۲۵۵۱۸۷
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

برخی مداحی‌ ها برگرفته از ترانه حرام است

عضو دفتر آیت الله مکارم شیرازی گفت: برخی لحن ها، آهنگ ها و موسیقی ها در عزاداری ها نه تنها مطابق شان و منزلت دستگاه حضرت سید الشهداء (ع) نیست بلکه متاسفانه برگرفته از ترانه های غربی است.

خبرگزاری ایرنا: عضو دفتر آیت الله مکارم شیرازی گفت: برخی لحن ها، آهنگ ها و موسیقی ها در عزاداری ها نه تنها مطابق شان و منزلت دستگاه حضرت سید الشهداء (ع) نیست بلکه متاسفانه برگرفته از ترانه های غربی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق مفیدی فر روز پنجشنبه افزود: آنچه حضرت آیت الله مکارم شیرازی گلایه دارند از برخی مداحان است که فضای عزاداری ها را به سمت و سوی برخی ترانه های غربی سوق می دهند.

ضرورت هوشیاری عزاداران حسینی

وی ادامه داد: امروز ما به یک هوشیاری در شخص عزادار نیاز داریم؛ عزاداری که قصد قربت دارد باید مراقب باشد کلاه سر او نرود و فریب برخی مسائل و حاشیه ها را نخورد.
مفیدی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز تشیع انگلیسی یا شیعه لندنی بدون هیچ ملاحظه ای مردم را به قمه زنی و نوع عزاداری منفی دعوت می کنند تا مذهب شیعه را در اذهان به گونه ای دیگر جلوه دهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وهابیت با تمام وجود علیه شیعه فیلم سازی و منتشر می کنند و این دو گروه (تشیع لندنی و وهابیت) برای شکستن آبروی شیعه، کمر همت بستند و بخشی از دغدغه مرجعیت نیز به این خاطر است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: امروز وضعیت با 20 سال گذشته بسیار متفاوت است، فهم، درک و شعور دینی بسیار فراتر از گذشته است باید با آفات و آسیب ها مقابله کرد یعنی تحت شرایط منفی قرار نگرفت.

وی ادامه داد: در گذشته شاید صدای عزاداری های قم به تهران هم نمی رسید ولی اگر امروز در یک روستای کوچک چند نفر قمه بزنند، همان لحظه اطلاعات آن را منتشر و در سراسر جهان مخابره می شود.

مفیدی اظهار کرد: دغدغه های مراجع تقلید به ویژه رهبر معظم انقلاب و آیت الله مکارم شیرازی نسبت به این است که هنوز در برخی از هیات ها، آن هوشیاری لازم دیده نمی شود.

عزاداری زنان

وی ادامه داد: عزاداری زنان با مردان متفاوت است، در گذشته عزاداری بانوان در فضای سرپوشیده و دور از چشم مردان انجام می گرفت ولی احیانا دیده می شود امروز هیات های عزاداری بانوان در برخی شهرها در ملأ عام سوگواری می کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین آن هوشیاری که باید در بخشی از هیات ها و مدیران هیات ها باشد دیده نمی شود و این انتقادی است که ما از برخی هیات ها داریم.

کارشناس مسائل شرعی خاطرنشان کرد: از تعدادی از مداحان نیز گلایه داریم و این گلایه ها از دیرباز هم بوده و متاسفانه گوش آنها بدهکار نیست، در سابق یک مداح وقتی مطلبی را ارائه و مداحی می کرد برگرفته از متن شعر اصیل یا کلامی بود که از مقاتل معتبر بیان می شد، البته برخی مشکلاتی هم بود.

مفیدی خاطرنشان کرد: امروز نوع انتخاب آوازها و موسیقی های که خوانده می شود برگرفته از ترانه های حرام است و متاسفانه کم هم نیستند.

سیاسی شدن عزاداری ها

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون 'تحلیل شما از هشدارها و نهی شدید مرجعیت نسبت به آلوده شدن مجالس حسینی با مباحث جناحی و سیاسی و در صورت امکان بیان مصداق ها چیست ' نیز خاطرنشان کرد: در برخی دوره های ریاست جمهوری گذشته، بعضی مداحان در فضای شلوغ عزاداری، مقداری منبر رفتند و لابه لای این منبرها خود به گونه ای عزاداری را جناحی کردند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی حرف هایی زده شده که مناسب نبود، آنچه دغدغه مراجع تقلید نسبت به جناحی نشدن عزاداری ها وجود دارد این است که عزاداری راست و چپ نداشته باشد و همه باید بتوانند در این حسینیه ها و هیات ها و مجالس حسینی حضور پیدا کنند.

مفیدی با اشاره به ریشه این آسیب ها نیز گفت: به نظر می رسد کم هوشیاری در درون و هوشیاری بیشتر دشمن نسبت به این قضایا، عامل این مشکلات است.

وی ادامه داد: خواسته اصلی دشمن آن است که درون ما همیشه تفرقه باشد، بنابراین دنبال این هستند با اجرای عزاداری های خیلی تند مانند قمه زنی، خودمان را در دنیا معرفی کنیم و بعد تبلیغ کنند که این دین، مذهب و مجالس عزاداری پایه عقلانی ندارد.

وی ادامه داد: تحلیل ما این است که دشمن برای ما برنامه ریزی کرده و خودمان هم متوجه نقشه های آنها نیستیم.

توصیه به طلاب جوان

این استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سوال دیگر که «آیا برخی توصیه ها به طلاب برای تبیین برخی مسائل سیاسی از جمله «برجام» در ماه محرم مصداق جناحی یا سیاسی شدن عزاداری ها نیز باشد؟»، گفت: افراد در تحلیل و توضیح مسائل سیاسی متفاوت هستند و طلاب مبتدی و نیمه مبتدی تحت هیچ شرایطی وارد این مسائل نشوند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است یک امام جمعه ای که فضای اطلاعاتی خیلی قوی دارد در سخنرانی ماه محرم مردم را نسبت به این موضوع ها آگاه کند اشکالی ندارد ولی کار هر کسی نیست.

وی همچنین گفت: مراجع تقلید حکم پدر دارند و اگر تذکری هم می دهند تذکر و نصایح آنها پدرانه و کلی است و هرگز نام هیچ فردی برده نمی شود.

حجت الاسلام مفیدی فر از طلاب و مبلغان نیز خواست فضای منبر خود را به نقطه قوت و خوب حرف زدن تبدیل کنند و کاری کنند که حرف آنها در مردم اثر کند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب و همه مراجع تقلید بدون استثناء نسبت به ماه محرم و عزاداری سید الشهداء دغدغه دارند، در زمان سابق به دلیل نبود رسانه ها و ارتباطات گسترده، اطلاعات بسیار با تاخیر منتشر می شد ولی امروز انتشار اطلاعات و رویدادها، دقیقه ای شده است.

حجت الاسلام مفیدی فر ادامه داد: امروز وضعیت نسبت به گذشته کاملا متحول شده و گاه یک اقدام کوچک در یک روستای دور افتاده به سرعت در سراسر دنیا منتشر می شود و دغدغه های بزرگان دینی به این است که کاری نکنیم که باعث وهن شیعه، عزاداری و سید الشهدا شویم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج