۲۶۰۶۰۵
۵۰ نظر
۵۲۰۲
۵۰ نظر
۵۲۰۲
پ

گزارشی درباره آرایش دختران دهه هفتادی ایران

سالن شلوغ و در هم ریخته است. ۷، ۶ دختر جوان هر یک در بخشی مشغول به کار هستند. انواع خدمات از جمله اصلاح صورت، اپیلاسیون، کاشت ناخن، پیرسینگ و تتو، هم زمان در این سالن انجام می شود.

گزارشی درباره آرایش دختران دهه هفتادی ایران





مجله روشن - ندا رضاحسینی: به منطقه ای از شهر می روم که بورس آرایشگاه های زنانه است با آن ساختمان های نزدیک به هم که هر یک چندین سالن زیبایی را در دل دارد. علاوه بر تابلو، بنرهای شان از سر و روی ساختمان آویزان است و هر یک سعی دارند بیش تر به چشم مخاطب بیایند. رقابت شان بر سر مشتری به شکستن قیمت ها کشیده و بعضی هم خدمات خاص تر و پرطرفدارتری را تبلیغ کرده اند. در طبقه اول یک ساختمان چهار واحدی که همه شان سالن زیبایی هستند زنگ یکی از واحدها را می زنم.

سالن شلوغ و در هم ریخته است. 7، 6 دختر جوان هر یک در بخشی مشغول به کار هستند. انواع خدمات از جمله اصلاح صورت، اپیلاسیون، کاشت ناخن، پیرسینگ و تتو، هم زمان در این سالن انجام می شود. مشتری ها، جز یکی دو خانم میان سال و یک دختر 30 ساله، همگی جوان های زیر 25 سال هستند. هر چند که با وضع آرایش و موهای رنگ و مش کرده تشخیص سن شان کمی دشوار است.

گزارشی درباره آرایش دختران دهه هفتادی ایران

می نشینم تا نوبتم شود. یک دختر ۱۷، ۱۸ ساله با خانمی که مسوول پیرسینگ است صحبت می کند. روی گوش هایش ۶ پیرسینگ مختلف با رنگ های طلایی و نقره ای دیده می شود. از لا به لای حرف هایش می فهمم که قصد سفر به ترکیه را دارد و می خواهد قبل از سفر روی بینی اش یک نگین و روی نافش هم پیرسینگ بگذارد. کمی نگران عفونت و مسائل این چنینی است، زیاد فرصت ندارد و می خواهد کارش در اسرع وقت انجام شود.

«راحیل» دختر جوانی که مسوول این کار است، برایش توضیح می دهد: «اصلا نگران نباش؛ اگر ر مورد گوش هات مشکلی نداشتی، پیرسینگ ناف هم نباید برات سخت باشه. می تونی یه جواهر یا طلای سفید هم بگیرید، خیلی قشنگ می شه. یک سایتی هم هست که انواع مختلف پیرسینگ دارد. از جنس های مختلف طلا و نقره و خلاصه همه چی. آدرسش رو برات می نویسم.»روی کاغذ آدرس سایت را می نویسند و دختر بعد از تشکر و تعیین وقت پیرسینگ خارج می شود.

پیرسینگ از اواسط دهه ۸۰ فراگیر شد؛ ابتدا گوش و بعد هم بینی و ابرو تا امروز که پیرسینگ ناف به سرعت بین جوان ها رواج پیدا کرده است.

گزارشی درباره آرایش دختران دهه هفتادی ایران

عکس های شان را در شبکه های اجتماعی و اینترنت به وفور می توان دید؛ دختران نیم تنه پوشی که مدل های مختلفی از فلز در ناف شان خودنمایی می کند. «راحیل» از همان سال های دهه ۸۰ در کار پیرسینگ است. معتقد است که بیش تر بچه های کم سن و سال به این کارها علاقه دارند؛ از ۱۸، ۱۹ ساله ها تا بیست و چند ساله ها.

می گوید دخترهای این سنی بیش تر به خودنمایی علاقه دارند و یک رقابتی هم بین شان وجود دارد که نکند از هم عقب بمانند. اصلا بچه سال هستند و «میهمانی برو». برای این که در آن جمع ها وارد شوند و مورد توجه جنس مخالف باشند، سعی دارند خودشان را هم رنگ جماعت کنند. «الان دیگه تیپ های ساده را کسی نمی پسندد؛ پیرسینگ هم که خرجی ندارد، با ۱۰، ۲۰ هزار تومن می توانی خودت را خاص و جذاب کنی.»

از راحیل می پرسم که این پیرسینگ ها در جاهای مختلف بدن معنی خاصی ندارد؟ یعنی کسی که پیرسینگ می کند، نگران پیش داوری دیگران در مورد خودش نیست؟ می گوید: «این بحث ها زیاد مطرح نیست. بیش تر بچه های این سن پیرسینگ دارند، خیلی هم زیباست. دخترها هم زیبایی را دوست دارند، تازه پیرسینگ گوش و نگین بینی که خیلی جاافتاده و عادی شده، حالا شاید در مورد یک عده که زیاده روی می کنند و تعداد پیرسینگ های شان غیرمعمول است، این بحث ها پیش آید اما آن ها هم بیش تر زن های سن و سال دار هستند.»

گزارشی درباره آرایش دختران دهه هفتادی ایران

مدل های مختلفش را نگاه می کنم و خودم را مشتاق نشان می دهم؛ راحیل پیشنهاد می کند که اول روی غضروف گوشم پیرسینگ کنم و اگر خوشم آمد، پیرسینگ های بیش تری بزنم. روش گوش سمت چپ خودش پنج پیرسینگ دارد و روی بینی اش هم نگینی کار کرده است.

دقت که می کنم، می بینم همه دخترهای سالن رو هر گوش شان حداقل یک پیرسینگ را دارند. «تینا» یکی از آن هاست؛ ۳۰ سال دارد و متخصص شینیون سالن است. یک دختر ۲۰ساله زیر دستش نشسته که رنگ موهای آبی روشنش بدجوری توی چشم می زند. موهایش به اندازه کافی جلب توجه می کنند اما می خواهد این رنگ عجیب را در یک بافت ریز آفریقایی تزئین کند.

از تینا درباره جدیدترین مدل های مو می پرسم. می گوید یکی از مدل های مو می پرسم. می گوید یکی از مدل های خاصی که امروزه مد شده تراشیدن موهای یک طرف سر است. «یا موهای شان را کاملا می تراشند یا با تیغ خط هایی می اندازند که طرح شکلی را یک طرف سرشان بیندازد.» سر تا پایم را ورانداز می کند و می گوید: «اما برای سن شما مناسب نیست. بیش تر دخترهای زیر ۲۰ ساله از این مدل ها خوش شان می آید؛ باز هر چی نظر خودته.»

قیافه ام را متعجب نشان می دهم و می گویم که مگر تراشیدن مو هم زیبای دارد؟ تینا با بی خیالی شانه بالا می اندازد و می گوید: «خب مد هر روز یک جور است دیگر. بچه ها الان با ماهواره پیش می روند. از روی خواننده های معروف غربی رنگ و مدل موشان را تعیین می کنند. خیلی هم طرف دار دارند این مدل ها.» موهای خودش نسبتا ساده است. وقتی می پرسم چرا خودش این مدل ها را تجربه نمی کند، توضیح می دهد که برای انتخاب رنگ و مدل مو کمی محتاط است و انگار این خصلت نسل او به طور کلی است اما بچه های رنج سنی ۲۰ ساله در انتخاب این ها راحت تر و بی پرواترند.

گزارشی درباره آرایش دختران دهه هفتادی ایران

«مصی» مدیر سالن است؛ از آن دست افرادی است که به خاطر کار در محیط آرایشگاه نامش را مخفف کرده تا به اسم های عجیب و غریب مشتری های امروزش نزدیک تر باشد. مشغول وکس صورت یک دختر ۱۶، ۱۷ ساله است. کارش که تمام می شود سر حرف را باز می کنم. درباره مشتری اش می پرسم و این که چه طور یک دختر دبیرستانی صورتش را اصلاح می کند. این که خانواده های شان راضی هستند یا نه؟ لبخندی می زند که کمی به من بر می خورد. انگار که بگوید شما کجا زندگی می کنی که از این سوال ها می پرسی: «کار از این حرف ها گذشته خانم! اصلاح صورت و ابرو که دیگر عادی شده.

تازه مگر خانواده ها حریف بچه های این دوره و زمانه می شوند که نخواهند اجازه بدهند. جلوی این بچه ها را نمی شود گرفت.» چشمکی به همکارش می زند و می گوید بچه های ۱۶، ۱۷ ساله برای اپیلاسیون هم می آیند. آن هم اپیلاسیون قسمت هایی از بدن شان که قبلا فقط خانم های متاهل انجام می دادند. حالا این که چه حرف هایی می زنند و چه کارهایی می کنند، بماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      واقعامتاسفم برای این دختران وطرزفکرشون.بدبخت همسران اینده شون.خواهشا به خون شهیدان بااین ارایشهای زشتتون دهن کجی نکنین.ممنون ازمطالب سایتتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه به دهه هفتادیها چه ربطی داره . چرا همه اش خط کشی می کنید؟ مثلا ژنی وجود داره که فقط در هفتادیها فعال شده؟! شصتیها هم دست کمی ندارند . حتی پنجاهی ها.

    • بدون نام

      من با خوندن اين گزارش ها خيلي نگران ميشم :((( چون خودم دوتا دختر دارم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما بايد حجاب رو از خودمون شرو كنيم

      • مصی

        اینجوری من اصن دلم نمیخواد بچه داشته باشم، چون دخترا که درگیر این مسائل هستن، پسرا هم واسه ابراز وجود دنبال مواد محرک و اعتیادآور

      • ana

        خدا به دادمون برسه!!

    • sara

      زیبایی و اینکه آدم به خودش برسه خوبه ولی انگار تمام فکر و ذکر بعضی خانوما مخصوصا دهه هفتادی ها فقط شده همین کارا و جلب توجه برای جنس مخالفی که اگه بخاطر آرایش و زیباییت اومده طرف فردا با دیدن چشم و ابروی قشنگ تر ولت میکنه و میره.مگر اینکه خود اون خانوم هم دنبال چیزی جز خوشگذرانی نباشه که دیگه اینجا میشه فاجعه....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا خانمهای چهل پنجاه ساله فامیل ما یک آرایش هایی می کنند که آدم دهنش باز می مونه .آرایش غلیظ مربوط به یک نسل نیست .کلا ایرانیها از اغراق و افراط خوششون میاد!

      • بدون نام

        به نظر من مضحك ترين عملي كه يه آدم ميتونه انجام بده آرايش كردنه

    • بدون نام

      آي دختران هم وطن ما شما ها رو همچو خواهرمون بدون آرايش دوست داريم و دوست نداريم با مصرف لوازم آرايشي به خودتون و جامعه لطمه بزنيد...زيباي دختران به حيا و عفتشان است نه به ظاهر چون ظاهر با گذر زمان از بين ميره

    • احسان

      خدایا عاقبت مارو بخیر کن......دو روز دیگه چه جوری میشه زن گرفت که بتونه همدم زندگیتو در اینده مادر بچه هات باشه......خیلی زمونه ی بدی شده بی بند وباری و کثافت کاری تو جامعه موج میزنه.....الان هم که به همه جور روابطی میگن اجتماعی و روشن فکری
      من به عنوان یه جوان ۲۱ ساله چیزایی رو تو جامعه و بین جوونا و رفقای خودم دیدم که از الان کلا قید ازدواج و تشکیل خانواده رو در اینده زدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چیزی که بهش میگفتن زنا و فحشا اسمش شده عشق!!

      • بدون نام

        خدا لعنت كنه ماهواره رو بي حجابي رو بي حيايي رو روابط نامحرمان رو

      • ana

        شما باید بری دنبال دختری که از این کارا نکنه.اتفاقاً این جور دخترا زیادن.فقط یه کم چشماتو باز تر کن

    • بدون نام

      فقط ميتونم بگم اللهم عج اللوليك الفرج

    • بدون نام

      دنیا واسه همین ادماست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره . شاید
        ولی اون دنیا ...

    • بدون نام

      امیرمؤمنان على(علیه السلام) ضمن نکوهش از بعضى مردم عراق که زنانشان در بیرون منزل به صورت زننده اى با مردان اختلاط داشتند فرمود: «لَعَنَ اللّهُ مَنْ لایغارُ ؛ خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد»

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای واقعا لعنت کنه بی غیرتو

    • بدون نام

      آخه پیرسینگ کجاش قشنگه؟؟؟!!!

    • ترسو

      متاسفم ! چه كساني و با چه دم و دستگاهاي پر طمطراقي مسئول اينگونه فرهنگ سازي !!!! و با چه هزينه هاي كمر شكني و بيشتر از همه با چه شعارهائي !!! جوانان اين مملكت رو فقط به ظاهر سازي و رياكاري و چند شخصيتي و داشتن نقابهاي گوناگون ! براي مكانهاي مختلف ! سوق دادند.....................

    • مریم

      تربیت پدر و مادر و محیط خونه هنوز هم حرف اول رو میزنه و نه دهه هفتاد هشتاد. اگه پدر و مادر به اصول پایبند باشن اگه توجه کافی به بچه داشته باشن و اگه بینشون طلاق عاطفی نباشه بچه های سالم و نرمالی تحویل جامعه میدن، ازدواج ناشاد عوارض طولانی مدتی به اندازه یک نسل داره

      پاسخ ها

      • reza

        كاملا با هاتون موافقم

    • حدیث

      من دهه هفتادیم و اصلا هم از آرایش و این جور مزخرفات خوشم نمیاد ...
      ضدآفتاب تنها چیزیه که واسم اهمیت داره... ساده بودنو بیشتر دوست دارم همه رو زیر سوال نبرید لطفا...

    • User

      الگوی دخترای ایرانی شده خواننده ها و بازیگرای خارجی!!!
      میخوان خودشونو شبیه اونا کنن واقعا جای تاسف داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همش از گور ماهواره بلند ميشه

    • ویدا

      چرا همه گفتن دهه هفتاد؟؟؟منم دهه هفتادیم ولی اصلا هم اینطوری نیستم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مایه افتخار دهه هفتادی ها هستی
        یه عده ما رو بی ابرو کردن!

    • نسترن

      دقیقا منم با اینکه دوستایی دارم که خیلی آرایش میکنن اصلا اهل اینجور چیزا نیستم.

      پاسخ ها

      • زهره

        خوب عزیزم رفتارشون کم کم روت اثر میکنه

      • دهه هفتادی

        نسترن خانم دمت گرم. مطمئن باش تو ضرر نمیکنی.
        اون پسری که دنبال اونجو دختر بره باش به هیچ جا نمیشه رسید.

    • بدون نام

      هر انسانی حق داره اونطور که دوست داره درچارچوب قوانین زندگی کنه و ارایش مو و صورتش هم به کسی مربوط نمیشه.
      یکی دوست داره مدل موش اینطوری باشه به هیچ کسی ربط نداره.
      درضمن اصلاح صورت و بدن تمیزی محسوب میشه و باعث جلوگیری از جوش های پوستی میشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببخشيدا حيوانات هر جور بخوان رفتار ميكنن هر جا بخوان ميخوابن غذا ميخورن دفع ميكنن ...فكر كنم ما تو انسانيتمون شك داريم كه داراي شعور و تفكر هستيم

      • بدون نام

        پس مردها که چندین برابر زنها مو دارند چرا تمیز نمی کنند؟!! بعد شما حرف خودت رو نقض میکنی اول میگی هر کی هر جور دوست داره ولی بعد میگی زنها اگه موی بدنشون رو اصلاح نکنند کثیف اند!!!

    • ahmad

      اپیلاسیون چیه ؟!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      من وقتی نوجوان بودم دلم می خواست موهام رو رنگهای عجیب بزنم و به دماغ و گوشم یه عالم حلقه وصل کنم و موتور سواری کنم ولی لباس ما اون زمان مانتوهای بلند و بدترکیب بود و زندگیمون محدود و بسته. نه هیجانی نه حال و هوایی ...از نسل سوخته ای بودم که در دهه هفتاد نوجوان بود! خوش بحال نسلی که در دهه هفتاد بدنیا اومد(:(

    • بدون نام

      کمبود اعتماد بنفس..

    • دریا

      منم دهه هفتادیم کم بگین دهه هفتادیا اینجورین اونجورین همه ی آدما زیبایی و تمیزیو دوست دارن ولی بعضیا دیگه دارن شورشو در میارن از جمله کسایی که سنشون بالاست بدتر از جوونا جینگولین

    • خاطره

      مطمعن باشین این کار دخترا به خاطر پسراست.اگر یه پسر اینا رو نمیخواست اینجوری نمی کرد . تو این دور و زمونه اگه پسری رو بخوای حتی اگه گفت بیا فلان جا،باید بری که از دستش ندی.پسرا دخترا رو اینجور کردن چون اگه یه چیز دختر کم بود فوری دختر بعدی رو میخوان .دحختره دیگه. .. میخواد کم نیاره ، پسرو هم از دست نده. هر خریتی انجام میده.متاسفانه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دختری که به اون چنین پسری ( که بش بگه بیا فلان جا) امیدوار باشه حقشه هر بلایی به سرش بیاد!
        دخترا هم اگر برای خودشون یه جو شخصیت قائل بودن مثل دستمال نمیشدن که هر وقت یه کسی احتیاجشون داشت دم دستش باشن بعد که کارش تموم شد بندازنش دور!

    • پسر متولد 71

      نزدیک به 700 سال پیش چقدر زیبا سعدی در یک بیت گفت:
      صورت زیبای ظاهر هیچ نیست/ای برادر سیرت زیبا بیار
      بدبختی انواع مختلف داره.یکیش این که وضع مالی عموم مردم خراب باشه که اکثر مردم این را با پوست و گوشت و استخون درک کردن اما بدتر از اون اینه که وضع فرهنگی مردم رو به نابودی باشه.وضع اقتصادی با 4 تا قرارداد 4 تا مدیر خوب درست میشه اما فرهنگی که نابود شد اگر قابل برگشت باشه دهه ها زمان می بره!
      من با اراستگی و زیبایی موافقم خودمم به ظاهرم میرسم اما نه این که همه چیز یه نفر بشه ظاهر و قیافه.
      ببینید سعدی به عنوان یک ایرانی 700 سال پیش تو چه عالمی سیر میکرده چقدر در مفهوم و معنا و شعر و ادب و اخلاق بوده اینم از امروز ما!!!
      ایران نابود شد! فرهنگ مردم کاملا داره عوض میشه...
      اینقدر دم از ایران دوستی میزنیم و به تاریخمون افتخار میکنیم خب سعدی یا حافظ هم ایرانی بودن اونا کجا ما کجا!

    • بدون نام

      تن آدمی شریف است به جان آدمیت
      نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
      اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی
      چه میان نقش دیوار و میان آدمیت
      خور و خواب و خشم و شهوت شغبست و جهل و ظلمت
      حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت
      به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد
      که همین سخن بگوید به زبان آدمیت
      مگر آدمی نبودی که اسیر دیو ماندی
      که فرشته ره ندارد به مقام آدمیت
      اگر این درنده‌خویی ز طبیعتت بمیرد
      همه عمر زنده باشی به روان آدمیت
      رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند
      بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت
      طیران مرغ دیدی تو ز پای‌بند شهوت
      به در آی تا ببینی طیران آدمیت
      نه بیان فضل کردم که نصیحت تو گفتم
      هم از آدمی شنیدیم بیان آدمیت
      "سعدی"
      فقط این شعرا رو خوندیم یا حفظ کردیم امتحان دادیم و بعدهم خداحافظ اگر نظام اموزشی به جای (حفظ کن-پاس کن) دنبال آموزش واقعی و تربیت بود با وجود این همه پشتوانه فرهنگی حال و روز ما این نبود

    • بدون نام

      اولا چرا بر میخوره میگیم ده هفتادی ها اره دهه هفتادی ها هستند که سنشون به ۱۷نرسیده بغل دست ننه اش میاد واسه بوتاکس و رنگ و عمل بینی
      دوما با دوستی که گفت پسر ها بیشتر طرف این دخترها میرن راست میگه
      همشون موقع سخنرانی کردن حرف از نکوهش ارایش و... میزنن بعد جمیعا تو دانشگاه دنبال دخترهای انچنانی عو عو میکشن
      من خودم دوره لیسانس حال حوصله تیپ زدن نداشتم(نه اینکه فرهیخته باشم بد بدونم و...) اما کامل مشهود بود تفاوت رفتار پسرها با دختر هایی که تیپ میزدن و ارایش مبکردن و به مد بودن با دخترهایی که ساده میگشتن و سرشون تو کتاب بود بدبختی اینه که تفاوت فقط تو رفتار پسرها نیست هشتاد در صد استادها هم از همین اصل پیروی میکردن

    • یوزارسیف

      من یادمه یه زمانی پس از مراسم بله برون خانواده دختر از خانواده داماد اجازه میگرفتند.و عروس خانوم میرفت فقط زیر ابرو برمیداشت..
      نه به این شوری شور..
      نه به اون بی نمکی

    • بدون نام

      دیگه چه تفریح دیگه ای هست که دخترا بتونن انجام بدن تو این سن تو ایران خوب تو بگو

    • بدون نام

      چرا به ده هفتادی ها برخورده قبلا تو مدارس نمیذاشتن دست به صورتت ببری البته من با تمیز کاری صورت اصلا مشکلی ندارم و به نظرم گیر اضافه است اما والا کار از ابرو گرفتن گذشته هاشور ابرو هم میزنید بوتاکس لب انجام میدید انواع رنگهای سبز و صرتی و ... میذارید
      بعد هم فرت و فرت تو فیسبوک و ..پیج باز کردین زیبا ترین دختر گروه بعد هم خدا نشون نده عکسهارو جقله بچه تمام عملهای زیبایی رو رفته انجام داده اندازه تایر ماشین سنگین لب گذاشته موها رنگشده چشمها لنز یه عده شون که فکر کنم شبها هم با لنز میخوابن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما كه ميگي با تميز كردن مشكل نداري يادت باشه با تميز كردن شروع ميشه بعد يواش يواش به پيرسينگ و اين چيزا ميرسه چون ما انسان هستيم و نفسمون ما رو به قه قرا ميبره...

    • amirabas

      چندروز پیش رفتم توی ی اداره,ی خانوم اومد خیلی جوون بود,بعد کارمند ازش تاریخ تولدشو پرسید گفتم ۵۳, منو بگو فکم افتاد,عین دختر ۲۵ساله بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب بیبی فیس بوده . چه ربطی به مطلب داشت؟!

    • پسر22

      منکه حالم از خودمم بهم میخوره،فقط خدا بدادمون برسه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج