۲۸۶۷۴۹
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

حذف مهتاب کرامتی از سینمای ایران؟!

چرا تصویر مشاور هنری جشنواره فیلم فجر از برنامه نقد ۴ ویژه سینمای ایران حذف شد؟ علی سلیمانی تهیه کننده برنامه در گفتگو با هفت صبح از دلایل این اتفاق و حواشی برنامه پنج شنبه می گوید.

روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: چرا تصویر مشاور هنری جشنواره فیلم فجر از برنامه نقد 4 ویژه سینمای ایران حذف شد؟ علی سلیمانی تهیه کننده برنامه در گفتگو با هفت صبح از دلایل این اتفاق و حواشی برنامه پنج شنبه می گوید.

پنج شنبه شب، برنامه «سینمای ایران» (از سری برنامه های نقد 4) میزبان محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود. در بخشی از برنامه، پلی بکی پخش شد که در آن مشاوران دبیر درباره شرح وظیفه و نیز اقداماتی که تاکنون انجام داده اند و قرار است در طول جشنواره انجام دهند، صحبت کردند. نوبت که به مهتاب کرامتی، مشاور هنری دبیر جشنواره رسید، تصویر او پخش نشد و گفته هایش هم کمتر از سی ثانیه بود. به جای آن نام و عنوان این بازیگر به همراه تصاویری از نشست خبری دبیر جشنواره روی آنتن رفت.

این در حالی است که چند ساعت پیش از آن تصویر مهتاب کرامتی از بخش خبری بیست و سی پخش شده بود و خود برنامه «سینمای ایران» تصویر دور او را نشان داد. سراغ علی سلیمانی تهیه کننده برنامه «سینمای ایران» رفتیم تا دلیل ماجرا را جویا شویم؛ پرسیدیم آیا برخوردهایی از این دست، نشان بدسلیقگی نیست؟ گزارشگر از کرامتی نخواسته بود پوشش خود را منطبق بر شرایط تلویزیون کند؟ اگر این پوشش مشکل دارد چرا در خود برنامه و نیز بخش خبری بیست و سی روی آنتن رفته؟ از سلیمانی سوالاتی دیگر هم پرسیدیم که در این گزارش می خوانید.

حذف مهتاب کرامتی از سینمای ایران؟!

بله، بی سلیقگی شد

علی سلیمانی، انتقاد هفت صبح درباره کیفیت پخش پلی بک مهتاب کرامتی و بی سلیقگی در حذف تصویر این بازیگر را می پذیرد؛ منتها این قید را هم به صحبت های خود اضافه می کند که هر رسانه قواعد خاص خود را دارد: «به نظرم بی سلیقگی شده و می شد بهتر باشد.» می پرسیم این اتفاق را خودسانسوری تعبیر می کنید؟ «از جانب ما نبوده و به نظر می رسد کج سلیقگی انجام شده.»

سوال می کنیم یعنی به آیتم مذکور از سوی ناظر ممیزی پخش خورده؟ سلیمانی سیاستمدارانه پاسخ می دهد: «هر رسانه ای قواعد خاص خودش را دارد؛ ما هم تمام سعی مان را می کنیم که علاوه بر متعهد بودن به قواعد خاص رسانه، ملاحظات سینمای ایران را در نظر بگیریم.»

تقصیر گزارشگر نبود

گزارشگران تلویزیون به ویژه برنامه «سینمای ایران» و «هفت» موقع گفتگو با بازیگران زن، باید یکسری نکات را گوشزد کنند. از سلیمانی می پرسیم گزارشگر برنامه متوجه ممیزی پخش بود؟ به خانم کرامتی گفته که پوشش خود را تلویزیونی کند؟ «بله گفته بودند؛ ایشان هم محبت کرده و ملاحظه کرده بود ولی ظاهرا باید یک مقدار بیشتر ملاحظه می کرد.»

حذف مهتاب کرامتی از سینمای ایران؟!

مقصر: ناظر پخش

سلیمانی بیش از این توضیح نمی دهد ولی همان موقع که تصویر کرامتی حذف شد، می شد فهمید این آیتم دچار ممیزی شده و ناظر پخش برخوردی سختگیرانه داشته. شاهد آن، پخش تصویر کرامتی از بخش خبری بیست و سی و خود برنامه «سینمای ایران» است؛ تازه تهیه کننده مدعی است گزارشگر برنامه از کرامتی خواسته برای آیتم مذکور پوشش خود را منطبق بر ضوابط تلویزیون کند. این یعنی دوگانگی در تصمیم به خاطر اعمال سلیقه شخصی.

ممیزی، جشنواره فجر و سعه صدر مدیران

جشنواره فیلم فجر، مهمترین آوردگاهی است که برنامه «سینمای ایران» و شبکه چهار عیار واقعی خودشان را نشان دهند. در طول ۱۰ روز برپایی جشنواره، این برنامه باید در زمانی کوتاه و با سرعت بالا گزارش نشست خبری فیلم ها و نیز آیتم هایی از کاخ جشنواره تهیه کند.

با سلیمانی این مسئله را مطرح می کنیم که با سختگیری های شبکه آیا می توان به موفقیت برنامه امید داشت. او اینطور می گوید: «در چند برنامه ای که پخ شده مخصوصا مدیر شبکه چهار تا جایی که امکان داشته با برنامه «سینمای ایران» همراهی فراوانی داشته اند. ایشان علاقه مند سینما است و شخصا خیلی راضی هستم. با این حمایت ها ما مشکلی در ایام جشنواره نخواهیم داشت.»

حذف مهتاب کرامتی از سینمای ایران؟!

دفاع از مجری

برنامه «سینمای ایران» در شرایطی میزبان دبیر جشنواره بود که بخش خبری بیست و سی در گزارشی عنوان کرد محمد حیدری پاسخ به همه شائبات درباره پوستر اعتراض فیلمسازها، استعفای شهاب حسینی و ... را به نشست بعدی موکول کرده. حضور او در برنامه «سینمای ایران» و توضیح درباره همه شائبه ها، نشان از وجاهت برنامه دارد. با این حال توقع این بود که کل بحث درباره متن و حاشیه جشنواره باشد نه این که وسط بحث های جدی، پلی بک های فیلم اول روی آنتن برود.

از آن سو علیرضا شجاع نوری در قامت مجری آنطور که باید جسورانه سوال نمی کرد تا جایی که میهمان برنامه یعنی فریدون جیرانی به ماجرا ورود می کرد. این هم توضیح سلیمانی: «ما برای برنامه اخیر دو سرفصل داشتیم که باید بررسی می شد؛ یکی نحوه عملکرد هیات انتخاب جشنواره فجر، دوم پوشش هر آنچه در جشنواره سی و چهارم قرار است اتفاق بیفتد. یازده فیلم نگاه نو را هم در راستای همین سیاست پوشش دادیم.»

او از مجری برنامه دفاع می کند: «آقای شجاع نوری درباره همه فیلم ها، حواشی، پوستر، استعفای شهاب حسینی، فیلم هایی که شایعه بود هیات انتخاب ندیده اند و ... پرسید و آقای حیدری جواب داد. به نظرم ناگفته ای باقی نماند.»

دوئل با هفت برای میلاد؟

چند وقت پیش خبری منتشر کردیم که به خاطر محدودیت کاخ جشنواره، رقابتی میان «هفت» و «سینمای ایران» برای تصاحب استودیو درگرفته. سلیمانی می گوید: «من از برنامه «هفت» خبر ندارم ولی ما داریم تلاش می کنیم برای دهه فجر که جشن سینمای ایران است، برنامه ای درخور تولید کنیم. ساعت پخش هم مشخص شده و ساعت یازده شب روی آنتن می رود.»

حذف مهتاب کرامتی از سینمای ایران؟!

پاسخ به موازی کاری ها با هفت

چند قسمت از «سینمای ایران» که پخش شد با علی سلیمانی گفتگو کردیم درباره اینکه این برنامه با «هفت» دچار موازی کاری می شود یا خیر. بعد از گذشت چند ماه الان شاهد این اتفاق هستیم؛ راهی برای جلوگیری از این موازی کاری نیست. این هم پاسخ سلیمانی: «شخصا به غیر از آقای افخمی مابقی همکاران «هفت» را نمی شناسم و از جزییات برنامه خبر ندارم. مسئله سینما، مسئله همه دوستان است؛ محتوا یکی است چون نگاه هر دو برنامه به سینما متفاوت است. هماهنگی لازم نیست. از نظر عملیاتی هم این اتفاق امکانپذیر به نظر نمی رسد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج