریم؟





هفته نامه سلامت: بیشتر ما می دانیم که مصرف حجم کافی از اسیدهای چرب امگا 3، خواب کافی، رژیم غذایی سالم، پرهیز از زیاده روی در مصرف چربی ها و ورزش مناسب، راه های ساده ای برای پیشگیری از آلزایمر محسوب می شوند اما شاید برخی از ما، با راه های ساده تر اما ناشناخته تر پیشگیری از این بیماری قرن، آشنا نباشیم. در این مطلب به معرفی برخی از همین راه های پیشگیری از آلزایمر پرداخته ایم.

چه کار کنیم که آلزایمر نگیریم؟

۱- به پهلو بخوابید!

به گزارش هلث دی نیوز، شانس ابتلا به آلزایمر و پارکینسون در آن گروه از افرادی که عادت به خوابیدن به پهلو دارند، کمتر از سایرین است! خوابیدن به پهلو باعث افزایش دفع مواد زائد از مغز و پایین آمدن خطر ابتلا به بیماری های مغزی می شود. طی تحقیقی که روی رابطه نوع خوابیدن و ابتلا به آلزایمر انجام شده، محققان روی تاثیر شیوه خواب بر سیستم پاکسازی مغز تمرکز کردند و متوجه شدند بهترین حالت خواب برای افزایش سلامت و پاکسازی مغز، خوابیدن به پهلو است. از آنجایی که سیستم پاکسازی مغز، بیشترین و موثرترین فعالیت خود را در طول مدت خواب انجام می دهد، اصلاح نوع خواب می تواند کمک بزرگی به پیشگیری از ابتلا به آلزایمر باشد.

۲- زبان دوم بیاموزید

در هر سنی که هستید، برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، شروع به آموختن زبان دوم، سوم یا حتی چهارم کنید. این زبان دوم، حتی می تواند یاد گرفتن یکی از گویش های محلی کشور خودتان هم باشد. محققان دریافته اند آموختن هر کدام از زبان ها یا گویش های محلی جدید می تواند تا ۴ سال شانس ابتلا به آلزایمر را به تاخیر بیندازد.

۳- مخلوطی از آبمیوه ها و سبزی های خام بخورید

نتیجه تحقیقات سال ۲۰۰۶ محققان آمریکایی ثابت کرده مصرف حداقل ۳ وعده آبمیوه ها و سبزی های خام در طول هفته می تواند تا ۷۶ درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. ترجیح متخصصان، ترکیب میوه ها و سبزی ها برای آبگیری آنهاست. این کار به دریافت حجم متنوعی از آنتی اکسیدان ها و ارتقای سلامت و کارکرد مغز کمک می کند.

۴- بلند بخندید

بیشتر ما شنیده ایم که خنده بر هر درد بی درمان دواست اما شاید خیلی هایمان ندانیم که خندیدن با صدای بلند می تواند شانس ابتلا به آلزایمر را هم کم کند. خندیدن با صدای بلند و شاد بودن باعث افزایش سرعت تولید سلول های جدید در مغز، بهبود کارکرد آن و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون خواهد شد.

۵- مکمل ویتامین K مصرف کنید

ویتامین K، جزو ویتامین هایی است که بسیاری از ما اهمیت چندانی به دریافت مقادیر مناسبی از آن در برنامه غذایی روزانه خود نمی دهیم. این در حالی است که مصرف حجم کافی این ویتامین، نقشی حیاتی در پیشگیری از زوال عقل و پیری مغز دارد. ویتامین K را می توان علاوه بر سبزی های برگ سبز تیره، از مکمل های غذایی آن هم دریافت کرد.

چه کار کنیم که آلزایمر نگیریم؟

۶- استرس هایتان را مدیریت کنید

آیا می دانید ابتلا به استرس های مداوم و مزمن می تواند جزو مهم ترین عوامل بروز آلزایمر، به خصوص در سنین پایین تر باشد؟ محققان به تازگی دریافته اند ابتلا به استرس یا اضطراب مزمن می تواند تا ۱۳۵ درصد شانس ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. این شانس در افرادی که سابقه خانوادگی یا سایر عوامل مستعد ابتلا به آلزایمر را دارند، بیشتر هم خواهد بود.

۷- ورزش های هوازی انجام دهید

سلول های هیپوکامپ، جزو اولین سلول های مغز هستند که بیماری آلزایمر به آنها حمله می کند. محققان دریافته اند ورزش منظم و روزانه با حفظ سلامت هیپوکامپ باعث پیشگیری از ابتلا به آلزایمر می شود. وزش های هوازی مانند راه رفتن، دوچرخه سواری و شنا، بیشترین تاثیر را بر حفظ سلامت و کارکرد مغز دارند. بد نیست این را هم بدانید که حدود ۲۴ کیلومتر راه رفتن با سرعت متوسط در طول هفته می تواند تا ۴۰ درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

۸- دور سیگار خط بکشید

سیگار کشیدن یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به آلزایمر محسوب می شود که خیلی ها آن را نادیده می گیرند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، خطر ابتلا به آلزایمر در افراد سیگاری، ۴۵ درصد بیشتر از سایر افراد است. این در حالی است که ترک سیگار می تواند تا ۱۴ درصد خطر ابتلا به این بیماری را کم کند.

۹- کمتر شیرینی بخورید

ابتلا به دیابت و دریافت حجم بالایی از شکر، یکی از مهم ترین عوامل خطر ابتلا به آلزایمر محسوب می شوند. از این رو، توصیه متخصصان به محدودکردن مصرف شکر در برنامه غذایی روزانه و کنترل دقیق سطح قند خون ر بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر است.

۱۰- از زعفران و زردچوبه استفاده کنید

انواع آنتی اکسیدان ها و رنگدانه های موجود در زعفران و زردچوبه، عواملی موثر بر بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر یا کندکردن روند پیشرفت این بیماری مغزی محسوب می شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دستورات اسلام در 1400 سال پیش خوابیدن به پهلو است ... که این دستورات را امروز اثرات آنها را علم دارد کشف می کند... واقعاً شگفت انگیز است..

      پاسخ ها

      • مهسا

        جالبه دقیقان منم یاد همین موضوع افتادم .............تازه اینطور که شنیدم خوابیدن به پهلو ی راست ارجح تر میباشد...........

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج