جاباما
۲۵۹۱۱۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

اختلال در دسترسی به توییتر در سال ۲۰۱۶

در سال ۲۰۱۶ میلادی دهها میلیون نفر در سراسر جهان برای دسترسی به سایت‌هایی همچون فیس بوک، توییتر، مایکروسافت گوگل و جیمیل دچار مشکل خواهند شد.

خبرگزاری فارس: در سال ۲۰۱۶ میلادی دهها میلیون نفر در سراسر جهان برای دسترسی به سایت‌هایی همچون فیس بوک، توییتر، مایکروسافت گوگل و جیمیل دچار مشکل خواهند شد.

علت این مشکل آن است که رایانه یا گوشی مورد استفاده کاربران قادر به قرائت محتوای گواهی های امنیتی جدید نخواهند بود.

سایت های یاد شده برای حفظ امنیت کاربران همگی از پروتکل https استفاده می کنند و الگوریتم رمزگذاری SHA۱ قلب این پروتکل و امنیت وب را تشکیل می دهد. اما این الگوریتم قرار است ظرف یک سال آینده بازنشسته شود و برخی نیز معتقدند ضعف های امنیتی آن موجب کنارگذاشتنش خواهد شد.

نهادها و سازمان های صادرکننده گواهی های SHA۱ به همین علت قصد دارند از صدور گواهی های جدید این چنینی از تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۱۶ خودداری کرده و به جای آن از گواهی های SHA۲ استفاده کنند. SHA۲‌ دارای الگورتیم قدرتمندتری است و انتظار می رود بتوان برای سال های متمادی از آن استفاده کرد. اما مشکل اصلی ناسازگاری رایانه ها، گوشی ها و مرورگرهای بخش قابل توجهی از کاربران اینترنت با SHA۲ است.

همین مساله باعث شده تا کارشناسان در مورد عدم امکان دسترسی میلیون ها نفر به خدمات بانکداری آنلاین، حساب های ایمیل، شبکه های اجتماعی و ... از ابتدای سال ۲۰۱۶ هشدار بدهند. پیش از این تصور می شد استفاده از SHA۱ تا سال ۲۰۱۸ ادامه می یابد، اما با تشدید مشکلات امنیتی و حملات هکری SHA۱ تا پایان سال ۲۰۱۵ مورد استفاده خواهد بود.

هم اکنون اکثر سایت ها به استفاده از الگوریتم رمزگذاری قوی تر SHA۲ روی اورده اند و تنها ۲۴ درصد سایت ها معادل با تقریبا یک میلیون سایت از SHA۱ استفاده می کنند.

امید می رود تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد این سایت ها به کمتر از ده درصد کل سایت های اینترنتی برسد. اما دهها میلیون نفر به علت استفاده از نرم افزارها، مرورگرها، رایانه ها و گوشی های قدیمی تر دچار مشکل خواهند شد. سیستم عامل Windows XP SP۲ و آندروید Android ۲.۲ و نسخه های قدیمی تر از آن از گواهی های SHA۲ پشتیبانی نمی کنند. پیش بینی می شود میزان این مشکلات در کشورهایی همچون چین، هند و برخی کشورهای آفریقایی حادتر باشد.

حتی اگر تنها یک درصد از کاربران اینترنت از مرورگرهای قدیمی استفاده کنند در سال ۲۰۱۶ بیش از ۷۰ میلیون نفر نمی توانند به سایت های مختلف دسترسی یابند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج