اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۷۲۴۶۷
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

نجفی: راه اجرای برجام هموار می‌شود

نجفی با اشاره به گزارش آمانو گفت: اینک نوبت ۱+۵ است که به تعهد خود طبق بند ۱۴ برجام عمل و موضوع PMD را با ارائه قطعنامه‌ای به شورای حکام ببندد و تنها با بستن این موضوع در شورای حکام، راه اجرای برجام هموار می‌شود.

خبرگزاری فارس: رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص گزارش آمانو درباره پی‌ام‌دی اظهار داشت: بخش زیادی از گزارش ۱۵ صفحه‌ای آژانس توصیفی است و سابقه موضوع را با تکرار بخش‌هایی از گزارش ۲۰۱۱ توضیح داده است. شاید حدود ۵۰ بار به نوامبر ۲۰۱۱ یا ضمیمه ۲۰۱۱ و یا سند ۲۰۱۱/۶۵ اشاره شده است. در واقع مدیرکل خواسته بگوید ادعاها قبلا چه بوده است.

وی با بیان اینکه یک بخش هم سابقه قطعنامه‌های شورای حکام است، اظهار داشت: بخش عمده‌ای هم تشریح همکاری‌های ایران بر اساس چارچوبی برای همکاری و نقشه راه است.

نجفی با ذکر این نکته که در واقع ارزیابی‌ها بخش کمی از گزارش را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: همانطور که مدیرکل گفته بود گزارشش نه کاملا سیاه و نه کاملا سفید است. البته همانطور که آقای عراقچی گفتند به نظر بیشتر سفید است.

نماینده ایران در آژانس ادامه داد: مهمترین نکته گزارش عدم انحراف مواد هسته‌ای در ایران است. به همین جهت مدیرکل در هیچ جای گزارشش اعلام «عدم پایبندی» نکرده است.

وی گفت: بسیاری از موارد مثل بحث سند ۱۵ صفحه‌ای، معدن گچین، جابربن حیان و موارد این چنینی که به نظر ما بسته شده بودند، اما آژانس در گزارش‌های قبلی به آنها اشاره می‌کرد در این گزارش عملا بسته شده‌اند.

نجفی افزود: به طور خاص در مورد مریوان، گزارش اعلام کرده که منطقه مریوان منظور نبوده و به نوعی این موضوع را نیز مختومه کرده است. در برخی موارد مثل آغازگر نوترونی یا انجام تست یا سیستم فیوز این گزارش حرفی برای گفتن ندارد.

نجفی اضافه کرد: گزارش رسما اعلام کرده است که هیچ علامتی مبنی بر وجود چرخه سوخت هسته‌ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد. اهمیت این موضوع از آن جهت است که برخی ادعا می‌کردند ایران فقط در نطنز و فردو نیست که غنی سازی می‌کند و ممکن است جای دیگری هم غنی سازی داشته باشد.

نماینده ایران در آژانس خاطرنشان کرد: آژانس همچنین رسما اعلام کرده که هیچ علامتی مبنی انجام فعالیت یا طراحی سلاح هسته‌ای بر مبنای سند اورانیوم فلزی پیدا نکرده است. گزارش همچنین ادعاهایی که در مورد محاسبات نوترونی می‌شد را تلویحا رد کرده است زیرا آنها را «ناتمام و ماهیتا متفرق» توصیف کرده است.

وی توضیح داد: نکات قابل تامل گزارش اشاراتی است که به برخی مطالعات علمی در باره فناوری‌های دوکاربردی شده است و ادعا شده که قبل از سال ۲۰۰۳ در ایران رخ داده است. البته در این رابطه (جدای از اینکه ما نظر متفاوتی داریم) ادعای برخی کشورها مبنی بر تداوم اینگونه فعالیت‌ها را هم صراحتا رد کرده و اعلام کرده است که هیچ علامتی مبنی بر وجود فعالیت‌های مربوط به توسعه سلاح هسته‌ای بعد از ۲۰۰۹ در ایران وجود ندارد. البته فناوری‌های دوکاربردی همانطور که از نامشان پیداست دو کاربردی هستند، اما در ایران هر گونه مطالعه و یا فعالیت علمی در رابطه با فناوری‌های دوکاربردی تنها برای مصارف صلح‌آمیز و یا متعارف بوده و هستند.

نجفی گفت: در مورد چاشنی‌های انفجاری و یا سیستم چند نقطه‌ای، گزارش اذعان کرده است که کاربرد متعارف هم دارند به ویژه در خصوص چاشنی‌های انفجاری به استفاده فزاینده برای مقاصد غیرنظامی و متعارف نظامی اشاره کرده است.

نماینده ایران در آژانس ادامه داد: با وجودی که بخش زیادی از گزارش سفید است، انتظار می‌رود که مخالفان جمهوری اسلامی ایران به ویژه رژیم صهیونیستی و رسانه‌های وابسته به آن، با بزرگنمایی بحث فناوری‌های دوکاربردی و تحریف بخش‌هایی از گزارش تلاش کنند تا آن را کاملا سیاه جلوه دهند.

وی گفت: به هر صورت طبق برجام و نقشه راه، ایران تنها متعهد به انجام برخی اقدامات بود که حالا تکمیل شده است و این گزارش یک راه منطقی برای شورای حکام می‌گذارد و آن بستن پرونده مسائل گذشته است.

نجفی افزود: اینک نوبت گروه ۱+۵ است که به تعهد خود طبق بند ۱۴ برجام عمل و موضوع را با ارائه قطعنامه‌ای به شورای حکام ببندند. تنها با بستن این موضوع در شورای حکام، راه اجرای برجام هموار می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج