جاباما
۲۸۵۰۵۴
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

شکوری: نظارت استصوابی درست اجرا شود

علی شکوری‌راد ازجمله نمایندگان دوره ششم است که این روز‌ها به عنوان دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای حضور اصلاح‌طلبان در دهمین دوره‌ مجلس تلاش می‌کند.

ایسنا: علی شکوری‌راد ازجمله نمایندگان دوره ششم است که این روز‌ها به عنوان دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای حضور اصلاح‌طلبان در دهمین دوره‌ مجلس تلاش می‌کند.

هرچند این بار او دیگر خودش را در معرض رای مردم قرار نداده اما با تکیه‌ بر اندیشه‌ی اصلاح‌طلبی، بر ضرورت حضور جوانان و زنان در عرصه سیاست تاکید دارد ومی‌کوشد تا به همراه اعضای حزب متبوعش نقش خود به عنوان یک اصلاح‌طلب در سپهر سیاست ایران ایفا کند.

وی در آستانه بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی اجرای دقیق قانون استصوابی را ضروری می‌داند و عقیده دارد که باید فضا برای حضور هر دوجناح کشور در مجلس آتی فراهم باشد.

در تبیین اهمیت انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: انتخابات امسال اهمیت ویژه ای برای هر دو جناح پیدا کرده است . بعد از پیروزی اصلاح طلب ها در انتخابات سال 92 به نظر می‌رسد هر دو جناح به نتیجه انتخابات پیش رو چشم دوخته اند تا ببینند آینده سیاسی کشور به چه سمتی می‌رود. اصول گرایان که هشت سال همه ارکان قدرت را در دست داشتند، احساس می‌کنند رخنه ای در حصار قدرت آنان ایجاد شده که اصلاح طلب ها می‌توانند دوباره به قدرت بازگردند و در انتخابات مجلس کرسی‌های بیشتری کسب کنند.

وی ادامه داد: آن ها به دلیل یکپارچگی قدرتی که در هشت سال دوران آقای احمدی نژاد برایشان فراهم شد و نظارت ضعیفی که بر رفتارشان وجود داشت دچار خطاهایی شدند که اگر آن خطاها لاپوشانی نشود برای آن‌ها رسوایی به بار می آورد و آن‌ها ناگزیر خواهند بود نسبت به عملکرد آن موقع خود پاسخ‌گو باشند. از طرف دیگر اصلاح طلبان که در آن چند سال در شرایط تنگنا قرارداشتند با پیروزی در انتخابات سال ۹۲ روحیه جدیدی پیدا کرده اند و احساس می‌کنند علی رغم بسته بودن فضا می‌شود، گشایشی در عرصۀ سیاسی ایجاد کنند. به دنبال گشایش های نسبی پدید آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی یازدهم و تأسیس دولت جدید مردم امید وارتر از گذشته به انتخابات روی آورده اند.

دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به نظر برخی افراد در گذشته،مبنی بر شرکت نکردن در انتخابات سال 92 گفت: علی رغم اینکه شرایط برگزاری انتخابات مجلس نسبت به انتخابات ریاست جمهوری متفاوت است اما هیچ صدایی از میان اصلاح طلب ها مبنی بر عدم حضور در انتخابات را نمی شنویم. بخش هایی از اصولگرایان متوجه مشکلاتی که در دوران یک دستی حضورشان در حاکمیت بوجود آمد، شده اند. آن ها متوجه شده اند که مشارکت سیاسی مردم می تواند این نوع مشکلات را بر طرف کند. با حضور مردم دستاورد بزرگی مثل برجام ایجاد شد که برای مردم ما گشایش خوبی در فضای سیاسی اجتماعی بود. من فکر می کنم عملا مطالبه مردم و شعار اصلاح طلبان برای مجلس دهم تداوم گشایشی است که در سال 92 اتفاق افتاد و این گشایش‌ها در عرصه های مختلف باید بوجود آید.

اصلاح‌طلبان به دنبال تحقق آرمان های انقلاب هستند

وی افزود: این گشایش ها در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجه مورد نیاز است. در این زمینه ها مردم خواستار گشایش هستند و فکر می‌کنند با گشایش در این زمینه ها آینده بهتری برای کشور رقم خواهد خورد. این مطالبه با باورها و آرمان های انقلاب اسلامی مغایر نیست و نباید کسی را نگران کند. مردم ما حقیقتاً شایسته زندگی بهتر و با نشاط تری هستند. اساسا، انقلاب اسلامی برای این گونه گشایش‌ها در زندگی مردم پدید آمد. بنابراین اصلاح‌طلب ها فکر می‌کنند که انتخابات شرایط را برای تحقق مطالبات مردم آماده می‌کند. هر مقدار که بشود باید تلاش کرد که این مطالبات به نتیجه برسد. به همین دلیل با امیدواری زیادی به سوی انتخابات قدم بر می داریم. انتخابات آتی برای هر دو جناح و برای مردم یک انتخابات تعیین کننده است.


شکوری راد در ایسنا
وی گفت: انتخابات آتی نشان می‌دهد که آیا اصلاح‌طلب ها فرصت خواهند یافت گشایشی را در جامعه پدید آورند یا خیر. در میان اصولگرایان بویژه بخش افراطی آن‌ها این خواست وجود دارد که شرایط بسته ای که ایجاد کرده اند تداوم پیدا کند تا رخنه ای که در سال 92 در حصار حاکمیت آن ها ایجاد شد ترمیم پیدا کند و اوضاع کشور به شرایطی برگردد که پیش از آن بود و هیچ روزنی برای اصلاح‌طلب ها باقی نماند.

حضور سید حسن خمینی در انتخابات باعث حضور خیلی از چهره ها شد

شکوری راد با اشاره به حساسیت انتخابات مجلس خبرگان تصریح کرد: انتخابات خبرگان حساسیت های خاص خود را دارد. بویژه با حضور سید حسن خمینی در انتخابات به نظر می‌رسد که خیلی از افرادی که به حضور در آن فکر نمی کردند متوجه شده اند که شرایط به گونه ای است که آن‌ها هم باید در کنار سید حسن آقا باشند و ایشان را تنها نگذارند. بنابراین این انتخابات نشاط جدیدی پیدا کرده است . هم افزایی مشارکت مردم در این دو انتخابات صورت خواهد گرفت. عده‌ای می آیند در انتخابات مجلس و به تبع آن در انتخابات خبرگان نیز شرکت می‌کنند و یا بالعکس و همین قضیه به افزایش حضور مردم در انتخابات و میزان مشارکت آن‌ها منجر می‌شود. بویژه در مورد انتخابات خبرگان به نظر می آید که اگر رقابت جدی شکل بگیرد رکورد حضور مردم در انتخابات این دوره شکسته شود.

وی گفت: تا قبل از انتخابات سال ۹۲ این بحث وجود داشت که آیا اساسا شرکت در انتخابات فایده ای دارد یا خیر. به همین دلیل موضوع عدم شرکت در انتخابات موضوعی جدی و مورد بحث بود. اما کسانی که عقیده داشتند با شرکت در انتخابات می‌شود بر شرایط ناخوشایند فائق آمد برگروه مخالف غلبه کردند. همچنین با انصراف دکتر عارف و واحد شدن نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان، انگیزه شرکت در انتخابات در بین مردم افزایش یافت و در نتیجه آن اتفاق میمون و مبارک شکست انحصار حاکمیت اصولگرایان رخ داد.

وی ادامه داد: تجربه مثبت سال 92 باعث شد بسیاری از بخش های جامعه که هر بار، اول تصمیم می گیرند در انتخابات شرکت بکنند یا خیر و بعد از آن تصمیم می گیرند به چه کسی رای دهند، دیگر در فکر چنین رویه ای نباشند. دیگر صدای کسانی که بگویند آیا در انتخابات شرکت کنیم یا خیر را نمی شنویم. چنین موضوعی در فضای مجازی هم مطرح نیست .

دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: من فکر می کنم صحبت مقام معظم رهبری و دعوتشان از مردمی که حتی اصل نظام را قبول ندارند اما کشورشان را دوست دارند برای حضور در انتخابات حرف بسیار مهمی بود. این حرف حرفی استراتژیک است. وقتی از جانب رهبری نظام چنین صحبتی مطرح می‌شود طبیعتا کسانی که به انتخابات به عنوان امری فرمایشی نگاه می‌کنند، نظرشان را تجدید می‌کنند. نتیجه این صحبت را هم در سال ۹۲ دیدیم. بنابراین دلیلی ندارد که نسبت به تاثیر رای خود ناامید باشیم.

شکوردی راد اضافه کرد: همه فکر می‌کنند امروز رأی‌شان تاثیر دارد. باید این احساس را همه دست در اندکاران کشور و انتخابات در مردم تقویت کنند که رأیشان تاثیرگذار است و رأی آن‌هاست که سرنوشتشان را مشخص می‌کند، میزان رأی ملت است و بر اساس رأی آنهاست که کشور به پیش می‌رود. خوشبختانه ما تاثیر صحبت‌های رهبری را دیدیم و امروز کسی نیست که به صورت جدی در مورد عدم شرکت در انتخابات حرف بزند.

جمله‌ی میزان رای ملت است یک تحول فقهی بود

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) در مورد انتخابات گفت: در تاریخ ایران، خیلی ها حرف زدند و جمله گفتند، اما جمله ای به عظمت« میزان رأی ملت است » را کمتر می بینید. این جمله خیلی مهم است و از زبان کسی بر آمده است که یک مجتهد جامع الشرایط و رهبر یک انقلاب بوده است. این حرف خیلی استراتژیک است. من فکر می کنم همه آنهایی که طرفدار نظام جمهوری اسلامی بوده وهستند، توجه لازم را به این جمله امام (ره) نکرده اند و این جمله به اندازه کافی تبیین نشده است.

وی اضافه کرد: اکنون در فقه اسلام این جمله و جملات مشابه دیگری که در تایید این حرف زده شده است وجود دارد که کشور باید بر اساس رای مردم و خواست مردم اداره شود. این جمله و این نظریه در فقه سیاسی اسلام منشاء یک تحول عظیم به حساب می آید که حق رأی به همۀ افراد جامعه می‌دهد و اداره کشور را به رأی آنها منوط می‌کند. در حقیقت این کلام به رأی مردم وجهه کاملا شرعی داده است و مشخص می کند کسی که از رأی مردم تخطی کند مرتکب خلاف شرع شده است و این موضوع خیلی اهمیت دارد. جمله مقام معظم رهبری که گفتند رأی مردم حق الناس است در امتداد و در تبیین همین کلام امام است. شاید لازم است بیش از آنچه که تاکنون گفته شده است این جمله تبیین شود.

به نظارت استصوابی به عنوان یک قانون احترام می گذاریم

این فعال سیاسی در ادامه سخنانش درباره اهمیت انتخابات به نظارت استصوابی شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: من ازجمله کسانی هستم که از ابتدا با نظارت استصوابی مخالف بودم و فکر می کردم این امر مغایر قانون اساسی است .تا انتخابات مجلس سوم نظارت شورای نگهبان، نظارت مبتنی بر قانون اساسی بود. از انتخابات مجلس چهارم که در سال هفتاد برگزار شد، نظارت استصوابی اعمال شد و قانون آن در همان مجلس چهارم به تصویب رسید. یعنی قبل از اینکه به قانون تبدیل شود یک دور به صورت غیر قانونی این نظارت اعمال شد. اعتراضات از همان زمان آغاز شد. رهبری هم گفتند که این یک موضوع قانونی است و همانطور که یک روز تصویب شد ممکن است یک روز هم نقض آن تصویب شود. بنابراین نظارت استصوابی قانون مقدسی نیست که عده ای فکر می کنند نمی شود در مورد آن صحبت کرد. براساس اظهار نظر رهبری می شود این موضوع را قبول داشت یا نداشت.

وی یادآور شد: با این که من جزء مخالفین این قانون هستم با این حال فکر می‌کنم حتی اگر شورای نگهبان به همین قانون درست عمل کند، بسیاری از نگرانی ها بر طرف می شود. بعضا همین قانونی که ما آن را درست نمی دانیم را هم به درستی اجرا نمی کنند. از جمله آنکه در این قانون آمده است که استعلامات باید از مراجع چهارگانه صورت گیرد. شورای نگهبان نمی تواند برود تحقیقات آزاد انجام دهد و یک نفر را بدون آنکه بتواند از خودش دفاع کند رد صلاحیت کند. نمی‌شود که کسی بدون آنکه بداند چرا، رد صلاحیت شود. ما می گوییم حالا که قانون نظارت استصوابی تصویب شده است همین قانون را درست اجرا کنید.

وی ادامه داد: در این قانون احراز صلاحیت نیامده است، شورای نگهبان باید احراز عدم صلاحیت انجام دهد. احراز صلاحیت یک امر سلیقه ای است ما نمی توانیم یک حق ملی را به سلیقه و گرایش سیاسی اعضای شورای نگهبان واگذار کنیم. احرازعدم صلاحیت باید صوررت بگیرد آن هم مبتنی بر استعلام از مراجع چهار گانۀ وزارت اطلاعات ،نیروی انتظامی ،اداره ی ثبت و دستگاه قضایی. آنها هم بر اساس مستنداتشان باید جواب و اطلاعات بدهند نه اینکه اظهار نظر کنند. تشخیص عدم صلاحیت بر عهده ی هیئت های اجرایی و نظارت است، بنابراین باید بررسی صلاحیت ها بر اساس استعلام از مراجع چهارگانۀ مذکور در قانون صورت بگیرد.

شکوری راد همچنین یادآورشد: باز طبق همین قانون اگر هریک از نامزدها تقاضای مستندات و دلایل رد صلاحیتشان را داشته باشند، شورای نگهبان باید دلایل و مستنداتش را به او ارائه کند. اگر کسی نداند برای چه رد صلاحیت شده است چگونه اعتراض کند. به نامزدهای انتخاباتی فرصت دفاع از خود باید داده شود، در همه جا حق دفاع از خود به فرد داده می شود، در انتخابات مجلس و وکیل مردم شدن هم این حق باید به طریق اولی داده شود، اگر فرد دلیل رد صلاحیتش را بداند دفعه‌ی بعد کاندیدا نمی شود، اما الان می بینیم که افراد رد صلاحیت می شوند چون نمی دانند چرا رد شده اند، دفعه ی بعد هم ثبت نام می کنند. جالب آن است که گاهی دوباره رد صلاحیت می شوند و گاهی نمی شوند . این مسئله نشان می دهد که مستندات رد صلاحیت فرد قوی نبوده است. در مورد آقای بهزاد نبوی این موضوع کاملا صادق است او یک دور در میان تأیید و رد صلاحیت شده است.

نظارت استصوابی باید درست اجرا شود

وی همچنین اظهار کرد: حرف ما الان این نیست که قانون نظارت استصوابی با روح قانون اساسی تعارض دارد، بلکه خواست ما این است که این قانون درست اجرا شود و سلیقه در آن دخیل نباشد. با این حال ما اصلاح طلب ها نسبت به نتیجه ی انتخابات خیلی نگران نیستیم چون زمینه‌ی‌اجتماعی اصلاح طلب ها آن قدر قوی هست که علی رغم‌ مشکلات موجود در انتخابات آینده نتیجه‌ی خوبی به دست آورند.

دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تصریح کرد: میزان تفاوت رأی اصلاح طلبان و اصولگرایان در بستر اجتماعی آن ها ارزیابی می شود. ما فکر می‌کنیم اگر نامزدهای رده ی اول، دوم و سوم ما نیز رد صلاحیت شوند، هنوز شانس برای نامزدهای رده‌ی چهارم ما وجود دارد. نامزدها‌ی رده‌ی چهارم ما کسانی هستند که هیچ سابقه‌ای که به موجب آن رد صلاحیت شوند، ندارند. لذا همچنان امیدوار هستیم و این امید افزایش پیدا می کند. البته خبرهایی جسته وگریخته می شنویم که رویه شورای نگهبان ممکن است نسبت به گذشته بهتر باشد. تعاملات وزارت کشور با شورای نگهبان ما را قدری امیدوار کرده است.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنین گفت: کمیته ی رایزنی و تعامل در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تشکیل شده است که رایزنی‌هایی انجام دهد. برای بسیاری از اصلاح طلب ها این موضوع که وزیر کشور فردی اصولگرا است و طبیعتا زیرمجموعه‌ی این وزارت نیز تلفیقی ازاصلاح طلب ها و اصولگراها است و هنوز در برخی جاها مثل فرمانداری ها مسئولینی از دوران دولت قبل باقی مانده‌اند، نگرانی هایی ایجاد کرده است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد:در کنار این نگرانی ها خوشبینی‌هایی هم وجود دارد که وزیر اصولگرای کشور برای استیفای حقوق ملت توانایی بیشتری برای لابی‌کردن با شورای نگهبان دارد. وزیر کشورعهده دار اجرای سیاست‌های مورد نظر دولت است. یعنی رحمانی فضلی علی القاعده سیاست های دولت و آقای روحانی را اجرا می کند نه سیاست های شخصی‌اش را.

شکوری‌راد با بیان اینکه سیاست های دولت روشن است که در راستای رفع تنگناها برای برگزاری انتخاباتی آزاد است، گفت: بنابراین در کنارآن نگرانی ها این امیدواری ها نیز وجود دارد که چه بسا وزیر اصولگرای کشور بیش از یک وزیر اصلاح طلب بتواند با شورای نگهبان تعامل کند، من شخصا به این موضوع امیدوارم و فکر می کنم رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور، آقای امیری به عنوان قائم مقام او و آقای مقیمی اصلاح طلب می توانند تعامل بیشتری با شورای نگهبان بر سر اجرای درست قانون داشته‌ باشند. اگر این اتفاق بیافتد نسبت به انتخابات گذشته ی مجلس وضع بهتر خواهد بود و بالتبع مردم بیشتری در پای صندوق‌های رای حضور پیدا خواهند کرد.

جوانان بر اساس ضرورت و زنان به خواست خود باید در سیاست حضور داشته باشند
وی در ارتباط با تاکید اصلاح‌طلب ها برای حضور جوانان و زنان در این انتخابات تصریح کرد: این موضوع به بررسی صلاحیت ها ارتباطی ندارد. ما واقعا فکر می کنیم زنان نیمی از جامعه هستند و باید بتوانند حقوق و جایگاه خود را به دست آورند. از جمله ی حقوق آن ها داشتن موقعیت برابر در عرصه ی قانونگذاری و اداره ی کشور، به اندازه ای که خودشان بخواهند، است.

شکوری‌راد اضافه کرد: ما نمی خواهیم زنان را وادار کنیم در عرصه ی اجتماعی حتما ورورد پیدا کنند . ممکن است عده ای از زنان بخواهند در عرصه ی خانواده فعالیت کنند این موضوعی پسندیده است و به طور کلی حق زنان است که انتخاب کنند. آن هایی که زنان را به ورود در عرصه های اجتماعی وادار کنند با کسانی که زنان را از حضور در اجتماع منع می کنند، فرقی ندارند. برخی زنان دوست دارند در عرصه ی خانواده و تربیت فرزند وقت بگذارند و برخی زنان حضور در اجتماع را بیشتر می پسندند. هر دوی آن ها باید از حق تصمیم گیری برخوردار باشند و زنی هم که می خواهد وارد عرصه ی اجتماع شود باید از حق برابر با مردان در جامعه برخوردار باشد، نه اینکه بخاطر زن بودنش امتیاز کمتری داشته باشد.

ورود زنان به عرصه ی اداره ی کشور فضا را قانونمند‌ترمی‌کند

شکوری‌راد ادامه داد: زنان ما با اکثریتی که در دانشگاه ها پیدا کردند عملا نشان داده اند استعدادشان کمتر از مردان نیست. دقت و پایبندی زنان به قانون معمولا بیش تر است. ارتکاب خلاف و آلودگی به فسادهای مالی و اداری در آنها کمتر است. ورود زنان به عرصه ی اداره ی کشور این فضا را می تواند قانونمند‌تر و سالم تر کند. بنابراین بهره گیری از زنان در اداره ی جامعه و کشور یک تدبیر مدیریتی است و شعار نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلب ها به حضور زنان و جوانان در انتخابات به عنوان یک استراتژی در مقابل رد ‌صلاحیت های شورای نگهبان نگاه می کنند یا خیر گفت: حقیقتا تا به حال به این موضوع فکر نکرده ام و ندیده ام کسی بگوید که اگر زن های بیشتری نامزد انتخابات شوند امکان رد صلاحیتشان کمتر است. مطرح کردن افزایش ورود زنان به مجلس جهت بهره گیری از توانمندی‌های آنان و نیز استیفای حقوق آنان است. در مورد جوانان هم همین طور است. الان معیار جوانی در بین اصلاح‌طلب هایی که یک دوره‌ی هشت ساله از عرصه‌ی اداره‌ی کشور کنار بودند مقداری تغییر کرده است. جوانان اصلاح‌طلب هشت سال دوره‌ای را سپری کردند که هیچ فرصتی برای تجربه مدیریت دولتی برایشان فراهم نشد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی افزود: کسانی که دچار این فاصله شدند اگر چه دیگر جزء جوانان زیر سی سال نیستند و عمدتا بین 30 تا 40 سال هستند اما هنوز جوان هستند. البته معیار سنی نامزدی انتخابات مجلس نیز سی سال تمام است. وقتی می گوییم ورود جوانان به مجلس منظورمان کسانی هستند که بین سی تا چهل سال سن دارند آن ها پرانرژی، خلاق و کارآمد هستند و اشتیاق زیادی به خدمت دارند.

وی ادامه داد: در آمریکا فردی چهل و چهار ساله رئیس جمهور می شود. در کشور کانادا فردی با سنی کمتر نخست وزیر می شود. دنیا به این تجربه رسیده است که جوان ها می توانند نوآوری داشته و تحول ایجاد کنند. در کشور ما که به تحول نیاز دارد حضور جوان ها می تواند به بهبود اوضاع کمک کند. چنین مسائلی است که ما را به صرافت می اندازد که از ظرفیت جوان ها استفاده کنیم. به لحاظ آرمانی هم فکر می کنم که همیشه باید عرصه را برای جوان ها باز نگه داشت این حق طبیعی آن هاست که در مدیریت کشور حضور داشته باشند. همانطور که مدیران امروز از زمان جوانی وارد عرصه ی سیاسی و مدیریت شدند باید امروز جوان‌ها وارد این عرصه شوند. اگر امروز از جوان ها بهره نگیریم در آینده با خلاء مدیران با تجربه روبه رو می شویم.


اصلاح طلبان با تصمیم‌ دقیق به وقایع پیش رو واکنش نشان خواهند داد

شکوری راد در ارتباط با تصمیم اصلاح‌طلب ها در صورت رد صلاحیت گسترده نیز خاطرنشان کرد: اصلاح طلب ها مجموعه ی منسجمی هستند که هرگاه لازم باشد می توانند دور هم جمع شوند و تصمیم بگیرند و لازم نیست از هم اکنون برای یک موضوعی که هنوز با آن مواجه نشده اند و موضوع تلخی هم هست صحبت کنند. برای این احتمال لازم نیست از الان تصمیم گرفته شود. می توان همان زمان با ارزیابی دقیق شرایط تصمیم درست گرفت. بنای اصلاح طلب ها شرکت در انتخابات است و فعلا مانعی برای آن وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به انسجام اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات آتی ابراز عقیده کرد: از شش ماه پیش تا به حال انسجام اصلاح‌طلب‌ها افزایش پیدا کرده است. نمی گویم هیچ اختلاف نظری نیست اما در شرایط خوبی هستیم. اگر قرار بود اختلاف نظر نباشد اصلاح طلب ها به احزاب و گرو های مختلف تقسیم نمی شدند اما الان به یک انسجام مطلوبی رسیده اند. تشکیل شورای عالی سیاستگذاری به ریاست آقای عارف اتفاق چشم گیری بود و اصلاح‌طلب ها را به سطح بالایی از انسجام رساند.

وی ادامه داد: خوشبختانه روند امور هم در راستای تثبیت آن پیش رفت. دستور العمل ما باید این باشد که هر مشکلی را جداگانه حل کنیم. کسانی که فکر می کنند با ندیدن مشکلات آن مشکل خود بخود برطرف می شود خوب است بدانند که این نظری اشتباه است. با مدیریت درست و شناختن محدودیت ها و اقدام برای حل دانه دانۀ مشکلات می توان به نتیجه‌ی مطلوب رسید، نه آنکه بخواهیم یک باره همه مشکلات حل شود.

وی در ارتباط با برخی اظهار نظرهایی که در باره‌ی سرلیستی از سوی اعضای حزب کارگزاران شده است تصریح کرد: شورای سیاستگذاری تا کنون به موضوع سرلیستی نپرداخته است. تا کنون درجمع اصلاح طلب ها در مورد مصادیق لیست بحث نشده است . وقتی وارد مصداق نشده اند وارد موضوع سر لیستی هم قهراً نشده اند. طرح و بیان این مسائل نوعی اطلاع رسانی زرد است.

اعتبار کسانی که به احمدی نژاد ابراز ارادت کردند از بین رفت

وی همچنین با اشاره به اختلاف میان اصولگرایان خاطرنشان کرد: در اردوگاه اصولگراها کاملا مشخص است که امکان یکپارچگی وجود ندارند. نه فرد شاخصی دارند که بتواند آن ها را جمع کند و نه اختلافاتشان سطحی و قابل حل است. آقای احمدی نژاد آمد و اصولگرا ها بویژه اصولگرایان سنتی را از جایگاه خود خارج کرد. آبروی جناح راست را برد. بعضی از آن ها با ابراز شیفتگی نسبت به احمدی نژاد وزانت خود را از دست دادند و اعتبارشان با حرف ها و موضع گیری هایشان در قبال او از دست رفت.

ویاضافه کرد: هنوز این افراد نتوانسته اند جایگاه قبلی خود را پیدا کنند . بخشی از افراد که توسط احمدی نژاد برکشیده شدند، از زیر به رو آورده شدند و به آنها می شود گفت سیاستمداران نوکیسه، هنوز سردرگم و گیج هستند و نمی دانند به کجا می خواهند چنگ بزنند. برخی از اصولگرایان معتدل متوجه اشتباهاتشان شدند و مشغول اصلاح اشتباهات خود هستند. آنها برای ما منشاء نگرانی نیستند و حضورشان چه بسا مفید هم هست. ممکن است در زمره ی کاندیداهای مورد حمایت ما نباشند اما ما باید خوشحال بشویم که تعدادی از آن ها در مجلس آینده حضور داشته باشند؛ چرا که هرگاه مجلس یک دست شود امکان بروز ناهنجاری در آن وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه ‌ وجود نظر های مختلف در مجلس لازم است، گفت: بنابراین ما از حضور نمایندگان اصولگرای معتدل در مجلس خوشحال خواهیم شد . اصولگرایان افراطی با روش‌هایشان جایی در میان مردم ندارند. به نظر من آن ها نیز منشاء نگرانی نیستند. آنها نمی توانند رای مردم را جلب کنند. فقط در جاهایی ممکن است شاهد فرصت برای اصولگرایان افراطی باشیم که در مقابلشان هیچ اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدلی باقی گذاشته نشده باشد. در آن حالت افراطیون ممکن است با رای کم وارد مجلس شوند.

شکوری‌راد با تاکید بر حمایت اصلاح‌طلب‌ها از رئیس جمهور در دوران انتخابات گفت: ادعای وجود یک جناح یا یک مجموعه ی مستقل اعتدالی ادعای دقیقی نیست. هر نیروی معتدلی اصلاح‌طلب هم هست ما مرز اصلاح‌طلبی را جایی تعیین نمی کنیم که در آن طرفش یک معتدل وجود داشته باشد. اگردر حاشیه‌ی اصلاح‌طلبی افراد معتدل وجود داشته باشند دایره‌ی اصلاح طلبی جوری رسم می شود که آنها هم در زمره ی آن قرار گیرند. کسی که توانسته خود و اندیشه اش را اصلاح کند و بهبود ببخشد اصلاح طلب است. آقای هاشمی و روحانی خود را اصلاح‌طلب معرفی نمی کنند اما در داخل دایره‌ی اصلاح طلبی هستند. کسی این دایره را ترسیم نمی کند بلکه خود به خود شکل می گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: همان‌طور که ثبت نام آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته یک نقطه عطف بود ثبت نام ایشان در این دوره‌ی مجلس خبرگان نیز موقعیت مناسبی برای اصلاح‌طلبان ایجاد می کند. اصلاح‌طلب ها اگر ببینند در بین نامزد های خبرگان کسی هست که بتوانند به او رای بدهند حتما در آن انتخابات با شور و شوق فراوان شرکت می کنند. در میان کسانی که اعلام نامزدی کردند تعداد زیادی هستند که از نظر اصلاح‌طلب ها مطلوب تلقی می شوند. ارزشگذاری برای مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی متفاوت است. طیف وسیع تری در مجلس خبرگان ممکن است در معرض رای اصلاح‌طلب ها قرار بگیرند.

اصلاح طلب ها برای خبرگان لیست نمی بندند

دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: اصلاح طلب ها برای خبرگان لیست نمی بندند . نامزدهای خبرگان کنار هم قرار می گیرند و لیست تشکیل می دهند. بعید می دانم احزاب اصلاح طلب و شورای عالی سیاستگذاری به بستن لیست نامزدهای خبرگان ورود کنند. بعد از مشخص شدن نامزدها یک نوع همگرایی بین آن ها ایجاد می شود که اصلاح‌طلب ها به آن ها رای می دهند. وقتی این همگرایی صورت بگیرد آرای مردم هم ممکن است به لیست آنان تعلق بگیرد . سر لیستی در انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی متفاوت است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر تمام اصلاح‌طلب‌ها رد صلاحیت شوند واکنش آن ها چه خواهد بود گفت: من فکر می کنم که برای یک امر دور از ذهنی مثل رد صلاحیت گسترده لزومی ندارد از الان وارد بحث شویم و ورود به چنین بحثی کار درستی نیست . اصلاح‌طلب ها متناسب با شرایط تصمیم می گیرند و الان لازم نیست وارد بحث تصمیم گیری برای امری بعید شویم. بر اساس برآوردهایی که انجام شده است چنین شرایطی پیش نخواهد آمد.

وی اضافه کرد:اصلاح‌طلب ها همچنان در عرصه ‌ی انتخابات نامزد هایی خواهند داشت که بتوانند به آنها رأی بدهند. انتظار نمی رود شورای نگهبان خیلی بد با اصلاح‌طلب ها بر خورد کند. رئیس جمهور نیز تضمین کرده است که شورای نگهبان قانونی عمل خواهد کرد و معنی اش این است که به دنبال انتخاباتی پر شور هستند. ما به انتخاباتی پرشور، رقابتی و آزاد امیدداریم و می دانیم انتخاباتی برگزار می شود که بر سرنوشت آینده ی کشور تاثیر خواهد گذاشت. امیدواریم جمهوری اسلامی نشان بدهد که از ظرفیت بالایی برای اصلاح خودش از درون بر خوردار است.

وی در پایان درپیش‌بینی آرایش سیاسی مجلس آینده اظهار کرد: اکثریت مجلس دهم جمعی میانه رو خواهد بود که از افراط گرایی به دور و عاقل باشند. البته مجلسی در طراز مجلس ششم دیگر تکرار نخواهد شد و نباید انتظارات را خیلی بالا برد. اگر مجلسی مانند مجلس پنجم شکل بگیرد توفیق خوبی‌ است. حضور جناح های مختلف با آرا و نظرهای منطقی می تواند به این دولت کمک کند. مجلسی همکار با دولت و عاقل انتظار ما از مجلس آینده است. مجلس آینده می تواند همگام با دولت به رشد و توسعه ی کشور کمک کند و کشور را از این شرایطی که در آن گرفتار شده است بیرون ببرد و گشایش هایی را در عرصه ی سیاست خارجی، ‌سیاست داخلی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند . کمال مطلوب برای ما مجلسی است که جوانان این کشور را به آینده‌ امیدوار کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      آقای شکوری بعنوان یک نماینده از شما انتظار داشتم بجای درست اجرا شدن نظارت استصوابی که کاملا بر خلاف قانون اساس ایران است درخواست اجرای صحیح و شفاف قانون اساسی را میداشتید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج