۲۶۵۴۵۹
۶۸ نظر
۵۰۲۱
۶۸ نظر
۵۰۲۱
پ

لطفا با ما شوخی کنید

کمپین «با من شوخی کنید» حالا و درکنار تعداد زیادی از کمپین‌های مجازی با موضوعات مختلف، کم‌کم جای خودش را درهمین مدت کم بین ایرانی‌ها باز کرده است.

روزنامه شهروند - الناز محمدی: «خواهش می‌کنیم با ما شوخی کنید»؛ این نه جمله‌ای برای تبلیغ یک فیلم یا سریال طنز است نه نام یک پروژه جدید تلویزیونی برای خنداندن ایرانی‌ها. «با من شوخی کنید»، که حالا سه روز از متولد شدنش در فضای مجازی می‌گذرد، یک جمله جدی است، یک جمله درخواستی. جمله‌ای که نه کارگردانان و برنامه‌سازان تلویزیون و سینما که این‌بار مردم عادی و به دعوت «محراب قاسم‌خانی»، نویسنده با آن یک کمپین مجازی ساخته‌اند و در آن از آدم‌ها می‌خواهند که با آنها شوخی کنند، چون آنها جنبه‌شان بالاست و حتی از شوخی دیگران با ظاهرشان ناراحت نمی‌شوند.

لطفا با ما شوخی کنید

کمپین «با من شوخی کنید» حالا و درکنار تعداد زیادی از کمپین‌های مجازی با موضوعات مختلف، کم‌کم جای خودش را درهمین مدت کم بین ایرانی‌ها باز کرده است؛ کمپینی که بعد از پخش یکی از قسمت‌های برنامه «عمو فتیله‌ای‌ها» و اعتراض تعدادی از مسئولان و مردم‌آذری زبان به آن، ساخته شده تا این‌بار و خلاف دفعه‌های قبل، بعد از پخش برنامه‌ای از تلویزیون که به‌زعم بعضی، توهین به یک قومیت است، بعضی هم از اشکال نداشتن شوخی با افراد و قومیت‌های مختلف سخن بگویند.

ماجرا از جمعه هفته قبل شروع شد؛ وقتی در یکی از آیتم‌های برنامه فیتیله به نام «هتل فیتیله‌ای» که سال‌هاست از شبکه دوی سیما و در گروه کودک و نوجوان پخش می‌شود، پدر و پسر ترک‌زبانی قصد ترک زودهنگام هتل را دارند و علت آن را هم با زبان دست و پا شکسته ترکی و فارسی بوی بدی اعلام می‌کنند که از اتاق آنها استشمام می‌شود. مدیر پذیرش هتل هم بعد از بررسی متوجه می‌شود که فرزند این مسافر به اصطلاح ترک زبان، به جای استفاده از مسواک از فرچه توالت برای شستن دهان خود استفاده کرده است و این بوی بد هم از دهان این کودک بیرون می‌آید.

بعد از پخش این برنامه و واکنش تند تعداد زیادی از آذری زبان‌های ایران و حتی برگزاری تجمع‌های خیابانی، این تعداد دیگری از ایرانی‌ها بودند که خلاف موارد مشابه قبلی، واکنش متفاوتی را درباره این موضوع نشان دادند؛ کسانی که معتقدند نباید اینگونه شوخی‌ها را که بدون قصد قبلی انجام شده، به دل گرفت، به آن اعتراض کرد و باعث خانه‌نشین‌شدن بازیگرانی شد که ٢٤‌سال دل کودکان ایرانی را با برنامه‌هایشان شاد کرده‌اند؛ یعنی «محمد مسلمی»، «حمید گلی» و «علی فروتن» یا همان «عمو فتیله‌ای‌ها.

حالا کمپین «با من شوخی کنید» با ایده «محراب قاسم‌خانی» شروع به کار کرده که نه‌تنها به واکنش‌ها درباره برنامه عمو فتیله‌ها اعتراض کند که بگوید شوخی‌کردن بد نیست و «باجنبه بودن» بهتر از واکنش‌های تند به انواع شوخی‌هاست. مثلا «محراب قاسم‌خانی»، شروع‌کننده این جریان در پستی که روز پنجشنبه دراین‌باره در اینستاگرامش منتشر کرد، نوشت: «من چاقم، دماغ‌گنده هستم، غبغب دارم، سبیلم دراز است، تی‌شرت‌های کودکانه می‌پوشم، پرسپولیسی هم هستم. هرکی دوست داره می‌تونه با تمام این موارد شوخی کنه. ما می‌تونیم فارغ از تفاوت‌هامون همدیگه رو دوست داشته باشیم. موارد قابل شوخی خودتون رو بنویسید و با هشتگ # با من شوخی کنید به این کمپین بپیوندید.»

هنوز چند ساعت از دعوت این نویسنده برای به راه انداختن جریان شوخی با هم نگذشته بود که تعداد زیادی از کاربران مجازی با منتشرکردن عکس‌ها و پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مختلف، از بقیه خواستند که با آنها شوخی کنند؛ مثلا «نرگس» که یک زن میانسال است، با منتشرکردن عکسی از خود و از نمای نزدیک در اینستاگرامش دراین‌باره نوشت: «من چاقم، عینکی‌ام، غبغب دارم، زیادی می‌خندم، یعنی یک کم خلم، پس با من شوخی کنید. بیاییم از حساسیت‌هایمان کم کنیم، ما تمدن و جنبه داریم.»

لطفا با ما شوخی کنید

«سمیه» یکی دیگر از کسانی است که در این کمپین شرکت کرده؛ او دراین‌باره نوشته است: «من یه رگم مازندرانیه، یه رگم ترک. دماغم بزرگه، دندونام نامرتبه، قدم کوتاهه، اهل مد نیستم، دوست داشتم پسر باشم، اگه دختر نمی‌شدم حتما پسر می‌شدم.» کاربر دیگری هم که خودش را «خانم وفادار» معرفی کرده با شرکت در کمپین «با من شوخی کنید»، نوشته است: «من صورتم چاقه، لپ دارم، چال هم ندارم. چشمام رنگی نیست، سبیلو هستم، خیلی هم کارام مردونه است. اهل شهر قم هستم. علاقه‌مندم از کار مردم سر دربیاورم، تنبل‌ام و کار خونه بلد نیستم. هفته‌ای یک‌بار مسواک می‌زنم. وقتی می‌خوابم آب دهنم روی بالش می‌ریزه. می‌تونید با من شوخی کنید.»

«عاطفه» هم با منتشرکردن عکس پسرش و از زبان او در اینستاگرام در این کمپین شرکت کرده است: «من امیرعلی مبتلا به اختلال اوتیسمم. از چیزای عجیب خوشم میاد. خیلی متوجه دنیای اطرافم نیستم، دنیای خودمو دارم. همیشه می‌خندم. مثلا یه بار که می‌خواستم با بچه فامیلمون بازی کنم، اون هلم داد و بهم گفت بی‌ادب، من همچون خیلی متوجه حرف‌های آدما نمی‌شم، فکر کردم باهام شوخی داره و کلی ذوق کردم و بلندبلند خندیدم. می‌تونید با من شوخی کنید، اصلا بهم برنمی‌خوره.»

«٢٤‌ سال ما را خنداندند، آنها را خانه‌نشین نکنید»

واکنش‌های متفاوت به ماجرای برنامه «عمو فتیله‌ای‌ها» اما فقط به کمپین «با من شوخی کنید» خلاصه نمی‌شود؛ درچهار روز گذشته کاربران شبکه‌های مجازی مانند تلگرام عکس‌هایی را بین خودشان ردوبدل می‌کنند که عمو فتیله‌ای‌ها را درحال حرکت‌های انسان‌دوستانه نشان می‌دهد؛ مثلا وقت‌هایی را که در دفاع از کودکان کار و در حرکتی نمادین، شیشه خودروهای پشت چراغ‌های قرمز را پاک می‌کنند یا به دیدن بیماران می‌روند یا از کودکان مناطق محروم ایران دیدار می‌کنند و آنها را در آغوش می‌گیرند. حالا و در ادامه واکنش‌های متفاوت مردم به این موضوع، دوموج از مخالفت‌ها و موافقت‌ها به راه افتاده؛ عده‌ای می‌گویند دیگر وقت آن است که ایرانی‌ها جنبه خودشان را بالا ببرند و عده‌ای می‌گویند وقت پایان دادن به نگاه برتری پایتخت‌نشین‌ها ازسوی مسئولان صداوسیما از راه رسیده است.

تعداد کسانی که در روزهای گذشته از دوستانشان می‌خواهند «عمو فتیله‌ای»ها را با چوب طرد نرانند و به احترام یک عمر خاطره‌سازی برای ایرانی‌ها، اشتباه آنها را ببخشند. آنها این روزها از مازندرانی‌ها هم تشکر می‌کنند که بعد از پخش ٤ دوره از سریال پایتخت و انواع شوخی‌های آن با آنها، در این سال‌ها چندان واکنش تندی دراین‌باره نشان نداده‌اند.

لطفا با ما شوخی کنید

مثلا یکی از کاربران «خبرآنلاین» در قسمت نظرات این سایت نوشته است: «اینا این همه زحمت‌کشیدن تو این چند سال. واقعا به‌خاطره یه اشتباه داریم چه کار می‌کنیم. هرکسی ممکنه اشتباه کنه.» «پرهام» هم در فیس‌بوکش دراین‌باره نوشته: «من این برنامه‌رو دوست ندارم و نگاه هم نمی‌کنم اما این شرط عدالت و انصاف نیست که زحمت چند ١٠ساله یک گروه با یک اشتباه سهوی نادیده گرفته بشه و فقط اشتباه بزرگ‌نمایی بشه. یکی از جرم‌هایی که پشتش سنگین‌ترین مجازات رو درپی داره، قتل نفس هست که مجرم‌رو اعدام می‌کنن اما اگر قتل ناخواسته و سهوی باشه، هرگز مجازات اعدام برای مجرم اجرا نمیشه بلکه با پرداخت دیه یا مجازاتی بسیار سبک‌تر قضیه خاتمه پیدا می‌کنه. با توجه به سهوی‌بودن و عذرخواهی دست‌اندرکاران برنامه باید مورد عفو قرار بگیرن و قضیه تمام بشه.»

یکی دیگر از کاربران «تلگرام» هم نظرش را دراین‌باره اینطور اعلام کرده است: « سلام به دوستان من خودم اصالتا آذری هستم و این برنامه را دیدم و اصلا هم بهم برنخورد این فقط یک شوخی بود و اتفاقا اصلا به ترک‌بودن یا نبودن بازیگران ربطی نداشت بلکه نشان‌دهنده میزان فهم آن کودک بود. من مطمئنم شاید اصلا فی‌البداهه عنوان شد و قصد و غرضی درمیان نبود. من برنامه فیتیله‌رو خیلی دوست دارم، چه از زمانی که عمو قناد این برنامه‌رو راه‌اندازی کرد و خود ما که الان پدر و مادر هستیم، کودکانی بودیم که از این برنامه لذت می‌بردیم و لحظه‌شماری می‌کردیم که ساعت برنامه برسه و بشینیم تماشا کنیم و چه الان که کودکان خود ما برای دیدن این برنامه لحظه‌شماری می‌کنن و ازش لذت می‌برن. واقعا نمی‌دونم چرا ما مردم این‌قدر متوقع هستیم. بد نیست که اشتباهات همدیگرو به خاطر خوبی‌هامون ببخشیم.»

اما در روزهای گذشته، غیر از مردم، تعدادی از بازیگران تلویزیون و سینما هم از «عمو فتیله‌ای»ها حمایت کرده‌اند؛ مثلا «بهنوش بختیاری»، بازیگر به نمایندگی از فتیله‌ای‌ها از آذری‌زبان‌ها عذرخواهی کرده و خطاب به مسئولان گفته است از کار بیکارکردن، روشش نیست: «خواستم همین‌جا به نمایندگی از همکارانم در فیتیله و گل و بلبل از هموطنان ترک‌زبان که غیرت و شرفشون زبانزده عذرخواهی کنم و ازتون بخوام که با بخشش خود آرامش رو به خودتون و کشور برگردونید. ١٤ساله که خیلی خیلی به عشق مردم زحمت کشیدن. من حتم دارم که برنامشون بی‌غرض بوده. به‌ویژه که جناب مسلمی خودشونم آذری هستن. از صداوسیما خواهش می‌کنم با طمانینه و صبر در این موارد تصمیم بگیرد.

لطفا با ما شوخی کنید

ممنوع‌الکاری و ممنوع‌التصویری یعنی زحمت سه تا آدم به واقع نجیب و شریف‌رو در ٢٤‌سال کار شرافتمندانه ندیدن. یعنی هیچی به هیچی. یعنی دلزده‌شدن آدم‌های این حرفه و خدای‌نکرده پناه بردن به اون ور آب‌ها به تصور اون که اونجا شاید قدر زحماتشون رو بدونن که سرابی بیش نیست ولی آدمیزاد وقتی بی‌حرمتی ببینه ممکنه هر راهی رو بره. فیتیله گروهی بود که هرجا کار خیر بود، لبیک گفت. خودم شاهدم که تا روستاهای دورافتاده بدون توقع یک ریال می‌رفتند که برای بچه‌هاشون برنامه اجرا کنن.»

«پرویر پرستویی»، بازیگر سینما و تلویزیون هم با انتشار تصویری از عیادت عموهای فیتیله‌ای از یک بیمار در اینستاگرامش دراین‌باره نوشته است: «این روزها اخبار فیتیله‌ها من را خیلی آزار داد، از مدیران برکنار شده بگیرید تا عمو فیتیله‌هایی که ٢٠‌سال کودکان و بزرگسالان رو شاد کردن و آگاه، ولی این جفای بزرگ را نمی‌تونم هضم کنم که سه یار و چند مدیر را خانه‌نشین ببینم. من یه ترک‌زبانم وخیلی هم به ترک زبان بودنم می‌نازم این روزها اخبار فیتیله‌ها منو خیلی آزارم داد. در سریال پایتخت، ارسطو با لهجه مازندرانی، نفهمید و غذای سگ خورد.

در سریال باغ مظفر مهران مدیری شخصیت گلمراد با لهجه لری نمایشگر یه آدم کثیف و نفهم بود. در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، شخصیت‌هایی با لهجه‌ جنوبی نقش قاچاقچی‌ها رو بازی می‌کنن. گیلانی‌ها تو سریال‌های مختلف نقش آدمای ساده‌لوح رو ایفا می‌کنن اما همه‌ این اقوام می‌دونستن که هیچ توهینی درکار نیست. کسی با یه سریال طنز به قومیت توهین نمی‌کنه. اما با یه آیتم طنز ٥دقیقه‌ای این‌که یه نفر با لهجه آذری با فرچه توالت دندوناشو مسواک کرده، منجرشده به تظاهرات. اونم بازیگرای فیتیله که سال‌هاست نشون دادن چه شخصیتی دارن.»

لطفا با ما شوخی کنید

«لادن طباطبایی»، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون هم یکی دیگر از کسانی است که دراین‌باره واکنش نشان داده و به کمپین «با من شوخی کنید» پیوسته است. او با انتشار تصویری از خودش دراین‌باره نوشته است: «کلا ما ملت جوگیر تازگی‌ها از بهمون برخوردن، یه جورایی لذت می‌بریم. خیلی حساس شدیم. تا یک نفر اشتباها بگه بالا چشمت ابروست، می‌پریم بهش.»

لطفا با ما شوخی کنید

از عذرخواهی تا اخراج

با وجود تمام واکنش‌های مردمی درباره توقف پخش برنامه عمو فتیله‌ای‌ها و اخراج عوامل آن از تلویزیون اما همچنان واکنش‌های معترضان به این برنامه ادامه دارد. دوشنبه هفته گذشته بود که «محمد سرافراز»، رئیس سازمان صداوسیما برای اتفاقی که در برنامه «فیتیله» اتفاق افتاده از مردم آذری زبان ایران عذرخواهی کرد و گفت: به دنبال این اتفاق سه مجری برنامه ممنوع‌التصویر شدند و دونفر از مدیران شبکه دو و تعدادی از عوامل تولید و نظارت برنامه توبیخ یا برکنار شدند.

بعد از آن، «محمد مسلمی»، کارگردان و مجری برنامه «فیتیله»، «علی فروتن» و «حمید گلی» از بازیگران این برنامه و «علیرضا آقایی»، تهیه‌کننده «فیتیله» بودند که از مردم آذربایجان عذرخواهی کردند. تهیه‌کننده این برنامه با اشاره به سابقه فعالیت گروه «فیتیله» در سراسر کشور و در استان‌های مختلف گفت: «حضور فیتیله‌ای‌ها در شهرهای مختلف و میان اقوام و طوایف مختلف گواه این ادعاست که همواره اقوام مختلف مورد احترام این برنامه بوده‌اند و هیچگاه در طول ١٤‌سال سابقه این برنامه توهینی به هیچ‌کدام از اقوام نشده است. هیچگاه کسانی که خود از اقوام مختلف هستند به خاستگاهی که به آن تعلق دارند، توهین نکرده و نمی‌کنند.

لطفا با ما شوخی کنید

این سه بازیگر و مجری برنامه کودک حدود ٢٤‌سال است که در برنامه‌های مختلف تلویزیون برنامه اجرا کرده‌اند و نوع فعالیت آنها و ارتباطی که با مردم برقرار کرده‌اند، نشان می‌دهد که هیچگاه قصد جسارت به قوم و لهجه‌ای را نداشته و ندارند و در برنامه‌های آموزشی خود با اجرای نمایش، ترکیبی از گویش و لهجه‌های مختلف را ارایه کرده‌اند. خود من آذری زبان هستم و افتخارم این است که متعلق به این خطه‌ام و گویش آذری داشته‌ام، چرا باید به مردمانی از جنس خودم توهین کنم و باعث رنجش آنان شوم اما با این حال خود من هم از این مسأله پیش‌آمده رنجیده‌خاطرم و از مردم آذربایجان عذرخواهی می‌کنم.»

«محمد مسلمی»، کارگردان این برنامه هم دراین‌باره گفته است: «خود من آذری‌ زبان هستم و افتخارم این است که متعلق به این خطه‌ام و گویش آذری داشته‌ام، چرا باید به مردمانی از جنس خودم توهین کنم و باعث رنجش آنان شوم اما با این حال خود من نیز از این مسأله پیش‌آمده رنجیده خاطرم و از مردم آذربایجان عذرخواهی می‌کنم.»

اما با وجود عذرخواهی عوامل برنامه فتیله، واکنش‌ها دراین‌باره هنوز ادامه دارد. مثلا «محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار عکسی با لباس بختیاری، در یادداشتی اینستاگرامی نسبت به توهین‌هایی‌ که به اقوام می‌شود، واکنش نشان داده است: «ظاهرا اهانت به اقوام ایرانی پایانی ندارد. اگر هم برنامه‌ریزی‌شده نباشد، بی‌توجهی است. دیروز در سریال سرزمین کهن به بختیاری‌های سربلند اهانت شد و امروز در برنامه‌ای دیگر به آذری‌های باغیرت و چندی پیش به اعراب وفادار ایرانی. باید اهانت به اقوام ایرانی جرم تلقی شود و درمجلس تصویب شود و برای آن مجازات درنظر بگیرند. البته تذکر دونکته را ضروری می‌دانم: نخست آن‌که باید مردم با حفظ آرامش و رعایت امنیت عمومی در این موارد پیگیری را به متولیان قانونی بسپارند و دوم آن‌که اگر مجموعه‌ای در توهین خود عمدی نداشت و بابت سهو خود پشیمان بود، عذرخواهی او را بپذیریم.»

لطفا با ما شوخی کنید

اعتراض‌های خیابانی نخستین واکنش‌هایی بود که پس از پخش برنامه فتیله‌ای‌ها رسانه‌ای شد. «کمال‌الدین پیرمؤذن»، نماینده مردم اردبیل و مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس هم نخستین کسانی بودند که دراین‌باره انتقاد کردند و خواستار برخورد جدی با عوامل این بی‌احترامی و عذرخواهی شدند. بعد از آن شورای امنیت کشور این موضوع را دنبال کرد و به سازمان صداوسیما اعلام کرد: سریعا در این زمینه تدبیری بیندیشد و از مردم عذرخواهی کند؛ حتی یک مقام مسئول در شورای امنیت ملی گفت: «با توجه به این‌که سازمان صداوسیما از مردم عذرخواهی و با مسئولان و عوامل مربوطه برخورد کرده است، مردم نیز باید مراقب باشند و به حرف تحریک‌کنندگان گوش ندهند.» ازسوی دیگر در تازه‌ترین واکنش‌ها نسبت به برنامه اخیر فیتیله، یک وکیل دادگستری آذری‌‌زبان به دلیل توهین برنامه فیتیله در روز جمعه پانزدهم آبان به آذری‌زبان‌ها، علیه سرافراز، جعفری‌جلوه، کارگردان و تهیه‌کننده این برنامه در شعبه چهار بازپرسی دادسرای رسانه طرح شکایت کرده است.

حالا و اینطور که پیداست این روزها ایرانی‌ها در واکنش به ماجرای برنامه فتیله‌ای‌ها دو دسته شده‌اند؛ کسانی که می‌گویند باید عوامل آن را به احترام سال‌ها خدمتشان به مردم در تلویزیون بخشید و کسانی که خواستار متوقف‌شدن این برنامه برای همیشه و اخراج همیشگی عوامل آن از تلویزیون‌ هستند؛ ماجرایی که معلوم نیست در روزهای آینده به چه واکنش‌های دیگری روبه‌رو باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا خودشون و عقب میکشن بیان مردومردونه تو تلوزیون از مردم ترک عذرخواهی کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بابااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

      • atila

        اصلا ربطی به برنامه نداره .. حالا نمیدونم مردم چرا متوجه ناراحتی در مورد این موضوع نیستن ...عمو فیتیله ایها بیان برنامه اجرا کنن اصلا موضوع این نیست ..موضوع اینه که باید نگاه از بالا به بایین کلا از جامعه کنار کذاشته بشه ..یه سوال ..چرا تاحالا یه تهرانی به اونوان یه کودن و کسی که کم حالیشه تو هیچ سریالی دیده نشدهه ؟
        کبلا توهین با شوخی فرق داره ... نباید توهین کرد .. اگه مثلا المانی بلند بشه بگه فارسا کلا ادمای عقب مونده ای هستن شما فارسا خوشتون میاد ..؟.. هیچ قوم یبالاتر از قوم دیگه نیست

      • somayeh

        تو دیگه خیلی جوگیر شدی...

      • بدون نام

        کلا شما ترکها جوگیرین و خودتون را خیلی برتر از دیگزان می بینید

      • بدون نام

        ممنوع التصویر شدن بعدا" میگن ترک ناراحت میشین خب بابا شما خودشو ناراحن نکن

      • ali

        خیلی ها صورت مسئله رو دارن پاک میکنن آیا توهین چیزه خوبیه ما به خلیج فارس بگیم خلیج ....... نارحت نشین یه موقع

      • فارس

        حالا انگار ترکا بار اولشونه که میفهممن مردم در موردشون چی فکر میکنن و واقعیتم همینه
        اگه مردین این کارای احمقانه رو انجام ندین تا در مورد ترکا این همه جوک نسازن

      • علی

        طنز انها برای بچه هابود نه تمسخر به اقوام .
        مردم ترک زبان باید از ملت ایران عذر خواهی کنند.تمام پستهاومقام وادارات را فقط به ترکزبانها میدهند وبهترین امکانات کشور دراختیار گرفته اندريا، با این حرکت مضحک فقط مریض بودن برخی افراد را ثابت کردند.
        آنها نشان دادند که خیلی بی انصاف وبی جنبه هستند.
        کاش یه مقدار به تربیت وشعور ورفتار جمعی خودشان نگاه میکردند.آنوقت دیگه نیاز به هیچ برنامه ای نبود.
        صدا وسیما باید برنامه های تربیتی واجتماعی زیادی برای آنها بگذارد

    • بدون نام

      من و بچه هام عمو فيتيله اي ها رو خيلي دوست داريم . لطفا با هم مهربون باشيم . و بازيچه دست بعضي ها نشيم

    • یاشار

      اینکه یه عده ای کمپین " با من شوخی کن " راه انداختن معلومه میخوان قبح استهزا و مسخره بازی رو از بین ببرن تا در قالب این شوخیها هر توهینی رو تونستن به افراد و قومیتها بکنن و بگن ماشوخی کردیم ، آقا شما با هرکی میخوای شوخی کن و هرکار دیگه ای دوست داری بکن" ولی با ملیت ترک بهیچ عنوان شوخی نکن چون ما جنبه ای (بی رگ بودن) که شما از اون دم میزنین رو نداریم" در ضمن هرگز ما رو با دیگر اقوام اشتباهی نگیرید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بشین بینیم بااااااااااااااااااااااااحوصله نداریممممممممممممممممممممممممممممم

      • بدون نام

        به این میگن نژاد پرستی

      • بدون نام

        از اسمت معلومه برا کجا هستی!!!

      • بدون نام

        شما هم مثل بقیه اقوام، هیچ فرقی نمکنید جمع کنید کاسه کوزتونو دیگه شورشو درآوردید ترک هستید که هستید

      • علی

        برو بابا حالت خوب نیست خودتو به یک دکتر نشون بده بیمار

      • بدون نام

        هرچی هستین واسه خودتونین هه

      • fardin

        این دهان ما نیست که بو می‌دهد! این بوی گند افکار نژادپرستانه شماست که همه جا را به تعفن کشیده است . ما ملتی هستیم که به گواه تاریخ قرن‌ها پیش از شما شهرنشینی و آداب و رسوم آن را فرا گرفتیم و حتی به شما آموختیم. اگر کلمات ترکی وام گرفته از ما را تنها از آشپزخانه خود حذف کنید لال خواهید ماند. ما به شما فقط کلماتی همچون قاشق، بشقاب، تابه، قابلمه، اجاق، اتاق، چنگال... را وام ندادیم بلکه شما را با کاربرد اینها که نشانه بارز فرهنگ شهرنشینی بود، آشنا کردیم.
        و باز تاریخ گواه است که ما هیچ‌گاه به سبب این کارمان بر شما فخر نفروختیم. هیچ گاه اجازه ندادیم قدرت بالای فرهنگی، زبانی، تمدنی و نظامی ما سبب خودبرتربینیمان شود. شما را برادرانه در آغوش کشیدیم و حتی شما را به مقامات بالایی همچون صدرات و وزارت ارتقا دادیم. ما دربار خود را مکان رشد و بالندگی زبان شما قرار دادیم. می دانید چرا؟ چون نژادپرست نبودیم! ولی افسوس که شما نمک خوردید و نمکدان شکستید.
        این شما بودید که حرمت صاحبخانه را شکستید و او را "مهمان" جلوه دادید.شما از همان روزی که با حمایت امپریالیسم جهانی و در رأس آن بریتانیای استعمارگر به قدرت رسیدید، تمام تلاش خود را برای دوختن دهان ما انجام دادید. نه به خاطر اینکه دهان ما بو می داد، بلکه به خاطر آنکه زبان ما بوی تعفن نژادپرستی شما را بر ملا می‌کرد. آری شما از آشکار شدن بوی تعفن افکار خویش وحشت داشتید. شما از شنیدن ندای برابرخواهی و ضد نژادپرستانه ما وحشت داشتید.
        در این مجال اندک قصد موعظه شما را ندارم. چون نیک می دانم که شما موعظه پذیر نیستید. شما نه دستورات ضد نژادپرستانه دینی که از آن دم می‌زنید را مراعات می‌نمایید، نه معیارهای حقوق بشری را قبول دارید. برای شما نژادپرستی به یک آیین تبدیل شده است و سخت است دل کندن از این ایدئوژی شومی که در تار و پود وجودتان ریشه دوانده است. آری مرا به خیر شما امیدی نیست. فقط می‌خواهم بدانید که اگر قرار باشد شما با اتکا بر این ایدئولوژی باطل خود در برابر زبان حقیقت‌گوی من صف‌آرایی کنید، من با تمام حقانیتم در مقابل شما خواهم ایستاد.

      • قاشار

        ناراحت نشو ،مقصر مسئولان دولتی هستند.آنها باید روانپزشکهای زیادی بررای شماها بفرستند .باید ناراحت بشوید چون عقب ماندگی کشور ما از زمان سرکار آمدن ترکها ست

    • خاطره

      #با من شوخی کنید !

      پاسخ ها

      • اون خاطره خانوم

        همه با هم شوخی کنن شوخی خوبه ولی قاعده و قانون و حدو حدود داره

    • ایرانی

      هموطن عزیز اینکه شما با یه شوخی کردن ناراحت بشی این رگ غیرت نیست رگ غیرتت زمانی به جوش بیاد که وقتی دست ناموست را گرفتی تو خیابون با فجیح ترین آرایش و بدترین پوشش تمام بدنش را در ویترین گذاشته و در معرض دید همگان گذاشته اونوقط باید از غیرت حرف بزنی

      پاسخ ها

      • ali

        زیاد رفتی فضا

      • بدون نام

        قرصاتو خوردی ایرانی؟!

    • غلام

      چه کمپینی ؟ کمپین خودروتون رو هم دیدیم

    • محمد پسر لر

      من یک لرم همه ایران میدونه تاریخ لر به کجا برمیگرده لر همهیشه در کنار سایر اقوام مقابل دشمنان خارجی از وطنش دفاع کرده و خواهد کرد ...غیرت یعنی این.. غیرت یعنی این که ساز جدایی از وطن نزنی غیرت یعنی همیشه مواظب ناموس وطنت باشی...ملت بیایید با قوم من شوخی کنید چیزی از ارزش قومم کم نمیشه...حالا این که غیرت برای عده ای در شوخی با قومشون خلاصه میشه جای احترام داره ولی حاضرم به شرافتم قسم بخورم همینا که ناراحت شوخی با قومشونن به عمرشون به یه موسسه خیریه سر نزدن این عمو ها هر چقدر هم با قوم من شوخی کنن ناراحت نمیشم چون میدونم یه کودک سرطانی اونور تلویزیون داره لبخند میزنه....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین

      • محمدرضا

        من مشهدی ام ، از همینجا درود میفرستم به تمام هموطنان لر

      • ali

        درد ما هم اینه شوخی کنین ولی توهین نه

      • araz

        غیرت یعنی این که 1000 سال به این مملکت حکومت کنی. غیرت یعنی مشروطه خواهی. غیرت یعنی 29 بهمن تبریز.غیرت یعنی باکری،غیرت یعنی حسن شفیع زاده،غیرت یعنی لشکر 31 عاشورا. هموطن فروشی بسه. ما تحت سلطه نبودیم تو 1000 سال قبل تا الان. ما تنها قومیتی هستیم که گروهک تروریستی و جدایی طلب نداریم. ما نه تنها ایرانی هستیم بلکه این خاک رو مال خودمون می دونیم. شماهایی که هر روزتون رو با یک جوک ترکی و لری و رشتی و ... خوش می کنید به این میگن هموطن فروشی و نهایت بی غیرتیه. ما با ادامه کار هیچ کسی هم مشکلی نداریم ولی شما کی قراره خودتون اصلاح کنید هموطن؟؟؟شمایی که آریایی نژاد و برتر هستی!!فرهنگ 2500 ساله داری!! چرا تفاوت بین شوخی و توهین رو متوجه نمیشین!!من نژاد برام مهم نیست ولی میدونم ایرانیا هر روز به اعراب فحش میدن از تو رسانه ملی هم فحش میدن!!افغانیا رو مسخره می کنن و کسی حق نداره ناراحت شه. نژادپرستی تو رگ و ریشه ایرانیا ریشه دوونده. این جوکها یادگار رضاقلدر شاه دست نشانده انگلیس هست که چون می دید اقوام گیل و ترک و لر مقابلش وایسادن می خواست به هشون القا کنه شما سطح تون پایینه و تا حدی ام موفق بوده و فکر شماها حاصل اون سیاست کثیفه. یاشاسین ایران یاشاسین آزربایجان.

      • خاطره

        کاش میشد به نظرات هم مثبت یا منفی داد

    • محمدرضا

      من به کش دار کردن این قضیه مشکوکم ، انگار میخوان ملت رو بفرستن دنبال نخود سیاه ، چه خوابی برامون دیدن خدا میدونه !

    • بدون نام

      ترکن ترکن می فهمی ... ترک

      پاسخ ها

      • مهدی

        دوست عزیز بهتره قبل از هر نوشته ای کمی فکر و منطق رو چاشنی کار کنیم.

      • araz

        یه کمپینی گذاشتن برای حمایت از فتیله ای ها. ازشون حمایت کن. نحوه کارم اینجوریه یه فرچه دستشویی ورمیداری درحالیکه باهاش مسواک میزنی عکس سلفی میگیری و آپ می کنی تو صفحه شبکه های اجتماعیت. ممنون از حمایتتون.

      • خاطره

        یعنی چی ترکن ترک؟
        تو هم لابد انسانی انسان!!!!

    • بدون نام

      اقا یاشار منم ترکم ,لطفا مارو با روحیه کینه ای خودت قاطی نکن,اونا عذر خواستن منم بخشیدم راضی به خونه نشین شدن یه مرد خانواده نیستم!!!

    • بدون نام

      چرا برخی ترک ها فکر میکنن نژاد برتر هستند؟چرا؟ بقیه هم آدمن به خدا

      پاسخ ها

      • بهروز

        هیچ ترکی این فکرو نداره .....
        به پدر و مادر شما توهین کنند خوشت میاد

      • araz

        الان از کجای قضیه این رو استنباط کردی؟؟یعنی وقتی به شما توهین میشه هیچی نمی گی که یه وقت نگن شما نژادپرستین؟؟؟؟؟بخدا موندم چه جوری این نتایج رو و از کجا میارین. کی گفتیم بقیه آدم نیستن؟؟ لطفا شوخی توهین آمیز با ما نکنید همین همین و همین.

      • خاطره

        اینم بگم بعضی فارسها هم احساس میکنن نزاد برتر هستن.
        ولی فقط انسان های با ادب و باشخصیت برتر هستن؛ حالا از هر نژاد و زبانی.

    • بدون نام

      اون پولها و حقی که داره از مردم خورده میشه و اختلاسهایی که میشه هم مال همین ترکها هم هست.چرا برا این چیزا یقه پاره نمیکنین؟به سه تا بدبخت گیر دادین.برین بابا به فکر بدبختیا و بلاهایی که داره به سرتون میاد باشین.مسخرش رو در آوردین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب برا اونام شما یقه پاره کنید....شماها خودتون بی رگید ترک ها چیکار کنن...

      • araz

        مثل طول تاریخ که منتظر بودین ما کاری بکنیم واسه مملکت و حکومت رو همیشه ما نگه داشتیم تا وقتی که انگلیسیا دادن به رضا قلدر!!!شما قیام کنین!شما اعتراض کنین!شما مشروطه خواهی کنین!شما خط رو بشکنین!شما تا بصره برین جلو!شما شما شما....اینقدر نشستین پای جوک و حرفای هزل و بیهوده و خوش گذرونی که منتظری یکی بیاد حقتو بگیره :). آفرین روشنفکرنما آفرین.

      • بدون نام

        اره در طول تاریخ فقط شماها بودین که برا مملکت از خود گذشتگی کردین.نه نترس کسی ازت انتظار بیشتر از این کاری که داری میکنی نداره

      • بدون نام

        آقای آراز خان اگه شما دخالت نمیکردید میشتید سرجاتون وضع ما بهتر از این بود کسی از شما دعوت نکرد که هی منم منم میکنی

    • بدون نام

      یه عمره دارن با زبان فارسی شوخی میکنن ینی الان فارس ها هم باید اعتراض کنن؟

      پاسخ ها

      • ali

        چرا خودتون رو زدین به کوچه علی چپ چرا فرق توهین رو با شوخی نمیدونین

    • ali

      عزیز حرف ترکها احترام به همه اقوامه چرا معنی توهین رو با شوخی عوض میکنید و به جای حمایت دارین جبهه میگیرین البته اگه خودتون رو به جای کسی بزارین که به زبان مادریش ( اون ماجرای احمد کسروی به جای خود ..........) توهین شده شاید نظرتون عوض بشه

      پاسخ ها

      • رضا

        ببینم ali تو کار و زندگی نداری توی همه صفحه های سایت نظر دادی ، اگه با این پشتکار برای کنکور خونده بودی الان نفر اولم رد کرده بودی ؟!

      • ali

        ببین تو چقدر بی کاری که به همه اینا داری فکر میکنی یعنی به جز من اسم کسی دیگه اای علی نیست :))))

      • رضا

        آخه همه جا نظر دادی که فرق توهین با شوخی چیه ! بذار بهت بگم . توهین یعنی ده ثانیه شوخیه فیتیله ای ها ، شوخی یعنی دادن هزاران فحش به خانم طباطبایی !

    • araz

      خوشم میاد به جای اینکه بگن آقا دیگه توهین و جوک قومیتی رو از زندگیمون حذف کنیم دارن علیه ترکا حرف میزنن!!!یادتونه تو بازی تراکتور نفت که علیه داور اعتراض کردن شماها کمپین حمایت از داور راه انداختین و شعرهای فوق احساسی و فلسفی از پسر داور گذاشتین که ببین دلش شکسته و .........تازه اون بازی فینال لیگ بود. ولی تو بازی یک هشتم نهایی جام حذفی داور علیه پرس پولیس سوت زد پدرشو در آوردین!!!!تفاوت این و اون چی بود؟؟آیا شما طرف حقین یا علیه کسی که در برابر توهین وایمیسته و خنده ی لحظه ای تون به یک هموطن رو به هم می زنه حرف میزنید؟؟هموطن فروشها باعث وطن فروش شدن بعضی ها میشن.

    • یه user

      آقا یوزر مثل اینکه شما هم با ترکها مشکل داری یا بدجور سوزندنت برو خودت رو به دکتر نشون بده هر هر هر هر هر هر

    • مرتضی

      ماست سیاهه ! ترکها ببخشید اشتباه شد ماست سفیده !... ای بابا عجب گرفتاری شدیم نه ماست سیاهه...! خدایا چکارکنم اصلا چیزی به اسم ماست نداریم !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سفسطه نباف توهین و تبعیض نژادی ممنوع! والسلام

      • بدون نام

        اللهم اشفع کل مریض.

      • الف

        اللهم اشفع کل مریض یعنی خدایا مریضا رو شفاعت کن ... بفرمایید اللهم اشف (شفا بده) ... قصد جسارت نداشتم صرفا جهت اطلاع بود

    • moein

      اقایون فارس زبانی که مثلا می خاین بگین ما جنبه داریم
      شما از همه بدترین دیدیم ادب و نزاکت شمارو...
      اذربایجان سر ایران است رهبرمون گفته...
      اره ما برتریم و میمونیم

    • وحید

      کاش مشگل ملته ما همین بود هروز توی کشور یه مشگل بزرگ هست فقط گیر دادیم به این توی تلویزیون چپ وراست میگیم که ماهواره نگاه نکنیم عزیز من شما بیا یه برنامه درست کن که مردم سمت ماهواره نرن اونوقت بیا بگو یدونه برنامه کودک نداریم که بچه هارو سرگرم کنه اون وقت می خایین اینارو هم بیرون کنیم خیلی کاره شاخی میکنیم ولی اینا تمام قربونی هستن مثل خیلی های دیگه که بعد از یه قضیه بزرگتر میخان ذهن مردم رو منحرف کنن مثله شیصه رضایی مثله جریان مسی مثله جریان اون مجری برزیلی اینا تمام قربانی بودن برای مثالی که اتفاق افتاده بودن اگه اینجور باشه ملته تهران نباید اجازجه بدن حتی یک فیلم ساخته بشه چون تویی هرچی فیلمه تا دلت بخاد به تهرانی ها توهین شده کلاهبردار ذزد قاتل وخیلی چیزهایی دیگه اگه واقعا میگیم از نسل کوررش وداریوش هستیم واسم خودمون رو گذاشتیم اریایی که هیچی اگه نیستیم باید فکری به حال خودمون بکنیم یاحق

    • بدون نام

      اقایی که صحبت از رگ و ریشه میکنی.من لر هستم.رگ و ریشم هم خدا رو شکر معلومه.تو اینقدر احمقی که نمیفهمی اینا برا به جون هم انداختن مردمه نه چیز دیگه.بفهم با رگ و ریشه

      پاسخ ها

      • araz

        فقط هم رگ و ریشه شما معلومه. اگه شما میفهمی پس جلوی توهین به رگ و ریشه ات پوزخند نزن و نصیحت کن تا دید مردم ایران به همه یکسان بشه. بحث برتری نیست و هر کسی از نژاد حرف زد بفهمه که راه رو اشتباه رفته. بحث اینه توهین ممنوع. آقایان اگه کسی تو جمع شما از شوخی بدش اومد شما به زور به خوردش میدین که نه باید از شوخی خوشت بیاد؟؟؟شماهایی که فرق توهین و شوخی رو بلد نیستین و روشنفکر هم هستین. آقا با ما شوخی نکنید. سر به سر همدیگه بذارین. برا این دیگه حرفی هست؟؟؟

    • رضا

      باسلام خدمت هموطنان عزیزم
      سئوالی دارم و تقاضا دارم منصفانه پاسخ بدهید:
      هدف هر برنامه تلویزیونی یا رادیویی و درکل هر کار فرهنگی؛ رساندن یک یا چند پیام به مردم هست حالا زبان انتقال این پیام چه بصورت درام، طنز، شعر، پانتومیم و... میتواند باشد.
      هدف برنامه فیتیله و آیتم جنجالی آن چه بود؟
      فرض کنیم از هیچ گویش، لهجه و زبان خاصی استفاده نمی شد. با زبان ملی می خواهیم یک آیتم آموزشی داشته باشیم.
      فرزندم صبحها که از خواب بیدار می شی مسواک بزن چون معمولاً دهان بوی بدی می دهد و این باعث رنجش دیگران میشود.
      خوب! هزار راه برای انتقال درست این مطلب وجود دارد.
      اما!
      اینکه بچه ای با فرچه توالت مسواک زده چه معنایی دارد؟
      1- بچه ها این امور رو از والدین و اطرافیان نزدیکشون یاد میگیرن بنابراین والدین و اطرافیان نزدیک این بچه هم با فرچه توالت مسواک می زنند؟
      2- خود بچه را ملاک بگیریم. آیا فرچه توالت در دهان بچه جا میشود؟
      3- به فرض که آیتم طنز بوده! فرزندان ما چه پیامی دریافت می کنند؟ اینکه با فرچه توالت مسواک نزنند؟ یعنی اینقدر نمیفهمن؟
      4- احترام به شعور تماشاچی در کجای این آیتم وجود دارد؟
      5- خروجی تربیتی و نکته آموزشی این آیتم چیست؟
      به هر حال برای بنده قابل هضم نیست اما در خصوص تعصبات بیجا و تصمیمات احساسی و یا اعتراضات بی منطق باید عرض کنم
      اعتراض حق عزیزان ترک زبان بود و در دانشگاهها و مراکز علمی و خیابانها بصورت کاملاً مدنی اعتراض کردند و حساب آشوبگران و پان ترکها از این جماعت جداست.
      صدا و سیما اذعان داشت توهین شده و برخورد هم کرد. بنابراین کاسه داغ تر از آش نباشیم.
      توهین به شخص فارغ از رنگ پوست، زبان، لهجه،پوشش و قومیتی محکوم است.
      شاد و مهربان باشید.

      پاسخ ها

      • ایرانی

        خیلی عالی بود. ممنون از روشنگری شما!

    • somayeh

      خدایی دارین ذوق میکنید که یه ملت رو اینجوری انداختین به جون هم . (( میخوام ببینم انقدر جنبه داری که این کامنت هم منتشر کنی )) یا اینکه فقط برای به سخره گرفتن مردم کامنتهای جنجالی منتشر میکنی. بجای اینکه آب روی آتیش باشید آتیش زیر خاکستر شدین...

    • ایرانی

      عزیز دل شما که نوشتی لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشه چرا انعکاس میدید نظرات توهین آمیز رو ... یارو نوشته شما ترکا:..... خب درست نیست . تصحیح کنید!

    • محمد

      سلام بر انسان
      سلام بر فهم ، بر شعور

      واقعا بعضی وقت ها با دیدن و یا شنیدن حرفهایی به دور از علم و منطق و .. از شخصیت های مطرح کشورم، متاسف میشم از عدم تمییز اونها از مرز بین شوخی و توهین
      مثال هایی که از دیگر برنامه ها زده میشه برای توجیه کردن کار دستدرکاران برنامه فیتیله، قیاس مع الفارق ه
      شوخی ه اون برنامه ها شیرین و بامزه و دوست داشتنی بو
      ولی
      با کمی انصاف و البته تفکر در محتوای انجام این اتفاقات خواهیم دید این کار فیتیله ای ها توهین به یک ملت و قوم هست .
      اینکه اون ها انسان های خوبی هستند و کارهای خوبی انجام دادن، جای تشکر و قدردانی داره
      ولی این دلیل نمیشه ، اشتباه بزرگی مثل توهین رو نادیده بگیریم.
      لطفا با غرض ورزی و یا سطحی نگری عوامانه به موضوع نگاه نکنیم

    • بدون نام

      سلام.یعنی این قدرمحترم وخوب نیستن که ببخشینشون؟ببخشیدتاخداشماروببخشه......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج