اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۵۷۴۲
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

ژرفای زندان، معراج امام موسی کاظم (ع)

۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجری مصادف با سالروز شهادت امامی است که نه ژرفای زندان و نه سختی غل و زنجیر نتوانست او را از اطاعت معبود و عبادت درگاه پروردگارش لحظه ای غافل کند.

خبرگزاری مهر: ۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجری مصادف با سالروز شهادت امامی است که نه ژرفای زندان و نه سختی غل و زنجیر نتوانست او را از اطاعت معبود و عبادت درگاه پروردگارش لحظه ای غافل کند.

۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجری سالروز شهادت امامی است که تنها به جرم ایمان و تقوا و برتری اش نسبت به خلیفه زمانش هارون الرشید، بیش از نیمی از سال های عمر شریف امامتش را در زندان و سیاه چاله ها سپری کرد.

امامی که به خاطر اخلاق بزرگوارانه اش" زاهر" نام گرفت و در تمام دوران اسارتش در زندان های مخوف، حتی زندان بان های جبار را مبهوت رفتار خویش ساخت.

کنج زندان های بصره و بغداد آن عصر، با زمزمه های شبانه اش بیگانه نبودند و در حالی که در تاریکی سیاه چاله های هارون الرشید شب و روز برای او به تیرگی دل زمامداران زمانش شده بود، عبد صالح خدا موسی بن جعفر(ع)، در سجده های طولانی از شب تا صبح نه خدا و نه شیعیانش را از یاد نبرد.

آن قدر صبر داشت که صابرش می گفتند و در سال های خارج از زندان آن چنان تلاشگر و اهل مجاهده بود که "زین المجتهدین" لقبش دادند. در فرو بردن خشم آن چنان مداومت داشت که لقب "کاظم" برازنده اش شد و بسیار امین و شجاع و عابد و صریح الهجه بود.

حتی در سال های طولانی زندان هم شیعیان و دوستدارانش را از یاد نبرد و دعا برای آنان را فراموش نمی کرد و از این جهت اگر چه زمان زیادی را از یارانش دور بود اما همه از خیر کثیر او بهره مند بودند.

سال های سخت زندان با شکنجه هایش سخت و سخت تر می گذشت تا آنجایی که غل و زنجیر جزئی از بدن مطهرش شده بود و آثار آنها حتی بر استخوان هایش تاثیر گذاشته بود.

ژرفای زندان، معراج امام موسی کاظم (ع)

سرانجام در کنج زندان با زهر عداوت مسموم شد

سرانجام نه کینه هارون الرشید، نه ددمنشی زندان بان ها و نه در و دیوار سیاه چاله ها تاب این همه صبر و شکیبایی را نیاوردند و درحالی که تن پاکش از تحمل غل و زنجیرهای سخت و سنگین سال های اسارت، خسته بود، در کنج زندان با زهر عداوت مسموم شد و به شهادت رسید.

مانند سیره جدش امیرالمومنین علی(ع)، بعد از شهادتش بود که فقرای مدینه فهمیدند، آن که با آنها هم دردی می کرد و برای آنان شبانه آذوقه می آورد، موسی بن جعفر(ع) امام هفتم بود.

تن مطهرش در کاظمین عراق مدفون شد و بعد از آن مامنی برای هر آنچه عاشق سوخته دل است. قسم بر سجده های کنج زندانش که هیچ نیازمندی را دست خالی از درش رد نمی کند و از این روست که او را باب الحوائج موسی بن جعفر(ع) می‌نامند.

و ایران به خود می بالد که میزبان فرزندان عزیز و مکرم این امام بزرگوار از جمله علی بن موسی الرضا(ع) امام هشتم شیعیان در مشهد، کریمه آل طا فاطمه معصومه(س) در قم و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ‌(ع) در شیراز است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به آقاامامرضا تسلیت عرض می کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج