۲۶۶۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

وضعیت وخیم سازه‌های آبی شوشتر

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: وضعیت سازه‌های آبی شوشتر هنوز به حدی نرسیده که این اثر از فهرست آثار تاریخی یونسکو خارج شود، اما با این حال رسیدگی به وضعیت این سازه در اولویت توجه این سازمان است.

مدتی پیش پس از ریزش بخشهایی از پل تاریخی گرگر در اثر بارندگی های اخیر و به دلیل به خطر افتادن حیات سازه های آبی شوشتر، یونسکو در نامه ای در مورد وضعیت سازه های آبی شوشتر از مسئولان این پایگاه توضیح خواست. از سوی دیگر فعالان میراث فرهنگی مشکلات بوجود آمده در سازه های آبی شوشتر اعم از ریزش پل گرگر و ایجاد پل موقت بین بند گرگر و بند میزان و ترک های خانه مرعشی را دلیلی بر نگرانی خود برای خارج شدن این اثر تاریخی از فهرست آثار جهانی ثبت شده در یونسکو دانستند.

وضعیت وخیم سازه‌های آبی شوشتر

در این باره محمدرضا سعید آبادی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو توضیح داد: وضعیت سازه های آبی شوشتر هنوز به حدی نرسیده است که این اثر از فهرست آثار تاریخی خارج شود.

سعید آبادی اظهار داشت: زمانی که یک اثر تاریخی به ثبت جهانی می رسد یعنی آنکه دیگر نگاهها به آن ملی نیست بلکه جهان آن اثر را می شناسد. یونسکو به سازه های آبی شوشتر نیز به عنوان یک اثر جهانی توجه ویژه ای دارد.

وضعیت وخیم سازه‌های آبی شوشتر

وی افزود: بنابراین زمانی که به یک جمع بندی کلی درباره وضعیت سازه ها برسیم گروههای کارشناسی را اعزام می کنیم و اگر مواردی مشاهده شد که نشان می داد حیات سازه ها را تهدید می کند، هشدار داده و راهکارها را برای حل آن مشکل ارائه می دهیم. اما در صورتی که وضعیت بحرانی باشد اولتیماتوم داده و در نهایت آن اثر از فهرست آثار جهانی خارج می شود.

سعید آبادی تصریح کرد: بیشتر کشورها برای اینکه آثار تاریخی ثبت شده شان از فهرست جهانی خارج نشود، بلافاصله نسبت به ساماندهی به آن اقدام می کنند.

منبع : مهرنیوز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج