جاباما
۲۵۶۵۳۲
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

دردسر پخش آهنگ‌ خوانندگان پاپ از یک سایت

داستان همکاری کردن چهره‌های فرهنگی و هنری داخل کشور با برخی شبکه‌ها و سایت‌های غیرمجاز خارج از ایران مدت‌هاست مورد بحث است.

روزنامه شهروند: داستان همکاری کردن چهره‌های فرهنگی و هنری داخل کشور با برخی شبکه‌ها و سایت‌های غیرمجاز خارج از ایران مدت‌هاست مورد بحث است.

تا پیش از وقایع ‌سال ٨٨ برخی از این همکاری‌ها خصوصا در زمینه‌های موسیقی و پخش فیلم که محوریت‌های غیرسیاسی داشته‌اند چندان با سختگیری از سوی چهره‌های امنیتی و انتظامی کشور مواجه نمی‌شد، اما پس از اتفاقات آن‌ سال مناسبات ارتباط با رسانه‌های فارسی زبان در خارج از کشور به‌طور کل تغییر کرد و این سختگیری‌ها بیشتر از گذشته شد، حالا نه‌تنها کار کردن با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور ممنوع است بلکه به نظر می‌رسد حتی پخش آثار هنرمندان به‌خصوص در زمینه موسیقی از این شبکه‌ها می‌تواند برای فعالیت‌های آنها در داخل کشور دردسرساز باشد.

مدتی است شنیده می‌شود بسیاری از خواننده‌های مجاز داخل کشور به دلیل این‌که آثارشان (صوتی و تصویری) از یکی از سایت‌های موسیقی غیرمجاز به نام «رادیو جوان» پخش می‌شود با مشکلات متعددی در زمینه صدور مجوزهای مختلف مواجه شده‌اند. البته از آن‌جا که این سایت یکی از پربازدیدترین سایت‌هایی است که آثار خوانندگان ایرانی داخل و خارج از کشور را ارایه می‌دهد و طبق آمار شمار بازدید از برخی محصولات ارایه شده در این سایت به چند‌میلیون نفر می‌رسد تا همین چند هفته پیش کمتر چهره سرشناسی از خواننده‌های مجاز داخلی لب به اعتراض درخصوص پخش آثارش در این سایت می‌گشود اما گویا سختگیری‌های ارشاد و نهادهای مربوطه در این زمینه بیش از قبل شده است. تا جایی که چند چهره سرشناس و شناخته شده موسیقی پاپ در هفته‌ها و روزهای اخیر به شکل کاملا رسمی و از مجاری مختلف نسبت به حذف آثار خود از این سایت بیانیه‌های رسمی داده‌اند.

رادیو جوان نه، جاهای دیگر زیاد است

مهم‌ترین و رسمی‌ترین واکنش را چند هفته پیش بنیامین بهادری انجام داده بود. بهادری در تور خود به آمریکا اعتراض خود نسبت به این موضوع را مطرح کرده و درخصوص آن به مهر گفته بود: «من سال‌هاست از مسئولان سایت رادیو جوان درخواست کرده‌ام آهنگ‌های من را منتشر نکنند. این خیلی بد است که ما چون در ایران هستیم و قانون کپی‌رایت نداریم، آهنگ‌هایمان توسط این سایت بدون اجازه منتشر می‌شود. البته این آخرین‌بار است که اعلام می‌کنم که سایت رادیو جوان آهنگ، اسم و عکس مرا منتشر نکند. یک هفته فرصت دارند که فایل مرا از سایت خود حذف کنند وگرنه از طریق قانونی این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

اگرچه این صحبت مسأله مشترکی بین دوستان خواننده داخلی‌ام است و آنها هم از این موضوع گله دارند اما من از طرف خودم صحبت می‌کنم. بعد از صحبت‌های من برخی حواشی در کنسرت به وجود آمد که در جای خود قابل بررسی است. اما به‌طورحتم لازم بود که چنین صحبت‌هایی انجام پذیرد چراکه دست‌اندرکاران این سایت باید به این موضوع واقف باشند که نباید بدون اجازه آثار ما در شبکه‌هایی که به آن دسترسی نداریم دانلود غیرقانونی شود.»

البته به نظر می‌رسد صحبت بنیامین فراتر از ناراحتی برای دانلود شدن غیرمجاز آثارش از این شبکه بوده باشد و احتمالا پخش آثار او و دیگر خوانندگان مطرح از این سایت مشکلاتی را در جهت گرفتن مجوز برای آنها فراهم کرده است که باعث شده لب به اعتراض بگشایند. دلیل این حرف چیست؟ خب تجربه ثابت کرده تقریبا تمام آلبوم‌های موسیقی ایرانی حداکثر سه روز پس از عرضه در داخل کشور برای دانلود کردن غیرمجاز روی سایت‌های اینترنتی مختلف قرار می‌گیرند، ماجرای تک آهنگ‌ها که بماند.

البته این مسأله فقط مخصوص ایران و فقط مخصوص موسیقی نیست، هر آلبومی که از هر خواننده مطرح و غیرمطرح در سطح جهان ارایه می‌شود، اصلا هر فیلم سینمایی، نرم افزار یا هر چیزی که قابلیت دانلود شدن داشته باشد به فاصله کوتاهی پس از ارایه قانونی‌اش نسخه‌های غیرمجاز آن برای دانلود به وفور در اینترنت یافت می‌شود و حالا اگر مخاطب اثری که می‌خواهد را در فلان سایت برای دانلود پیدا نکند قطعا در بهمان سایت پیدا خواهد کرد، پخش کلیپ‌ها و فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای هم همین حکم را دارد همان‌گونه که صداوسیمای خودمان بدون اجازه و پرداخت حق رایت، بسیاری از آثار روز سینمای جهان را با استفاده از دانلود کردن دوبله و پخش می‌کند همین اتفاق در آن طرف برای آثار ایرانی هم رخ می‌دهد.

ارشاد گفته باید آهنگتان برداشته شود

حالا این‌که ماجرای «رادیو جوان» چیست سوالی است که کسی حاضر به پاسخگویی شفاف در زمینه آن نیست. علی لهراسبی هم یکی از خواننده‌هایی است که آثارش از طریق این سایت منتشر شده است. او درخصوص شایعات ممنوع‌الکار شدن خواننده‌هایی که آثارشان در این سایت پخش می‌شود به «شهروند» می‌گوید: «من هم خبرها را روی اینترنت دیدم اما واقعیت این است که اصلا نامه‌ای از وزارت ارشاد یا سازمان رسمی دیگری مبنی بر ممنوع‌الکاری به دست من نرسیده. ضمن این‌که اصلا من کلیپی نداشته‌ام که در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش کنند.

سایت رادیوجوان چند کار مرا منتشر کرده بود که وزارت ارشاد به ما گفت باید آنها را بردارند. من هم ایمیل زدم و از این سایت خواستم تا فایل‌های صوتی آثارم را بردارد. درواقع الان هیچ اثری از من روی این سایت نیست. به نظرم اصل خبر مشکل دارد و برای ایجاد یک نوع حساسیت منتشر شده و کذب است.»

البته به گزارش موسیقی ما در این مدت «فرزاد فرزین» که در آستانه انتشار آلبوم رسمی و آلبوم تصویری خود در اخذ مجوزهای آثارش به مشکل برخورده و همچنین پخش بدون اجازه برخی ویدئوکلیپ‌های مجوزدار این خواننده از چند شبکه ماهواره‌ای مسائلی را برای او به همراه داشته، در صفحات شخصی‌اش با انتشار متنی، ضمن انتقاد، از مسئولان این سایت بار دیگر نسبت به جلوگیری از انتشار و بازنشر آثارش هشداد داده است. سینا شعبانخانی هم دیگر خواننده‌ای است که درباره این موضوع واکنش نشان داده و در صفحات شخصی خود از مسئولان این سایت خواست که انتشار آثارش را متوقف کنند و آثار بعدی این خواننده نیز در این رسانه منتشر نشوند.

تا جایی که اطلاع داریم به خوانندگان زیاد دیگری هم در این مورد هشدار داده شده که باید آثارشان را از روی سایت «رادیو جوان» بردارند و الا با مشکلاتی در زمینه مجوز اجرا و آلبوم مواجه خواهد شد. با این تفاسیر و با توضیحاتی که درخصوص دسترسی مخاطب به دانلود آثار خوانندگان ایرانی و خارجی از هزاران مجاری مختلف دیگر غیر«رادیو جوان» ارایه کردیم باید دید آیا علت حساسیت شدید ارشاد روی این سایت که شایعه شده برخی از گردانندگان آن در چند روز گذشته دستگیر شده‌اند مشخص خواهد شد یا نه.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج