۲۹۶۰۷
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

بدن شما آلوده تر از چیزی است که فکر می کنید

وقتی از پای میزتان بلند می‌شوید، ۱۰ مرتبه بیشتر گرفتار باكتری‌ها شده‌اید اما تمام باكتری‌هایی كه در كنار شما زندگی می‌كنند و هر روز قوی‌تر می‌شوند.

بدن شما آلوده تر از چیزی است که فکر می کنید


برترین ها: وقتی از پای میزتان بلند می‌شوید، ۱۰ مرتبه بیشتر گرفتار باكتری‌ها شده‌اید اما تمام باكتری‌هایی كه در كنار شما زندگی می‌كنند و هر روز قوی‌تر می‌شوند، از پشت میز و آلودگی هوا به بدنتان راه پیدا نمی‌كنند. حتی اگر در استرلیزه‌ترین شرایط زندگی كنید، باز هم یك دنیا میكروب و باكتری خوب و بد در بدن شما با هم می‌جنگند. همین موضوع بود كه باعث شد محققان برای تحقیقات جامعی بسیج شوند و مشخص كنند كه در چه نقاطی از بدن، باكتری‌ها بیشترین جمعیت را دارند.

بدن شما آلوده تر از چیزی است که فکر می کنید

تحقیقات آنها که چند روز قبل، توسط بی‌بی‌سی منتشر شد، توانست نقشه جامعی از نقاط پر‌میکروب بدن را ترسیم کند.محققان می‌گویند گرچه بدن شما پر است از میکروب‌های خوب و بد، اما حتی نوع بد این میکروب‌ها هم در شرایط عادی مشکلی برای بدن شما به وجود نمی‌آورند، بلکه منتظر فرصت مناسبی هستند تا میدان را برای فعالیت خود باز کنند. از نظر متخصصان وسواس بیش از حد برای تمیزی، می‌تواند حضور میکروب‌های خوب را در بدن شما کمرنگ‌تر کند و باعث قدرت گرفتن میکروب‌های بد شود؛ از طرف دیگر، پایین آمدن سیستم ایمنی بدن و کم شدن گلبول‌های سفید، استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها و مقاوم شدن بدن به آنها، کم شدن مقاومت بدن بخاطر استرس و شرایط نامساعد روانی و یا وارد شدن میکروب‌هایی به بدن، که می‌توانند فعالیت این همنوعان خاموش‌شان را تشدید کنند، از مواردی هستند که موتور میکروب‌های بد را به حرکت می‌اندازند. اگر می‌خواهید پرمیکروب‌ترین نقاط بدن‌تان را بشناسید و بتوانید از پس نوع بد میکروب‌ها بربیایید، در ادامه این متن با ما باشید.


بینی

برخلاف بسیاری نقاط بدن، باكتری‌های بد موجود در این حفره، قدرت بیشتری دارند. عفونت‌های سینوسی و از مشكلات دیگر، به دلیل ضعف باكتری‌های خوب حفره بینی گریبان شما را می‌گیرند و در بسیاری از افراد، به‌دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن، قدرت باكتری‌های بد موجود در حفره بینی، مشكلات زیادی را ایجاد می‌كند.

دهان

در دهان شما بیشتر از 600 نوع باكتری زندگی می‌كنند كه تنها بخش اندكی‌از آنها می‌تواند برای شما خطرساز باشد. باكتری‌های دهانی، ناجی دستگاه تنفسی شما هستند. باكتری‌های مضر دهان می‌توانند بوی بد، سرطان دهان و بسیاری از مشكلات دیگر را باعث شوند اما باكتری‌های خوب دهان، با خاصیت پروبیوتیكی كه دارند، در برابر عفونت‌های بخش فوقانی دستگاه تنفسی شما را مقاوم می‌كنند.


پوست

هرقدر هم كه پوست سالم و تمیزی داشته باشید، باز هم حداقل۱۸۲نوع متفاوت از باكتری‌ها روی آن زندگی می‌كنند و بسته به وضعیتی كه پوست شما دارد، تعداد آنها می‌تواند به ۲۵۰ هم برسد. بیماری‌های پوستی مثل آكنه، جذام و... می‌توانند نتیجه حضور باكتری‌های مخرب در پوست باشند اما باكتر‌ی‌هایی در بسیاری از مناطق پوست زندگی می‌كنند كه می‌توانند شما را در برابر این بیماری‌ها و بسیاری از مشكلات پوستی دیگر ایمن نگه‌دارند. ترشح عرق و اسیدهای چرب به‌طور طبیعی از بین برنده میكروب‌های روی پوست هستند.

معده

معده شما یك عضو پرمیكروب نیست؛ اما همان یك باكتری‌ای که قدرت زندگی در معده را دارد، اگر به بدن شما راه پیدا کند، می‌تواند برای‌تان مشكل‌‌ساز شود. «هلیكوباكتر پیلوری» عضو ثابت همه معده‌ها نیست اما اگر به معده‌ای وارد شود، تكثیر می‌شود و به شرایط پیچیده، سخت و دشوار محیط آن، مانند اسید معده و... عادت می‌كند. جالب اینجاست كه حدود ۵۰ درصد از مردم دنیا این باكتری را در خود دارند اما تنها درصد كوچكی از این عده به آلوده بودن خود آگاه هستند.

روده

پژوهشگران می‌گویند، روده شما حداقل ١۶٠ نوع باكتری مختلف را در خود دارد كه این میزان تنها بخش ناچیزی از باكتری‌های دستگاه گوارش را تشكیل می‌دهند. پژوهشگران می‌گویند، در روده‌ باكتری‌های مفید و مضری زندگی می‌كنند كه شمار آنها حتی از تعداد كل سلول‌های بدن بیشتر است باكتری‌های مضر دستگاه گوارش، به وسیله خوردن و آشامیدن آب و مواد‌غذایی آلوده و رعایت نكردن بهداشت فردی جان افراد را می‌گیرند و حتی می‌توانند به بیماری‌هایی مثل حصبه، وبا، تب مالت، اسهال و... منجر شوند.

دستگاه ادراری و تناسلی

از آنجا كه سیستم ایمنی سلولی (گلبول سفید)، در بافت دستگاه تناسلی بدن جایی ندارند، این دستگاه بیشتر از دیگر نقاط بدن در خطر ورود میكروب و مبتلا شدن به عفونت است. البته در خود این دستگاه، هیچ گونه میکروبی زندگی نمی‌کند و وجود هر نوع میکروب در آن، به معنای عفونت دستگاه است و باید به سرعت درمان شود. میكروب‌های مضر در بخش داخلی آن جایی ندارند و به همین دلیل نبود گلبول‌های سفید شما را از پا در نمی‌آورد اما این دستگاه، بیشتر از پوست و دیگر نقاط پرباكتری بدن در برابر ورود میكروب‌ها آسیب‌پذیر است و سهل‌انگاری در بهداشت شخصی، خیلی راحت می‌تواند باكتری‌های بد را به آن وارد كند.

پا

کفش شما ۶۶ میلیون میکروب دارد و حدود ۹ نوع باکتری در آن مشغول زندگی هستند. محققان می‌گویند تعداد میکروب‌های کف کفش، چندین برابر کاسه توالت است و همین کافی است تا بدانید که در پایان روز، چند میلیون میکروب را با خود وارد خانه می‌کنید. به نوشته سلامت، محققان می‌گویند از آنجا که با راه رفتن ما، این میکروب‌ها به گوشه‌گوشه خانه می‌چسبند، آنها می‌توانند منشا بیماری‌های گوارشی، عفونت‌های چشمی و حتی عفونت‌های شدید ریوی شوند. بوی بد پا تنها نمونه یکی از فعالیت‌های کوچک این باکتری‌هاست. این بوی ناخوشایند به علت فعالیت باکتری خاصی به نام «بروی» ایجاد میشود. این باکتری بیشتر روی پوست کف پا و پوست بین انگشتان پا زندگی می‌کند و از تکه های پوستی که بطور مرتب از این نواحی جدا میشوند تغذیه می‌کند. پس اگر نمی‌خواهید قربانی این میکروب‌ها باشید بهتر است پای‌تان را به‌طور مرتب با صابون های ضد‌باکتری بشویید، جوراب های تمیز و غیر نایلونی و ترجیحا کفش‌های روباز بپوشید تا پایتان هوا بخورد، کفش‌تان را همیشه خشک نگه دارید و هر چند ماه یکبار، کفی داخل آن را عوض کنید.


قدر باكتری‌ها را بدانید

محققان 10هزار ارگانیسم میكروبی متفاوت كه حتی در بدن آدم‌ها ی سالم هم می‌توانند زندگی كنند را كشف كرده‌اند و معتقدند كه بیشتر آنها، هیچ ضرری برای بدن ندارند؛ بلكه سرجای خودشان نشسته‌اند و زندگی می‌كنند، بی‌آنكه بیماری خاصی را در بدن فرد ایجاد كنند. حتی در بسیاری از مواقع، این باكتری‌‌ها به‌عنوان یك نیروی كمكی هم برای بدن به‌حساب می‌آیند. بعضی‌هایشان باعث می‌شوند كه بهتر از غذاها انرژی بگیرید و بعضی‌های دیگر هم به جذب بهتر ویتامین‌ها در بدن كمك زیادی می‌كنند. البته میزان و نوع باكتری‌ها در بدن همه افراد یكسان نیست و در همه جای بدن هم یك‌اندازه باكتری وجود ندارد. به همین دلیل محققان سعی كردند تا بدن را به بخش‌هایی تقسیم كنند و از این طریق، به افراد نشان دهند كه در چه نقاطی از بدن، حجم بالاتری از باكتری زندگی می‌كند.


سلام باکتری‌های خوب

شاید نتیجه تحقیقاتی كه روی سلول‌های بدن انجام شده، برایتان تعجب‌آور باشد. این بررسی‌ها نشان داده، در ازا‌ی هر سلول بدن حدود ۱۰ سلول باكتری وجود دارد ولی اندازه سلول باكتری‌ها بسیار كوچك‌تر از حجم سلول‌های بدن است. به عبارتی میكروب‌ها یك تا ۳ درصد از توده بدن هر انسانی را به‌خود اختصاص می‌دهند و مهم‌ترین موضوع این است كه بدانیم با این دریای میكروب چطور باید رفتار كنیم.



سبزی و میوه روی میز

شما برای سالم ماندن، به ترشح آنزیم‌هایی نیاز دارید كه می‌توانند باكتری‌های خوب را در بدنتان تقویت كنند. متخصصان می‌گویند خوردن چهار تا شش سهم میوه یا سبزیجات خام در روز، می‌تواند به رشد این باكتری‌ها كمك كند و ایمنی بدن شما در برابر باكتری‌های بد را بالاتر ببرد.
كنگر، موز، انواع توت‌ها، سیر، عسل، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، پیاز و حبوبات از جمله میوه‌ها و مواد‌غذایی هستند كه در این مسیر می‌توانند شما را همراهی كنند. این مواد با قوی‌تر كردن باكتری‌های خوب، مقاومت بدن شما را بالاتر می‌برند و نمی‌گذارند كه بیماری‌ها و عفونت‌ها به سادگی روی بدن شما تاثیر بگذارند.


به جای دسر، ماست پروبیوتیك

خوردن روزی یك‌فنجان ماست پروبیوتیك، می‌تواند بسیاری از باكتری‌های خوب را در بدن شما زنده نگه ‌دارد. پروبیوتیك‌ها كه باكتری‌هایی برای مقاوم ساختن بدن هستند، به فراورده‌های لبنی مثل ماست اضافه می‌شوند و می‌توانند دستگاه گوارش شما را درمقابل بسیاری از بیماری‌ها مقاوم كنند.


غذای تازه با طعم پنیر

از میان لبنیات، برخی انواع پنیر به حضور باكتری‌های خوب در بدن شما كمك می‌كنند. همه انواع پنیر در این دسته قرار نمی‌گیرند اما برخی از آنها به‌دلیل فرایند‌های خاص فراوری، مقادیر زیادی باكتری مفید را در خود دارند كه با خوردن‌شان می‌توانید آنها را وارد بدنتان كنید. پنیر چدار و موتزارلا در این دسته قرار می‌گیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خواهشا هر كسي مي دونه جواب بده.
      آيا پنير ليقوان هم جزو اون پنيرهايي هست كه تو بند آخر گفتيد يا خير؟
      واقعا ممنون ميشم اگه اسم پنيرهاي با اين خاصيت رو بگيد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج