۲۷۵۵۴۸
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

حال دریاچه ارومیه بهتر شد

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام برنامه رهاسازی آب سدها در بهمن و اسفند امسال گفت: اتصال زرینه‌رود و سیمینه‌رود باعث بهبود اوضاع دریاچه ارومیه شد.

خبرگزاری مهر: یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام برنامه رهاسازی آب سدها در بهمن و اسفند امسال گفت: اتصال زرینه‌رود و سیمینه‌رود باعث بهبود اوضاع دریاچه ارومیه شد.

سيدمرتضي موسوي با بيان اينکه حال درياچه اروميه رو به بهبود است به تاثیر مثبت اتصال زرينه‌رود و سيمينه‌رود اشاره کرد و گفت: آخرين تراز آبي درياچه اروميه ۱۲۷۰.۲۷ متر نسبت به سطح درياهاي آزاد است که ۲۴ سانتي‌متر پايين‌تر از تراز سال گذشته قرار داريم.

مديرکل دفتر حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه اظهارداشت: اتصال دو رودخانه زرينه‌رود و سيمينه‌رود باعث شد تا آب‌هايي که پیش از این نمي‌توانستند به درياچه راه يابند و به‌ صورت ماندآب در منطقه باقي مانده و تبخير مي‌شدند، هم اکنون به سهولت وارد درياچه شوند.

وی ادامه داد: با بارش‌های اخیر و رهاسازي ۶۰ ميليون مترمکعب آب از سد بوکان در آذرماه سال جاری تراز درياچه رو به بهبود است. موسوی با بيان اينکه بارش‌هاي اخير نيز تاثير مطلوبي در بهبود تراز درياچه اروميه گذاشته است افزود: از ابتدای مهرماه سال آبی جاری تاکنون ۱۰۳ ميلي‌متر بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشتیم که نسبت به سال گذشته در همین مدت ۲۴ درصد کاهش یافته است، ولی نسبت به متوسط بارش‌هاي بلندمدت منطقه، شاهد افزايش ۴۳ درصدي بارش‌ها بوديم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اينکه وضعيت آب ورودي به پيکره اصلي درياچه اروميه به لحاظ اجراي لايروبي‌هايي که در رودخانه‌هاي پيراموني صورت گرفته، باعث شده تا جريانات ورودي به درياچه دارای اثربخشی بیشتری باشند. با اجراي طرح اتصال رودخانه زرينه‌رود به سيمينه‌رود و بهره‌برداري از آن شاهد بازگشایی دوباره جریان آب از اين مسير بوديم.

موسوي اضافه کرد: بخشي از آبي که از سد بوکان و جرياناتي که در ميان حوضه‌ها در اثر بارش‌هاي اخير ايجاد شده بود از همين مسير بازگشایی شده به پيکره اصلي درياچه رسيد. وي با بيان اين مطلب که اگر تراز درياچه اروميه را مورد بررسي قرار دهيم، ملاحظه مي‌شود که با افزایش بارش‌ها و رهاسازي آب از سد بوکان، تراز درياچه از ۱۲۷۰.۱۵ به ۱۲۷۰.۲۷ رسيده است، گفت: در روزهاي اخير به‌ طور قابل توجهي تراز درياچه اروميه افزايش پيدا کرده است.

مديرکل دفتر حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه مديريت منابع آب ايران با اشاره به جریان رودخانه‌هاي مهابادچاي و گدارچاي و سیمینه‌رود به موازات رودخانه زرينه‌رود اظهارداشت: شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي با استفاده از اعتباراتي که از ستاد احياي درياچه اروميه دريافت کرده است، با لايروبي رودخانه‌هاي مذکور و تجمیع جریان آنها، سبب شد تا آب چهار رودخانه در منطقه با انرژي کامل به پيکره اصلي درياچه وارد شود.

وي تصريح کرد: انجام لايروبي رودخانه آجی چای در منطقه آذربايجان شرقي نيز سبب ورود جريان‌های آبي بيشتري به درياچه اروميه شد. موسوي با بيان اينکه، ‌هم اينک بيش از ۵۰ سانتي‌متر از برنامه هدفگذاری شده سالانه از سوي ستاد احياي درياچه اروميه عقب هستيم، اظهار اميدواري کرد: با افزایش نزولات آسماني تا پايان سال جاري و بهره‌برداری از طرح‌های مصوب کارگروه ملی، انتظار می‌رود تراز درياچه اروميه به بیش از ۱۲۷۰.۸۰ متر نسبت به سطح درياهاي آزاد برسد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به برنامه‌هاي وزارت نيرو در افزايش تراز درياچه اروميه يادآور شد: يکي از اين برنامه‌هاي زودبازده، انتقال آب از حوضه‌هاي مجاور است که اميدواريم از ابتداي سال ۹۵ اين طرح اجرايي شود. برنامه رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری در بهمن و اسفند ماه جاری به میزان ۲۰۰ میلیون مترمکعب در دستور کار وزارت نيرو است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آبدوستک

      سیاستهای قشنگی بزرگان اعمال میکنن. آب شیرین پشت سدها رو خالی میکنن تا آب شور بشه . بعدش آب شور دریای خزر رو که شور هست رو میخان شیرین کنن بفرستن به کویر!!!
      بعدش آب از پشت سدها رو که زمستون جمع میشه تا تابستون استفاده بشه رو رها سازی میکنن ! بعدش میگن سد سازی نیرنگ غربیهاست و خودشون سد نمی سازن وبه ما میگن سد بسازین !!
      گیج شدیم بخدا.

    • Ali

      كارها نيكو شود بادرايت وصبر

    • رسا

      من کلی برای این خبر خوشحال شدم، خدا کنه دریاچه قشنگمون هرچه زودتر احیا بشه و یه نفس تازه بکشه تا ما هم کمی از دلهره رها بشیم

      پاسخ ها

      • اميرآقا

        نمي دانم آب شيرين رابه نمك تبديل كردن چه حكايتي دارد

    • شهرام

      کسانی که میگن آب شیرین رو به آب شور تبدیل کردن چه فایده ای داره اگر یه سر برید آذربایجان شرقی وغربی وازمردمش بپرسید و خودتون هم کمی به وضعیت منطقه نگاه کنید میفهمید که فایده دریاچه ارومیه بیشتره یا خشک کردن اونو و آب شیرین به مردم دادن وگرنه اینجانشستن وگفتن خیلی راحته متاسفم از طرز فکرتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج