به ریزش مو در بارداری «نه» بگویید
۲۷۵۱۰۳
۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
۱۲۵۹۵
يه مو از سرت كم نشه
پرچالش‌ترين دوره زندگي هر خانمي در دوران بارداري او رقم مي‌خورد؛ دوره‌اي كه با تغييرات اساسي همراه است و در كنار شيريني‌هايي كه همه از آن به نيكي ياد مي‌كنند، گاهي شور و حتي تلخ و بي‌مزه هم مي‌شوند.
مجله سیب سبز - شقايق جعفري: پرچالش‌ترين دوره زندگي هر خانمي در دوران بارداري او رقم مي‌خورد؛ دوره‌اي كه با تغييرات اساسي همراه است و در كنار شيريني‌هايي كه همه از آن به نيكي ياد مي‌كنند، گاهي شور و حتي تلخ و بي‌مزه هم مي‌شوند. اما قسمت تلخ ماجرا همان جايي است كه با اضافه وزن، تغييرات خلقي و روحي و ريزش مو روبه‌رو مي‌شوند و براي برگشتن به روزهاي اوج خود روزشماري مي‌كنند.

ريزش مو همان اتفاقي است كه در دوران بارداري شايع مي‌شود و دامن مادران جوان را مي‌گيرد. به‌گفته متخصصان، اين ريزش‌ها چه در دوران بارداري و چه در دوران شيردهي طبيعي و قابل درمان است و با رعايت كردن چند نكته ساده به توصيه متخصصان برطرف مي‌شود. در اين مطلب با راهنمايي‌هاي دكتر محمدجواد نخعي، متخصص پوست و مو و زيبايي مشكل‌تان را ريشه‌يابي و حل كنيد.

شروع بارداري

با تغييرات كوچك و بزرگ فراواني كه در جسم و ظاهر شما در اين دوران به يادماندني اتفاق مي‌افتد، ريزش موها چندان مساله بزرگي نيست چراكه حتما خودتان را براي ماجراهايي بزرگ‌تر و سخت‌تر از اين هم آماده كرده بوديد. در دوران بارداري مساله فقط به ريزش موها ختم نمي‌شود چراكه اين تغييرات در برخي خانم‌ها به شكل كلفت‌تر شدن تارهاي مو، چرب يا خشك‌تر شدن جنس آن يا تغيير حالت آن از صاف به مجعد يا برعكس ظاهر مي‌شود.

نسخه كامل پیشگیری از ریزش مو در دوران بارداری

اما حتما مي‌پرسيد چرا؟ پاسخ اين است كه تمام اين اتفاقات علت بزرگي دارد آن هم دگرگوني هورموني در زمان بارداري و اثرات آن بر حالت و اندازه موها. هورمون‌هاي ترشح‌شده زنانه در بارداري تاثيرات ويژه‌اي روي اجزاي مختلف بدن مي‌گذارد كه تغييرات احتمالي حالت موها يكي از نتايج آن است. پس به احتمال زياد ممكن است مدل موهاي شما ديگر به زيبايي گذشته خود نباشد تاجايي كه گاهي براي مراقبت و نگهداري بهتر از آن تصميم به كوتاهي‌اش مي‌گيريد. اما براي مراقبت بهتر از موها در اين دوران حياتي‌بخش مطلب  زیر را با دقت بخوانيد.

به ریزش مو «نه» بگویید

هرقدر اين تغيير حالت موها به شكل‌هاي مختلف گفته شده طبيعي باشد، به روش‌هايي براي برخورد با آنها نياز داريد تا آسيب را به حداقل برسانيد و به جاي غصه خوردن كارهاي مفيدتري انجام دهيد.

 رنگ نكنيد: اكثر پزشكان در دوران بارداري به‌ويژه ماه‌هاي نخست استفاده از هر نوع رنگ و مواد شيميايي براي فر و حالت دادن موها را ممنوع مي‌كنند. بنابراين با رعايت اين نكته به جز كمك به سلامت جنين، جلوي آسيب بيشتر به موهاي خود را هم مي‌گيريد. البته رنگ كردن در محيط‌هايي با تهويه مناسب در اواخر بارداري، با تاييد پزشك مربوطه و استفاده از رنگ‌هاي مناسب منعي ندارد. با اين حال اگر نگران سلامت موهاي خود در اين دوران هستيد آنها را رنگ نكنيد.

 مدل موهایي زيبا براي خود انتخاب كنيد: اگر تصميم گرفته‌ايد موهاي‌تان را كوتاه كنيد، فراموش نكنيد كه تغييرات و ريزش موهاي شما در اين دوران موقتي است و چند ماه بعد از زايمان به شكل طبيعي خود باز مي‌گردد. پس مدلي را براي كوتاه كردن انتخاب كنيد كه بعد از اين دوران هم زيبا به نظر برسد.

  اگر موهاي شما چرب يا خشك شده: اگر موهاي خشك شما در دوران بارداري چرب يا موهاي چرب شما خشك و شكننده شده، بايد برخوردتان را با آن عوض كنيد. براي مثال اگر موهاي چرب خود را چند بار شامپو مي‌كرديد بعد از خشك شدن آن در بارداري بايد دفعات شامپو زدن را به حداقل برسانيد و استفاده از روغن‌هاي تقويتي را در برنامه مراقبتي قرار دهيد. اگر موهاي خشك شما چرب شده، استفاده از نرم‌كننده را كم كنيد و در عوض يك بار به شامپو زدن‌تان اضافه كنيد.

تغذيه موی تان را عوض کنید

امتياز اين مورد در كاهش ريزش و زيباتر به نظر رسيدن موهاي شما در دوران خوش بارداري بيشتر از هر روش مراقبتي ديگر است. حتما مي‌دانيد كه با تغذيه مناسب در دوران بارداري زيبايي و سلامت موهاي شما تضمين خواهد شد و از طرفي كمبود مواد مغذي و ويتامين‌ها، موها را به سمت نازك شدن و ريزش سوق مي‌دهد.

 توصيه‌هاي پزشك را با دقت عمل كنيد: بدن شما براي گذر از اين دوران نياز بيشتري به اسيد فوليك، يد، آهن، روي و پروتئين پيدا مي‌كند؛ بنابراين اگر برنامه غذايي‌تان به همان شكل سابق خود باشد در دوران بارداري با كمبود و آسيب‌هاي جدي مواجه خواهد شد. پس بهتر است با كمك پزشك از كمبود‌هاي احتمالي مواد مغذي مورد نياز بدن‌تان پيشگيري كنيد و رژيم مناسبي براي خود در نظر بگيريد.

 روي و آهن را فراموش نكنيد: براي جلوگيري از ريزش مو و ابروها بايد مصرف آهن و روي را در اين دوران بيشتر از قبل در برنامه غذايي خود بگنجانيد. اين مواد كه بيشتر در گوشت قرمز تازه، تخم مرغ، ميوه‌ها و سبزي‌هايي با برگ‌هاي سبز تيره مانند اسفناج، لوبيا، ميگو و قارچ يافت مي‌شوند، در بارداري نياز شما را برطرف خواهند كرد.

 كلسيم بنوشيد: دريافت كلسيم مناسب هم از مواردي است كه باعث مي‌شود موهاي شما چه در دوران بارداري و چه بعد از آن سالم و زيبا به نظر برسند. مصرف به اندازه شير و لبنيات پاستوريزه ديگر به شما كمك مي‌كند تا كلسيم لازم براي بدن‌تان را تامين كنيد.

 خودتان را تقويت كنيد: اگر دنبال راه‌حلي براي نخوردن خوراكي‌هاي مفيد مي‌گرديد، بايد هشدار بدهيم كه جنين تمام مواد لازم خود را از بدن شما تغذيه خواهد كرد و درنهايت شما با كمبود شديد آهن و ويتامين‌هاي لازم مواجه خواهيد شد؛ كمبودهايي كه به شكل‌هاي مختلف ازجمله ريزش شديد موها بروز خواهد كرد. پس باتوجه به شرايط بارداري خود مو به مو به راهنمايي‌هاي تغذيه‌اي پزشك خود عمل كنيد.

نسخه كامل پیشگیری از ریزش مو در دوران بارداری

 قبل از شیر دهی باید بدانید

بعضي خانم‌ها بعد از وضع حمل، ريزش موي شديدي تجربه مي‌كنند تا جايي كه با تصور كچل شدن و ريختن دسته‌اي موهاي‌شان افسرده مي‌شوند. در همين ابتدا بايد بگوييم اين ريزش گاهي تا 200 تار مو بعد از زايمان طبيعي است و بعد از چند ماه به حالت گذشته خود در مي‌آيد؛ پس صبور باشيد. از طرفي برخي بدون اطلاع و با باور غلط، علت ريزش موي شما را شير دادن به نوزادتان مي‌دانند درحالي‌كه اين باور را تمام پزشكان رد كرده‌اند.

بايد دقت كنيد كه موهاي شما در طول سيكل بارداري در حالتي از تغيير و رشد خود است و اين تغيير در بارداري با رسيدن به زايمان و شروع دوره استراحت بعد از بارداري وارد مرحله ريزش بعد از زايمان مي‌شود. پس بايد خودتان را براي اين مرحله آماده كنيد و بدون هيچ نگراني به شيردهي خود ادامه دهيد. اين ريزش دوره كوتاهي دارد كه تمام مي‌شود اگرچه در برخي خانم‌ها هيچ اثري از اين نوع ريزش ديده نمي‌شود.

البته ممکن  است این ریزش دوره ای در خانم ها بعد از بارداری آغاز شود که به گفته پزشکان بعد از مدت کوتاهی متوقف می شود .اما اگر احساس می کنید موهای شما بیش از اندازه طبیعی در حال ریزش است بهتر است با مراجعه به پزشک و استفاده از محلول های تقویتی از آن  جلوگیری کنید.با توجه به شرایط ویژه ای که در  آن هستید بهتر است هیچ نگرانی و استرسی از این بابت نداشته باشید.

چطور مراقبت كنيد

مهم ترین علت ریزش های شایع مو در دوران نقاهت بعد از زایمان و با شروع شیردهی، برگشت  هورمون های بدن به حالت قبل از بارداری است .

 برس كشيدن

 بعد از زايمان سعي كنيد موها را كه مستعد ريزش هستند به آرامي با برس‌هاي نرم ساخته شده از كرك طبيعي شانه بزنيد. بستن محكم موها و شانه كردن خشن آنها به اين ريزش دامن مي‌زند. از طرفي براي بهتر و راحت‌تر شانه شدن حتما از نرم‌كننده در حمام استفاده كنيد.

شستن

موها را با ملايمت بيشتري شامپو بزنيد. موها در شرايط عادي زماني كه نرم و خيس مي‌شوند از ريشه به راحتي جدا مي‌شوند پس حالا كه بايدحواس‌تان بيشتر به آنها باشد شامپو را به آرامي ماساژ دهيد و با آب نيمه‌گرم آبكشي كنيد. ماسک های تقویتی تخم مرغ هم پیشنهاد می کنیم.

 خشك كردن

بعد از حمام موها را نبنديد و براي خشك كردن آنها از سشوار و لوازم ديگر استفاده نكنيد. در اين دوران بهتر است با بستن حوله‌اي خشك و تميز منتظر خشك شدن آن باشيد. خشک کردن موها با جریان هوای طبیعی در این دوران از هر روش دیگری مفید تر و
مطمئن تر است.

برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیر دهی چی بخوریم؟

تغذيه در شيردهي

در اين دوره موها به زودي وارد مرحله رشد مجدد خود خواهند شد، بنابراين بدن بايد آمادگي جايگزيني موهاي تازه را داشته باشد. در اين برهه هم تغذيه نقش كليدي دارد پس به توصيه پزشكان مصرف  بعضی مواد  را فراموش نكنيد.

نسخه كامل پیشگیری از ریزش مو در دوران بارداری

 برنامه غذايي مناسب

 به دليل منع مصرف برخي مكمل‌های غذايي در دوران شيردهي، مي‌توانيد با دنبال كردن برنامه غذايي مناسب و تقويتي- تحت نظر پزشك متخصص- ريزش موهاي خود را به حداقل برسانيد.

 پروتئين درماني

 نياز اساسي بافت موهاي ما با مصرف پروتئين برطرف مي‌شود؛ پروتئيني كه مقدار فراوانی از آن در انواع گوشت قرمز، ماهي و مرغ، تخم مرغ، حبوبات و لبنيات وجود دارد. پس با شروع دوران شيردهي براي مراقبت از موها از خوردن هيچ كدام از اينها نبايد بگذريد البته مقداري پروتئين هم در برنج، ماكاروني و نان هست كه با مصرف روزانه آن نياز پروتئين موها تامين خواهد شد.


 خانواده B:

از راه‌هاي مهم ديگر جلوگيري از ريزش مو بعد از زايمان، مصرف كافي مواد حاوي گروه ويتامين‌هاي B، B6 و بيوتين است؛ همان موادي كه كمبود آن ريزش مو مي‌آورد. اما اگر دنبال منبع غني اين ويتامين هستيد بايد ماهي، مرغ، موز، دانه آفتابگردان، جوانه گندم، غلات سبوس‌دار و آلوي خشك مصرف كنيد.

 ويتامين‌گيري:

تمام آنتي‌اكسيدان‌هايي كه به رشد و تقويت موهاي شما بعد از دوران بارداري كمك مي‌كنند عبارتند از ويتامين‌های E و C و بتاكاروتن كه زمينه‌ساز ويتامين A  است و شما مي‌توانيد با تغذيه از اسفناج پخته، هويج، زرد آلو، كلم بروكلي، كدو حلوايي، طالبي و گريپ فروت قرمزآنهارا  تامين كنيد.

مصرف مواد مغذی  ضروری:

موادي مانند روي، كلسيم و منيزيم كه با مصرف شير و لبنيات، گوشت و حبوبات مختلف و ميوه‌هاي تازه در دوران بارداري وارد بدن مي‌شد براي گذر از دوران شيردهي و ريزش موي دوره‌اي بعد از زايمان بسيار مفيد است. پس با مصرف غذاي كافي و مكمل‌هاي مورد نياز تحت نظر پزشك اين مواد را برای بدن‌تان تامين كنيد.
برچسب ها:
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج