بچه های مارک پوش!
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
کلاسینو_1
ریزخور_1
دکتر نداف کرمانی 1
سفیر بار ساقدوش_1
اپیلاسیون نانا 1
زمردی_داخلی1
لاله زار مال_1
دکتر نداف کرمانی 3
لاله زار مال_3
اپیلاسیون نانا 3
ریزخور_3
سفیر بار ساقدوش_3
کلاسینو_3
زمردی_داخلی3
ریزخور_4
دکتر نداف کرمانی 4
اپیلاسیون نانا 4
سفیر بار ساقدوش_4
زمردی_داخلی4
کلاسینو_4
لاله زار مال_4
کلاسینو_2
دکتر نداف کرمانی 2
لاله زار مال_2
اپیلاسیون نانا 2
زمردی_داخلی2
ریزخور_2
سفیر بار ساقدوش_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۲۹۵۸۰۵
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
۱۱۴۰۴
یکی از نمودهای بارز توجه به ظاهر را می توان در رفتار نوجوان هایی یافت که نبود اعتماد به نفس خود را در پشت گرایش به خرید وسایل مارک دار، مخفی کنند.
هفته نامه سلامت - پرنیان پناهی، محبوبه ریاستی: «چه دختر کوچولوی نازی دارید، فقط بینی اش اگه کوچک تر بود...»؛ «اون که غصه ندار! گفتم 18 سالش بشه، عملش می کنیم...»، «من واسه مراسم ازدواج شرط گذاشتم که بینی اش رو عمل کنه، وگرنه آبروم میره توی عکس ها...»؛ «مامان! من با آن دوست نمی شم چون زشته. تو مدرسه مون هم هیچکس باهاش دوست نیست...»؛ «اون رو ببین! موهاش مثل ببعی می مونه» و...

اینها بخشی از حرف های رایج بچه هایی است که والدینشان در صحبت های عادی و روزمره خودشان مدام ظاهربینی را ترویج می کنند. آنها که از کودکی به جای تقویت اعتماد به نفس کودک می خواستند با عوض کردن ظاهر خود، حس خوشایندی از خوب بودن را در او به وجود آورند.

بچه های مُد

در همین فکرها بودیم که خبر جالبی مبنی بر تشکیل یک کمپین دانش آموزی در آلمان برای خرید میوه های به ظاهر زشت و ریز اما ارگانیک به گوشمان رسید و از خودمان پرسیدیم واقعا آیا نمی توان در هر موقعیتی جلوی ضرر را گرفت و به منفعت دست یافت؟

اگر نسل ما و قبل ما به دلیل تفکرات ظاهربین خود زیر تیغ رفتند، چرا مانع این رخداد ناخوشایند در کودکان خود نشویم؟ در این مطلب از راه حل هایی گفته شده که می توانیم به کمک آنها، فرزندان خود را با اعتماد به نفس تر و خوشحال تر از آنچه هستند، بار بیاوریم. کافی است اول خودمان بخواهیم. با ما همراه شوید.

روان شناسی مارک گرایی نوجوانان

دکتر آذر متین، روان شناس کودک و نوجوان: یکی از نمودهای بارز توجه به ظاهر را می توان در رفتار نوجوان هایی یافت که نبود اعتماد به نفس خود را در پشت گرایش به خرید وسایل مارک دار، مخفی کنند. مارک گرایی درواقع مفهومی است که بسیاری از شرکت های تجاری دنیا، با هدف شناساندن انواع مارک های مربوط به محصولات تولیدی خود و با تبلیغاتی وسیع در این راه و به خصوص مخاطب قرار دادن کودکان و نوجوانان، سال هاست، رواج می دهند. این اقدام باعث کاشتن بذر یک نشان تجاری خاص در دل کودکان و نوجوانان می شود و این کار موفقیت های بسیاری را برای آنها در پی دارد چرا که این بذرها رشد خواهند کرد و ترجیح ها، نگرش ها و تصمیمات خرید کودکان و نوجوانان را در تمام عمرشان شکل خواهند داد.

بچه های مُد

بنابراین متوجه می شوید ما با یک جریان برنامه ریزی شده مواجه هستیم که با دقت و ظرافت خاصی عمل می کند. حالا ما با کودکان و نوجوانانی روبرو هستیم که به دلیل کمبودهای مختلف به سمت مارک بازی و مارک گرایی کشیده شده اند. این کودکان و نوجوانان اغلب والدینی دارند که بخش زیادی از زمان خود را به کار کردن اختصاص داده و از فرزندشان دور شده اند. والدینی که تصور می کنند کار کردنشان باعث شده نتوانند وظایف والدینی خود را به طور کامل انجام دهند و در نتیجه به دلیل احساس گناه از نبودن خود و اختصاص ندادن وقت بیشتر به فرزندشان، خواسته های کودکان و نوجوانان خود را هر چند نادرست برآورده می کنند.

والدینی که به دلیل ناآگاهی از شیوه های فرزندپروری مناسب کودکان و نوجوانانی بدون اعتماد به نفس و بدون احساس ارزشمندی تربیت می کنند، در نتیجه فرزندان نیز برای جبران این کمبود دنبال داشتن وسایلی هستند که تولید یک شرکت مهم و سرشناس باشد تا از طریق آن بتوانند بین همسن و سال های خود احساس ارزشمندی کنند. همه می دانیم از مهم ترین نیازهایی که نوجوان و جوان در خود احساس می کند نیاز به احساس هویت است.

 شناخت خود و درک این نکته که نوجوان بداند کیست و چیست، باعث ایجاد هویت و شناخت و حفظ تعادل روانی و عاطفی در مقابل فشارهای درونی و بیرونی اش می شود. برخی از جوانان و نوجوانان در یافتن این هویت با اختلال و مشکل مواجه می شوند. بنابراین برای اینکه ابراز وجود کنند به ابزارهای مختلفی متوسل می شوند؛ برخی به گروه های بزهکاری می پیوندند، برخی بی هدفی و بی برنامگی را پیشه زندگی خود می کنند و برخی هم با نوع پوشش و لباس خود و استفاده از وسایل خاص سعی در ابراز وجود دارند.

بچه های مُد

 یافتن الگو در این دوره بسیار مهم و تاثیرگذار است. بچه هایی که می بینند والدین شان هم اغلب در پی توجه به مد و مارک گرایی هستند و با پناه جستن به این ظواهر، سعی دارند مدام خود را به دیگران نشان دهند و حس اعتماد به نفس بهتری پیدا کنند، به این مساله ارزشی چند برابر می دهند.

متاسفانه نوجوانان و جوانانی که در هویت یابی دچار مشکل هستند برای تهیه و تامین این گروه از لباس ها، کفش ها، ساعت ها، تلفن همراه و... حاضرند مبالغ هنگفتی بپردازند و آنها را استفاده کنند. برای این گروه از نوجوانان و جوانان وسایل مارک دار اولین و مهم ترین روش ابراز وجود اجتماعی است.

بیشتر نوجوانان و جوانان طبیعی والدین یا یکی از نزدیکان را الگوی خود قرار می دهند، اما برخی دیگر که الگوی مناسبی ندارند یا ارتباط مثبتی با والدین برقرار نمی کنند، از هنرپیشه ها، مدل ها و مارک های معتبر برای خروج از کودکی و ورود به دنیای بزرگسالی الگوبرداری می کنند.

بچه های مُد

با توجه به شهرت، قیمت و نفوذی که برخی از این برندها و مارک ها در جامعه ما یافته اند، استفاده از این نوع مارک ها باعث جذابیت و جلب نظر اطرافیان و همسالان نوجوان می شود. این احساس برجسته شدن در جمع بسیار خوشایند نوجوان است. در این دوره سنی فرد دوست دارد که دیگران ظاهر، پوشش، طرز آرایش مو و کیفت لباس های وی را مورد توجه قرار دهند و از او تمجید و ستایش کنند.

 همه این موارد دست به دست هم می دهد تا استفاده از مارک ها ارزش یابد. همچنین در دوره نوجوانی اهمیت و نقش همسالان و همکلاس ها خیلی بیشتر و پررنگ تر خود را نشان می دهد و بر جنبه های مختلف زندگی آنها تاثیر می گذارد. این نفوذ و تاثیر تا حدی است که اگر نوجوانی عضو این گروه های همسالان باشد و از مدل ها و برندهای قدیمی و از مد افتاده استفاده کند، مورد استهزا و تمسخر همسالان قرار می گیرد.

بر همین اساس و با توجه به نکات عنوان شده، اگر به سایر نیازهای زیستی، ذهنی، عاطفی، اعتقادی و فرهنگی کودکان و نوجوان پاسخ مناسبی داده نشود، آنها دنبال ارضای کاذب نیازهای خود می روند و الگوهای نادرست را ملاک عمل خویش قرار می دهند. اینجاست که متولیان امور مربوط به جوانان و امور فرهنگی موظف اند نیازها و خواسته های قشر جوان را بشناسند و برای تامین درست و به موقع نیازهای آنها برنامه ریزی کنند. همچنین والدین موظف اند شیوه های فرزندپروری مناسب را به کار گیرند تا کودکان و نوجوانان خود را با اعتماد به نفس بالا پرورش دهند.
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
23:47 - 1394/11/21
برای جامعه امروزی این مطالب بسیار سودمند است
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
دکتر نائبی_1
سوییچ ایران_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
شیرآلات زمانی_1
خرید باکس 1
عارفی_1
خرید باکس 3
سوییچ ایران_3
عارفی_3
شیرآلات زمانی_3
دکتر نائبی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
عارفی_4
خرید باکس 4
شیرآلات زمانی_4
دکتر نائبی_4
سوییچ ایران_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
شیرآلات زمانی_2
خرید باکس 2
عارفی_2
دکتر نائبی_2
سوییچ ایران_2
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
زمردی_فوتر موبایل اصلی
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
شفا_فوترموبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
دکتر عارفی - موبایل فوتر
شاخه نبات_ فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
شفا_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
تدبیرکالا_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
آیلین_تزریق چربی
پارسیس_فوتر ساختمان
زمردی_فوتر اصلی
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
فنی آتل_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر