۲۹۰۸۵۳
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

عقب گرد سینما به دهه ۶۰

گفته‌های معاون سازمان سینمایی که فاش می‌کند حتی وزارت بهداشت هم برای خود حق اعمال فشار برای ممیزی در فیلم‌های سینمایی قائل شده، نشان داد تا چه میزان فضا برای فیلمسازی در کشورمان بسته است و مسئولان سازمان سینمایی با همراهی بی‌چون و چرا، زمینه بازگشت ممیزی به دهه شصت را فراهم ساخته‌اند..

تابناک نوشت: گفته‌های معاون سازمان سینمایی که فاش می‌کند حتی وزارت بهداشت هم برای خود حق اعمال فشار برای ممیزی در فیلم‌های سینمایی قائل شده، نشان داد تا چه میزان فضا برای فیلمسازی در کشورمان بسته است و مسئولان سازمان سینمایی با همراهی بی‌چون و چرا، زمینه بازگشت ممیزی به دهه شصت را فراهم ساخته‌اند...

همزمان با صدور مجوز موقت نمایش فیلم‌های سینمایی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، سخنان معاون سازمان سینمایی درباره اصلاحات محصولات تازه سینمای ایران، خطر بازگشت به شیوه ممیزی‌های دهه شصت و تاثیر مخربی که بر برخی آثار سینمایی گذاشت، را افزایش داده و سخن از شیوه‌ای از سانسور به میان آمده که با منطق نسبتی ندارد.

تا آغاز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تنها یک هفته باقی است و در این فاصله زمانی، آخرین اصلاحیه‌هایی که معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بر آثار راه یافته به این دوره از جشنواره وارد دانسته، توسط فیلم‌سازان اعمال می‌شود تا بدین ترتیب پس از اعمال ممیزی، پروانه موقت نمایش فیلم‌ها صادر شود.

این سیاست کاری در سال‌های گذشته نیز در دستور کار بوده که برای فیلم‌های سینمایی صرفاً پروانه نمایش در جشنواره فیلم فجر صادر می‌شد. بدین ترتیب پس از نمایش فیلم در جشنواره فجر و دریافت بازخوردهای منفی از نهادهای تاثیرگذار در اکران، اگر فیلمی نیازمند اصلاحیه جدید بود، ممیزی تازه اعمال شود و اگر فیلمی بیش از حد چالش زا بود، در صدور پروانه نمایش آن فیلم تجدیدنظر جدی صورت پذیرد.

این رویکرد اگرچه غیرمنطقی به نظر می‌آید و تصور می‌شد پروانه نمایش فیلم‌ باید یک بار صادر شود و نباید اصلاحات فیلم در جشنواره با اصلاحات فیلم برای اکران عمومی متفاوت باشد و شائبه سلیقه‌گرایی در ممیزی تقویت شود اما با این وجود، این مدل صدور پروانه نمایش فیلم‌ها از سوی سینماگران به ناچار پذیرفته شده است.

در این میان با تغییرات رخ داده در معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و سپردن مسئولیت این بخش حیاتی به حبیب ایل بیگی، تصور می‌شد نگاه معقولانه‌تر در ممیزی آثار سینمایی در پیش گرفته شود و برخی بدیهیات اجتماعی جزو خطوط قرمز تلقی نشود اما گفته‌های روز گذشته ایل بیگی به مناسبت یک سالگی تصدی مسئولیتش، آب سردی بر خوش‌باوری ناظران بود.

وی در این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: یکی از اصلاحاتی که باید آن را فریاد کرد، مشکل کشیدن سیگار در فیلم‌هاست. به طوری که این مسئله مهمترین مشکلی است که امسال در فیلم‌های جشنواره داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم بخش عمده‌ای از آن را تعدیل کنیم اما متأسفانه بعضی فیلم‌ها در این زمینه مشکل اساسی دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رویا

      خوب نیست دیگه اینکه تو یه فیلم 90 دقیقه ای یه ربع سیگار کشیدنو نشون بده مثل این شهرزاد من خیلی به این سریال علاقه دارم ولی این فرت فرت سیگار کشیدن مخصوصا شخصیت قباد واقعن رو اعصابه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج