۲۹۸۳۶۹
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

تبانی برخی بانک ها علیه سپرده‌ گذاران

ماجراي كاهش نرخ سود بانكي كه بنا بر يكي از آخرين اظهارنظرهاي ولي‌اله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي تنها مي‌تواند دو درصد بالاتر از نرخ تورم باشد و فاصله آن بيش از اين ممكن نخواهد بود، عاقبت به جايي رسيد كه روز يكشنبه بخش‌نامه‌اي از سوي بانك مركزي به بانك‌ها ارائه شد.

روزنامه شرق: ماجراي كاهش نرخ سود بانكي كه بنا بر يكي از آخرين اظهارنظرهاي ولي‌اله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي تنها مي‌تواند دو درصد بالاتر از نرخ تورم باشد و فاصله آن بيش از اين ممكن نخواهد بود، عاقبت به جايي رسيد كه روز يكشنبه بخش‌نامه‌اي از سوي بانك مركزي به بانك‌ها ارائه شد.

در اين نامه بانك مركزي در قالب هشداري به بانك‌ها و مؤسسات مالي با اشاره به طرح شکواییه‌ها و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع نظارتی دایر بر رعایت‌نکردن نرخ‌های سود سپرده‌ها و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار از سوی برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، تأكيد كرد اگر حداكثر نرخ سود تسهيلات مشاركتي را به ٢٤ درصد و حداكثر نرخ سود تسهيلات مبادله‌اي را به ٢١ درصد نرسانند و مشتري از بانك شكايت كند، حكم به استرداد مازادي كه از مشتري گرفته‌ شده، داده خواهد شد.

برهمين‌اساس بانك‌ها يك روز پس از اين بخش‌نامه در غياب مصوبه شوراي پول و اعتبار فرصت را غنيمت شناختند تا پيش‌دستانه نرخ سود سپرده‌ها را از ٢٠ به ١٨درصد كاهش دهند تا براي جلوگيري از كاهش حاشيه سود خود، زيان را متوجه سپرده‌گذاران خرد كنند. به گزارش ايسنا، براساس توافقي كه ديروز بين بانك‌ها ايجاد شد، سود سپرده سالانه از ٢٠ به ١٨ درصد و سود روزشمار به کمتر از ١٠ درصد کاهش می‌یابد.

به گفته عبدالناصر همتي، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به توافق بانک‌ها کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ٢٠ به ١٨ درصد از اول اسفندماه امسال اجرائی مي‌شوند. هرچند اجرائي‌شدن اين تصميم بدون تأييد بانك مركزي ممكن نخواهد بود، اما در اين دادو‌ستد بين كاهش نرخ تسهيلات و نرخ سود سپرده‌هاي بانكي، براساس قاعده هميشگي، برنده ميدان باز هم سيستم بانكي است.

در اين ميان قائم‌مقام بانک مرکزی هم با بیان اینکه گزارش کارشناسی درزمینه کاهش نرخ سود بانکی در جلسات آتی شورای پول و اعتبار ارائه می‌شود، اعلام کرد دیر یا زود اقدام اصلاحی بانک‌ها را درزمینه کاهش نرخ سود سپرده‌ها شاهد خواهیم بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      دوباره پولها از بانک پرواز میکند و وارد بازار میشود تا سود بهتر کند اول تورم باید مهار شود بعد سود بانکی کاهش یابد وقتی تورم لالا است و سود بانکی هم کسی پول خود را در بانک نمیگذارد باز نقدینگی در دست مردم بالا میرود و دولت در مهار بازار موفق نخواهد بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج