۲۵۷۷۴۶
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

نقش قطارهای زرهی در جنگ‌های جهانی

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس

قطار در مقایسه با جت‌های قرن ۲۱ دیگر طراوت و محبوبیت خود را از دست داده و به وسیله‌ای کاملا معمولی بدل شده است. قطار در روزگار قدیم وسیله‌ای بسیار مهم بود که استفاده‌های نظامی نیز داشت.

وبسایت فرادید: قطار در مقایسه با جت‌های قرن ۲۱ دیگر طراوت و محبوبیت خود را از دست داده و به وسیله‌ای کاملا معمولی بدل شده است. قطار در روزگار قدیم وسیله‌ای بسیار مهم بود که استفاده‌های نظامی نیز داشت.

به گزارش بیزینس اینسایدر، قطار در ایالات متحده جای خود را به هواپیما داده است، اما در اروپا همچنان دارای جایگاهی خاص است. البته نباید روند افولی محبوبیت آن را نادیده گرفت، چرا که سفر با قطار بسیار زمان‌برتر از هواپیما است.

اروپا دو جنگ جهانی عظیم را به خود دیده و متحمل آسیب‌هایی فراوانی شده است. در آن زمان، قطارهای زرهی بخشی از ارتش به حساب می‌آمدند. قطارهای زرهی اولین بار در جنگ داخلی آمریکا رویت شدند، اما در زمان جنگ جهانی اول بود که قطارهای زرهی در پشت صحنه‌های درگیری مانور می‌دادند. روسیه در آن زمان از قطارهای زرهی خود به عنوان عامل دفاعی در سرتاسر خاک خود استفاده می‌کرد.

این دسته از قطارها در جنگ جهانی دوم به وفور دیده می‌شدند. به شکلی که می‌توان گفت تقریبا تمام کشورهای درگیر صاحب قطارهای زرهی بودند. در این بین، لهستان به شکلی گسترده از این قطارها استفاده می‌کرد. این اقدام لهستان موجب شد تا آلمان نازی با به کارگیریِ قطارهای زرهی واکنش نشان دهد. روس‎‌ها هم سعی کردند که از قافله عقب نماند. در آن زمان، حتی کانادا هم سواحل غربی خود را با قطار زرهی پاسبانی می‌کرد تا جلوی هرگونه تهاجم احتمالی را بگیرد.

لفظ زرهی شاید برای آن قطارها کمی گویا باشد، چرا که آن قطارها مجهز به انواع مهمات جنگی بودند. از این رو، بهتر است بگوییم که آن‌ها «تمام زرهی» بودند؛ آن قطارهای تمام زرهی مجهز به توپ، مسلسل، ضد هوایی و حتی تانک بودند. حرکت قطارهای زرهی در جنگ جهانی دوم، موجی از وحشت را میان مردم به راه می‌انداخت.

قطارهای تمام زرهی البته تا حدی خیال نیروهای نظامی را راحت می‌کرد، زیرا آن‌ها می‌دانستند که مهمات در دسترسشان است. با این حال، آن قطارها مشکلاتی را نیز به بار می‌آوردند: قطارهای تمام زرهی مانند گاو پیشانی سفید بودند و مادام باید بر روی ریل حرکت می‌کردند. به همین دلیل، آن‌ها به راحتی هدف جنگنده‌های دشمن قرار می‌گرفتند. در آن زمان، دشمن تلاش می‌کرد تا حداقل ریل را از بین ببرد و مانع پیشروی قطار شود.

پس از جنگ جهانی دوم اما شرایط کمی تغییر کرد. تکنولوژی به شکل وسیع‌تری در خدمت اهداف نظامی در آمد و توانست وسایل جنگی دیگری را بسازد که امروزه شاهد آن هستیم. همین مسئله کافی بود تا قطار زرهی محبوبیت خود را از دست بدهد. با این حال، به هیچ وجه نمی‌توان منکر نقش اساسی قطارهای زرهی شد.

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
قطار لهستانیِ «اسمیالی» - این قطار زهری از مشهورترین قطارهای عصر خود بود. برجک گردان قطار در جلوی آن مشهور است. هیچ چیزی جلودار این قطار نبود

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
تصویری دیگر از اسمیالی در سال ۱۹۱۹ میلادی در لهستان - این قطار در کشورهای اتریش، لهستان، شوروی و آلمان به کار گرفته می‌شد

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
بدنه فلزی قطارهای زرهی از مقاومت زیادی برخوردار بود

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
قطارهای زرهیِ هر کشور بخشی از نیروهای پیش‌رونده آن محسوب می‌شد

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
کوپه‌های سربازان به مرور زمان امن‌تر شد. این کوپه شبیه یک دژ مستحکم شده است

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
عملیات کوچک و بزرگ برای قطارهای زرهی مفهومی نداشت. تمام قطارهای زرهی مجهز به ضد هوایی بودند

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
اندازه‌ی برخی از توپ‌های سوار بر لوکوموتیوها بسیار بزرگ است، به شکلی که برای کشتی‌های جنگی مناسب است

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
همانطور که گفتیم مشکل اصلی این قطارها خروج از ریل و مورد حمله قرار گرفتن بود. قطارهای زرهی جز این دو مورد، پاشنه آشیلی دیگری نداشتند

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
در جنگ جهانی دوم، نیروی هواییِ آلمان نازی موسوم به «لوفتوافه» توانست با انداختن بمبی، قطار لهستانی را از ریل خارج کند. آن قطار با نزدیک شدن نیروهای نازی در همان کنار ریل رها شد

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
همان قطار از نمایی دیگر

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
نقش قطار در جنگ همچنان قابل تامل است - قطارهای روسی بخشی از نیروهای نظامی این کشور محسوب می‌شوند

محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
لهستان: برخی از قطارهای زرهی به نمایش عموم درمی‌آیند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج