۲۷۳۸۷۹
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

خلافت جنون (۱)

در حملات چند روز گذشته داعش در فرانسه، ۱۴۴ نفر از مردم این کشور کشته و تعداد بسیار زیادی از مردم زخمی شده اند. این حملات به صورت کاملا سازمان یافته و با برنامه انجام شد اما نکته حائز اهمیت نوع ارتباط آنها با یکدیگر بود.

هفته نامه صدا - علی مقامی: در حملات چند روز گذشته داعش در فرانسه، 144 نفر از مردم این کشور کشته و تعداد بسیار زیادی از مردم زخمی شده اند. این حملات به صورت کاملا سازمان یافته و با برنامه انجام شد اما نکته حائز اهمیت نوع ارتباط آنها با یکدیگر بود. گروه تروریستی داعش، با روش های متنوع و موثر و با بهره گیری از شبکه های اجتماعی و ابزارهای امنیتی در حال تبلیغات وسیع و جهت دار برنامه های سیاسی خود است. گروه داعش با استفاده از تعداد زیادی از صفحات شبکه های اجتماع، عکس هایی از صحنه های خون ریزی و مناطقی که موفق به تصاحب آن ها شده است را منتشر می کند.

داعش برای این کار با محدودیت های چندانی از سوی شرکت های بزرگ فناوری در دنیا رو به رو نشده است. برای مثال پاور دورف مدیر تلگرام در مصاحبه ای که ماه گذشته با مجله وایرد انجام داده بود گفت: گروه های افراطی مانند داعش از تلگرام استفاده می کنند و با اینکه من از این امر ناراحت هستم ولی معتقدم این مسئله مربوط به حریم خصوصی افراد می شود و حق ما در رابطه با حفظ حریم خصوصی بسیار مهم تر از ترس از به وقوع پیوستن اتفاقاتی همچون تروریسم است.

خلافت جنون (1)

او می گوید درست است که یک جنگ در خاورمیانه در حال رخ دادن است و اتفاقات ناگواری در حال به وقوع پیوستن است اما حتی در صورت عدم وجود تلگرام، این گروه های افراطی راه دیگری را برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر پیدا خواهد کرد و اگر هرگونه وسیله ارتباطی که آنها استفاده می کنند برایشان امن نباشد به یک سکوی ارتباطی دیگر مراجعه خواهند کرد. بنابراین من فکر نمی کنم که ما در این فعالیت ها نقشی داشته باشیم و باید در این خصوص احساس گناه یا عذاب وجدان داشته باشیم و من هنوز هم عقیده دارم که ما کار درست را انجاممی دهیم و آن هم حفاظت از حریم خصوصی کاربران است.

درست است که این نوع نگاه باعث حفظ حریم خصوصی است ولی دست این گروه های تروریستی را نیز باز می گذارد. استفاده این گروه تروریست از توییتر و به کارگیری چند حساب کاربری متفاوت تا به حال در بسیاری از خبرگزاری ها گزارش شده است. در همین راستا داعش برنامه ای کامپیوتری را طراحی و تولید کرده که این امکان را به این گروه می دهد تا با ارسال مستقیم تبلیغات به حساب های کاربری طرفدارانش آنها را در جریان اتفاقات این گروه قرار داده و با برنامه درون پرداختی موجود در این برنامه کمک های مالی لازم را دریافت کند.

مطالعات اخیر حاکی از آن است که داعش تا به حال موفق شده است پاسخ های بسیار مثبتی از طریق شبکه اجتماعی به دست بیاورد. یکی از این برنامه های کامپیوتری The Dawn of Glad Tidings است که با نام اختصاری Dawn شهرت پیدا کرده، این برنامه توانست قبل از جلوگیری از ادامه فعالیت اش فقط در گوگل پلی بیش از ۴۰هزار بار دانلود شده و صدها هزار توییت را در روزهای اخیر بین شبکه طرفداران داعش ارسال و دریافت کند.

خلافت جنون (1)

یکی از مشهورترین پیام های ارسال شده توسط این برنامه یک کارتون است که نیروهای داعش را سوار بر کاروانی از کامیون نشان می دهد که از کنار تابلویی با پیام «ISIS# بغداد ما داریم می آییم» عبور می کنند. اطلاعات دیگر ارسال شده توسط این برنامه شامل عکسی از یک هلیکوپتر آمریکایی مدل شاهین سیاه می شود که روی آن درج شده است «انشاءالله به زودی، اتحادیه نیروهای آسمانی SISI#».

گروه داعش به این وسیله تا به حال ویدئوهای فراوانی را از کشتار بی رحمانه صدها سرباز عراقی ارسال کرده است. جالب است بدانید که شبکه فارسی تلگرام این گروه به تازگی فعال شده و گزارش فعالیت های این گروه تروریستی را لحظه به لحظه می دهد. درون این گروه- که رییس پلیس فتای جمهوری اسلامی ایران وعده برخورد با آن را داده- با انتشار عکس ها و فیلم های مربوط به فرانسه به روسیه و ایران هشدار می دهد که هدف بعدی تروریست ها این کشورها هستند.

خلافت جنون (1)

جنون و خلاقت

پس از بررسی و تجسس نیروهای امنیتی فرانسه از اطلاعات به دست آمده از تروریست ها، در میان ادوات همراه آنها یک دستگاه پلی استیشن ۴ کشف شده است. در نهایت مشخص شده که افراد داعش برای ارتباط با یکدیگر از این کنسول استفاده می کرده اند. امنیت استفاده از شبکه های پلی استیشن بسیار بالا است و نیروهای امنیتی از این اتفاق شگفت زده و بسیار شوکه شده اند. به واقع هیچ کس فکر نمی کرد با استفاده از شبکه های بازی برای ارتباط های تروریستی برنامه ریزی شود. امنیت شبکه آنلاین پلی استیشن از شبکه اجتماعی واتس آپ نیز بیشتر است.

«ادوارد اسنودن» در سال ۲۰۱۳ هشدارهایی را مبنی بر استفاده از بازی های آنلاین برای برقراری ارتباط بین تروریست های بین المللی داده بود. شناسایی و کنترل اطلاعاتی که در بازی های آنلاین رد و بدل می شود، بسیار سخت تر و پیچیده تر از نمونه های دیگر مانند تلفن همراه است. گروه داعش اکنون در حال بررسی طرحی است تا با بهره برداری از برج ها و زیرساخت هایی که در مناطق تحت اشغال خود در عراق و سوریه به دست آورده است، یک شبکه تلفن همراه مستقل و متعلق به خود به نام «داعش تل» ایجاد کند تا عناصر این گروه و اهالی مناطق تحت اشغال در سوریه و عراق از این شبکه تلفن همراه استفاده کنند.

در گزارش پایگاه کلنا شرکاء آمده است که گروه داعش در عراق از شرکت korek-asiacell-zain و در سوریه از شرکت Syria tel- MTN برای ایجاد شبکه تلفن همراه وابسته به خود استفاده خواهد کرد. داعش در صورت موفقیت در ایجاد شبکه همراه مستقل، به منبع مالی مهمی از طریق درآمدهای حال از قبض ها تلفن های همراه دست پیدا می کند.

براساس اطلاعات واصله، ناظر این طرح، فردی با تابعیت انگلیسی است. با توج به اطلاعات به دست آمده از پاریس و بلژیک به نظر می رسد که داعش در اروپا شبکه ای را براساس تکنولوژی توری شبیه به نرم افزار فایرچت پایه ریزی کرده است و این امر باعث می شود تا این گروه غیرقابل ردگیری شود.

خلافت جنون (1)

هکرها علیه داعش

گروه هکری معروف و قدرتمند انونیموس (Anonymous) در بیانیه ای ویدئویی با داعش اعلان جنگ سایبری کرده است. انونیموس تهدید کرده سایت ها و پایگاه های اینترنتی متعلق به داعش را هک خواهد کرد و هدف از این کار خود را تعقیب اعضای این گروه تروریستی و پایان دادن به اقدامات آنها عنوان کرده است. این گروه ناشناس در این بیانیه تاکید کرده است شبکه های عضوگیری اینترنتی داعش را از کار خواهد انداخت. این گروه روی صفحه توییتری که با نام «عملیات پاریس» به راه انداخته، اعلام کرده است در اولین روز از این حمله سایبر بیش از ۴۰۰۰ حساب توییتری متعلق به داعش یا طرفداران این گروه را هک کرده است. انونیموس می گوید بیش از ۳۹ هزار کاربر اینترنتی طرفدار داعش را که دارای حساب توییتر هستند، شناسایی کرده است.

انونیموس همچنین لیستی از حساب های توییتری ای را که از داعش در صفحات خود حمایت می کنند، روی یک پلتفرم به طور عمومی منتشر کرده است. لیست منتشر شده توسط انونیموس اطلاعات ارائه شده توسط موسسه استاتیستا را تایید می کند. نشریه ایندیپندنت در نموداری، داده های آماری موسسه تحقیقاتی استاتیستا را تایید می کند. نشریه ایندیپندنت در نموداری، داده های آماری موسسه تحقیقاتی استاتیستا را جمع بندی کرده که نشان می دهد بیشتری توییت های حامیان داعش از عربستان است.

موسسه استاتیستا، توییت هایی را که در حمایت از داعش از کشورهای مختلف جهان نوشته و ارسال شده را جمع آوری و مطالعه کرده و اینطور نتیجه گرفته است که بیشترین شمار توییت های مدافع داعش از خاک عربستان سعودی در این شبکه اجتماعی فراگیر به اشتراک گذاشته است. پس از عربستان، سوریه و عراق قرار دارند و آمریکا در مقام چهارم جدول از نظر بیشترین تعداد توییت های حمایتی از داعش است. مصر، کویت، ترکیه، مناطق فلسطینی، لبنان، بریتانیا و تونس به ترتیب در مراحل بعدی قرار دارند. هکرهای انونیموس پس از حملات تروریستی ژآنویه گذشته نیز سایت های متعلق به داعش را هک کرده بودند. در مارس ۲۰۱۵ و به فاصله دو ماه بعد از حملات ژانویه گذشته نیز سایت های متعلق به داعش را هک کرده بودند.

در مارس ۲۰۱۵ و به فاصله دو ماه بعد از حملات ژانویه به دفتر هفته نامه شارلی ابدو و کشته شدن چند گروگان در پاریس، انونیموس لیست بیش از ۹۰۰۰ حساب توییتری را به عنوان حامیان داعش منتشر کرده بود. در پاسخ به این اعلان انونیموس، گروه تروریستی داعش در پیامی که روی کانال خود در تلگرام منتشر کرده، از پیروان خود خواسته است است هیچ آدرس پیوست ارسال شده را بدون کسب اطمینان از منبع آن در کامپیوترهای خود باز نکنند. گروه هکری انونیموس (Anonymous) در پی جنایات وحشیانه داعش در فرانسه، با انتشار ویدئویی رسما با این گروه تروریستی اعلام جنگ سایبری کرد.

خلافت جنون (1)

حالا انونیموس اعلام کرده که موفق به هک و مسدودسازی ۵۵۰۰ اکانت توییتری متعلق به اعضای داعش شده است. هکرهای ناشناس (انونیموس- Anonymous) روز دوشنبه هفته گذشته ویدئویی را منتشر کرده و اعلام کردند که در پی کشته شدن ۱۳۴ نفر در پاریس، بزرگترین عملیات خود علیه داعش را آغاز خواهند کرد. سخنگوی انونیموس در این ویدیو خطاب به داعش گفت: «هکرهای ناشناس از سراسر جهان شما را شکار خواهند کرد. بدانید که ما شما را پیدا خواهیم کرد و راه فراری نخواهید داشت.»

داعش نیز در جواب به این ویدئو، هکرهای ناشناس را «احمق» خواند و دستورالعمل های مختلفی را برای مقابله در برابر حملات سایبری این گروه در اختیار پشتیبانان خود قرار داد. این گروه هکری دیروز با انتشار یک پست جدید در اکانت توییتر خود ادعا کردند که بیش از ۵۵۰۰ مورد از حساب های کاربری داعش در توییتر را هک کرده اند. این گروه هکری هم چنین اعلام کرد که تمامی این اکانت ها را با برچسب daeshbags# در یک فروم آنلاین منتشر کرده است. به گفته یکی از سخنگویان گروه انونیموس، توانایی این گروه برای توقف فعالیت داعش در شبکه های اجتماعی مبتنی بر هکر های حرفه ای، داده کاوها و جاسوسانی است که در سراسر جهان عضو این گروه هستند.

بسیاری از اعضای این گروه فاصله بسیار بسیار کمی با داعش دارند و در نتیجه جمع آوری اطلاعات درباره داعش برای این گروه بسیار ساده است. این گروه همچنین ادعا کرده که برای مبارزه با داعش ابزارهایی را طراحی کرده است که بسیار قدرتمندتر از ابزارهای دولتی هستند. انونیموس با آگاهی از اینکه داعش نیز هکرهای اختصاصی خود را دارد گفته است که هکرهای داعش توانایی رقابت با هکرهای ناشناس را ندارند. انونیموس مدعی است که دست روی دست نمی گذارد تا حملات تروریستی داعش در سراسر جهان فراگیر شود. انونیموس وعده داده است تا از تمامی توانایی خود برای متحد کردن جامعه هکرها استفاده کند و به داعش هشدار داده تا منظر حملات سایبری بسیار وسیع باشند.

خلافت جنون (1)

گروه هکری انونیموس، دشمن قدیمی داعش، اوایل سال جاری کمپین اینترنتی opParis را راه اندازی کرد که هدف اصلی آن انتقام از داعش بود. انونیموس به صورت پیوسته در تلاش بوده است تا وب سایت ها و اکانت های شبکه اجتماعی داعش را هک کند. اکنون پس از حمله بزرگ داعش به پاریس، تمام اعضای انونیموس از سراسر جهان گرد هم آمده اند تا به جنگ داعش بروند. انونیموس گروهی هکری از کاربران کشورهای مختلف دنیا هستند که به صورت ناشناس فعالیت می کنند. این گروه هکری خود را یک جنبش سیال می داند که هر کسی می تواند عضو آن شود.

مقابله به مثل سایبری داعش

برنامه های تولید شده توسط داعش به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی این محدودیت ها را پشت سر گذاشته و پیام ها و کمک های مالی خود را برای این گروه ارسال کنند. سخنگوی گوگل در آخرین اظهارنظر خود گفته است که استفاده طراحان وب گروه داعش از گوگل پلی را بررسی می کند و قول داده است تا هر برنامه ای را که باعث نقض قوانین شود حذف کند. فیسبوک نیز در اقدامی مشابه نگرانی های خود را در مورد رفتار این گروه های جهادی و تروریستی در وب سایت رسمی خود ابراز کرده است. توییتر نیز تا به حال چند حساب کاربری مرتبط با داعش را مسدود کرده است. این گروه در میان گروه های تروریستی تا به امروز بیشترین بهره را از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برده است.

خلافت جنون (1)

این گروه تروریستی با در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و اینترنت پرسرعت که توسط کشورهای قطر، عربستان و ترکیه در اختیار قرار گرفته تمامی عملیات های خود را فیلمبرداری می کند و اخبار مورد نظرش را در شبکه های فیسبوک، توییتر و جدیدا تلگرام منتشر می کند. در چند روز اخیر هر کجا داعش در آنجا به انجام عملیات پرداخته است، اعضای آن شخصا اطلاعات و فیلم های عملیات را زودتر از هر خبرنگاری منتشر کرده اند با اینکه تا به حال بارها توییتر رسمی این گروه به دلیل انتشار عکس های خشن از مثله کردن اسرای خود مسدود شده است اما از آنجا که افراد داعش شخصا صفحات خود را به روزرسانی می کنند تا به حال مسدود کردن این صفحات با سرعت مناسب امکان پذیر نبوده است.

تحلیل گران معتقدند که استفاده گروه داعش از ابزارهای اینترنتی به گسترش شهرت این گروه و نیروگیری آن کمک شایانی کرده است. به گفته استرانفور، شرکت متخصصان آمریکایی، استفاده داعش از هشتگ SykesPicotOver# به توافق ۱۹۱۶ بین انگلستان و فرانسه برای تقسیم خاورمیانه به نواحی اثر اشاره دارد. جوردن پری، تحلیل گر شرک مپلکروفت، می گوید: «استفاده داعش از تصاویر تکان دهنده شامل کشتار سربازهای عراقی در تکریت در گذشته برای نمایش عملیاتشان بسیار موثر بوده است. شهرت وحشت انگیز آن ها که با چنین تصاویری گسترش یافته، باعث شده است که برای طرفداران آنها به منزل موفقیت داعش تعبیر شود.

خلافت جنون (1)

پس از حمله های تروریستی پاریس پلیس رد پای مهاجمان را در منطقه مولنبیک در شرق مرکز بروکسل یافت و پس از آن هفت مظنون را بازداشت کرد. مقامات فرانسه و آمریکا می گویند هنوز مدرک محکمی در مورد استفاده از روش های ارتباطی رمزگذاری شده برای هماهنگ کردن حملات تروریستی جمع شب پاریس در دست ندارند. این در حالی است که مقامات دولت ایالات متحده می گویند نیروهای گروه افراطی داعش پیشتر از چنین نرم افزارهایی که شنود را دشوار یا حتی غیرممکن می کند، استفاده کرده اند.

جان برنان رییس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، از کاهش شنود بین المللی در پی افشای برنامه شنود گسترده آژانس امنیت ملی ایالات متحده انتقاد کرده و گفته این اتفاقات ممکن است برنامه شنود امنیتی آمریکا را بار دیگر فعال کند. نرم افزارهایی که شنود را دشوار می کنند، مانند اپلیکیشن های تلگرام یا واست آپ، به راحتی در دسترس عموم قرار دارد.


ادامه دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج