اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۸۹۵۲۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

مشایخی: جوانی‌ ام در سنگلج جا ماند!

جمشید مشایخی می‌گوید برگزاری افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه سنگلج اگرچه اقدامی نیکو به شمار می‌آید اما مهم‌تر این است که این تالار توسعه یابد و به پایگاه اصلی تئاتر ایرانی تبدیل شود.

روزنامه صبا: جمشید مشایخی می‌گوید برگزاری افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه سنگلج اگرچه اقدامی نیکو به شمار می‌آید اما مهم‌تر این است که این تالار توسعه یابد و به پایگاه اصلی تئاتر ایرانی تبدیل شود.

کمال‌الملک سینمای ایران، دوره‌ای را به یاد می‌آورد که سالن ۲۵ شهریور یا همان سنگلج امروزی، روزهایی شلوغ و پر کار را می‌گذرانده است. چندین گروه تئاتری در آن مستقر بوده، برنامه‌ای مدون برای اجراهای سالانه داشته و هر شب شاهد حضور جمع زیادی از تماشاگران پر و پا قرص تئاتر بوده است.

مشایخی: جوانی‌ ام در سنگلج جا ماند!

مشایخی می‌گوید:‌ آن دوره، همه چیز نظم و ترتیب داشت. ساعت حضور و تمرین و اجرا همه برنامه‌ریزی شده بود. هنرمندان حقوق می‌گرفتند و دغدغه مالی نداشتند و تمام وقت در اختیار اداره بودند. مهم‌تر از همه، صمیمیت، همکاری، شوق و ذوق کار در همه ما بود که اصل فعالیت گروهی در تئاتر است.

این هنرمند پیشکسوت ادامه می‌دهد: هر وقت به این سالن می‌روم، همه خاطرات دور برایم زنده می‌شود. شوخی نیست، من جوانی‌ام را در این سالن به‌جا گذاشته‌ام. از ۳۰ سالگی تا چهل و چند سالگی در این سالن کار می‌کردم.

فعالیت جمشید مشایخی در تماشاخانه سنگلج تنها محدود به بازی روی صحنه در سال‌های پیش از انقلاب نمی‌شود. او پس از انقلاب عهده‌دار ریاست اداره تئاتر شد که جای اداره هنرهای دراماتیک نشسته بود. هم او بود که نام این سالن را از ۲۵ شهریور به سنگلج تغییر داد: وقتی سال ۵۸ در اداره تئاتر کار می‌کردم به آقای جعفر والی و سایر دوستان پیشنهاد دادم که بر اساس نوشته‌ای از جلال آل ‌احمد که در آن نام محله سالن ۲۵ شهریور را سنگلج ذکر کرده بود، نام سالن را به سنگلج تغییر دهیم. این پیشنهاد از سوی این هنرمندان پذیرفته و تابلوی سالن عوض شد.

این پیشکسوت تئاتر ایران در پایان تاکید می‌کند: سنگلج، تاریخ نیم قرن تئاتر ایران را در خود جای داده که بخش زیاد آن به تئاتر ایرانی اختصاص دارد. یعنی کارهایی که متن داخلی داشتند و به سنت‌های نمایشی ما وابسته بودند. افتتاحیه جشنواره امسال در این سالن اقدامی نیکوست اما چه بهتر که با خرید ساختمان‌های اطراف و توسعه و بودجه و برنامه درست، بار دیگر به رسالت اصلی خود که رشد و اعتلای تئاتر ایرانی است،‌ برگردد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج