۲۷۵۰۴۴
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

بيماری‌های گوارشی بيخ گوش شماست!

غذاهاي فست‌فود به دليل استفاده از انواع سس و ادويه‌جات طعم خوبي دارند كه براي بسياري از ما خصوصا كودكان فريبنده است. البته انتخاب با خودتان است كه طعم غذا را به سلامتي ترجيح دهيد يا نه؟

مجله سیب سبز: اگر از جمله كساني هستيد كه به‌طور مكرر فست فود مي‌خوريد و تمايلي به غذاهاي خانگي نداريد و اين عادت غلط را به فرزندان‌تان منتقل كرده‌ايد، احتمالا از مضرات اين غذاها بي‌اطلاع هستيد. اگر نگاهي به مقالات علمي داشته باشيد با انواع و اقسام مضرات فست‌فودها به گستردگي منوي همين غذاها روبه‌رو خواهيد شد. غذاهاي فست‌فود به دليل استفاده از انواع سس و ادويه‌جات طعم خوبي دارند كه براي بسياري از ما خصوصا كودكان فريبنده است. البته انتخاب با خودتان است كه طعم غذا را به سلامتي ترجيح دهيد يا نه؟ اما بهتر است با ما همراه باشيد و با عوارض زياده‌روي اين نوع غذاها بيشتر آشنا شويد. هانيه جباريان، مشاور تغذيه و رژيم درماني در اين باره توضيح مي‌دهد.

بيماری‌های گوارشی بيخ گوش شماست!

بيماري‌هاي گوارشي بيخ گوش شماست

سوسيس و كالباس بيش از همه، سيستم گوارش را درگير كرده و بر آن تاثير مخرب دارد. در تمام كارخانجات توليد سوسيس و كالباس از نيترات و نيتريت در تهيه اين محصولات استفاده مي‌كنند. نيترات در مجاورت باكتري‌هاي روده به ماده‌اي به نام نيتروزامين تبديل مي‌شود. نيتروزامين به ميزان بالايي خطر بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده را افزايش مي‌دهد. البته بايد گفت یک يا دو بار استفاده از فست‌فودها مشكل جدي ايجاد نمي‌كند اما افرادي را مي‌بينيم كه به‌طور متوسط يك روز در ميان فست‌فود مي‌خورند. اين افراد در معرض خطرات جدي هستند. اگر به آمار بيماري سرطان در كشور آمريكا نگاهي بيندازيد متوجه مي‌شويد كه ميزان سرطان روده در اين كشور چقدر بالاست زيرا مصرف غذاهاي فست‌فود در اين كشور بيش از ساير كشورهاست.

تخريب و تضعيف سيستم ايمني

مطالعات جديد نشان داده‌ كه مصرف فست‌فودها و محصولات فرآوري شده ازجمله سوسيس و كالباس به مرور زمان بر سيستم ايمني بدن تاثير گذاشته و آن را تضعيف مي‌كند. سيستم گوارشي با سيستم ايمني در ارتباط است؛ هر آنچه كه بتواند بر سيستم گوارش تاثير بگذارد، بر سيستم ايمني هم تاثيرگذار است. حدود ۵۰درصد سيستم ايمني ما از سيستم گوارش نشات مي‌گيرد. حدود ٤٠ درصد سلول‌هاي سيستم ايمني در سيستم گوارش قرار دارند؛ بنابراين فست‌فودهایی كه سيستم گوارشی را درگير مي‌كنند می‌توانند به‌طور غيرمستقيم بر سيستم ايمني هم تاثير تخريبي داشته باشند.

زنگ خطر براي ديابتي‌ها

معمولا فست‌فودها غذاهايی سرخ شده هستند كه براي طبخ آن از روغن‌هاي اشباع مضر استفاده مي‌شود. اين روغن‌ها بارها و بارها به نقطه دود مي‌رسند و از اين نظر مي‌توانند سرطانزا باشند. به علاوه اين روغن‌ها باعث بالا رفتن قند و تشديد بيماري در ديابتي‌ها مي‌شود. به اين ترتيب كه در يك سيكل معكوس، چربي به قند تبديل شده و باعث بالا رفتن قند مي‌شود. مي‌توان گفت اگر افراد به بيماري مبتلا باشند، با مصرف فست‌فودها تشديد بيماري خود را تضمين كرده‌اند. همچنین اگر به بيماري‌ها مبتلا نباشند، مصرف درازمدت فست‌فودها مي‌تواند باعث ايجاد بيماري شود.

خطر مرگ در سنين جواني!

فست‌فودها، خصوصا انواعي از آن كه مدت طولاني سرخ مي‌شود، كلسترول خون را افزايش مي‌دهد.
همين مي‌تواند عامل بيماري‌هاي قلبي-عروقي، كبد چرب و بروز انواع سكته‌هاي قلبي و مغزي باشد. يكي از فاكتورهاي سكته و مرگ و مير در دوران جواني تغذيه غلط در دوران كودكي و مصرف بي‌رويه فست‌فودهاست.

ممكن است انگل بگيريد!

اگر به‌طور مداوم و بيش از حد فست‌فود بخوريد، انواع انگل‌ها را به بدن خود دعوت كرده‌ايد. شايد تصور كنيد ابتلا به انگل‌ها بيشتر براي كودكان است اما بايد بگوييم اين موضوع در بزرگسالان هم به ميزان زيادي ديده شده و در حال افزايش است. مسلما محيط آلوده توليد محصولات فرآوري شده مي‌تواند منجر به ابتلا به انگل شود و اين دور از ذهن نيست.

بيماری‌های گوارشی بيخ گوش شماست!

تشديد سردردهاي ميگرني

مصرف فست‌فودها به دليل ادويه زياد و روغن بيش از حد، در برخي افراد باعث عود سردردهاي ميگرني مي‌شود. اگر چه اين غذاها مي‌تواند حملات را سريع‌تر و طولاني‌تر كند اما تحقيقي مبني بر اينكه فست‌فودها عامل ميگرن هستند، وجود ندارد.

سالادهاي بيماري‌زا را فراموش کنید

شايد فكر كنيد سالادها گزينه مناسبي براي انتخاب از منوي فست‌فودها هستند چون سالم، كم كالري و حاوي ويتامين‌ها هستند. اگر از جمله افرادي هستيد كه با خيال راحت يك پرس سالاد را در رستوران‌ها مصرف مي‌كنيد، به اين اميد كه چاق نمي‌شويد و ضرري هم متوجه شما نيست، بايد بگوييم بايد كمي با ديده ترديد به قضيه نگاه كنيد. بايد همه‌جوره خيال‌تان را از بابت سلامت سبزيجات و نوع شست‌و‌شوي‌شان راحت كنيد. .

مرغ سوخاري را دست‌كم نگيريد!

شايد فكر كنيد اگر در منو، مرغ و گوشت را انتخاب كنيد، از بيماري‌هاي سوسيس و كالباس در امان هستيد. اگرچه اين غذاها اندكي بهتر از سوسيس و كالباس هستند اما به هيچ عنوان مضرات‌شان تفاوت قابل ملاحظه‌اي ندارد. سرخ شدن‌هاي طولاني كيفيت غذاها را به حداقل مي‌رساند.

مخلفات دردسرساز فست‌فودها

وقتي با منوي فست‌فودها رو به رو مي‌شويد، اغلب به غذاي اصلي رضايت نمي‌دهيد و انواع سس‌ها، قارچ سوخاري و پنير، نوشابه، سيب‌زميني سرخ شده، پياز حلقه‌اي و ناگت را سفارش مي‌دهيد! محققان مي‌گويند ضرر مخلفات و خوراكي‌هايي كه در كنار فست‌فودها سرو مي‌شود، به اندازه خود فست‌فودهاست.

شوخي شوخي، عصبي مي‌شويد!

شايد آنچه كمتر به آن فكر كرده باشيد، اين است كه فست‌فودها حتي مي‌توانند بر اختلالات رواني هم تاثيرگذار باشند. تحقيقات نشانگر آن است كه محصولات فرآوري شده و روغن‌هاي اشباع كه هردو جزء اصلي فست‌فودها هستند، حالت‌هاي عصبي را تشديد و آستانه تحريك‌پذيري را پايين
مي‌آورد.

بيماری‌های گوارشی بيخ گوش شماست!

هوش بچه‌ها را قفل و زنجير كنيد

معمولا در فست‌فودها از روغن‌هاي جامد و اشباع استفاده مي‌شود كه باعث كاهش هوش و بار مغزي كودكان مي‌شود. به علاوه چون اين غذاها طعم‌هاي متنوعي دارند، معمولا از سوي كودكان بيشتر ترجيح داده مي‌شوند. همين است كه از خوردن غذاهاي سالم و خانگي سر باز مي‌زنند زيرا ذائقه كودك بر اثر خوردن فست‌فودها عوض شده و اين غذاها را ترجيح مي‌دهند. خوردن فست‌فودها با افزايش رشد زودرس و چاقي نيز همراه است و اين را بگذاريد كنار تمام عوارضي كه در
اين مطلب از آنها ياد كرديم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      بسیار عالی و آموزنده . امیدواریم روزی همه فصد فود ها مثل قلیون سراها که جمع نشدن جمع بشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج