۲۷۱۱۷۳
۳ نظر
۵۲۴۷
۳ نظر
۵۲۴۷
پ

بهترین رضا شاه من هستم!

مدتی است پخش سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمد رضا ورزی از شبکه اول سیما آغاز شده است. سریال درجه الف و تاریخی که قرار است در ۸۰ قسمت به سه دوره زندگی محمد رضا پهلوی آخرین شاه ایران بپردازد.

روزنامه جام جم: در نمایش اولین دوره از زندگی محمد رضا پهلوی رضا شاه پدر او و اولین شاه سلسله پهلوی حضور پررنگی دارد. چهره ای که بازی در نقش او را جعفر دهقان به عهده گرفته است.

دهقان پیش از این هم یک بار خیلی کوتاه این نقش را در سریال «سرزمین کهن» سریال توقیف شده کمال تبریزی بازی کرده بود و پیش از دهقان هم سه بازیگر دیگر یعنی احمد نجفی در سریال «عمارت فرنگی»، سعید راد در سریال «در چشم باد» و داوود رشیدی در فیلم سینمایی «کمال الملک» لباس رضا خان را بر تن کرده بودند.

بهترین رضا شاه من هستم!

دهقان در تازه ترین گفتگویش با جام جم از علاقه همیشگی اش به ایفای نقش رضا شاه سخن به میان آورده و گفته بازی در نقش رضا شاه از آن دست نقش هایی بوده که در صورت پیش آمدن موقعیت علاقه زیادی داشته آن را بازی کند.

با این حال او معتقد است با اینکه در بین همه بازیگران بیشترین شباهت را به رضا شاه دارد اما میزان حضور «رضا شاه» سریال ورزی هم نتوانسته عطش بازی کردن این نقش در او را خیلی از بین ببرد: « حضور رضاشاه در سریال معمای شاه کمرنگ است.

این شخصیت فقط در پنج، شش قسمت از یک سریال ۸۰ قسمتی حضور دارد. اگر در آینده کاری ساخته شود که محور قصه‌اش رضاشاه باشد آن‌گاه شاید بتوانم هر چه را از دستم برمی‌آید برای این نقش خرج و صرف کنم.»

دهقان با تاکید بر این نکته که در «معمای شاه» رضا شاه را تنها با توجه به آنچه در فیلمنامه بوده بازی کرده در خصوص چگونگی رسیدنش به نقش فعلی می‌گوید: «به هر حال نسل ما به چشم خود رضاشاه را ندیده اما چیزهای زیادی درباره او شنیده است.

در عین حال کتاب‌هایی هم درباره شخصیت و دوران سلطنت او نوشته شده و اسنادی هم در این زمینه وجود دارد. اتفاقا منابع در این زمینه زیاد است. در هر صورت، من هم مانند هر بازیگر دیگری که می‌خواهد در نقش شخصیتی ظاهر شود، درباره رضاشاه مطالعاتی داشتم.

این وظیفه ذاتی هر بازیگری است. در حد توانم کارهایی را برای ارتباط برقرار کردن با این شخصیت انجام دادم.»

بهترین رضا شاه من هستم!

او در پاسخ به این انتقاد که خیلی ها رضا شاه این سریال را یک انسان تک بعدی می دانند که چندان شباهتی با آنچه در تاریخ در مورد گفته می شود ندارد توپ را به زمین کارگردان و فیلم نامه نویس این سریال می اندازد و می گوید: «اینها به فیلمنامه سریال بازمی‌گشت.

من فقط بازیگر بودم و نمی‌توانستم چیزی از خودم به نقش اضافه کنم. به هر حال خود را نسبت به فیلمنامه‌ای که نوشته شده بود متعهد می‌دانستم. باید شخصیتی را که بر اساس فیلمنامه سریال از رضاشاه برای خودم تعریف کرده بودم، ارائه می‌دادم.

تنها می‌توانستم در حوزه بازی خودم مانور بدهم. رضاشاه آدم قدرتمندی بوده و در زمان خودش زیاد از او حساب می‌بردند. کارهایی هم کرده است. در مجموع از نتیجه کار راضی هستم، فقط ای کاش حضور این شخصیت در سریال کمی پررنگ‌تر بود.»

با این حال به نظر می رسد او از بازخوردهای چند وقت اخیر به شدت راضی است: «همه تعریف می‌کنند. هر کسی که سریال را دیده، بدون اغراق می‌گوید شاید بهترین رضاشاهی که تا به امروز در آثار و مجموعه‌های نمایشی دیده، رضاشاه «معمای شاه» باشد. برای مردم خیلی باورپذیر بوده است.»

اما او در بخش پایانی صحبت هایش به اتفاقی جالب در مورد حساسیت های کارگردان این سریال اشاره می کند. حساسیتی که گویا حسابی او را به دردسر انداخته است: «نباید از چهره‌پردازی هنرمندانه شهرام خلج بگذریم که سنگ تمام گذاشت و چهره مرا به رضاشاه نزدیک‌تر کرد.

بهترین رضا شاه من هستم!

ورزی هم وسواس‌ها و ریزبینی‌های خاص خودش را داشت. او حتی برای قد من هم فکر کرده بود که نزدیک به قامت رضاشاه باشد.

برای من چکمه‌ای طراحی شده بود که پاشنه ۱۵ سانتی‌متری داشت. طبیعتا این چکمه خیلی سنگین بود، وزنش شاید به ۸-۷ کیلو می‌رسید. پوشیدن این چکمه‌ها در سر صحنه واقعا انرژی زیادی از من می‌گرفت و خسته‌ام می‌کرد. با این حال همه تلاشم را کردم تا نقش را درست بازی کنم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیاوش

      والله من که نگاه هیچکدوم نکردم

    • سالار

      گریمشون فوق العاده است اما صداشون صلابت لازم رو نداره... بهتر بود براشون دوبلور استفاده میکردن .

    • فاطمه

      آقای جعفر دهقان گریمشون عالیه وآقای حسین نورعلی نقش شاه روخوب ایفا کردن آقای نورعلی عزیزم موفق باشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج