اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۵۸۰۷۵
۱۰ نظر
۵۰۰۲
۱۰ نظر
۵۰۰۲
پ

ریشه رکود در بازار خودرو

ا تفاهم ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، مردم به کاهش قیمت خودرو امیدوار شدند؛ با این حال درسال جاری کاهش قیمت خودرو اتفاق نیفتاد.

خبر آنلاین: با تفاهم ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، مردم به کاهش قیمت خودرو امیدوار شدند؛ با این حال درسال جاری کاهش قیمت خودرو اتفاق نیفتاد. پیش از این پیش‌بینی می‌شد با توافق اولیه ایران و گروه ۱+۵، قیمت دلار کاهش یافته و به تبع آن قیمت خودرو به‌ویژه خودروهای وارداتی نیز کاهش یابد. با این حال این اتفاق رخ نداد و قیمت دلار پس از یکی دو روز نوسان، مجددا افزایش یافت.

از سویی پیش بینی ها حاکی است که با اجرای برجام، احتمال کاهش شدید نرخ ارز منتفی بوده و از این ناحیه نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت. زیرا اثرات لغو تحریم بر صنعت خودرو در سال آینده نمایان خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال آینده می‌توان انتظار افزایش قابل توجه کیفیت خودروهای داخلی و البته کاهش قیمت‌ها را داشت.

تردیدی نیست که عملیاتی شدن توافق جامع هسته‌ای زمان‌بر بوده و تاثیرات واقعی لغو تحریم بر صنعت خودرو از ابتدای سال آینده دیده خواهد شد؛ یعنی از ابتدای سال آینده قطعه‌سازان و خودروسازان می‌توانند از طریق LC و به صورت مستقیم قطعات مورد نیاز را وارد کنند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در سال ۱۳۹۵ قیمت خودروهای تولید داخل در حد کمی کاهش یابد.

البته اثرات توافق جامع هسته‌ای بر قیمت خودروهای وارداتی قابل توجه خواهد بود، به‌گونه‌ای که در سال آینده قیمت خودروهای وارداتی کاهش قابل توجهی خواهد داشت. توافق جامع هسته‌ای بیش از آنکه بر قیمت تولید خودروهای داخلی اثرگذار باشد بر کیفیت این محصولات تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین از ابتدای سال‌ آینده شاهد افزایش قابل توجه کیفیت این محصولات خواهیم بود.

با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران باید توجه داشت که قیمت هیچ کالایی بعد از افزایش قیمت، کاهش نمی‌یابد. همانگونه که شاهد بودیم که پس از تفاهم اولیه هسته‌ای، به نوعی از کاهش قیمت ارز جلوگیری شد، در صورت کاهش قیمت ارز، قیمت خودروهای وارداتی که از ارز آزاد استفاده می‌کنند،باید کاهش می‌یافت اما این اتفاق نیفتاد و به نظر می‌رسد عزم موجود تثبیت قیمت ارز در سطوح فعلی است.

قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران به دلایل مختلف بالا است؛ بنابراین پس از توافق جامع هسته‌ای اگر شاهد کاهش قابل توجه قیمت ارز نباشیم دلیل دیگری برای کاهش قیمت خودرو وجود نخواهد داشت.متاسفانه بهره‌وری تولید خودرو در ایران پایین بوده و به دلایلی همچون سوءمدیریت، پایین بودن بهره‌وری، بالا بودن بهره تسهیلات بانکی، نرخ مزد، تورم و دیگر دلایل پنهان و آشکار مصرف‌کنندگان نباید به کاهش قیمت خودرو امیدوار باشند.

ازسویی قطعات خارجی صنعت خودرو با ارز مبادلاتی خریداری می‌شود،بنابراین در صورتی‌که پس از توفق جامع هسته‌ای قیمت ارز مبادلاتی کاهش یابد هزینه‌های واردات قطعات نیز کاهش خواهد یافت.با این حال با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی در زمینه افزایش قدرت رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی، افزایش تولید و رشد صادرات؛ بعید به نظر می‌رسد که پس از توافق جامع هسته‌ای نرخ ارز مبادلاتی کاهش یابد.

بنا بر این با توجه به وضعیت موجود امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد و بازار این کالا همچنان در رکود باقی خواهد ماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      بهتر که در رکود باقی بمونه

    • سحر

      درود ـ
      تحلبل آبکی بود دوست عزیز ـ یه بار دیگه شما که این متن رو نوشتید بخونیدش ـ به زعم شما رکود ادامه خواهد داشت و مردم هم خریدی انجام نمیدهند ـ اشتباه شما بی توجهی یا عدم آگاهی از روند سرپا ماندن شرکتهای خودرو ساز! !!! ایرانی است که ان شالا با نخریدن و تحریم خودروها توسط مردم ـ تا ابد از شر این دوقاتل بالفطره ایرانیان خلاص میشویم

    • بدون نام

      سلام
      من خودم مهندس عمرانم و تو عراق کار می کنم به خداوندی خدا قسم میخورم که باور کنید کسانی که اینجا با ما همکارند مارا مسخره میکنن چون یکی از همکارانم که ایرانی هست یه پژوپارس جدید tu5 سینه جدید آورده بود عراق و میگفت مدلش ٢٠١۵ همه مسخرمون میکردن میگفتن این پلتفرم ١٩٩٠ هستش تورا خدا این ماشین مدل ٢٠١۵؟!!
      اینجا لندکروز ٢٠١٢ قیمتش چهل هزار دلاره پرادو ٢٠١٠ بیست و سه هزار نهایت ٢۵ هزار دلاره
      باور کن پراید و پژو مارا مفت بهشون بدن سوار نمیشن
      فرهنگ ایرانی خیلی بالاست چرا باید یه سری با جوون و آبروومون بازی کنن
      من الان ماشین ندارم و بازم ماشین نمیخرم این وظیفه منه
      پس همه با هم برای هم دوای هم شفای هم

    • بدون نام

      خودرو سازان ایرانی ظالمانی بی همتا هستند. هم ماشیناشون کیفیت نداره هم پولش چند برابره هم آدمکشه
      یعنی توی قرن ۲۱ توی سال ۲۰۱۵ فکر نکنم کشوری تو شرایط ما رو بشه پیدا کرد. الان توی کشورهای خارجی حتی همسایه های ما خودرو سازا منت میکشند که مردم از اونها خودرو بخرند اونم با اقساط بلند مدت بدون پیش قسط و سود ولی تو کشور ما اینا انقدر بازارو منحصر به خودشون دیدند که دیگه ….. در ضمن با همین دلار ۳۳۰۰ تومانی میشه خودرو های روز دنیا رو با پول یه ال نود یا پژو گرازه ایرانی خرید. ماشین Dacia یه مدلش تو ترکیه ۱۸۰۰۰ لیره( تقریباً ۲۲ میلیون) اونم با اقساط ۳۶ ماهه بدون پیش قسط. که خیلی از خیلی سر تر از ویتارای ساخت ایران خودروست

    • بدون نام

      شباهت خبر انلاین و برترین ها = هردو دلال و حامی خونخواران و خودروسازان قاتل

    • بدون نام

      اگه مردم اینجا ثابت قدم باشن و گول وام خودرو و ... نخورن صد در صد همه چی درست میشه .

    • بدون نام

      دولت بهتره خودشو برای ازاد کردن تحریم امادهکنه چیه بیخود بخاطر افتابه لگن که قیمتش نمیارزد با مردم سرلج افتاده بابا جان بیایید مردونه قیمت خودرورا نصف کمترکنید قدرت خرید مردم رابالا ببرید وخلق را راضی نگهدارید ولله فکر جیب بودن شما عاقبت خوشی نداره فکر مردمی باشید که واقعا مملکت زندگی کردند وبرای میهن عزیزشون کار کردند ودم فرو بستند یک یاحسین واراده قوی میخاد این تصمیم پس یاحسین

    • ایرانی

      *** خودرو نمی خریم ***

      خودروسازها باید نابود شوند

      فقط همین

    • رضا

      بازار خودرو در ایران به حالت اشباع رسیده است!!!
      ماشینهای مدل بالا و کیفیت خوب را فقط اغنیا توان خریدش را دارند!!!
      مدل پائین و بی کیفیت هم نصیب افراد طبقه متوسط است!
      و فقرا فقط شاکر به نان شب!!!

    • رضا

      راه سوءاستفاده از مردومو یاد گرفتن 40 ساله دارن پول مفت میگیرن از مردم لگن تحویل میدن
      چیزی نمونده ورشکسته شن انشاءالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج