جاباما
۲۹۴۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

سلول‌هایی که لیزر از خود ساطع می‌کنند!

مدتی است که پژوهشگران برای مطالعه سلول‌ها، از فناوری نشان‌دار کردن آنها با پروتئین‌های فلوروسان استفاده می‌کنند، این پروتئینها می‌توانند با ساطع کردن نور مرئی یا فروسرخ، اطلاعات باارزشی در اختیار محققان قرار دهند.

اما این فناوری گرچه به آسانی در هنگام مطالعه سلول‌ها روی لام‌ها با داخل لوله‌های آزمایش، قابل استفاده است، اما کاربرد کمی برای مطالعه سلول‌های داخل بدن انسان دارد، چرا که تور تابش شده از این سلول‌ها وقتی از بافت‌ها و لایه‌های سلولی عبور می‌کند، پخش و متفق می‌شود.

ظاهرا دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون، توانسته‌اند بر این محدودیت غلبه کنند.

آنها در کار جالبی با تغییر ژنتیکی سلول‌های کبدی زنده، آنها را طوری تغییر دادند که مقدار زیادی پروتئین فلوروسان تولید کنند، سپس با تاباندن ضربانی نور با میکروسکوپ، کاری کردند که این سلول‌ها نور را تقویت و همدوس کنند و به عبارت روشن‌تر موفق شدند کاری کنند که سلول‌ها از خود نور لیزر به بیرون بتابانند!

سلول‌هایی که لیزر از خود ساطع می‌کنند!

حاصل کار آنها هم از لحاظ زیبایی‌شناسی بسیار قابل توجه هم است و هم محققان را امیدوار کرده است تا در آینده بتوانند با استفاده از این سلول‌ها پیوند‌های خاص که آمیزه‌ای از مدارهای الکترونیکی و سلول‌های اینچنینی است تولید کنند، این پیوندها را می‌توان به زیر پوست بیماران انتقال داد، تا در هر ان اطلاعاتی مثلا در مورد شاخص‌های خونی بیماران به صورت پرتو لیزر قابل ردیابی، به بیرون منتقل کنند!

پژوهشگران این روزها در حال ازمایش پیوند انواع الکترودها، ترانزیستورها، مدارهای الکترونیکی و LEDها به بدن انسان هستند و این تلاش تازه هم قدم دیگری در این راه محسوب می‌شود.

منبع : ۱Pezeshk.com
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج