۲۹۲۲۶۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ذخیره تمام اطلاعات در یک قاشق!

محققان می‌گویند تمام اطلاعات موجود در کره زمین، از ایمیل‌ها گرفته تا فیلم و عکس‌ را می‌توان در چهار گرم دی ان ای ذخیره‌سازی کرد.

خبرگزاری ایسنا: محققان می‌گویند تمام اطلاعات موجود در کره زمین، از ایمیل‌ها گرفته تا فیلم و عکس‌ را می‌توان در چهار گرم دی‌ان‌ای ذخیره‌سازی کرد.

به گفته دانشمندان، این مقدار دی‌ان‌ای در یک قاشق چای‌خوری جای می‌گیرد. درصورت خنک نگهداشتن دی‌ان‌ای، این اطلاعات تا دو میلیون سال قابل ذخیره‌سازی است؛ هزینه این کار از تمام دارایی موجود روی کره زمین بیشتر است.

فعالیت، رشد و تکثیر تمام موجودات زنده به اطلاعات رمزگذاری شده روی دی‌ان‌ای بستگی دارد. این ماده وراثتی می‌تواند اطلاعات زیادی را روی خود نگه دارد. اما واقعا چه مقدار اطلاعات روی DNA قابل ذخیره‌سازی است؟

محاسبات نظری نشان می‌دهد که تمام اطلاعات این کره خاکی از ایمیل‌ها گرفته تا فیلم‌ها و کتاب‌ها روی چند گرم دی‌ان‌ای قابل ذخیره‌سازی است. بنابراین، می‌توان از این ماده زنده برای اهداف دیگری نیز استفاده کرد.

پژوهشگران نشان داده‌اند یک گرم دی‌ان‌ای می‌تواند ۴۵۵ اگزابایت اطلاعات ذخیره کند؛ این درحالی است که بر اساس تخمین‌های زده شده در سال ۲۰۱۱، اطلاعات موجود در جهان ۱.۸ زتابایت است.

دلیل اهمیت دی‌ان‌ای آن است که می‌تواند در صورت حصول شرایطی، هزاران سال زنده بماند؛ این در حالی است که هارد دیسک‌های رایج به سرعت خراب می‌شوند.

گروهی از دانشمندان مؤسسه فدرال سوییس در زوریخ به بررسی این موضوع پرداختند که DNA چقدر می‌تواند عمر کند.

آن‌ها نشان دادند که اگر دی‌ان‌ای درون یک کره شیشه‌ای کوچک و در دمای ۱۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود، ۲۰۰۰ سال می‌توان دی‌ان‌ای را دست نخورده نگه‌داری کرد. در صورتی که دما بیش از این کاهش یابد، می‌توان طول عمر دی‌ان‌ای را تا دو میلیون سال افزایش داد.

البته نگهداری دی‌ان‌ای فرایند بسیار گران‌قیمتی است. این گروه تحقیقاتی ۸۳ کیلوبیت دی‌ان‌ای را با هزینه ۱۵۰۰ دلار نگهداری کردند. برای نگهداری ۱.۸ زتابایت باید دو کیونتلیون کیلوبایت دی‌ان‌ای نگهداری شود. هزینه این کار خارج از توانمندی اقتصاد فعلی جهان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج